Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 2,301 tot 2,325 (van in totaal 2,363)
  • In reactie op: Waar en hoe kijken we koers en hoe wielergek zijn we? #62865

    Als er koers is doordeweeks en ik moet werken, of als ik weet dat het lastig gaat worden om de koers te volgen vanwege andere verplichtingen dan wil ik ook het liefst geen info over de koers meekrijgen. ’s Avonds dan als eerste de uitslag en de reacties in het volgtopic lezen en daarna soms de samenvatting van de koers terugkijken (dat ligt vooral aan de uitslag en reacties, als die opmerkelijk zijn ga ik het terugkijken). Bij de Tour probeer ik wel iedere dag iets eerder naar huis te gaan of de radio aan te zetten (niet-wielervolgers vinden dat bij de Tour niet zo erg)
    Bij de Giro en Vuelta probeer ik af en toe een dag vrij te nemen bij een belangrijke etappe.

    In reactie op: WF WorldTour 2015 (fictief spel) #62611

    5e etappe Landskrona-Ljungby 193.3km zwe vlak

    De vijfde etappe is de eerste etappe op Zweeds grondgebied. De renners starten in Landskrona, dat precies aan de overzijde van het Sondt ligt. Kopenhagen ligt hemelsbreed 15 kilometer verwijderd van de startplaats van vandaag. Vanuit Landskrona trekt het peloton 193 kilometer in noordoostelijke richting, naar het stadje Ljungby.
    Het is de langste etappe van deze ronde, de enige die in de buurt van de 200 kilometer komt.
    De rit is vlak en we volgens zo’n 120 kilometer lang de autosnelweg E4, merendeels over de parallelwegen. De laatste 70 kilometer maakt het peloton nog een mooi ommetje langs een aantal Zweedse meren alvorens te finishen aan de Marta Ljungbergsvagen in Ljungby. De finish ligt naast het ziekenhuis van Ljungby, de kans op een massasprint is groot vandaag, maar tot nu toe gelukkig nog zonder ernstige valpartijen. Hopelijk krijgen we in Ljungby een mooi sprintduel tussen Kittel, Kristoff en Bouhanni. Of kan een van de andere sprinters verrassen? Wie in ieder geval niet om de zege zal meestrijden is Andere Greipel, de sprinter van Lotto is niet gestart. De Duitser voelt zich niet helemaal fit.

    Een kopgroep van 5

    Na 15 kilometer is er een eerste aanvalspoging vanuit het peloton, Jan Barta (Bora) gaat er vandoor, Stefan Denifl (IAM) en Laurent Didier (Trek) volgen. Barta is duidelijk de motor bij de koplopers. Het peloton laat hen echter niet zomaar gaan, Barta staat 15e in het klassement op 18 seconden van Stybar. Na 25 kilometer zijn de drie net iets eerder bij de tussensprint dan het peloton en Barta pakt daar 3 seconden. De Tsjech laat zich vervolgens uitzakken om Didier en Denifl nog een kans te geven, maar het peloton heeft ook de twee al snel weer opgeslokt. Een nieuwe aanvalspoging is het gevolg. Tony Hurel (Europcar) gaat er vandoor en even later sluiten Michael Schar (BMC) en Daniel Teklehaimanot (MTN) aan. Daarna maken ook Luke Durbridge (Orica) en Rasmus Guldhammer (Cult) de oversteek, want een kopgroep zonder Cult kan natuurlijk niet. Guldhammer zat ook in de eerste rit al mee in de kopgroep van de dag. Vijf koplopers in totaal, want Hurel rijdt dit maal niet lek, de 27 jarige Fransman is overigens ook de best geplaatste in de kopgroep op 3’48 van Stybar. Michael Schar is de meest ervaren renner in de kopgroep, de 28 jarige allrounder is aan zijn negende seizoen bij de profs bezig. Opvallend is ook de aanwezigheid van Luke Durbridge in de kopgroep, hij is ook de jongste renner in de kopgroep, de Australische tijdrijder is één van de kanshebbers voor morgen, maar spaart zich dus niet. Rasmus Guldhammer was een van de grootste talenten van Denemarken, reed een jaar als prof bij HTC maar leverde zijn contract in omdat hij het leven als profwielrenner niets vond. Hij keerde terug naar de amateurs, hervond de liefde voor het fietsen en is sinds dit jaar op zijn 26e weer prof. Daniel Teklehaimanot (27) rijdt sinds afgelopen jaar voor MTN, na twee jaar bij Orica te hebben gekoerst. Hij werd al meerdere malen Afrikaans en Eritreaans kampioen in zowel de weg-als de tijdrit.
    Na 80 kilometer koers pakt Hurel de punten bij de tweede tussensprint, de koplopers sprinten er niet om. Guldhammer passeert als tweede. Dat is opvallend want Guldhammer heeft al 20 punten gehaald in de eerste rit, als hij vandaag beide sprints zou winnen had hij de trui heroverd, maar de Deen lijkt daar niet mee bezig te zijn, wellicht omdat zijn ploegmaat Mortensen de trui al in bezit heeft. Na 120 kilometer bereiken de koplopers een maximale voorsprong van 7 minuten.

    5 minuten

    De sprintersploegen houden het gat vervolgens iets onder de vijf minuten, weer de bekende gezichten op kop, Johannes Frohlinger voor Giant, Gatis Smukulis voor Katusha en Petr Vakoc nog namens Etixx, vandaag krijgen ze hulp van Yoann Bagot (Cofidis), de ploeg neemt wat eerder verantwoordelijk na de zege van Bouhanni gisteren.
    Op 50 kilometer van de streep is de laatste tussensprint, wederom wordt er niet om gesprint door de koplopers en is het dit maal wel Guldhammer die als eerste passeert. Het verschil met het peloton is iets meer dan 5 minuten, daar nog steeds dezelfde renners op kop.
    Tien kilometer later is het verschil nog steeds rond de vijf minuten. Het peloton moet in actie schieten om niet te laat te komen, met nog 25 kilometer te gaan hebben de koplopers een voorsprong van 3’15. Dat ziet er goed uit voor de koplopers, zou het peloton zich aan het misrekenen zijn? De koplopers lijken in ieder geval ook goed te hebben ingedeeld, kop over kop en het tempo gaat de lucht in, de samenwerking is goed, niemand verzaakt. Maar in het peloton wordt ook alles op alles gezet om de vluchters bij te halen, Giant, Katusha en Cofidis zetten extra manschappen in en ook FDJ komt helpen, maar de steun van Lotto (opgave Greipel) en Orica (Durbrigde in de kopgroep) wordt nodig gemist.
    Het gat wordt wel kleiner, maar het gaat nog niet snel genoeg, nog 10 kilometer en 1’52. Dat zouden de koplopers moeten gaan halen als ze niet gaan twijfelen. Maar dat twijfelen is haast onvermijdbaar, Guldhammer doet al wat beurten minder en ook Hurel slaat af en toe een beurt over. Nog 5 kilometer en de koplopers hebben nog steeds een 1’14, ze gaan het dus onderling mogen uitvechten als er tenminste niet te veel naar elkaar gekeken gaat worden.
    In het peloton zijn Cofidis en Giant van de voorposten verdwenen, vooral Katusha en FDJ op kop, de ploegen die nog in deze ronde nog niet wonnen.

    Gaan de 5 het redden?

    Twee kilometer later is het definitief gedaan met de goede samenwerking in de kopgroep.
    Met nog 3 kilometer te gaan een aanval van Hurel. Er is even twijfel bij de anderen, maar dan komt de tegenreactie van Schar, Durbrigde zit direct op het wiel, Guldhammer en Teklehaimanot moeten een gat laten. Durbridge neemt over van Schar en Hurel komt snel weer in zicht, Schar rijdt vervolgens het laatste gaatje dicht.
    De drie weer bijeen en er is weer even twijfel. Guldhammer en Teklehaimanot komen daardoor aansluiten. En een aanval van Durbridge, nog twee kilometer te gaan, Schar reageert en probeert op het wiel van de Australische tijdritspecialist te komen. Met veel pijn en moeite lukt het de BMC-coureur en Durbridge wil dat Schar direct overneemt. Dat wil of kan de Zwitser niet en het valt weer stil, Hurel en Teklehaimanot komen weer aansluiten, het tempo er daardoor volledig uit, onder het vod van de laatste kilometer. Guldhammer is ook weer komen aansluiten, met vijf man weer samen en nog minder dan een kilometer te gaan. Weer naar elkaar kijken, het peloton zit op 40 seconden, dus die vormen geen gevaar meer. Schar op kop en die kijkt om naar Hurel, Schar wil dat er overgenomen wordt en stuurt naar de andere kant van de weg, daardoor valt het helemaal stil, want ook Hurel wil niet op kop, Durbridge zit in zijn wiel en is van plan daar te blijven. Teklehaimanot en Guldhammer moeten even op adem komen. Guldhammer en Hurel zijn in principe de snelste sprinters, beide renners kunnen zich plaatsen in een massasprint, maar ook de Zwitserse allrounder Schar moet niet onderschat worden. Teklehaimanot op kop en die houdt het tempo er wat in.
    Een demarrage van Schar met nog 800 meter te gaan, de Zwitser gaat vanuit vijfde positie, de anderen zien het gebeuren, maar niemand reageert. Dit lijkt de beslissende ‘move’ van Schar, Durbridge komt toch nog met de tegenreactie, Hurel op het wiel, Teklehaimanot heeft het moeite het wiel van de Fransman te houden en Guldhammer moet weer lossen.
    Schar lijkt het te gaan halen, achter hem zet Hurel nog de sprint in vanuit het wiel van Durbridge, de Australier zet nog aan om de Fransman op te kunnen vangen. Teklehaimanot laat lopen. Hurel komt nog opzetten, maar Schar gaat winnen, hij kijkt achterom en ziet dat de anderen te laat gaan komen. Michael Schar wint de vijfde etappe, Hurel wordt tweede, Durbridge derde. Guldhammer klopt een uitbollende Teklehaimanot nog voor een vierde plaats, de Eritreer is dus vijfde.
    Dan komt het peloton er al aan, door het getreuzel van de koplopers is het peloton nog dichtbij gekomen. FDJ bereidt de sprint voor, Demare kan bij een goede uitslag misschien de trui overnemen van Bouhanni. Nog een valpartij in de laatste bocht, vrij voorin het peloton. Een sprint die niet meer om de overwinning gaat en toch gaat het mis. Hofland en Nizzolo lijken de grootste slachtoffer te zijn, maar beide kunnen hun weg vervolgen.
    Demare komt er in de pelotonssprint totaal niet aan te pas. Soupe lanceert Bouhanni perfect in de laatste 200 meter en de Fransman klopt vrij eenvoudig zijn directe concurrent Kristoff en Fransman Coquard. Bouhanni behoudt dus zijn puntentrui, Stybar behoudt de leiding in het algemeen klassement en ook in de andere klassementen geen wijzigingen.

    1 Michael Schar (BMC)
    2 Tony Hurel (Europcar) +0:02
    3 Luke Durbridge (Orica) +0:03
    4 Rasmus Guldhammer (Cult) +0:07
    5 Daniel Teklehaimanot (MTN) +z.t.
    6 Nacer Bouhanni (Cofidis) +0:24
    7 Alexander Kristoff (Katusha)
    8 Bryan Coquard (Europcar)
    9 Michael Matthews (Orica)
    10 Matteo Pelucchi (IAM)
    11 Arnaud Demare (FDJ)
    12 Juan-Jose Lobato (Movistar)
    13 Karel Hnik (Cult)
    14 Sacha Modolo (Lampre)
    15 Alexander Porsev (Katusha)
    45 Nick van der Lijke (Lotto-Jumbo)
    172 Maxim Belkov (Katusha) +8:25
    DNS: Andrei Greipel (Lotto)

    Klassement
    1 Zdenek Stybar (Etixx)
    2 Michael Valgren-Andersen (Tinkoff) +0:01
    3 Silvan Dillier (BMC) +0:04
    4 Jakob Fuglsang (Astana) +0:06
    5 Michal Kwiatkowski (Etixx) +0:07
    6 Cyril Gautier (Europcar) +z.t.
    7 Edvald Boasson Hagen (MTN) + 0:09
    8 Alexander Kristoff (Katusha) +z.t.
    9 Tom Dumoulin (Giant) +0:10
    10 Arnaud Demare (FDJ) +0:12
    11 Rui Costa (Lampre) +z.t.
    12 Nacer Bouhanni (Cofidis) +0:14
    13 Jan Barta (Bora) +0:15
    14 Wilco Kelderman (Lotto-Jumbo) +0:16
    15 Simon Spilak (Katusha) +z.t.
    172: Petr Vakoc (Etixx) +33:13

