Fietsersbond waarschuwt voor gevaarlijke fietsroutes: “Kunnen duizenden gewonden en doden voorkomen”
Fietstoerisme Als het aan de Fietsersbond ligt, wordt er de komende jaren flink aan Nederlandse fietsroutes gesleuteld om verkeersgewonden en verkeersdoden te voorkomen. Uit onderzoek dat zij samen met Bouwend Nederland lieten uitvoeren, blijkt namelijk dat veel fietsroutes onveilig zijn, maar met een investering van 2,3 miljard euro duizenden verkeersgewonden en doden voorkomen kunnen worden.
Door heel Nederland zouden onveilige fietsroutes liggen. “Te smalle fietspaden, wegen met snelheden van 50, 60 en tot wel 80 kilometer per uur zonder aparte fietspaden en gevaarlijke oversteekplaatsen vormen een gevaar voor fietsers”, schrijft de bond. Uit het onderzoek Verkeersveiligheid fietsroutes in Nederland dat Sweco uitvoerde in opdracht van de Fietsersbond en Bouwend Nederland, blijkt dat een investering van 2,3 miljard euro de komende 30 jaar ruim 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden kan voorkomen.Dat is reden voor de Fietsersbond en Bouwend Nederland om de Tweede Kamer op te roepen om te investeren in fietsroutes om de veiligheid van fietsers te verbeteren. “Elk verkeersongeval is er één te veel. Dit onderzoek laat zien dat veiligere fietspaden levens kunnen redden. Bovendien zorgen veilige fietspaden ervoor dat veel meer mensen voor de fiets kiezen. Dat is niet alleen een gezonde en duurzame keuze, maar bevordert ook het welzijn en geluk van iedereen”, stelt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond.
Eén van de grootste risico’s in het verkeer voor fietsers, zijn gemengde wegen, waar auto’s en fietsers dezelfde rijbanen delen, met snelheden van 50 tot wel 80 kilometer per uur. De snelheidsverschillen zouden hier te groot zijn en afslaande automobilisten zouden fietsers sneller over het hoofd zien. Daarom zijn vrijliggende fietspaden wenselijk. Ook de breedte van fietspaden zou van belang zijn
Uit het onderzoek dat ingenieursbureau Sweco heeft uitgevoerd, blijkt dat onder meer de gemeente Raalte, gemeente West Maas en Waal en de gemeente Achtkarspelen relatief goed scoren omdat ze maar een klein aandeel gemengde wegen hebben, terwijl de gemeente Westerwolde, de gemeente Valkenburg aan de Geul en de gemeente Staphorst slecht scoren op dat gebied.
Een eenmalige investering van ruim 2,3 miljard euro zou nodig zijn om veilige fietsroutes te realiseren. “Dit bedrag is nodig om aanpassingen te maken zoals het aanleggen van vrijliggende fietspaden, het verbreden van fietspaden of het verwijderen van parkeervakken langs fietspaden. Daar tegenover staat dat de veiligheid van fietsers wordt verbeterd en naar schatting maar liefst ruim 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden kunnen worden bespaard over een periode van 30 jaar. Hiermee wordt gedurende die 30 jaar naar schatting 9,1 miljard euro aan kosten bespaard die gemoeid gaan met verkeersgewonden en verkeersdoden.”
En als extra maatregelen. De wegenbelasting op grote en zware personenauto's aanmerkelijk verhogen. Het wordt steeds gevaarlijkere op weg door steeds onoverzichtelijke auto's.
Maar je hebt wel gelijk dat we niet moeten overdrijven met rijden om te rijden, dat er infrastructuur moet zijn om veilig te fietsen en dat een heel deel van de mensen zich als enorme klootzakken en trutten gedragen in het verkeer (maar dat is evengoed het geval met bakfietsmoeders en vaders die zich geen hol aantrekken van anderen). En je hebt het ook maar over een stukje Leuven, rond de historische binnenstad kan je wel gewoon je wagen gebruiken, het is ook een keuze als overheid als je jonge gezinnen en ouderen wegduwt omdat ze logistiek niet echt zonder wagen kunnen.
Wat ik wel zie is met name in het binnenstedelijke gebied dat er veel te veel fietsers maar heen doen, er op sommige plekken wel erg veel fietsers zijn, dat de snelheid van de fietsen flink kan varieren en dat sommige fietseenheden nogal lomp qua omvang zijn geworden. Het (mild)hufterige gedrag van tal van fietsers is wat mij betreft de grootste dissonant die ook het meeste gevaar oplevert. Denk aan tegen de richting rijden, door rood rijden, kijken op de telefoon en gaan zwabberen of onoplettend hierdoor oversteken en ook veelvuldig zomaar schuin gaan oversteken ergens in plaats van over x-aantal meter de officiele oversteekplaats pakken. Het zijn ook niet enkel jongelui die dit gedrag of combinatie van gedrag vertonen. Het zijn net zo goed vijftigers of moeders op bakfietsen met hun kroost voorin die net zo onverantwoord hun plekje claimen en hun efficientie voor dat van veiligheid en overzichtelijkheid voor alle weggebruikers plaatsen.