Etappe 1: Utrecht > Utrecht

Datum: 19 augustus 2022
Startplaats:
Utrecht
Finishplaats:
Utrecht
Afstand: 23.3 kilometer
Starttijd: 18:30
Finishtijd (verwacht): 20:22

Zeven jaar nadat de Tour de France er begon, mag Utrecht zich weer klaarmaken voor de aanvang van een grote ronde. De Vuelta a Esapña 2022 trapt met een ploegentijdrit af bij de Jaarbeurs, waar de renners 23,3 kilometer later aan de andere kant zullen eindigen. Wat kunnen de teams verwachten en welk team maakt het meeste kans op de eerste rode leiderstrui? WielerFlits blikt vooruit!

 

Utrecht is dus opnieuw het decor voor de start van een grote ronde. Qua inwonersaantallen is Utreg – zoals de bewoners het zelf noemen – de vierde stad van Nederland. Wel is het een van de oudste steden van het land. In de zevende eeuw ontstond er aan het grensgebied van het Romeinse rijk een kerk op deze plek. In 1122 kreeg Utrecht als een van de eerste steden in Nederland vervolgens stadsrechten. In de dertiende en veertiende eeuw groeide Utrecht vervolgens uit tot een van belangrijkste handelssteden van het land, dankzij de ligging aan de rivier de Rijn. Daardoor bleef Utrecht tot in de zestiende eeuw Nederlands grootste stad.

 

Tegenwoordig is Utrecht vooral bekend als studentenstad. Dankzij twee universiteiten en een hogeschool, huizen er bijna 65.000 studenten in de stad. Dat is ongeveer een zesde van alle inwoners. Dankzij de centrale ligging is Utrecht ook een belangrijk verkeersorgaan in Nederland. Het meest bekend staat Utrecht om de Domtoren, waardoor men in de volksmond ook vaak over de Domstad praat. De gotische kerk torent als hoogste gebouw (112,5 meter hoog) van Utrecht boven de stad uit. Daar is ook de hoofdzetel van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland, met kardinaal Wim Eijk als de huidige aartsbisschop. 

 

Naast een rijke kunstgeschiedenis – denk aan kunstenaars Gerrit Rietveld, Piet Mondriaan en Nijntje-tekenaar Dick Bruna – zit ook de sport verweven in de Utrechters. Voetbalclub FC Utrecht speelt haar thuiswedstrijden in stadion Nieuw Galgenwaard. De club won drie keer het nationale bekertoernooi en degradeerde nog nooit uit de Eredivisie. In 2015 vond dus ook het Grand Départ plaats in Utrecht, waar zo’n 800.000 toeschouwers op af kwamen. Zij zagen Rohan Dennis de eerste gele trui pakken na een tijdrit van 13,8 kilometer. Bekende wielrenners uit Utrecht zijn Fedor den Hertog (olympisch kampioen in 1968 en winnaar Ronde van de Toekomst 1972) en de beste wielrenster ter wereld, Annemiek van Vleuten.

 

Parcours

Net als in 2015 zijn de start en finish van de eerste etappe op het Jaarbeursplein tegenover het Centraal Station Utrecht. Wel is de ploegentijdrit met zijn 23,3 kilometer van nu een behoorlijk stuk langer dan de individuele tijdrit van zeven jaar geleden. Het eerste deel van het parcours is vrij technisch. Met bochten op de Catharijnesingel en Maliesingel zijn er al snel verschillen te maken met andere ploegen. Na het stuk langs de Singel zullen de teams op de hoogte van het Spoorwegmuseum het oudste fietspad van Nederland betreden: de Maliebaan.

 

De Maliebaan was het eerste Nederlandse fietspad ooit en is in 1885 aangelegd. Rond die tijd hadden slechts 45 Utrechters een ‘hoge bi’. Je kent ze wel: een absurd groot voorwiel, gevolgd door een relatief klein achterwiel. Het fietsen over de Utrechtse kasseien was op zo’n binatuurlijk allesbehalve comfortabel, waardoor er een gravelweg werd aangelegd die enkel voor de 45 fietsbezitters te befietsen was. 137 jaar later is de baan voor iedereen toegankelijk en worden de hoge bi’s in de proloog vervangen door ‘s werelds snelste tijdritfietsen.

 

Na iets minder dan een kilometer over de Maliebaan volgt een haakse bocht naar links tussen het Oorsprongpark en het Hogelandsepark. Gevolgd door een recht stuk over de Biltstraat zullen er drie bochten van 90 graden volgen: een voor de Wittevrouwenbrug en twee bij het Griftpark. Vanaf hier zullen lange rechte wegen volgen, met uitzondering van de rotonde bij het Eykmanplein en de bocht tussen de Brailledreef en de Einsteindreef.

 

De Einsteindreef is een rechte weg tot de rotonde bij het Henri Dunantplein, waar de renners zullen draaien om op de andere kant van de dreef te komen. Hierna volgt een recht stuk van iets minder dan vier kilometer, met passages over het Marnixplein en langs het Julianapark. Hier kunnen de teams vaart maken en zijn snelheden van om en nabij de zestig kilometer per uur waarschijnlijk geen uitzondering. Vanaf de bocht bij de Vleutenseweg is er nog ongeveer tien kilometer te gaan.

 

Na de Vleutenseweg zullen er bochten volgen met onder andere een stuk langs het Leidsche Rijn Centrum, al zijn deze niet echt lastig te noemen. Het tempo zal hier nog hoog zijn en via het Amaliapark zullen de ploegen aankomen bij het Stadsdam, waar het laatste technische deel zal beginnen met bochten bij de Langerakbrug en langs het Strijkviertel.

 

Met nog zo’n drie kilometer te gaan zullen de ploegen een korte passage over de Stadsbaan Leidsche Rijn rijden, waarna een bocht van negentig graden ze via de Meernbrug over de Weg der Verenigde Naties zal sturen. Hier volgt een recht stuk tot aan de bocht bij de Croeselaan, waardoor de renners aan zullen komen op het Jaarbeursplein. Daar resteert alleen op zo’n 100 meter van de streep nog een bocht van 90 graden. Eenmaal over de streep zal bekend zijn wie de eerste rode trui van de Vuelta 2022 zal mogen aantrekken.

 

Starttijd eerste ploeg: 18.30 uur
Finish laatste ploeg: 20.22 uur
Afstand: 23,3 kilometer



Bekijk overzicht van Vuelta a España - 2022