“Met gravel heb ik het idee dat ik echt elke keer iets nieuws ontdek”
fotografie: OFM / Niels Amsterdam

“Met gravel heb ik het idee dat ik echt elke keer iets nieuws ontdek”

Advertorial Voor modeman Menno Dings is gravelen het mooiste wat er is. Zelfs vanuit zijn werkgever OFM fietst hij buiten de gebaande paden. Hoe versterken beide werelden elkaar?

Op de kleine bovenverdieping van het Eindhovense wielercafé Cyklist is het Bert Oosterbosch museum gehuisvest. Het staat vol fietsen, trofeeën en shirtjes van de in 1989 op 32-jarige leeftijd aan een hartstilstand overleden voormalig profrenner. Alle schatten dateren uit een tijd dat niemand ooit van gravelen gehoord had. De ranke stalen Raleigh en Masi zouden spontaan in een kramp schieten wanneer ze gravel onder hun dunne bandjes zouden voelen. Flyers, en Oosterbosch was er zo eentje, houden niet van gravel.

Pal onder de fietsen van Bert, gewoon in het café dus, zit Menno Dings. Die houdt wél van gravel, maar het duurde even voor hij zijn grote liefde gevonden had, vertelt de marketingdirecteur van herenmodeketen OFM. Dat is kort voor Only For Men, zoals de winkels jarenlang heetten. Maar tegenwoordig wordt bewust alleen de afkorting gebruikt.

Als jong ventje reed hij wedstrijdjes op de BMX, daarna stortte hij zich jarenlang op de mountainbike, vervolgens volgde de switch naar de racer. “Snel, sneller, snelst, dat werk. Op een gegeven moment vond ik de weg te saai worden en toen heb ik een tijd niets gedaan.” De fiets bleef echter roepen. De volgende fase kenmerkte zich door het sparen van oude stalen rossen, daarna kwam de klik. “Ik ontdekte het gravelen en dacht: ik pak het beste van beide werelden. Ik ben gaan gravelen op een stalen fiets. Tegenwoordig is gravelen het enige wat ik nog doe, maar inmiddels wel meestal op een fiets met carbon frame. Het staal is voor bikepackingtrips.”

Avontuur

In het dagelijks leven is Dings dus marketingdirecteur van OFM, een modeketen met 21 winkels in heel Nederland. Ook daar is de fiets nooit ver weg, want de tweewieler speelt een belangrijke rol binnen het bedrijf. Het begon zo’n zeven jaar geleden met fietsevents om nieuwe klanten over de drempel te trekken en bestaande klanten aan zich te binden. Die vonden dat prachtig. Een rondje met Michael Boogerd of Johhny Hoogerland, wie wil dat nou niet? Van het een kwam het ander en anno 2023 pronkt het bedrijf met een eigen toertochtprogramma, de OFM Ride Series. De ritten starten en finishen bij OFM-winkels in het hele land, van Zeeland tot de Veluwe tot Brabant, en zijn nadrukkelijk voor iedereen – dus óók voor vrouwen. Toen nog de volledige naam werd gebruikt bij de toertochten, leidde dat nog weleens tot boze mailtjes van vrouwen. Eén event start niet bij een OFM-locatie: sinds vorig jaar is er zelfs een Italiaans gravelavontuur, de Gravelty Tuscany.

OFM organiseert zowel toertochten voor de weg als voor gravel, maar de praktijk is dat het meer en meer richting dat laatste schuift, vertelt Dings. “We horen van onze klanten dat daar veel interesse voor is en dat merken we ook in de praktijk. Vorig jaar in Reusel hadden we opeens 450 mensen op de been, daar schrok ik bijna een beetje van. Maar dat is de trend: hoe meer avontuur, hoe gaver de mensen dat vinden. Vanuit dat idee is ook de tocht in Italië ontstaan. We dachten: we moeten die échte strade bianche eens proberen, eens kijken of mensen daarvoor te porren zijn. Toscane, buiten de gebaande fietsen, onderweg honderdtachtig keer stilstaan, foto’s maken, af en toe een technisch stuk, onderweg een kop koffie en later een biertje. Voor mij is dat het mooiste wat er is en onze klanten denken dat ook, want editie twee zit alweer vol.”

Mannen voor Mannen

Waarom kiest OFM ervoor om zich zo nadrukkelijk te verbinden met fietsen? Natuurlijk gaat het bij de toertochten – die OFM organiseert in samenwerking met NL Tour Rides – om meer dan louter hobbyisme. Naamsbekendheid speelt vanzelfsprekend een rol. Maar ook het directe event is interessant, want het geeft een indruk van wat ‘de mannen bezighoudt, zegt Dings. ‘Ik zoek het allemaal in één fiets, de gravelbike, maar voor een groot deel van die mannen die meefietsen is de gravelbike de tweede of derde fiets. Dat zegt iets over die man en zijn uitgavenpatroon, en dat past weer bij het merk OFM, want wij positioneren ons niet voor niets in het hogere segment. Verder vind ik het interessant – met de modepet op – wat er aan de hand is in fietsland: de fiets en kleding worden steeds modieuzer. Vroeger fietste je met een shirt van de Rabobank of Jumbo, nu profileren fietsers zich meer als individu. Met alle verschillende kledingmerken zijn er zijn ook veel meer mogelijkheden om je te onderscheiden, waarbij je het zo gek kunt maken als je zelf wilt.”

Ondertussen blijft Dings zelf lekker gravelen, want hij is de brede banden nog lang niet zat. “Met gravel heb ik het idee dat ik echt elke keer iets nieuws ontdek, zelfs hier in mijn achtertuin rond Eindhoven, zelfs één straatje verderop. Het gaat mij om het avontuur en de gezelligheid en die vind ik in de gravelscene. Ik had nooit gedacht dat ik het zó leuk zou vinden, maar dat is echt zo.” Rest hem nog meer collega’s mee op de fiets te krijgen, want het officieuze OFM Cycling Team dat dit jaar werd gelanceerd is weliswaar óók heel gezellig, maar met vijf leden vooralsnog aan de bescheiden kant.

OFM organiseert onder de naam  OFM. Ride Series meerdere (gravel)tochten, door heel Nederland. Meer info over deze OFM Rides lees je hier.

Mannen voor Mannen
Ook maatschappelijke betrokkenheid speelt een rol bij de activiteiten van OFM. In 2013 richtte het bedrijf de stichting Mannen voor Mannen op. Die zamelt in samenwerking met KWF Kankerbestrijding geld in voor onderzoek, behandeling en preventie van prostaatkanker. De opbrengsten van OFM-events – naast de fietsevents zijn er nog veel meer events – gaan daar naartoe. Menno Dings: “Natuurlijk, er is altijd een commerciële component, maar we wilden het nut van onze events niet afmeten aan de verkoop van onze spijkerbroeken. Nu meten we het af aan de opbrengst voor het goede doel: Mannen voor Mannen staat echt centraal en alles wat we doen hangen we daaraan vast, van het inschrijfgeld en financiële injecties van partners tot andere opbrengsten van het event. Dat geldt ook voor de tocht in Toscane. NL Tour Rides heeft daaraan zijn steentje aan bijgedragen door het voor kostprijs te organiseren.” In 2022 haalde Mannen voor Mannen ruim 50.000 euro op. Het grote doel is om in de toekomst een volledig onderzoek vanuit KWF Kankerbestrijding te kunnen financieren. Meer info over Mannen voor Mannen lees je op de site van OFM.

Dit artikel was eerder te lezen in het herfstnummer van RIDE Magazine, het wielermagazine van WielerFlits. In ons najaarsnummer kijken we vooruit naar de periode waarin ploeteren door regen & modder centraal staan. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.