Fietsers krijgen eigen fietspad op Grebbedijk
foto: NiederlandeNet

Fietsers krijgen eigen fietspad op Grebbedijk

Fietstoerisme De Grebbedijk bij Wageningen gaat de komende jaren op de schop vanwege een dijkversterking. Daarbij gaat niet alleen onderhoud gepleegd worden, maar wordt het fiets- en voetgangersverkeer tevens gescheiden door de toevoeging van een nieuw fietspad.

Over een lengte van 5,5 kilometer gaat de Grebbedijk tussen Wageningen en Rhenen versterkt worden, met het oog op veiligheid rondom hoogwater. Daarover wordt al jaren gesproken, maar nu zijn er concrete voorstellen. Daaruit valt op te maken dat de dijk amper hoger wordt, maar vooral verstevigd en breder wordt gemaakt.

Daarnaast gaat het fiets- en wandelverkeer gescheiden worden, waardoor fietsers dus een eigen fietspad krijgen. Deze zal aan de rivierzijde, iets lager dan de dijk zelf, moeten komen. Dat gaat om het deel tussen de Wagenings Berg en de Havenafweg; het merendeel van de dijk wat direct langs de zuidelijke rand van Wageningen loopt.

Dat zal veel fietsers als muziek in de oren klinken want dit deel van de dijk kan – zeker met goed weer – regelmatig erg druk zijn. Gemotoriseerd verkeer is er al niet toegestaan en op termijn zullen ook de wegen van fietsers en wandelaars elkaar niet meer kruisen. Enig nadeel is wel dat het fietspad enkele meters onder de dijk komt te liggen, waardoor je hier dus in de toekomst niet meer óp de dijk fietst.

Ontdek fietsen in Bormio
4 Reacties
07-10-2024 14:41
wordt dus fietsen in de luwte van de dijk. Weet niet of het een verbetering zal zijn. Ligt er maar net aan hoe breed ze dat fietspad gaan maken. En bij hoogwater met de assen door de plassen begrijp ik...
07-10-2024 17:11
Waarschijnlijk gewoon normaal fietspad, rijden de wielrenners alsnog over de weg. Met als nieuweweg bij Breukeleveen/Loosdrechtse Plassen
07-10-2024 17:17
Zo'n fietspad van de weg af valt helaas altijd heel goed in de smaak bij hondenuitlaters.
08-10-2024 17:11
Werd tijd met dat slechte asfalt

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine