Etappe 1: Kopenhagen - Kopenhagen
Datum: | 01 juli 2022 |
Startplaats: |
![]() |
Finishplaats: |
![]() |
Afstand: | 13 kilometer |
Starttijd: | 16:00 |
Finishtijd (verwacht): | 19:10 |
De Ronde van Frankrijk gaat dit jaar – met twee jaar uitstel – van start in Denemarken. Hoofdstad Kopenhagen huisvest het Grand Départ, waar een individuele tijdrit van dertien kilometer is uitgezet. De stad kent een rijke geschiedenis en werd rond het jaar 1000 gesticht als Købmandshavn, vrij vertaald naar het Nederlands betekent dat Koopmanshaven. Een echte havenstad is Kopenhagen al een tijdje niet meer. Wel staat ze bekend als fietsstad én het heeft een stedenband met Parijs. Liefde op het tweede gezicht. Bekende, actieve renners die in hier geboren zijn, zijn Mikkel Bjerg, Alexander Kamp en Casper Pedersen.
Ook op het gebied van evenementen en sport is de Deense hoofdstad een bekend decor. We blijven voor nu even bij het wielrennen, want in Kopenhagen werden ook vijf WK’s georganiseerd. Vier daarvan vonden allemaal plaats in de eerste dertig jaar: de Italiaan Learco Guerra (1931), Eloi Meulenberg (1937) en twee keer Rik Van Steenbergen (1949 en 1956) pikten er in die jaren de regenboogtrui op. Mark Cavendish was in 2011 de laatste WK-winnaar in Kopenhagen. De Brit is sinds afgelopen jaar ook mede-recordhouder wat betreft Tourritzeges (34), dat hij deelt met Eddy Merckx. Komend jaar kan Cav mogelijk nog een rit winnen.
Om meer te weten te komen over de stad en het parcours, bellen we met Johnny Poulsen. Hij is voorzitter van de Kolding Bicycle Club (waar Kasper Asgreen zijn eerste stapjes in het wielrennen zette) en hij zetelt in het organiserend comité van het Grand Départ. “Dit is goed voor het Deense wielrennen, zeker na de tweede plek van Jonas Vingegaard vorig jaar. Dankzij hem, maar ook jongens als Kasper Asgreen en Mads Pedersen, stijgt de interesse in wielrennen enorm in Denemarken. Onze grote uitdaging is om jonge mensen op de racefiets te krijgen. Die cijfers dalen bij alle clubs. De meesten kiezen namelijk voor de mountainbike.”
Door middel van de Sontbrug is Kopenhagen direct bereikbaar vanuit de Zweedse stad Mälmo, aan de andere kant van de zeestraat Sont. “Onze hoofdstad is zo bijzonder vanwege de zee. Je kunt er van de uitzichten en het leven genieten. Zeker op de plek waar de tijdrit zich afspeelt, heb je veel kleine cafés en een grote diversiteit aan restaurants. Ongetwijfeld ook Nederlandse. Wil je echt culinair genieten:’s werelds beste restaurant zit in Kopenhagen. Het heet Noma en ze heeft drie Michelinsterren. Ook ‘s werelds derde beste restaurant – Geranium – huist in onze hoofdstad. Als je dus een dikke portemonnee hebt…”, grapt hij.
Route
De 13 kilometer lange tijdrit in de Deense hoofdstad is volledig vlak. Maar wie denkt dat de powerhouses hier wel even de eerste gele trui gaan oprapen, die komen bedrogen uit. “Het is technisch”, stelt Poulsen. Hij heeft gelijk: we tellen zo’n twintig haakse bochten. “Kasper Asgreen komt dus voort uit onze club. Voor een type zoals hij is, is de route niet ideaal. Of de Denen toch niet stiekem een thuisvoordeel hebben? Nee, zeker niet. Normaal zijn dit de drukste wegen van onze hoofdstad. Mogelijkheden om op je tijdritfiets het parcours op een ander tijdstip te verkennen dan de rest van de deelnemers, is er niet. Gelijke monniken, gelijke kappen.”
“Wat de tijdrit speciaal maakt, is dat de renners echt in het centrum van Kopenhagen zullen rijden. Normaal is het daar dus erg druk met verkeer, het is ook vlakbij het treinstation en de haven. De renners rijden door het Koninklijk Paleis (Amalienborg, na zo’n tien kilometer van de tijdrit, red.) en ze passeren ook het wereldberoemde standbeeld De kleine zeemeermin, naar het gelijknamige sprookje van Hans Christian Andersen. Die werd gebouwd in opdracht van brouwerij Carlsberg. Dat is ter hoogte van het Kastellet, een oude vesting nabij de haven. Grappig detail: tegenwoordig is dat het militaire hoofdkwartier van Denemarken. Ze zijn het nu aan het renoveren, hopelijk is dat op tijd klaar voor de start van de Tour de France.”
In het slot schieten de renners ook voorbij het Koninklijk Operahuis, volgens Poulsen beroemd in heel Denemarken. Dat bevindt zich ter hoogte van het Koninklijk Paleis, aan de andere zijde van het water. Ook passages langs de Universiteit van Kopenhagen en het Parken-stadion (thuishaven van de nationale topvoetbalclub FC København en het Deense voetbalelftal) zijn inbegrepen in de route. De finish is dan weer voor het pretpark Tivoli, middenin de stad. Daarnaast zal ook de CopenHill ongetwijfeld in beeld te zien zijn. Dit is een kunstmatig aangelegde heuvel op een afvalverwerkingsbedrijf in het havengebied. Qua city marketing heeft Kopenhagen – dat geldt als veiligste fietsstad ter wereld – dat dus heel goed voor elkaar.
Tour de France - 2022
Etappe 1: Kopenhagen - Kopenhagen (13km)
1 |
![]() |
15:17.76" |
2 |
![]() |
+05" |
3 |
![]() |
+07" |
4 |
![]() |
10" |
5 |
![]() |
13" |
6 |
![]() |
15" |
7 |
![]() |
15" |
8 |
![]() |
16" |
9 |
![]() |
17" |
10 |
![]() |
20" |
11 |
![]() |
21" |
12 |
![]() |
23" |
13 |
![]() |
23" |
14 |
![]() |
23" |
15 |
![]() |
24" |
16 |
![]() |
25" |
17 |
![]() |
25" |
18 |
![]() |
25" |
19 |
![]() |
25" |
20 |
![]() |
30" |
21 |
![]() |
31" |
22 |
![]() |
33" |
23 |
![]() |
34" |
24 |
![]() |
35" |
25 |
![]() |
36" |
26 |
![]() |
36" |
27 |
![]() |
37" |
28 |
![]() |
39" |
29 |
![]() |
41" |
30 |
![]() |
42" |
31 |
![]() |
43" |
32 |
![]() |
43" |
33 |
![]() |
44" |
34 |
![]() |
44" |
35 |
![]() |
45" |
36 |
![]() |
45" |
37 |
![]() |
45" |
38 |
![]() |
46" |
39 |
![]() |
47" |
40 |
![]() |
47" |
41 |
![]() |
48" |
42 |
![]() |
48" |
43 |
![]() |
48" |
44 |
![]() |
48" |
45 |
![]() |
49" |
46 |
![]() |
49" |
47 |
![]() |
49" |
48 |
![]() |
49" |
49 |
![]() |
