D66, GL-PvdA en PvdD hebben de meest fietsvriendelijke verkiezingsprogramma’s
Over een kleine twee weken trekt Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. De Fietsersbond heeft de verkiezingsprogramma’s van verschillende partijen tegen het licht gehouden en kwam tot de conclusie dat D66, GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren (in alfabetische volgorde) het beste programma hebben voor de fiets. PVV, FvD, Ja21 en Denk scoren het slechtst.
De Fietsersbond heeft verkiezingsprogramma’s bekeken van alle partijen die op dit moment in de Tweede Kamer zetels hebben of in de peilingen op minstens één zetel staan (wat voor 50PLUS geldt). De verschillende programma’s zijn getoetst op een tiental punten, waaronder plannen voor de aanleg van (snel)fietsroutes, het verbeteren van fietsveiligheid en de toegankelijkheid van fietsen voor iedereen.Er is niet gekeken naar het stemgedrag van partijen de afgelopen jaren. “De resultaten van de vergelijking moeten niet als stemadvies worden opgevat, maar mensen die de fiets een warm hart toedragen kunnen de resultaten natuurlijk wel meenemen in hun overwegingen”, schrijft de Fietsersbond over hun analyse.
Maximumsnelheid
De programma’s van D66, GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren scoren het best op de verschillende fietsonderwerpen. Zo kiezen GL-PvdA en de PvdD expliciet voor een maximumsnelheid van 30 kilometer binnen de bebouwde kom. GL-PvdA en D66 doen het goed op toegankelijkheid: ze noemen aanpassingen van fietspaden voor aangepaste fietsen en het beschikbaar stellen van aangepaste fietsen.
Zes partijen scoren een voldoende: de ChristenUnie, SGP, CDA, SP, NSC en Volt. De ChristenUnie en SGP pleiten voor een concreet budget voor (fiets)verkeersveiligheid, terwijl het CDA oproept tot een uitvoeringsagenda voro de fiets en betrekking daarvan bij de jaarlijkse overleggen tussen het Rijk en lokale overheden. De SP wil fietsbestendigheidscursussen implementeren, terwijl NSC pleit voor het veiliger maken van schoolroutes. Volt roept dan weer op tot aanpassing van straten gericht op auto’s, naar groene, autoluwe lanen.
De VVD, BBB en 50PLUS scoren matig; zij spreken eigenlijk enkel handhaving in het verkeer, al spreekt de BBB ook nog over ruimte voor fietsenmakers in nieuwe woonwijken. Het slechtst scoren de programma’s van PVV, FVD, JA21 en Denk, die met geen woord reppen over de fiets in hun verkiezingsprogramma’s.
Fietsvriendelijke plekken zijn veiliger, prettiger om te wonen en te bezoeken. Goed dat WF in kaart brengt welke partijen hier werk van maken.
Bovendien: het verdere programma van deze partijen is dramatisch voor het land. Dan heb je misschien leuke faciliteiten voor fietsers maar verder is het land ten dode opgeschreven.
Ik ben voor deze plannen GEEN Autos in de steden weg ermee