Aantal slachtoffers fatbike-ongelukken neemt toe: VeiligheidNL pleit voor leeftijdsgrens
Ter Illustratie - foto: Cor Vos

Aantal slachtoffers fatbike-ongelukken neemt toe: VeiligheidNL pleit voor leeftijdsgrens

Fietstoerisme Het aantal fatbikegewonden neemt snel toe. Dat blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL. In de eerste helft van 2024 zijn bijna twee keer zoveel slachtoffers van een fatbike-ongeval behandeld op een Spoedeisende Hulp-afdeling dan in heel 2023, klinkt het vanuit het kenniscentrum voor letselpreventie.

In het eerste half jaar van 2024 zijn er 140 ongevallen geregistreerd bij de 14 SEH’s die deelnemen aan LIS (Letsel Informatie Systeem). Het totaal aantal ongevallen is nog vele malen groter, want in totaal zijn er 82 SEH’s in Nederland. Bijna de helft van de slachtoffers van een fatbike-ongeluk is tussen de twaalf en vijftien jaar oud, blijkt uit de cijfers. Van hen loopt 24% hersenletsel op.

Leeftijdsgrens
VeiligheidNL wil dat er een leeftijdsgrens komt voor alle elektrische fietsen. Wie jonger is dan 16 jaar, zou geen gebruik meer mogen maken van zowel ‘gewone’ e-bikes als fatbikes. De Tweede Kamer is echter terughoudend. Wel is een meerderheid voor een helmplicht en een leeftijdsgrens van 14 jaar voor fatbikes. Minister Madlener van Infrastructuur heeft echter al een paar keer gezegd dat het bij het nemen van maatregelen ingewikkeld is om een onderscheid te maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen.

Volgens VeiligheidNL is een onderscheid niet nodig. Voor beide soorten elektrische fietsen kunnen dezelfde maatregelen genomen worden, omdat de cijfers laten zien dat jongeren ook bij e-bike-ongelukken vaak hersenletsel oplopen, klinkt het.

Regels gelijk trekken
“Het pleidooi om regels gelijk te trekken voor zowel de elektrische fiets als fatbike is om meerdere redenen zinvol”, zegt Martijntje Bakker op de site van VeiligheidNL. “Niet alleen omdat ze lastig van elkaar te onderscheiden zijn, maar vooral ook omdat beide fietsen tot relatief veel hersenletsel leiden, wat ernstige en langdurige gevolgen kan hebben, zeker bij deze jonge doelgroep.”

“Als je nu een uitzondering creëert voor de fatbike is het wachten op een nieuw type ‘fiets’ waarvoor weer nieuwe regels gecreëerd moeten worden. Handhaving wordt bovendien eenduidiger als je regels vaststelt voor elke fiets met trapondersteuning.”

Ontdek fietsen in Bormio
10 Reacties
23-09-2024 15:01
In deze hele discussie mis ik de argumenten die wijzen op de verantwoordelijkheid van de ouders. Is het niet hun taak kinderen die niet verantwoord genoeg zijn om op zo'n ding te fietsen, de mogelijkheid daartoe ontnemen. Ik word er een beetje moe van dat er voor regulatie steeds naar de overheid wordt gewezen, omdat er ouders zijn die niet capabel zijn om een kind op te voeden.
    23-09-2024 15:04
    Mijn boomer alert rinkelt zachtjes. Heeft u kinderen Mr. Bendy? Zijn ze de puberteit al veilig door?
    23-09-2024 15:24
    Twee dingen:
    Alsof die ouders in de gaten hebben hoe die kinderen met die fiets omgaan, zeker in aanwezigheid van andere kinderen. Je kan nog zo'n engeltje aan de tafel hebben zitten thuis, je weet niet wat ze doen wanneer je er niet bij bent. Overigens ben ik met je eens de bepaalde ouders niet capabel zijn in verschillende opzichten, dit zal niet helpen in specifieke gevallen.

    Het probleem is natuurlijk veel groter dan alleen fatbikes. Fatbikes zijn een uitwas van een het probleem van de elektrische fiets in het algemeen. Bijvoorbeeld, ouderen die niet het reactievermogen hebben om met 25km/h rond te scheuren. Fietsers zijn zo'n beetje de meest kwetsbare groep verkeersdeelnemers. Artsen zien de ergste trauma's bij fietsers. Dit komt natuurlijk door de (toegenomen) snelheid en het totale gebrek aan bescherming. En daar heb je dus wel een overheid voor nodig: een impopulaire maatregel zoals een helmplicht. Daar willen ze er echter niet aan want men is bang dat men weer in de auto springt met gevolgen voor de verkeersdruk, het groene karakter en de gezondheidsfactor.
23-09-2024 14:58
+1 met de conclusie, ik denk er op de racefiets ook niet over na om een helm op te zetten dat is gewoon 2e natuur en vijf minuten later heb je niet eens door dat je hem op hebt.
Daarnaast moet je je afvragen of je jongeren onder de 16 op een E-bike wilt zien, het is voor fitheid ook niet okay. minder valide uitgezonderd.
23-09-2024 15:30
Het is toch een klucht aan het worden !
Fatbike = puch maxi met electro motor.
Als je tiener op een gewone fiets hard wil gaan wordt tie er moe van en laat het wel.
Nu kan alle lui volk op de fatbike met 50km/h links en rechts door het land vlammen..
Beschermd door de wet, want fietsers zijn "kwetsbare" groep..
Dus helm, dus 16jr !
En een rij-test want er rijden ook heel wat ouderen op electrische fietsen die zsm van de weg moeten worden gehaald !
23-09-2024 15:52
Het NOC NSF kwam enkele maanden geleden met een test op lagere scholen aangaande de BEWEEGNORM.
Het jaar 2023 gaf aan dat slechts 28% van de jeugd van 5-12 jaar de beweegnorm haalt!!!!
Het gaat dus niet goed met de jeugd. Op hun site kun je het wetenschappelijke verhaal lezen wáárom bewegen goed is voor een kind.
Tuurlijk speelt de opvoeding hierin en centrale rol. Helaas zijn de electrische fietsen/fatbikes niet aan te slepen voor de jeugdcategorie.
En die moeten dan ook nog eens allemaal opgeladen worden, electriciteit zat.
Man man, wat een samenleving......................
    23-09-2024 18:49
    Met de huidige regering is de toekomst gitzwart, ook op dit gebied.
23-09-2024 18:46
Wel fijn dat de aandacht is verlegd van de racefietsers naar de fatbikers.
23-09-2024 15:57
Meer regels en handhaving graag! Daar hebben we immers een gebrek aan...

Als je de huidige regels toepast dan kom je al ver. Vul dat dan nog wat aan met ouderlijke verantwoordelijkheid. En als je het echt wil beteugelen: zorg dat er spot gedreven wordt met fatbikes en hun gebruikers, werkt altijd het best en moet hier wel lukken.
    23-09-2024 18:47
    Ik zie hier vooral bepaalde groepen met overgewicht op die dingen rijden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine