D66, GL-PvdA en PvdD hebben de meest fietsvriendelijke verkiezingsprogramma’s
Beeld ter illustratie - foto: Sanne Meurice

D66, GL-PvdA en PvdD hebben de meest fietsvriendelijke verkiezingsprogramma’s

Over een kleine twee weken trekt Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. De Fietsersbond heeft de verkiezingsprogramma’s van verschillende partijen tegen het licht gehouden en kwam tot de conclusie dat D66, GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren (in alfabetische volgorde) het beste programma hebben voor de fiets. PVV, FvD, Ja21 en Denk scoren het slechtst.

De Fietsersbond heeft verkiezingsprogramma’s bekeken van alle partijen die op dit moment in de Tweede Kamer zetels hebben of in de peilingen op minstens één zetel staan (wat voor 50PLUS geldt). De verschillende programma’s zijn getoetst op een tiental punten, waaronder plannen voor de aanleg van (snel)fietsroutes, het verbeteren van fietsveiligheid en de toegankelijkheid van fietsen voor iedereen.

Er is niet gekeken naar het stemgedrag van partijen de afgelopen jaren. “De resultaten van de vergelijking moeten niet als stemadvies worden opgevat, maar mensen die de fiets een warm hart toedragen kunnen de resultaten natuurlijk wel meenemen in hun overwegingen”, schrijft de Fietsersbond over hun analyse.

Maximumsnelheid
De programma’s van D66, GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren scoren het best op de verschillende fietsonderwerpen. Zo kiezen GL-PvdA en de PvdD expliciet voor een maximumsnelheid van 30 kilometer binnen de bebouwde kom. GL-PvdA en D66 doen het goed op toegankelijkheid: ze noemen aanpassingen van fietspaden voor aangepaste fietsen en het beschikbaar stellen van aangepaste fietsen.

Zes partijen scoren een voldoende: de ChristenUnie, SGP, CDA, SP, NSC en Volt. De ChristenUnie en SGP pleiten voor een concreet budget voor (fiets)verkeersveiligheid, terwijl het CDA oproept tot een uitvoeringsagenda voro de fiets en betrekking daarvan bij de jaarlijkse overleggen tussen het Rijk en lokale overheden. De SP wil fietsbestendigheidscursussen implementeren, terwijl NSC pleit voor het veiliger maken van schoolroutes. Volt roept dan weer op tot aanpassing van straten gericht op auto’s, naar groene, autoluwe lanen.

De VVD, BBB en 50PLUS scoren matig; zij spreken eigenlijk enkel handhaving in het verkeer, al spreekt de BBB ook nog over ruimte voor fietsenmakers in nieuwe woonwijken. Het slechtst scoren de programma’s van PVV, FVD, JA21 en Denk, die met geen woord reppen over de fiets in hun verkiezingsprogramma’s.

11 Reacties
11:17
Ja, dat zal best. Die partijen willen overal bergen met geld tegenaan gooien. Zeker als het de autorijders benadeelt.
    12:37
    Perfect toch? Ik ben voor jouw voorstel!
    12:41
    Zegt de pvv stemmer
    Op zich is het ook helemaal niet slecht als we autorijders wat minder als een heilige koe in India behandelen. En over die onbetaalbaarheid, lees de CPB rapporten er maar op na, het is juist extreemrechts dat het overheidstekort verder laat oplopen.

    Fietsvriendelijke plekken zijn veiliger, prettiger om te wonen en te bezoeken. Goed dat WF in kaart brengt welke partijen hier werk van maken.
    13:07
    Ze willen overal geld tegenaan gooien. Geld wat er niet is en wat iedereen die gewoon in het bedrijfsleven werkt flink benadeeld. En dat betekend dus inderdaad dat onder andere de autorijders het moeten ontgelden. Een rondje fietsen is tenslotte belangrijker dan fatsoenlijk naar je werk kunnen.
Tsja.... Leuk dit! Maar laten we er dan ook direct even bij vertellen dat al deze geweldige plannen voor fietsers een drama voor de automobilisten zijn. En laten we wel wezen: de meeste fietsers zijn ook automobilisten.
Bovendien: het verdere programma van deze partijen is dramatisch voor het land. Dan heb je misschien leuke faciliteiten voor fietsers maar verder is het land ten dode opgeschreven.
    12:41
    Ik ben geen auto rijder?
    Ik ben voor deze plannen GEEN Autos in de steden weg ermee
    Meer investeren in zorg, onderwijs, Europese samenwerking en sociale zekerheid, beh, al die vervelende linkse hobby’s moeten we inderdaad niet hebben in een prettig land. Prima, maar na de zoveelste rechtse regering die er een potje van heeft gemaakt ga je mij niet meer overhalen dat wat zij doen wel zoden aan de dijk zet.
12:20
Die 30km/uur binnen de bebouwde kom gaat dan alleen voor auto's gelden en niet voor fietsers toch?
Gilbert Isabella (pvda), als burgemeester weg wegens beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag, is vast ook politiek een totaal neutrale voorzitter van deze bond en uitermate geschikt voor ‘onafhankelijk’ advies. Kuch.
12:30
gamechanger dit

Om te reageren moet je ingelogd zijn.