49" |
50 |
![]() |
50" |
51 |
![]() |
50" |
52 |
![]() |
51" |
53 |
![]() |
51" |
54 |
![]() |
52" |
55 |
![]() |
52" |
56 |
![]() |
52" |
57 |
![]() |
52" |
58 |
![]() |
54" |
59 |
![]() |
54" |
60 |
![]() |
54" |
61 |
![]() |
54" |
62 |
![]() |
54" |
63 |
![]() |
55" |
63 |
![]() |
55" |
65 |
![]() |
55" |
66 |
![]() |
55" |
67 |
![]() |
55" |
68 |
![]() |
56" |
69 |
![]() |
57" |
70 |
![]() |
57" |
71 |
![]() |
58" |
72 |
![]() |
59" |
73 |
![]() |
59" |
74 |
![]() |
+1:00" |
75 |
![]() |
+1:00" |
76 |
![]() |
+1:00" |
77 |
![]() |
+1:01" |
78 |
![]() |
+1:01" |
79 |
![]() |
+1:01" |
80 |
![]() |
+1:01" |
81 |
![]() |
+1:01" |
82 |
![]() |
+1:02" |
83 |
![]() |
+1:03" |
84 |
![]() |
+1:03" |
85 |
![]() |
+1:03" |
86 |
![]() |
+1:04" |
87 |
![]() |
+1:05" |
88 |
![]() |
+1:06" |
89 |
![]() |
+1:06" |
90 |
![]() |
+1:07" |
91 |
![]() |
+1:07" |
92 |
![]() |
+1:07" |
93 |
![]() |
+1:09" |
94 |
![]() |
+1:09" |
95 |
![]() |
+1:09" |
96 |
![]() |
+1:09" |
97 |
![]() |
+1:10" |
98 |
![]() |
+1:11" |
99 |
![]() |
+1:12" |
100 |
![]() |
+1:12" |
101 |
![]() |
+1:12" |
102 |
![]() |
+1:13" |
103 |
![]() |
+1:13" |
104 |
![]() |
+1:13" |
105 |
![]() |
+1:14" |
106 |
![]() |
+1:14" |
107 |
![]() |
+1:14" |
108 |
![]() |
+1:14" |
109 |
![]() |
+1:14" |
110 |
![]() |
+1:14" |
111 |
![]() |
+1:15" |
112 |
![]() |
+1:16" |
113 |
![]() |
+1:16" |
114 |
![]() |
+1:21" |
115 |
![]() |
+1:22" |
116 |
![]() |
+1:22" |
117 |
![]() |
+1:22" |
118 |
![]() |
+1:23" |
119 |
![]() |
+1:23" |
120 |
![]() |
+1:23" |
121 |
![]() |
+1:24" |
122 |
![]() |
+1:24" |
123 |
![]() |
+1:24" |
124 |
![]() |
+1:25" |
125 |
![]() |
+1:25" |
126 |
![]() |
+1:25" |
127 |
![]() |
+1:26" |
128 |
![]() |
+1:26" |
129 |
![]() |
+1:26" |
130 |
![]() |
+1:28" |
131 |
![]() |
+1:28" |
132 |
![]() |
+1:28" |
133 |
![]() |
+1:29" |
134 |
![]() |
+1:29" |
135 |
![]() |
+1:32" |
136 |
![]() |
+1:32" |
137 |
![]() |
+1:32" |
138 |
![]() |
+1:32" |
139 |
![]() |
+1:32" |
140 |
![]() |
+1:32" |
141 |
![]() |
+1:32" |
142 |
![]() |
+1:33" |
143 |
![]() |
+1:34" |
144 |
![]() |
+1:34" |
145 |
![]() |
+1:36" |
146 |
![]() |
+1:38" |
147 |
![]() |
+1:38" |
148 |
![]() |
+1:41" |
149 |
![]() |
+1:42" |
150 |
![]() |
+1:42" |
151 |
![]() |
+1:42" |
152 |
![]() |
+1:43" |
153 |
![]() |
+1:43" |
154 |
![]() |
+1:44" |
155 |
![]() |
+1:45" |
156 |
![]() |
+1:47" |
157 |
![]() |
+1:48" |
158 |
![]() |
+1:48" |
159 |
![]() |
+1:49" |
160 |
![]() |
+1:50" |
161 |
![]() |
+1:53" |
