‘Gevaar van verblinding in het verkeer door felle fietsverlichting neemt toe’
Beeld ter illustratie - foto: Lezyne

‘Gevaar van verblinding in het verkeer door felle fietsverlichting neemt toe’

Fietstoerisme Fietsverlichting zorgt steeds vaker voor gevaarlijke situaties op de weg. Daarover trekt de ANWB aan de bel, naar aanleiding van een recente peiling onder haar leden. Te felle of verkeerd afgestelde lampen zorgen voor overlast: bijna tweederde van de ondervraagden zegt regelmatig verblind te worden door tegemoetkomende fietsers. De ANWB pleit daarom voor modernisering van de regelgeving rond fietsverlichting.

De peiling werd gehouden nadat bij een eerder onderzoek naar verblinding door autolampen opvallend veel klachten binnenkwamen over hinderlijke fietsverlichting. Reden voor de ANWB om het probleem verder te onderzoeken. Uit de resultaten blijkt dat 18% van de respondenten vaak tot zeer vaak wordt verblind, en nog eens 44% soms.

Vooral automobilisten (67%) en fietsers zelf (61%) ondervinden hinder, maar ook voetgangers merken het effect. Veel mensen geven aan tijdens het fietsen of rijden weg te kijken of de ogen samen te knijpen om de verblinding te verminderen. Dat kan leiden tot gevaarlijke situaties, omdat andere weggebruikers minder goed zichtbaar worden. Sommige mensen zouden zelfs de ogen sluiten bij té felle verlichting.

Opvallend is dat knipperende fietsverlichting – in Nederland officieel niet toegestaan – steeds vaker opduikt. Ruim een derde van de ondervraagden zegt afgeleid of zelfs verward te raken door deze lampen. De ANWB benadrukt dat constante verlichting veiliger is voor zowel de fietser zelf als zijn omgeving.

Naast verblinding blijft ook slechte zichtbaarheid een groot risico. Volgens cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat rijdt één op de vier fietsers zonder goede verlichting. 85% van de ANWB-respondenten zegt regelmatig fietsers over het hoofd te zien door kapotte of ontbrekende lampen. Ook gebrekkige reflectie speelt hierbij een rol.

De huidige Nederlandse regels voor fietsverlichting stammen nog uit de tijd van de dynamo. Moderne LED-lampen zijn veel krachtiger, maar er bestaan geen duidelijke voorschriften over lichtsterkte of bundelrichting. De ANWB wil dat deze regelgeving wordt aangepast, naar voorbeeld van landen als Frankrijk en Duitsland, waar strengere normen al gelden.

Om fietsers te stimuleren hun verlichting goed af te stellen en zichtbaar de weg op te gaan, blijft de ANWB inzetten op voorlichting. Eind oktober gaat de campagne ‘Aan’ weer van start, die fietsers oproept hun lampen tijdig aan te zetten en goed af te stellen.

3 Reacties
20-10-2025 13:27
Dankjewel ANWB en pak ineens die belachelijke knipperende achterlichten aan, die verblindende voorlichten en extreem felle knipperende achterlichten zijn echt geen dingen die het verkeer veiliger of aangenamer maken.
20-10-2025 12:24
Bij het instellen van een verbod op nader te specificeren felle verlichting ben je wel meteen van alle fatbikes af ;)
20-10-2025 22:37
Belachelijk: pak dan alle led verlichting aan. Ik erger me mateloos aan led verlichting in het verkeer, met name als ik auto rij. Als fietser ben je sowieso ondergeschikt in het verkeer, ‘s nachts of overdag.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.