Mathieu van der Poel over dominantie van Pogacar: “Hij doet momenteel wat hij wil”
foto: Fotopersburo Cor Vos
woensdag 8 oktober 2025 om 08:12

Mathieu van der Poel over dominantie van Pogacar: “Hij doet momenteel wat hij wil”

Tadej Pogacar is al langere tijd de beste wielrenner van het moment, maar zwaait dit jaar misschien nog wel nadrukkelijker de scepter. De wereldkampioen is dit seizoen schier onklopbaar. Dat ziet ook Mathieu van der Poel, die de Sloveen dit voorjaar nog op enkele nederlagen wist te trakteren. De Nederlander kijkt vol bewondering naar zijn concurrent.

“Het is echt indrukwekkend en het lijkt ook nog zo gemakkelijk te gaan”, geeft MVDP aan in een uitgebreid interview met Het Laatste Nieuws. “Ik heb het al een paar keer eerder gezegd, de nieuwe Merckx is misschien geen goede vergelijking, want hij heet Pogacar. Maar het moet voor ons toch een beetje aanvoelen zoals in de tijd dat Eddy Merckx koerste. Op zijn terrein doet Pogacar momenteel wat hij wil.”

Toch lijkt Van der Poel de enige renner die momenteel iets kan doen aan diens suprematie. In het voorjaar leed Pogacar twee gevoelige nederlagen, in Milaan-San Remo en zijn eerste Parijs-Roubaix. “Maar dat was echt op mijn terrein en zelfs dan was het nog nipt”, stipt Van der Poel aan. “Ik denk dat ik op zijn terrein geen bedreiging vorm voor hem.”

Klassiekerclashes 
Het feit dat Van der Poel Pogacar voorlopig nog de baas is in zijn geliefkoosde wedstrijden, geeft hem wel de nodige voldoening. “Zeker wel. Het geeft ook motivatie om er volgend voorjaar weer te staan. Als je Tadej kunt volgen en kloppen, ben je tegenwoordig dicht bij de winst. Volgend jaar zal dat ook zo zijn.”

Van der Poel hoopt ook in 2026 weer toe te slaan in ‘zijn’ voorjaarsklassiekers. “Dat probeer ik sowieso, ongeacht het tegen Pogacar is of iemand anders. De Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix zullen elk seizoen opnieuw een doel blijven, ongeacht of ik ze al meermaals of een recordaantal keer zal hebben gewonnen.”

Van der Poel was dit jaar opnieuw baas in Parijs-Roubaix – foto: Fotopersburo Cor Vos


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
11 Reacties
08:54
In unieke lijstjes staan of een recordaantal bereiken.....is niet
de drive van hemzelf, maar leeft vooral in de hoofden van
bepaalde wielerfans die dat in zijn plaats bepalen.
    09:31
    zijn 'drive' heeft hij net nog goed geoefend :)
09:33
Matje weet goed waar hij in uitblinkt, en waar zijn grenzen liggen. Hij wil nog beter worden in waar hij al de beste in is, omdat je daarmee je winstkansen vergroot. Dus niet de beste willen worden in tijdrijden of de heuvelklassiekers, om daarmee je andere kwaliteiten af te botten. De valkuil waar Wout (en misschien ook wel Evenepoel) is ingestapt.

En hij gaat dat vrees ik nodig hebben om Pogi te kunnen blijven verslaan op VdP-terrein. Tenminste als Pogi komend jaar opnieuw hetzelfde niveau weet te halen.
    09:44
    Knap dat je zelf in een topic over MvdP er in je eerste reactie meteen in slaagt om Wout Van Aert en Remco Evenepoel aan te vallen. :)
    11:31
    Hij valt ze niet aan. Hij maakt een terechte vergelijking.
10:25
We vinden het allemaal heel erg leuk wanneer renners elkaar vaak uitdagen op verschillend terrein, maar die denkwijze speelt Pogacar in de kaart. Hypothetisch beschouwend zou je zeggen dat het wielrennen als kijksport weer net zo leuk kan worden als Milaan San Remo '25, wanneer de superspecialisten vol voor hun niche gaan.
- Mathieu van der Poel in het kasseienvoorjaar (hij doet dat al).
- Evenepoel in de heuvelklassiekers.
- Ganna als tijdrijder.
- Vingegaard als grote ronde renner.
Normaal gesproken zouden zulke talentvolle renners die zich specialiseren, beter moeten zijn dan Pogacar als allrounder die niet de mogelijkheid heeft met gerichte training (qua tijd) en fysiologisch (qua gewicht) steeds op 100% te zijn. Je ziet dat Pogacar onder de 100% gelijkwaardig is aan vd Poel in de eerste drie monumenten, desondanks toch beter is dan Evenepoel (die meerdere doelen nastreeft) in Wallonië en Lombardije, beter is dan Ganna (die meerdere doelen nastreeft) in vrijwel alle tijdritten met een knikje, zelfs beter is dan Vingegaard (die ook meerdere doelen is gaan nastreven) in zijn niche waar het niet draait om explosiviteit, maar puur uithoudingsvermogen en dieselcapaciteiten over een dikke drie weken.
Om Pogacar te kunnen verslaan zal Ganna weer de 100% tijdrijder moeten worden, zal Evenepoel moeten kiezen tussen een klassiek renner worden of een subtobbende grote ronde renner, zal Vingegaard zich niet meer moeten richten op Baskenland, Dauphine, of Tirreno (zie 2022) maar weer die renner worden die niets anders kan dan het rijden van een grote ronde.
Mijn vermoeden is dat de overmacht van Pogacar een nieuwe fase van hyperspecialisatie in gang zet en ik vermoed ook dat het dan voor Pogacar moeilijker wordt om overal waar hij aan de start staat de tegenstand te degraderen. Mathieu bewijst in ieder geval dat het mogelijk is.
    10:34
    Beetje een vreemd betoog, want in mijn ogen heeft Vingegaard al een hyperfocus op grote rondes, en is niet Ganna maar Evenepoel de maat der dingen in het tijdrijden. Een 'niche' waarin hij overigens meer dan MvdP in de voorjaarsklassiekers Pogacar al lang achter zich heeft gelaten.

    MSR is ook best een vreemd voorbeeld, want die wedstrijd eindigde in een tenenkrommende anticlimax. Mooi dat de toppers er vroeg aan begonnen, maar als je als Pogacar zijnde MvdP nog mee hebt na de poggio moet je gewoon overschakelen en hem de kop op dringen.
    Nu bleef hij vol meerijden om Ganna op afstand te houden, terwijl hij die juist nodig had om nog een kans op winst te maken.
    10:48
    Misschien vind je het verhaal warrig, maar het is geschreven vanuit het oogpunt wie Pogacar op welk terrein zou moeten kunnen verslaan met in het achterhoofd de ambities/kwaliteiten van de besproken renners. De Mathieu van de Poel aanpak rendeert duidelijk, de Wout van Aert aanpak een heel stuk minder. Ik trek dat gewoon breder en speculeer welke renners in aanmerking komen.
    Ganna is zich ook gaan richten op sprinten en klassiekers, eigenlijk zonder succes.
    Evenepoel is inderdaad de beste tijdrijder, maar volgens mij ligt daar niet zijn ambitie. Hij is momenteel de enige die de rol van Mathieu vd Poel in de heuvelklassiekers kan oppakken. Maar Evenepoel zal niet op klassiekers én tijdritten én grote ronde kunnen inzetten wil hij Pogacar verslaan. Ik denk dat hij een keuze moet maken indien het doel *winst op eigen kracht* is, dus dat winst niet afhankelijk is van wie er meedoet of wie er op zijn plaat gaat.
    Vingegaard is wel degelijk een completere renner geworden. Hij is nu veel beter in rondjes van een week vergeleken met '21-'23 en experimenteert met eendaagse wedstrijden, wat een geheel andere voorbereiding en timing vereist.
    10:56
    Ik denk dat ik het wel kan snappen als een louter theoretische uiteenzetting, waarin alle tegenstanders van Pogacar samen in een ploeg zitten en in een soort van Pro Cycling Manager omgeving kunnen trainen op 1 van je 4 niches. In de hoop zodoende elk op hun onderdeel een hogere rating te bekomen dan Pogacar. Als dit lukt speel je ze gewoon 1 voor 1 uit, in de hoop de dominantie van Pogacar te doorbreken.

    Ik vrees alleen dat het in de, veel complexere, realiteit iets minder maakbaar zal zijn. Verder ook wat raar om Mathieu van de Poel 1 op 1 te vergelijken met een renner als Wout van Aert, en het verschil toe te schrijven aan een verschil in aanpak.
    11:03
    Ganna kan Pogacar enkel.op de vlakke rechttoerechtaan tijdritten verslaan en die zijn er nu ook niet massaal veel dus dat zou toch ietwat dom zijn. Dan kan je beter mikken op een breder aantal wedstrijden want zelfs Pogacar start niet overal.

    Vingeraard doet niet aan eendaagsen maar doet aan één groot doel en dat is de tour. De Vuelta was een uitloper omdat hij later ik vorm was dit jaar.

    Evenepoel, waarom zou hij in godsnaam moeten hyperfocussen op wedstrijden waarvan het parcours Pogacar als een handschoen past. Omdat hij hier dan als dom kan afgeschilderd worden dat hij durft te wedijveren met Pogacar? Dan kan hij beter blijven inzetten op tijdrijden waar hij momenteel ongenaakbaar is.

    Nee enkel bij Van der Poel werkt het omdat hij toevallig goed is op een soort parcours dat minder geschikt is voor Pogacar.
    11:15
    Ik denk niet dat het zo simpel is. Evenepoel en Vingegaard hebben de pech dat zij excelleren op hetzelfde terrein als Pogacar. Mathieu heeft het voordeel dat kasseien alles behalve Pogacar's favoriete terrein zijn (net zoals massasprints, Milan en Merlier kloppen Tadej ook altijd) , waardoor hij hem geregeld kan kloppen. Ganna daarentegen mag proberen wat hij wil, Pogacar kloppen kan misschien lukken, maar dan is er nog steeds Evenepoel die gewoon nog een klasse sterker is.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.