162 |
![]() |
+1:57" |
163 |
![]() |
+1:57" |
164 |
![]() |
+1:57" |
165 |
![]() |
+1:58" |
166 |
![]() |
+1:58" |
167 |
![]() |
+2:00" |
168 |
![]() |
+2:07" |
169 |
![]() |
+2:07" |
170 |
![]() |
+2:11" |
171 |
![]() |
+2:22" |
172 |
![]() |
+2:24" |
173 |
![]() |
+2:25" |
174 |
![]() |
+2:30" |
175 |
![]() |
+2:34" |
176 |
![]() |
+2:41" |
1 |
![]() |
15:17" |
2 |
![]() |
+05" |
3 |
![]() |
+07" |
4 |
![]() |
10" |
5 |
![]() |
13" |
6 |
![]() |
15" |
7 |
![]() |
15" |
8 |
![]() |
16" |
9 |
![]() |
17" |
10 |
![]() |
20" |
11 |
![]() |
21" |
12 |
![]() |
23" |
13 |
![]() |
23" |
14 |
![]() |
23" |
15 |
![]() |
24" |
16 |
![]() |
25" |
17 |
![]() |
25" |
18 |
![]() |
25" |
19 |
![]() |
25" |
20 |
![]() |
30" |
21 |
![]() |
31" |
22 |
![]() |
33" |
23 |
![]() |
34" |
24 |
![]() |
35" |
25 |
![]() |
36" |
26 |
![]() |
36" |
27 |
![]() |
37" |
28 |
![]() |
39" |
29 |
![]() |
41" |
30 |
![]() |
42" |
31 |
![]() |
43" |
32 |
![]() |
43" |
33 |
![]() |
44" |
34 |
![]() |
44" |
35 |
![]() |
45" |
36 |
![]() |
45" |
37 |
![]() |
45" |
38 |
![]() |
46" |
39 |
![]() |
47" |
40 |
![]() |
47" |
41 |
![]() |
48" |
42 |
![]() |
48" |
43 |
![]() |
48" |
44 |
![]() |
48" |
45 |
![]() |
49" |
46 |
![]() |
49" |
47 |
![]() |
49" |
48 |
![]() |
49" |
49 |
![]() |
49" |
50 |
![]() |
50" |
51 |
![]() |
50" |
52 |
![]() |
51" |
53 |
![]() |
51" |
54 |
![]() |
52" |
55 |
![]() |
52" |
56 |
![]() |
52" |
57 |
![]() |
52" |
58 |
![]() |
54" |
59 |
![]() |
54" |
60 |
![]() |
54" |
61 |
![]() |
54" |
62 |
![]() |
54" |
63 |
![]() |
55" |
64 |
![]() |
55" |
65 |
![]() |
55" |
66 |
![]() |
55" |
67 |
![]() |
55" |
68 |
![]() |
56" |
69 |
![]() |
57" |
70 |
![]() |
57" |
71 |
![]() |
58" |
72 |
![]() |
59" |
73 |
![]() |
59" |
74 |
![]() |
+1:00" |
75 |
![]() |
+1:00" |
76 |
![]() |
+1:00" |
77 |
![]() |
+1:01" |
78 |
![]() |
+1:01" |
79 |
![]() |
+1:01" |
80 |
![]() |
+1:01" |
81 |
![]() |
+1:01" |
82 |
![]() |
+1:02" |
83 |
![]() |
+1:03" |
84 |
![]() |
+1:03" |
85 |
![]() |
+1:03" |
86 |
![]() |
+1:04" |
87 |
![]() |
+1:05" |
88 |
![]() |
+1:06" |
89 |
![]() |
+1:06" |
90 |
![]() |
+1:07" |
91 |
![]() |
+1:07" |
92 |
![]() |
+1:07" |
93 |
![]() |
+1:09" |
94 |
![]() |
+1:09" |
95 |
![]() |
+1:09" |
96 |
![]() |
+1:09" |
97 |
![]() |
+1:10" |
98 |
![]() |
+1:11" |
99 |
![]() |
+1:12" |
100 |
![]() |
+1:12" |
101 |
![]() |
+1:12" |
102 |
![]() |
+1:13" |
103 |
![]() |
+1:13" |
104 |
![]() |
+1:13" |
105 |
![]() |
+1:14" |
106 |
![]() |
