Etappe 4: Dunkerque - Calais
Datum: | 05 juli 2022 |
Startplaats: |
![]() |
Finishplaats: |
![]() |
Afstand: | 172 kilometer |
Starttijd: | 13:15 |
Finishtijd (verwacht): | 17:25 |
Na een rust- en reisdag, strijkt het Tourpeloton op dinsdag 5 juli neer in Duinkerke. De stad ligt in het uiterste noordwesten van Frankrijk, tegen de grens met België. Het ligt aan de Noordzee en ze heeft na Marseille en Le Havre, de op twee na grootste haven van heel Frankrijk. De stad staat dan ook bekend om de (zware) industrie én haar verwoeste verleden. Duinkerke was in de vijftiende, zestiende en zeventiende eeuw vooral berucht vanwege de kaapvaart. De befaamde Duinkerker Kapers maakten in de geschiedenis furore; onder de Franse zeeheld Jan Baert (die er nu een standbeeld heeft) kende het hoogtijdagen.
In die tijd bouwde de bekende vestingbouwer Vauban een Citadel en verdedigingsmuur om Duinkerke. Die historische bouwwerken werden in de eerste helft van de twintigste vrijwel helemaal van de kaart geveegd. De havenstad was namelijk zowel in de Eerste Wereldoorlog (voor de geallieerden) en de Tweede Wereldoorlog (voor de Duitsers) een zeer strategische plek. Na de capitulatie in mei 1945 bleek er vrijwel niets meer over te zijn. De vestingtoren Toren van de Leughenaer is een van de weinige overblijfselen. De stad werd opnieuw opgebouwd en door de groei van het havengebied kwam Duinkerke weer snel tot bloei.
In het wielrennen is Duinkerke vooral bekend dankzij de Vierdaagse van Duinkerke, die bij de laatste editie in mei 2022 grappig genoeg uit zes etappes bestond. Mike Teunissen won de editie van 2019, waarna hij twee maanden later de eerste gele trui in de Tour de France veroverde. Brengt ons meteen bij het bruggetje: Duinkerke was al negentien keer eerder startplaats inLa Grande Boucle. In 2001 was de havenstad zelfs het decor voor het Grand Départ, met een openingstijdrit van 8,2 kilometer. De Fransman Christophe Moreau zorgde toen voor een Franse feestdag door de tijdrit te winnen en dus het geel aan te trekken.
Finishplaats Calais heeft een veel minder diepgaande wielergeschiedenis, al komt Félix Goethals wel uit deze regio. Hij was een van de betere coureurs na de Eerste Wereldoorlog en – toeval of niet – de Fransman won drie keer de Tour-etappe Metz-Duinkerke (in 1920, 1921 en 1923). Afstand: liefst 433 kilometer. Enfin, terug naar Calais. Dat kennen we vooral dankzij haar haven, vanwaar de meeste passagiersschepen naar de witte krijtrotsen van Dover in Groot-Brittannië vertrekken. Ook kun je hier met de auto de Eurotunnel inrijden, die je onder Het Kanaal naar Engeland brengt. Calais huisvestte twee keer een etappestart.
Route
De eerste rit in lijn op Frans grondgebied vertrekt in het noordoostelijke deel van Duinkerke, op steenworpafstand van Koksijde. De eerste dertig kilometer lopen vrijwel parallel aan de Belgische grens, tot en met de eerste beklimming van de dag. Dat is de met kasseien bezaaide Kasselberg, die in het verleden ook vaak deel uitmaakte van Gent-Wevelgem en toebehoort aan dezelfde heuvelkam als de Kemmelberg. Daarna gaat het in zuidwestelijke richting, waar het peloton tientallen kilometerslang door het Regionaal Natuurpark van de Kapen en Opaalmoerassen zal rijden. Ze passeren er ettelijke dorpjes én klimmetjes.
Want wie denkt dat deze rit vlak is, heeft het allesbehalve bij het rechte eind. Vooral ten westen van Longuenesse is het dik bezaaid met hellingen. Er liggen in een tijdsbestek van 36 kilometer liefst vier gecategoriseerde beklimmingen, al zullen ze alle vier geen angst inboezemen bij de sprinters. Daarna zet het peloton weer koers naar de Noordzeekust, waarbij ze onder andere de steengroeves van Boullonais passeren. Vlak daarna doemt de Mont de la Louve op 27 kilometer voor de streep. Na de boog van de laatste twintig kilometer buigen de renners rechtsaf, waarna het tot aan Calais langs de zee gaat.
