Fietsers willen betere voorzieningen en meer fietsplaatsen in de trein
foto: TreinBas

Fietsers willen betere voorzieningen en meer fietsplaatsen in de trein

Fietstoerisme Uit een onderzoek van de Fietsersbond blijkt dat de behoefte naar betere voorzieningen voor fietsen in de trein groot is. Ook willen fietsers meer fietsplaatsen in het openbaar vervoer, zo is de conclusie naar aanleiding van een enquête bij ruim 3.000 respondenten. Begin 2025 wordt hierover gesproken door alle betrokken partijen.

“Voor veel reizigers is de combinatie van fiets in de trein een flexibele en duurzame keuze”, concludeert de Fietsersbond, dat het onderzoek deed samen met Rover, Fietsplatform en wielersportbond NTFU. “Zo reist 78% met de fiets in de trein voor fietstochten met een ander eindpunt, en geeft 73% de voorkeur aan het meenemen van de eigen fiets.”

Het gebrek aan voldoende plaatsen voor fietsers in de trein en goede voorzieningen houdt veel fietsers daarom tegen om de trein te nemen. Uit het onderzoek komen reacties naar voren als onduidelijke informatie, gedoe bij het meenemen van de fiets in de trein, een tekort aan fietsplaatsen, slecht toegankelijke perrons of de kosten.

Gesprek met NS en ProRail
De Fietsersbond doet naar aanleiding van deze conclusies meerdere aanbevelingen, die het graag wil bespreken met onder meer de NS en Prorail. Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) gaat daarom begin 2025 om tafel met alle partijen, tot tevredenheid van beleidsadviseur Wim Bot van de Fietsersbond: “Met de voorgestelde aanpassingen kan de NS fietsers beter faciliteren en hen stimuleren om vaker voor deze duurzame reisoptie te kiezen.”

Eerdere aanbevelingen van de Fietsersbond, na een onderzoek in 2023, werden door de NS in de wind geslagen.

Ontdek fietsen in Bormio
4 Reacties
08-12-2024 19:52
De NS heeft een tijdje terug nog aangegeven het liefst fietsen helemaal te willen weren, want het is maar lastig voor ze. Dus natuurlijk gaan ze hier ook niks mee doen, helaas.

Als je dan kijkt naar het buitenland en zelfs andere vervoerders in Nederland zie je dat het echt niet heel spannend is. Alleen treinen herinrichten kost ze geld, daar hebben ze geen zin in.
    09-12-2024 21:13
    Exact, het is gewoon een kwestie van willen en fatsoen. NS is de schaamte voorbij wat publieke taak betreft, daar draait alles om geld (wat ze niet eens echt verdienen).
08-12-2024 22:37
Het is gewoon een te grote investering die ze nooit kunnen terugverdienen en te koste gaat van zitplaatsen. Je kunt de situatie hier niet vergelijken met het buitenland.
09-12-2024 21:11
Ik ben een notoire fiets-in-trein nemer en weet onderhand precies wanneer je het wel / niet moet doen. ‘S zomers zijn er massa’s onbenullen die met volgepakte tourbikes van 1,5 meter breed op stap gaan, heel veel buitenlanders ook. Dat maakt het best lastig af en toe.

Zolang je die tassen eraf halen kan passen er best wat, maar het beste zijn die hanghaken. 1 wagon met haken en klaar is kees.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine