Terug in de pas: Ook je bikefit heeft af en toe aan een update nodig
Materiaalzone Een lijf verandert door de jaren, dus je positie op de fiets ook. Een fietsmeting kan helpen om je weer juist op de fiets te krijgen. RIDE Magazine’s Rodrick probeerde Dynamic Cycling Fit van Giant en kwam op een verrassende uitkomst.
Daar zit ik dan, aan mijn bureau, te zoeken naar woorden om te beschrijven wat ik gisteren heb meegemaakt. Geen groots en meeslepend fietsavontuur, maar wel iets dat me sindsdien bezighoudt. Al een tijdje eigenlijk. Gisteren heb ik namelijk mijn fietspositie laten meten. Je ziet, zo’n spektakel was het niet, maar er kwamen zulke interessante dingen uit dat ik die nog wel even moet verwerken.Het was niet mijn eerste fietsmeting, maar wel de eerste in wat ik voor het gemak maar even een ‘andere levensfase’ noem. De vorige metingen waren in mijn racetijd. Toen was de zoektocht naar sneller en efficiënter. Mijn lijf was sterker en flexibeler, mijn ambities groter, mijn snelheid hoger en mijn afstanden langer. Dat vertaalde zich naar mijn zitpositie.

foto: Vincent Engel
Maar het leven gooit dingen op je pad die invloed hebben op de manier waarop je fietst. ‘Je leeftijd en andere beperkende factoren zorgen ervoor dat je niet meer competitief fietst, maar meer gericht op genieten. Niet meer trainen voor morgen, maar fietsen omdat het nu fijn is. Alleen staat die wegfiets van me nog in de oude racestand, en voor mijn lijf is die driehoek tussen de contactpunten stuur-zadel-pedalen niet meer optimaal. Kort gezegd: ik heb er last van. Pijntjes hier en daar.
Geen overbodige luxe
Vandaar dus een fietsmeting. Ik ben niet de enige, verzekert Josje me. Josje werkt in de Giant Store in Bennebroek en daar staat de pilotversie van het nieuwe bikefitsysteem van Giant, Dynamic Cycling Fit, het apparaat waarmee mijn optimale fietspositie kan worden bepaald. Samen met haar zus Ciska heeft ze me gisteren doorgemeten om klaar te zijn voor de herfst van mijn wielercarriere. Meteen komt Tom Dumoulin ter sprake. Josje laat me een filmpje zien van de Girowinnaar die DCF probeert. Ook hij zit flink anders nu hij gestopt is, zo blijkt. “Eigenlijk”, zegt Josje, “eigenlijk moet je als fietser elk jaar een bikefit doen. Er kan zo veel veranderen. Je kunt ineens pijntjes hebben, of je fietswensen veranderen. Ik snap wel dat het niet gebeurt, want een bikefit is niet gratis. Maar als fitter zie ik in de praktijk waarom het geen overbodige luxe is.”

foto: Vincent Engel
Bij Josje en Ciska ben ik in goede handen. Ze combineren een bikefitopleiding binnen Giant met een theoretische achtergrond in de fysiotherapie en een uitgebreide loopbaan op de fiets, dus de zussen weten waar ze het over hebben. Ook het meetapparaat zit er imposant uit, als dat wat zegt.
Maar we beginnen met de intake. Ze vragen me het hemd van het lijf over hoe ik fiets en fietste, wat ik heb meegemaakt en wat mijn wensen zijn. Mijn eigen fiets wordt opgemeten, net als mijn lijf. “Die maten voeren we in de computer in, waardoor er een basiswaarde ontstaat. Deze dynamische bikefit is een samenspel tussen de theorie en de rijder. Natuurlijk is er een theoretische optimale positie, maar dat is een gemiddelde. En niemand is gemiddeld. Dus het is ons werk om samen met de rijder te zoeken naar de persoonlijke optimale positie”, legt Ciska de bedoeling van de meting uit. Oké, deal!
Die basiswaarde wordt ook nog eens bepaald door de gewenste fiets van de renner. Heeft de klant belangstelling voor een aeroracer, dan is de basiswaarde anders dan bij een comfortracer. Want als je niet snel door de wind wilt klieven, heeft een aeroracer geen zin. Logica. Voor mij is allround een prima uitgangspunt, dus als de pasfiets op die waarden is ingesteld, klim ik erop.
Benieuwd naar de hele reportage? In de Wintergids van RIDE Magazine staan we uitgebreid stil bij het belang van de bikefit en waarom deze af en toe een update kan gebruiken. Want zoals je lichaam verandert mettertijd, verandert ook je bikefit.
RIDE: het ideale cadeau voor de feestdagen!
Winterklaar! De gloednieuwe RIDE Magazine Wintergids 2025 zit met 156 pagina's bomvol mooie wielerverhalen. In de Wintergids lees je uitgebreide interviews met veelwinnares Lorena Wiebes, toptalent Tibor Del Grosso, Tour-verrassing Oscar Onley, de afzwaaiende Ide Schelling en de ervaren Wilco Kelderman. Het gaat over de veldritwinter, alles rondom Alpe d'Huez, de nieuwste materiaaltrends en jouw fietsplannen voor 2026. Ook gaan we met Tom Dumoulin en Bram Tankink op reis!
Om te reageren moet je ingelogd zijn.