Als de wind hier goed staat, ligt het gevaar voor waaiers altijd op de loer. Bovendien ligt op elf kilometer voor het einde nog de Cap Blanc-Nez (1,1 kilometer aan 6,5%) van vierde categorie. Wellicht kunnen de sterke sprinters hier de pure snelheidsduivels een hak zetten en hen uitschakelen voor de dagzege. Aanvallen lijkt zinloos, omdat de laatste tien kilometer in een rechte weg naar Calais gaan. Alleen bij rugwind in de finale zou een inspanning iets kunnen opleveren. In de laatste twee kilometer liggen nog twee grote rotondes, voordat het afsprinten is op de Avenue Pierre de Coubertin ter hoogte van de Citadelle de Calais.
Tour de France - 2022
Etappe 4: Dunkerque - Calais (172km)
![]() |
4:01:36" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+08" | |
![]() |
+27" | |
![]() |
+1:08" | |
![]() |
+1:20" | |
![]() |
+1:26" | |
![]() |
+1:26" | |
![]() |
+1:28" | |
![]() |
+1:28" | |
![]() |
+1:33" | |
![]() |
+1:33" | |
![]() |
+1:34" | |
![]() |
+1:34" | |
![]() |
+1:34" | |
![]() |
+1:34" | |
![]() |
+2:28" | |
![]() |
+2:28" | |
![]() |
+3:01" | |
![]() |
+3:01" | |
![]() |
+3:21" | |
![]() |
+3:49" | |
![]() |
+3:52" | |
![]() |
+3:52" | |
![]() |
+3:52" | |
![]() |
+3:52" | |
![]() |
+3:52" | |
![]() |
+3:52" | |
![]() |
+3:52" | |
![]() |
+3:52" | |
![]() |
+3:52" | |
![]() |
+3:52" | |
![]() |
+3:52" | |
![]() |
+3:52" | |
![]() |
+4:53" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+5:25" | |
![]() |
+7:01" | |
![]() |
+7:01" |
![]() |
13:02:43" | |
![]() |
+25" | |
![]() |
+32" | |
![]() |
+36" | |
![]() |
+38" | |
![]() |
+40" | |
![]() |
+41" | |
![]() |
+48" | |
![]() |
+48" | |
![]() |
+49" | |
![]() |
+50" | |
![]() |
+50" | |
![]() |
+50" | |
![]() |
+55" | |
![]() |
+56" | |
![]() |
+57" | |
![]() |
+58" | |
![]() |
+1:02" | |
![]() |
+1:04" | |
![]() |
+1:06" | |
![]() |
+1:08" | |
![]() |
+1:09" | |
![]() |
+1:10" | |
![]() |
+1:10" | |
![]() |
+1:13" | |
![]() |
+1:14" | |
![]() |
+1:14" | |
![]() |
+1:14" | |
![]() |
+1:15" | |
![]() |
+1:19" | |
![]() |
+1:20" | |
![]() |
+1:20" | |
![]() |
+1:21" | |
![]() |
+1:21" | |
![]() |
+1:22" | |
![]() |
+1:23" | |
![]() |
+1:24" | |
![]() |
+1:24" | |
![]() |
+1:25" | |
![]() |
+1:26" | |
![]() |
+1:26" | |
![]() |
+1:27" | |
![]() |
+1:29" | |
![]() |
+1:32" | |
![]() |
+1:32" | |
![]() |
+1:34" | |
![]() |
+1:34" | |
![]() |
+1:37" | |
![]() |
+1:37" | |
![]() |
+1:37" | |
![]() |
+1:38" | |
![]() |
+1:39" | |
![]() |
+1:41" | |
![]() |
+1:47" | |
![]() |
+1:48" | |
![]() |
+1:49" | |
![]() |
+1:49" | |
![]() |
+1:49" | |
![]() |
+1:50" | |
![]() |
+1:50" | |
![]() |
+1:51" | |
![]() |
+1:52" | |
![]() |
+1:53" | |
![]() |
+1:55" | |
![]() |
+1:55" | |
![]() |
+1:56" | |
![]() |
+1:57" | |
![]() |
+1:57" | |
![]() |
+1:59" | |
![]() |
+1:59" | |
![]() |
+2:03" | |
![]() |
+2:05" | |
![]() |
+2:07" | |
![]() |
+2:07" | |
![]() |
+2:13" | |
![]() |
+2:14" | |
![]() |
+2:15" | |
![]() |
+2:17" | |
![]() |
+2:18" | |
![]() |
+2:20" | |
![]() |
+2:22" | |
![]() |
+2:22" | |
![]() |
+2:22" | |
![]() |
+2:23" | |
![]() |
+2:25" | |
![]() |
+2:26" | |
![]() |
+2:26" | |
![]() |
+2:27" | |
![]() |
+2:29" | |
![]() |
+2:30" | |
![]() |
+2:32" | |
![]() |
+2:33" | |
![]() |
+2:36" | |
![]() |
+2:36" | |
![]() |
+2:38" | |
![]() |
+2:39" | |
![]() |
+2:42" | |
![]() |
+2:45" | |
![]() |
+2:46" | |
![]() |
+2:47" | |
![]() |
+2:49" | |
![]() |
+2:51" | |
![]() |
+2:52" | |
![]() |
+2:54" | |
![]() |
+2:57" | |
![]() |
+2:59" | |
![]() |
+3:02" | |
![]() |
+3:13" | |
![]() |
+3:19" | |
![]() |
+3:29" | |
![]() |
+3:29" | |
![]() |
+3:35" | |
![]() |
+3:39" | |
![]() |
+3:51" | |
![]() |
+4:11" | |
![]() |
+4:33" | |
![]() |
+4:42" | |
![]() |
+4:45" | |
![]() |
+4:51" | |
![]() |
+4:59" | |
![]() |
+5:01" | |
![]() |
+5:01" | |
![]() |
+5:05" | |
![]() |
+5:12" | |
![]() |
+5:28" | |
![]() |
+5:34" | |
![]() |
+5:34" | |
![]() |
+5:38" | |
![]() |
+5:52" | |
![]() |
+5:57" | |
![]() |
+6:02" | |
![]() |
+6:02" | |
![]() |
+6:22" | |
![]() |
+6:29" | |
![]() |
+6:31" | |
![]() |
+6:35" | |
![]() |
+6:44" | |
![]() |
+6:56" | |
![]() |
+6:56" | |
![]() |
+7:04" | |
![]() |
+7:07" | |
![]() |
+7:09" | |
![]() |
+7:13" | |
![]() |
+7:13" | |
![]() |
+7:14" | |
![]() |
+7:15" | |
![]() |
+7:16" | |
![]() |
+7:22" | |
![]() |
+7:24" | |
![]() |
+7:30" | |
![]() |
+7:32" | |
![]() |
+7:33" | |
![]() |
+7:44" | |
![]() |
+7:47" | |
![]() |
+7:54" | |
![]() |
+8:12" | |
![]() |
+8:24" | |
![]() |
+8:28" | |
![]() |
+9:19" | |
![]() |
+9:19" | |
![]() |
+9:31" | |
![]() |
+9:33" | |
![]() |
+9:45" | |
![]() |
+9:55" | |
![]() |
+10:51" | |
![]() |
+10:51" | |
![]() |
+11:33" | |
![]() |
+11:34" | |
![]() |
+12:30" | |
![]() |
+12:54" | |
![]() |
+14:54" | |
![]() |
+16:34" | |
![]() |
+17:45" | |
![]() |
+18:00" | |
![]() |
+18:40" | |
![]() |
+24:19" |
![]() |
11 | |
![]() |
1 | |
![]() |
-1 |
![]() |
13:03:15" | |
![]() |
+17" | |
![]() |
+26" | |
![]() |
+36" | |
![]() |
+51" | |
![]() |
+52" | |
![]() |
+1:05" | |
![]() |
+1:09" | |
![]() |
+1:20" | |
![]() |
+1:27" | |
![]() |
+1:31" | |
![]() |
+1:54" | |
![]() |
+1:58" | |
![]() |
+2:00" | |
![]() |
+2:27" | |
![]() |
+3:03" | |
![]() |
+5:02" | |
![]() |
+5:57" | |
![]() |
+6:24" | |
![]() |
+6:41" | |
![]() |
+6:42" | |
![]() |
+6:52" | |
![]() |
+7:52" | |
![]() |
+9:23" | |
![]() |
+10:19" | |
![]() |
+11:58" | |
![]() |
+17:28" |
![]() |
170 | |
![]() |
109 | |
![]() |
80 | |
![]() |
66 | |
![]() |
66 | |
![]() |
60 | |
![]() |
59 | |
![]() |
45 | |
![]() |
40 | |
![]() |
38 | |
![]() |
30 | |
![]() |
27 | |
![]() |
27 | |
![]() |
24 | |
![]() |
24 | |
![]() |
22 | |
![]() |
22 | |
![]() |
20 | |
![]() |
18 | |
![]() |
16 | |
![]() |
13 | |
![]() |
11 | |
![]() |
9 | |
![]() |
8 | |
![]() |
8 | |
![]() |
8 | |
![]() |
7 | |
![]() |
7 | |
![]() |
7 | |
![]() |
7 | |
![]() |
7 | |
![]() |
7 | |
![]() |
7 | |
![]() |
6 | |
![]() |
6 | |
![]() |
6 | |
![]() |
6 | |
![]() |
5 | |
![]() |
5 | |
![]() |
4 | |
![]() |
4 | |
![]() |
4 | |
![]() |
3 | |
![]() |
3 | |
![]() |
3 | |
![]() |
3 | |
![]() |
3 | |
![]() |
2 | |
![]() |
2 | |
![]() |
2 | |
![]() |
2 | |
![]() |
1 | |
![]() |
-40 |
Bekijk overzicht van Tour de France - 2022