Filippo Ganna: “In de toekomst leren of ik ook voor klassementen kan gaan”
Filippo Ganna voerde zaterdag een nummertje op in Frankrijk. En dat een dag voor de slottijdrit, waar hij de absolute topfavoriet is. “De benen waren erg goed vandaag en we zullen zien of ik morgen net zo sterk ben.”
“Maar vandaag was een fantastische dag”, gaat hij verder. “Alles verliep perfect. Het doel was aanvankelijk om bij Kwiatkowski te blijven, maar toen er een mogelijkheid was om in de vlucht te komen zei hij dat dat geen probleem was. Ik bleef de hele dag gemotiveerd en was in staat om te soleren de laatste tien kilometer. Ik ben erg blij.”
“In de toekomst gaan we leren of ik ook voor klassementen kan gaan in andere wedstrijden. Maar op dit moment wil ik deze wedstrijd goed afmaken. Als we zien dat er een race bij mijn kwaliteiten past met minder klimmetjes, dan kan ik zeker eens voor een klassement gaan.”
Heb data gezien 1uur 512w bij 82kg.
Dat komt overeen met Froome's Ventoux 413watt bij 66,7kg.
Maar wat doet Pogacar?
Zo hoog hij zit door zijn lengte vangt hij wel een pak meer wind.
Of hij klassementen aan kan moet blijken in:
1. ritten over meerdere beklimmingen
2. kan zijn lichaam/motor genoeg kolen verwerken om de energie voor de watts dag na dag te blijven
3.blijft hij herstellen doorheen de dagen.
Dat kan maar blijken wanneer ze het proberen.
Zou Ganna graag zien brommeren in Roubaix!
Als je kijkt naar de toppers aldaar zijn dat toch vaak coureurs met relatief kortere benen en forsere romp. Ganna zit niet in dat spoor.
Hebben Boonen en Cancellara dat korte benen? Is mij nooit opgevallen.
Ik zet in op de Indurain piste, jij op de Roubaix piste.
Er zijn inderdaad wat langpotige Roubaix specialisten maar de bonken zijn wel in de meerderheid, Vanmarcke is ook een langpoot trouwens.
Ik verwacht dat Ganna kans heeft in Roubaix. Als hij weg raakt dan haal je hem bijna niet meer terug, tenzij 2-3 klasbakken 100% gaan samenwerken. En ja, dit is mijn inschatting, geen feit.
En verder: waarom zou je riskeren je unieke kwaliteiten te verliezen om een klassement te rijden. Tijdritten winnen, ritten winnen op deze manier, kleine rondjes zoals deze....
Hopelijk praten ze het uit zijn hoofd, en blijft hij gewoon een buffel in een buffellijf.
Indurain was ook een zware jongen.
Het is wel opvallend dat 2 dezelfde type renners op de weg (Ganna/Van Aert) uit totaal verschillende (neven)disciplines komen (piste/veld).
Zou hij meedoen in de Vlaamse klassiekers en PR?
Voorbeeld in 2000 werd Moreau (boven de 70 kg) 3e vóór lichtgewichten Heras en Virenque. Moreau werd in de bergen eens 6e en 9e maar hoorde niet op basis van het klimmen bij de top-5 die Tour.
Etappe 19 was een vlakke tijdrit van bijna 60 kilometer, waar Moreau 3 minuten op Heras en bijna 4 minuten op Virenque pakte (in één rit dus).
De laatste jaren heb je minder kilometer vlakke tijdritten, waardoor je een verschuiving ziet en klimmers/alleskunners hoger eindigen.
Zou de Tour van 2020 2 vlakke tijdritten van 60 km hebben gehad, dan had Van Aert m.i. top-10 kunnen rijden en een Dumoulin ondanks fysieke problemen gewoon podium.
Zelfde renners, andere uitslag. Niet vanwege epo, maar vanwege parcours.
Ik sluit niet uit dat de wat zwaardere tijdrijders (bijv Dennis, maar ook Ganna) de metamorfose richting klassementsrijder grote ronde niet vervolmaken, omdat het parcours té weinig tijdritkilometers bevat om echt goede winstkansen te hebben. Voor een P7 doen zo'n renners het niet. Maar mocht ASO bekend maken dat in 2022, 2023 en 2024 de Tour minimaal 100 vlakke tijdritkilometers bevat, dan motiveert dat de tijdrijders om zich te specialiseren voor het ak en demotiveert dat de pure klimmers. Ik geloof dat de parcoursbouwers op deze wijze bepalender zijn voor de uitslag dan een mogelijk lichter type renner dat anno 2021 floreert in een grote ronde.
Uitsmijter: ik had graag eens een 'zuivere' Pantani in de huidige tijdritkilometers-arme rondes en in die andere periode een 'Cancellara-op-EPO' de Tour willen zien betwisten.