Nooit meer pompen: dit is de fietsgadget van 2025
foto: Silca
zaterdag 6 september 2025 om 08:36

Nooit meer pompen: dit is de fietsgadget van 2025

Materiaalzone Ieder jaar zien we weer tal van nieuwe producten voorbijkomen in de wielerindustrie en dit jaar lijkt er één uit te springen: het elektrisch fietspompje. Helemaal nieuw zijn ze niet, maar dit jaar schieten ze als paddestoelen uit de grond. Hoog tijd om eens kennis te maken dus.

Lekrijden is nooit leuk. Of het nou midden in de zomer gebeurt als je in de blakerende zon langs de kant van een Alpencol staat, of tijdens een regenachtige winterdag; een lekke band komt nooit goed uit. Met tubeless banden kan je de kans op een lekke band natuurlijk al minimaliseren, maar die kans uitsluiten is vooralsnog onmogelijk.

Desalniettemin kan je natuurlijk wel zorgen dat áls je een lekke band hebt, dat je dat zo snel mogelijk kan fixen en snel weer door kan. Zo zijn er natuurlijk al de welbekende CO2-patronen, die in een mum van tijd je band oppompen zonder dat je staat te hannessen met een klein fietspompje.

Sinds enkele jaren kunnen we ook het elektrische fietspompje toevoegen aan het lijstje producten wat het verhelpen van een lekke band makkelijker moet maken. Dit jaar lijkt dat apparaat helemaal in de lift te zitten als we afgaan op het aantal productpresentaties ervan. Trek onthulde de Air Rush, Silca introduceerde de Elettrico Micro en Elettrico Ultimate en Dynamic presenteerde deze week de Turblo en Turblo+.

Reden genoeg om de pompjes zelf eens uit te proberen, dus stuurde Silca WielerFlits de Elettrico Micro en Elettrico Ultimate op. Is het een gamechanger? Nee. Maar dat het handig is, bleek zonder meer uit onze kennismaking.

Zo snel als een CO2-patroon is het elektrische pompje misschien niet, maar het heeft wel enkele andere voordelen te bieden. De voornaamste daarvan, is dat de pompjes vaak meerdere banden op kunnen pompen, waar een CO2-patroon goed is voor één band. Het lijkt daarmee op papier ook wat duurzamer, omdat er minder afval (van de gebruikte CO2-patronen) ontstaat.

Daarnaast worden sommige elektrische pompjes voorzien van een digitale drukmeter. Zo hoef je je band niet op de tast te vullen, maar kan je je band gelijk tot de juiste druk oppompen. Daarmee is het ook het ideale reispompje voor als de fiets bijvoorbeeld op vakantie meegaat. Zo lang je het elektrische pompje met enige regelmaat op kan laden, kan je de voetpomp dan gerust thuis laten. Sterker nog, je zou zelfs in zijn totaliteit zonder voetpomp kunnen.

foto: Silca

De elektrische pompjes brengen nog een ander minder voor de hand liggend voordeel met zich mee: ze zijn soms makkelijker aan te brengen op het ventiel dan voetpompen. Als de slang van een voetpomp niet goed aansluit op een ventiel kan dat behoorlijk irritant zijn; je hebt dan immer door het pompen niet je handen vrij om de pompkop beter op het ventiel te drukken. Zeker bij de elektrische pompjes zonder slangetje eraan, druk je deze zo op het ventiel en kan je er makkelijk voor zorgen dat de lucht direct de band in gaat.

Ook in gravelwedstrijden of Gran Fondo’s kan het elektrische pompje goed van pas komen: ze zijn relatief snel (significant sneller dan een handpomp) en omdat je hem meermaals kan gebruiken, hoef je bijvoorbeeld ook niet meerdere CO2-patronen meer mee te zeulen.

Net een iets ander formaat, maar veel meer ruimte neemt het elektrische pompje niet op in de zakjes van je fietsshirt – foto: Ties Wijntjes/WielerFlits

De elektrische pompjes hebben twee kleine nadelen in hun gebruik: ze zijn vaak iets groter dan een CO2-patroon en ze produceren enig lawaai bij gebruik. Daarnaast zijn ze prijzig: de prijzen van de bovengenoemde varianten variëren van €69,99 tot maar liefst €179,-. Rijd je maar vaak genoeg lek, dan heb je op termijn de prijs eruit vergeleken met CO2-patronen, maar een gewoon handpompje is nog altijd een stuk goedkoper.

Heb je écht een elektrisch fietspompje nodig? Nee, maar het heeft zeker wel zijn nut. Of het nou is om een bandje op te pompen als je tijdens je weekendritje lekrijdt, of als je voor de derde keer een lekke band hebt tijdens een gravelkoers. En eerlijk is eerlijk: het is stiekem ook best een leuke gadget om te hebben.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine