Kabinet werkt aan helmplicht op fatbikes en e-bikes voor jongeren tot 18 jaar
foto: Shutterstock

Kabinet werkt aan helmplicht op fatbikes en e-bikes voor jongeren tot 18 jaar

Fietstoerisme Jongeren die in het bezit zijn van een fatbike of e-bike, moeten vanaf 2027 waarschijnlijk een helm op. Het demissionaire kabinet werkt namelijk aan regelgeving die in het najaar van 2026 naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Dat meldt de NOS.

Het gaat om een helmplicht voor jongeren tot 18 jaar. De Tweede Kamer wilde aanvankelijk een onderscheid maken tussen fatbikes en andere e-bikes, maar dit blijkt juridisch onuitvoerbaar. Dat is de conclusie van het ministerie van Infrastructuur na verschillende onderzoeken.

Wat juridisch ook zeer ingewikkeld blijkt, is het invoeren van een minimumleeftijd voor het besturen van fatbikes. Dit zou nog jaren langer kunnen duren dan het invoeren van een helmplicht. Het ministerie onderzoekt momenteel nog of het zinvol is om met een gedragsaanpak overlast door elektrische fietsers te bestrijden. De fabrikanten en verkopers van e-bikes werken aan een kwaliteitskeurmerk.

Het aantal fatbike-gewonden neemt snel toe. Dat blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL. In de eerste helft van 2024 zijn bijna twee keer zoveel slachtoffers van een fatbike-ongeval behandeld op een Spoedeisende Hulp-afdeling dan in heel 2023, klinkt het vanuit het kenniscentrum voor letselpreventie. In het eerste half jaar van 2024 zijn er 140 ongevallen geregistreerd bij de 14 SEH’s die deelnemen aan LIS (Letsel Informatie Systeem).

Het totaal aantal ongevallen is nog vele malen groter, want in totaal zijn er 82 SEH’s in Nederland. Bijna de helft van de slachtoffers van een fatbike-ongeluk is tussen de twaalf en vijftien jaar oud, blijkt uit de cijfers. Van hen loopt 24% hersenletsel op.

5 Reacties
28-08-2025 14:18
Prima initiatief. Wat mij betreft mag die helmplicht voor alle leeftijden zijn
    28-08-2025 14:33
    Misschien zelfs voor alle voertuigen op fietspaden, het zal in het begin even wennen zijn, maar na een tijdje weet niemand beter meer dan dat het normaal is.
28-08-2025 14:19
Ik begrijp de helmplicht voor deze 'gemotoriseerde voertuigen', maar waarom je er een leeftijd aan wil koppelen ontgaat mij. Het leven van een 18-jarige (of ouder) is plots niet belangrijk meer?
    28-08-2025 16:49
    De politiek schat (terecht) in dat daar geen draagvlak voor is. Fietsend Nederland is inmiddels grotendeels afhankelijk van de e-bike, dan gaat het vooral om de ouderen die (1) het meest trouw naar de stembus gaan; en (2) zich niet willen laten vertellen dat ze een helm op moeten. De partij(en) die in Nederland een dwingende helmplicht invoeren voor alle e-bikes pleegt politieke zelfmoord. Daar komt nog eens bij dat het niet of nauwelijks te handhaven gaat zijn. Dat wordt bij deze variant waarschijnlijk ook al lastig. Eerst maar eens zien of het er überhaupt van komt; dit zijn slechts plannen die op allerlei manieren nog anders kunnen worden.
28-08-2025 14:55
Het is weer half werk in nederland, Gewoon allemaal een helm en dikke boetes uitdelen voor zonder. is ook makkelijk handhaven voor de politie.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.