    Puntenklassement
    1 Nacer Bouhanni (Cofidis) 126
    2 Alexander Kristoff (Katusha) 120
    3 Arnaud Demare (FDJ) 98

    Bergklassement
    1 Linus Gerdemann (Cult) 15

    Tussensprintenklassement
    1 Martin Mortensen (Cult) 40

    Jongerenklassement:
    1 Michael Valgren-Andersen (Tinkoff)

    In reactie op: WF WorldTour 2015 (fictief spel) #62401

    4e etappe Odense-Frederiksberg 168.7 km DEN vlak

    De renners rijden vandaag van Odense, op het eiland Fyin, naar Frederiksberg, een gemeente binnen Kopenhagen. Odense is de afgelopen jaren al veelvuldig start-of aankomstplaats geweest en is er dus dit jaar ook weer bij. Frederiksberg was al twee maal eerder aankomstplaats, de eerste keer in 2012, toen Tomas Vaitkus zijn medevluchters klopte in de slotrit en de tweede keer was vorig jaar, Nacer Bouhanni won de tiende etappe, hij klopte Sagan en Nizzolo in de sprint.
    Ook dit jaar is de aankomt weer bij het park in Frederiksberg, met de licht oplopende finish.
    Vandaag een grote kans op een massasprint, kunnen de mannen van Giant-Alpecin weer toeslaan, of zullen we vandaag een andere winnaar krijgen?

    Mortensen voor de tussensprints

    Na veel aanvallen aan het begin van de etappe zijn het uiteindelijk Martin Mortensen (Cult), en Sam Bennett (Bora) die weg weten te komen. Mortensen zat in de tweede etappe ook al mee in de kopgroep, bij Bennett lopen de sprints nog niet echt lekker, wellicht daarom mee in de aanval vandaag. Als de voorsprong is opgelopen tot een minuut komt er een tegenreactie. Jasha Sutterlin (Movistar) gaat in de tegenaanval en hij krijgt Martijn Keizer (Lotto-Jumbo), Manuel Quinziato (BMC), Salvatore Puccio (Sky) en Alexander Skjerping (Cannondale) met zich mee. De vijf weten de kloof met het leidende duo te dichten en na 50 kilometer koers ontstaat er een kopgroep van 7. De best geklasseerde renner in de kopgroep is Puccio, de Italiaan staat al op 2:55 van Stybar. Vlak na de samensmelting wint Mortensen de eerste tussensprint, voor Sutterlin en Quinziato.
    In het peloton weer Etixx-Quickstep op kop, werkpaarden Vakoc en Vermote aan de leiding. Zij maken zich niet druk om de koplopers en het verschil loopt op tot maximaal 7 minuten
    Er ligt ook nog een heuveltje van de vierde categorie op het parcours, na 70 kilometer koers raapt Puccio daar de punten op, voor Skjerping en Sutterlin. Even later gaat ook de tweede tussensprint gaat naar Mortensen, de Cult-coureur heeft wederom een doel gemaakt van het tussensprintenklassement dat hij in 2011 al eens won.
    In het peloton is te zien dat de sprintersploegen ook al een mannetje op kop hebben gezet, ze willen niet te veel risico nemen met een kopgroep van zeven, waar bovendien een aantal sterke renners inzitten. Frohlinger (Giant) en Smukulis (Katusha) verhogen het tempo in het peloton en brengen de achterstand terug tot minder dan 5 minuten. Maar daarna daalt de voorsprong niet zo snel meer, de 7 vooraan hebben hun krachten enigszins gespaard en rijden nu pas vol door. Nog 4 minuten voorsprong met 30 kilometer te gaan, de laatste tussensprint van de dag; en ook deze is voor Mortensen. De Deen pakt de leiding in het tussensprintenklassement over van Thomson en Cult mag straks weer twee keer het podium opkomen om een leiderstrui in een subklassement op te halen. En als de kopgroep zo gebroederlijk blijft samenwerken is daar ook nog kans op een dagzege.

