Minder ongevallen in Amsterdam sinds invoeren maximumsnelheid van 30 km/h
Fietstoerisme Het invoeren van een maximumsnelheid van 30 km/u in de bebouwde kom kan Nederland veiliger en leefbaarder maken. Dat is de belangrijkste conclusie uit een rapport van onderzoeks- en adviesbureau Decisio in opdracht van de Fietsersbond, dat eerder dit jaar is gepubliceerd.
Men baseert zich onder meer op de verkeerssituatie in hoofdstad Amsterdam. De gemeente aldaar besloot eind 2023 op veel stadswegen een maximumsnelheid in te voeren van 30 km/u. Er is vervolgens onderzoek gedaan naar de effecten van deze maatregel.
Uit het onderzoek van Decisio komt naar voren dat er minder verkeersdoden en minder ongevallen met (ernstig) letsel zijn, bij een norm van maximaal dertig kilometer per uur in de bebouwde kom. Voor een voetganger die wordt aangereden aan deze snelheid, is de kans op een fatale afloop volgens het rapport vijf keer kleiner, dan bij een snelheid van 50 km/u. Tevens daalt dan het risico op ernstig letsel significant.
In Amsterdam is het aantal ongevallen met 11% gedaald, op wegen waarop deze maximumsnelheid van toepassing is, ten opzichte van een jaar eerder. Dit is met name het geval voor ongelukken met kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers. Ook het aantal eenzijdige ongevallen tussen motorvoertuigen onderling en met trams en bussen is afgenomen.
Meer fietsers
Het Decisio-onderzoek verwacht bovendien dat een maximumsnelheid kan zorgen voor een zogeheten ‘comforteffect’. Een veiliger en rustiger straatbeeld maakt fietsen aantrekkelijker. In Amsterdam zien we dit ook in de praktijk, met een sterke toename van het fietsverkeer. Het is volgens het rapport aannemelijk dat de lagere snelheden een rol spelen.
Amsterdam ... lol. De enige stad waar fietsers harder rijden dan auto's (en ook gevaarlijker zijn dan auto's).