+1:14" |
107 |
![]() |
+1:14" |
108 |
![]() |
+1:14" |
109 |
![]() |
+1:14" |
110 |
![]() |
+1:14" |
111 |
![]() |
+1:15" |
112 |
![]() |
+1:16" |
113 |
![]() |
+1:16" |
114 |
![]() |
+1:21" |
115 |
![]() |
+1:22" |
116 |
![]() |
+1:22" |
117 |
![]() |
+1:22" |
118 |
![]() |
+1:23" |
119 |
![]() |
+1:23" |
120 |
![]() |
+1:23" |
121 |
![]() |
+1:24" |
122 |
![]() |
+1:24" |
123 |
![]() |
+1:24" |
124 |
![]() |
+1:25" |
125 |
![]() |
+1:25" |
126 |
![]() |
+1:25" |
127 |
![]() |
+1:26" |
128 |
![]() |
+1:26" |
129 |
![]() |
+1:26" |
130 |
![]() |
+1:28" |
131 |
![]() |
+1:28" |
132 |
![]() |
+1:28" |
133 |
![]() |
+1:29" |
134 |
![]() |
+1:29" |
135 |
![]() |
+1:32" |
136 |
![]() |
+1:32" |
137 |
![]() |
+1:32" |
138 |
![]() |
+1:32" |
139 |
![]() |
+1:32" |
140 |
![]() |
+1:32" |
141 |
![]() |
+1:32" |
142 |
![]() |
+1:33" |
143 |
![]() |
+1:34" |
144 |
![]() |
+1:34" |
145 |
![]() |
+1:36" |
146 |
![]() |
+1:38" |
147 |
![]() |
+1:38" |
148 |
![]() |
+1:41" |
149 |
![]() |
+1:42" |
150 |
![]() |
+1:42" |
151 |
![]() |
+1:42" |
152 |
![]() |
+1:43" |
153 |
![]() |
+1:43" |
154 |
![]() |
+1:44" |
155 |
![]() |
+1:45" |
156 |
![]() |
+1:47" |
157 |
![]() |
+1:48" |
158 |
![]() |
+1:48" |
159 |
![]() |
+1:49" |
160 |
![]() |
+1:50" |
161 |
![]() |
+1:53" |
162 |
![]() |
+1:57" |
163 |
![]() |
+1:57" |
164 |
![]() |
+1:57" |
165 |
![]() |
+1:58" |
166 |
![]() |
+1:58" |
167 |
![]() |
+2:00" |
168 |
![]() |
+2:07" |
169 |
![]() |
+2:07" |
170 |
![]() |
+2:11" |
171 |
![]() |
+2:22" |
172 |
![]() |
+2:24" |
173 |
![]() |
+2:25" |
174 |
![]() |
+2:30" |
175 |
![]() |
+2:34" |
176 |
![]() |
+2:41" |
1 |
![]() |
20 |
2 |
![]() |
17 |
3 |
![]() |
15 |
4 |
![]() |
13 |
5 |
![]() |
11 |
6 |
![]() |
10 |
7 |
![]() |
9 |
8 |
![]() |
8 |
9 |
![]() |
7 |
10 |
![]() |
6 |
11 |
![]() |
5 |
12 |
![]() |
4 |
13 |
![]() |
3 |
14 |
![]() |
2 |
15 |
![]() |
1 |
1 |
![]() |
15:24.79" |
2 |
![]() |
17" |
3 |
![]() |
26" |
4 |
![]() |
36" |
5 |
![]() |
40" |
6 |
![]() |
41" |
7 |
![]() |
42" |
8 |
![]() |
45" |
9 |
![]() |
47" |
10 |
![]() |
48" |
11 |
![]() |
51" |
12 |
![]() |
52" |
13 |
![]() |
54" |
14 |
![]() |
58" |
15 |
![]() |
59" |
16 |
![]() |
+1:05" |
17 |
![]() |
+1:07" |
18 |
![]() |
+1:08" |
19 |
![]() |
+1:15" |
20 |
![]() |
+1:18" |
21 |
![]() |
+1:19" |
22 |
![]() |
+1:21" |
23 |
![]() |
+1:25" |
24 |
![]() |
+1:31" |
25 |
![]() |
+1:35" |
26 |
![]() |
+2:15" |
27 |
![]() |
+2:27" |
Bekijk overzicht van Tour de France - 2022