    Frederiksberg

    Maar de sprintersploegen zetten wat extra manschappen in, ook Cofidis, Lotto en Orica zijn gaan helpen. Op 10 kilometer van het einde hebben de koplopers nog 1:20 voorsprong. Twee kilometer later beginnen we aan de eerste van de anderhalve plaatselijke ronde op het Frederiksberg-Park heen, waar de renners de licht oplopende finishpassage aan de Frederiksberg-Allee al eens kunnen aanschouwen. De voorsprong van de koplopers daalt tot vlak onder de minuut, het gaat lastig worden. Met nog zes kilometer te gaan, vlak voor het opdraaien van de Frederiks-Allee gaat Bennett er vandoor, Mortensen springt direct op het wiel. Het gaat de Ier blijkbaar niet hard genoeg, er zijn ook een paar renners in de kopgroep die steeds vaker een beurt overslaan. De anderen kijken naar elkaar, Keizer wil de oversteek nog wel wagen en krijgt Quinziato mee. Bij Sutterlin, Skjerping en Puccio is het op. Voorin is het Bennett die Mortensen op sleeptouw neemt, de Deen is blij dat hij kan volgen op het stuk licht bergop, nog 5,5 kilometer te gaan bij de eerste finishpassage. De voorsprong van het leidende duo is 8 seconden op Keizer en Quinziato en al 21 seconden op de andere drie. Het peloton volgt op 44 seconden. Keizer en Quinziato komen meter voor meter dichter op Bennett en Mortensen, de Cult renner kan weer overnemen van de Ierse sprinter. Op 3 kilometer voor de streep is er dan eindelijk de aansluiting van Keizer en Quinziato, het peloton zit op 25 seconden, het kan nog voor de koplopers. Giant, Cofidis en Katusha proberen met vereende krachten de leiders terug te halen, ook Orica en FDJ komen helpen. Skjerping, Puccio en Sutterlin worden gegrepen door het peloton.
    Nog een kleine 2 kilometer en Bennett gaat er weer vandoor, de bochtige finale kan in het voordeel zijn van de vluchters, hoewel de laatste 500 meter een lange brede lastige rechte lijn is. Bennett pakt al direct een aardige voorsprong op zijn medevluchters. Die kijken vooral naar elkaar, Quinziato neemt de kop en er komt weer wat tempo in. Maar het peloton zit niet ver meer achter hen.

    Sam Bennett

    Nog een kilometer te gaan voor Bennett, in de achtergrond ontdoet Keizer zich van Quinziato en Mortensen, op zoek naar Bennett, maar het peloton kan de koplopers bijna aanraken. Nog een rotonde en dan rechtsaf de Bulowsvej in, ook dat is een lange weg, daarna nog rechtsaf de Frederiks-Allee op. Mortensen haakt af bij Quinziato en wordt gegrepen door het peloton, nog 700 meter voor Bennett, Keizer op een seconde of 5 en het peloton op een seconde of 10, ook Quinziato wordt nu ingelopen. Bennett neemt de laatste bocht, rechtsaf de Frederiks-Allee op, nog 500 meter. Vanaf nu begint het lichtjes op de lopen. Keizer nog als tweede door de bocht, maar het peloton zit hem letterlijk op de hielen, Katusha op kop met Bystrom, op en over Keizer, Senechal neemt over namens Cofidis, Soupe in het wiel en die moet ertussenuit, Senechal met een kleine voorsprong. Bennett ziet de streep steeds iets dichterbij komen, maar ook het peloton komt steeds sneller dichterbij. Bennett heeft het moeilijk. Nog 350 meter. Keukeleire is met Matthews in het wiel in het gat tussen Senechal en Bouhanni gedoken, ze passeren Senechal, op weg naar Bennett, maar Keukeleire moet al van kop af, even een aarzeling bij Matthewes en Modolo komt van achteruit anticiperen en gaat van ruim 250 meter de sprint aan, Kristoff attent naar het wiel van de Italiaan, Bouhanni mee, Matthews raakt wat ingesloten. Bennett lijkt haast stil te staan, nog 150 meter, maar ze komen er aan, de kleine Ier probeert er nog een sprint uit te persen, maar Modolo komt langszij. Kristoff met krachige ‘slagen’ voorbij Modolo, Bouhanni in het wiel van de Noor. Nog 50 meter en Bouhanni kruipt uit het wiel van Kristoff, de Fransman heeft nog een versnelling en komt in de laatste meters voorbij. Nacer Bouhanni wint, net als vorig jaar, de sprint in Frederiksberg. Een half wiel is het verschil. Modolo op paar fietslengtes derde, hij blijft nog net de opkomende Hofland voor, Bonifazio is vijfde, dan Matthews, Demare, De Kort, Coquard en Greipel maken de top 10 vol. De arme Sam Bennett strandt op een 43e plaats.
    In het klassement geen wijzigingen, Kristoff komt de top 10 binnen en Bouhanni stijgt naar plaats 12. Wel een nieuwe leider in het puntenklassement, dagwinnaar Bouhanni neemt de trui over van Valgren-Andersen, die nog wel de jongerentrui behoudt. Gerdemann blijft in de bergtrui en Mortensen verovert vandaag de tussensprintentrui.

