Review: De vernieuwde Specialized Aethos is niet alleen lichter, maar vooral veel comfortabeler
Materiaalzone Een kleine maand geleden onthulde Specialized de tweede generatie van de Aethos: een lichtgewicht racefiets die ontworpen zou zijn voor puur rijplezier én met een ontzettend laag gewicht. De Aethos 2 zou nog wat lichter zijn, maar ook meer comfort bieden. WielerFlits trok naar Zuid-Limburg voor een kennismaking de vederlichte fiets in het heuvelland.
Licht, lichter, lichtst. Als we het over fietsen hebben die en masse worden geproduceerd, behoort de Aethos 2 tot de laatste van die drie categorieën. Zeker, je kan met wat creativiteit en bijzondere onderdelen waarschijnlijk nog een lichtere fiets bouwen. Maar veel lichter dan de Aethos 2 zal je hem niet fietsklaar ophalen bij de fietsenmaker.
Tegelijkertijd is het Aethos-platform meer dan alleen laag gewicht. Om in de woorden van Specialized te spreken: een minimalistische fiets die breekt met tradities en UCI-regels, en vooral is ontworpen voor puur rijplezier. Om in mijn eigen woorden te spreken: de Aethos is de fiets die je voor je ziet als je je ogen dichtdoet en een klassieke racefiets inbeeld. Je moet ervan houden, maar het is door die looks en de performance sinds zijn introductie wel een iconische fiets.

foto: Joris Knapen
De Aethos 2 bouwt voort op de filosofie van de eerste Aethos, maar door enkele wijzigingen zou de fiets wat toegankelijker zijn geworden. Die wijzigingen zitten vooral in de geometrie, die op basis van de data van meer dan 100.000 bikefits is gewijzigd. Zo is de stack 15 millimeter hoger geworden, is de wielbasis wat langer gemaakt en is het balhoofdboek wat minder steil.
Tegelijkertijd is er ook gekeken naar dat ó zo belangrijke gewicht. Door de vorm van de framebuizen te optimaliseren zou het frame weer wat lichter zijn geworden. Daarnaast is er gekeken waar stijfheid het meest nodig is, in plaats van op de stijfheid van de verschillende buizen an sich te focussen. Daardoor zou Specialized weer wat lagen carbon hebben kunnen weglaten. Het resultaat? Een frameset die slechts 595 gram weegt en complete fietsen vanaf 5,9 kilo.
Daarnaast zou de fiets er niet enkel lichter door worden, maar zou het ook de rijkwaliteit én de levensduur ten goede komen. Het frame doorstond extreme duurtesten, waaronder meer dan 100.000 omwentelingen met een kracht van 2.377 watt, zonder noemenswaardige schade aan het frame.
Tevens biedt de Aethos 2 voortaan ruimte aan bredere banden, tot 35 millimeter. Dat maakt de fiets volgens Specialized ook geschikt voor langere ritten, ruwer wegdek en meer veelzijdig gebruik. Door brede wegbanden of smalle gravelbanden te monteren zou je er bijvoorbeeld ook wat simpele gravelpaden mee kunnen bezoeken.
Ook is er aan verschillende componenten van de fiets gesleuteld. Zo is de nieuwe Alpinist II-cockpit ergonomischer dankzij ovalen bovenkanten en een lichte flare in het stuur. Dit zou de druk op de handen verminderen en een natuurlijke houding van de pols ondersteunen. De cockpit weegt 270 gram. Ook geen minimale wijziging: de kabels zijn voortaan volledig geïntegreerd, waar dat bij de vorige Aethos nog niet zo was.
De Roval Alpinist CLX III-wielen zijn ook onder handen genomen, waardoor ze nu slechts 1.131 gram wegen. Dat komt onder meer door nieuwe carbon spaken en lichtere naven.

foto: Joris Knapen
Levendig
Specialized nodigde WielerFlits uit om de nieuwe Aethos 2 te komen testen in Zuid-Limburg; met de steile hellingen en glooiende wegen de ideale testgrond voor het lichtgewicht. Ter plaatse stond een met Shimano Dura-Ace Di2 afgemonteerde variant van de S-Works Aethos 2 ons op te wachten, die slechts 6,05 kilo weegt.
Verrassend is het lage gewicht niet, maar toch valt het tijdens de eerste meters gelijk op. De fiets is zo ontzettend wendbaar en beweegt ongelooflijk frivool. Dat wil nog wel eens hand in hand gaan met een portie nervositeit, maar dat is zeker niet het geval. Sterker nog, ik fiets er vrij makkelijk op weg, waar er genoeg andere fietsen zijn waar ik tijdens een test behoorlijk aan moet wennen.
Op de eerste echte helling van de dag – de Bemelerberg – besluit ik de benen én de Aethos eens even goed te testen en flink aan te zetten. Die test doorstaat de Aethos 2 met verve, want het klimmen is op het vedergewicht een waar genot. Tuurlijk vlieg je door het lage gewicht en de stijfheid, maar het is vooral het rijgedrag dat zo ontzettend fijn is.

foto: Joris Knapen
Door het lage gewicht beweegt de Aethos 2 namelijk zo ongelooflijk makkelijk. Als je gaat staan, laat de fiets zich met alle gemak van de wereld van zijde naar zijde bewegen terwijl je op de pedalen danst. En ook zittend, voel je dat ieder beetje energie wordt omgezet in snelheid; de Aethos 2 vliegt naar voren. Nou mag ook gezegd worden, dat dat bij de eerste Aethos ook zo was.
Wat wel anders was, is dat het nieuwe model flink wat meer comfort biedt. Een stijve fiets wil ook nog wel eens een oncomfortabele fiets zijn, maar dat is bij de Aethos 2 zeker niet het geval. De vernieuwde Alpinist II-cockpit lijkt de nodige demping te bieden voor je polsen, terwijl de achterzijde van de fiets ook de nodige klappen opvangt. Misschien is dat wel de reden dat ik zo makkelijk aan de Aethos wen: het levendige rijgevoel gaat hand in hand met comfort en stabiliteit.
Die stabiliteit die de Aethos op hoge snelheid heeft gewonnen, gaat ook ten koste van een klein stukje reactiviteit. De fiets is zeker niet loom of traag, maar op hoge snelheid zoals in snelle afdalingen merk je dat hij nét een klein beetje scherpte mist. En ook tijdens een sprint merk je dat hij niet de uitzonderlijke stijfheid of reactiviteit heeft van bijvoorbeeld een Tarmac SL8, al staat de Aethos 2 ook dan nog steeds zijn mannetje.

foto: Joris Knapen
Maar, met dat als enige nadeel, is de Aethos 2 simpelweg een ontzettend hoogwaardige fiets. Ik zal ook eerlijk toegeven dat het het soort fiets is waarvan ik enthousiast word. Niet omdat je door dat lage gewicht net een beetje sneller gaat klimmen, maar vooral omdat het de fiets zulk fijn rijgedrag geeft – juist op het vlakke. Vaak hebben we het over een paar watt aerodynamische winst en kiezen we voor snelheid, maar juist het rijgedrag zal voor het merendeel van de recreatieve fietsers véél meer bijdragen aan leuke ritjes.
En de looks? Je moet ervan houden, maar ik vind de simpele, elegante buisvormen en het klassieke uiterlijk van de Aethos 2 een lust voor het oog. Al met al is de Aethos een eigenzinnige fiets die bij je moet passen, maar met zijn stijfheid, aangename rijgedrag en lage gewicht is het bovenal een racer van bijzonder hoge kwaliteit.
De nieuwe Specialized Aethos gaat over de toonbank vanaf €6.299,-. Een frameset is beschikbaar vanaf €3.799,-. Het topmodel met SRAM Red AXS of Shimano Dura-Ace Di2 kost €13.499,-. De S-Works-versies met SRAM Red AXS en Shimano Dura-Ace Di2 wegen respectievelijk 5,98 en 6,05 kilo.

foto: Joris Knapen








Om te reageren moet je ingelogd zijn.