    Uitslag:
    1 Nacer Bouhanni (Cofidis)
    2 Alexander Kristoff (Katusha)
    3 Sacha Modolo (Lampre)
    4 Moreno Hofland (Lotto-Jumbo)
    5 Niccolo Bonifazio (Lampre)
    6 Michael Matthews (Orica)
    7 Arnaud Demare (FDJ)
    8 Koen De Kort (Giant)
    9 Bryan Coquard (Europcar)
    10 Andre Greipel (Lotto)
    11 Kristian Sbaragli (MTN)
    12 Vincent Jerome (Europcar)
    13 Giacomo Nizzolo (Trek)
    14 Sondre Holst Enger (IAM)
    15 Danilo Wyss (BMC)
    22 Nick Van der Lijke (Lotto-Jumbo)
    43 Sam Bennett (Bora)
    46 Zdenek Stybar (Etixx)
    173 Perrig Quemeneur (Europcar) +7:03

    Klassement:
    1 Zdenek Stybar (Etixx)
    2 Michael Valgren-Andersen (Tinkoff) +0:01
    3 Silvan Dillier (BMC) +0:04
    4 Jakob Fuglsang (Astana) +0:06
    5 Michal Kwiatkowski (Etixx) +0:07
    6 Cyril Gautier (Europcar) +z.t.
    7 Edvald Boasson Hagen (MTN) + 0:09
    8 Alexander Kristoff (Katusha) +z.t.
    9 Tom Dumoulin (Giant) +0:10
    10 Arnaud Demare (FDJ) +0:12
    11 Rui Costa (Lampre) +z.t.
    12 Nacer Bouhanni (Cofidis) +0:14
    13 Wilco Kelderman (Lotto-Jumbo) +0:16
    14 Simon Spilak (Katusha) +z.t.
    15 Jan Barta (Bora) +0:18
    173 Petr Vakoc (Etixx) +33:13

    Punten
    1 Nacer Bouhanni (FDJ) 106
    2 Alexander Kristoff (Katusha) 102
    3 Arnaud Demare (FDJ) 88

    Berg
    1 Linus Gerdemann (Cult) 15

    Tussensprint
    1 Martin Mortensen (Cult) 40

    Jongeren:
    1 Michael Valgren-Andersen (Tinkoff)

    In reactie op: WF WorldTour 2015 (fictief spel) #62114

    3e etappe Arhus-Vejle 165 km

    Vandaag rijdt het peloton in zuidelijke richting, van Arhus naar Vejle. Een lastige etappe, we beklimmen de hoogste berg van Denemarken en in de finale liggen er enkele pittige klimmetjes in en om finishplaats Vejle.
    Vejle is een vaste aankomstplaats geworden waar de ronde van Scandinavie graag aankomt.
    Dat komt vooral omdat het de enige regio is van Denemarken waar wat hellingen liggen. Die bergen zijn veroorzaakt in de ijstijd, het ijs kwam precies tot aan waar nu Vejle ligt en door de kracht van het ijs is er een landschap met enkele steile beklimmingen ontstaan.
    Vejle werd dus al een paar keer eerder aangedaan in de Ronde van Scandinavie, in 2010 was Vejle startplaats, in 2013 finishplaats en in 2014 zelfs start en finishplaats.
    In 2013 won Diego Ulissi de rit door de sprint te winnen van een kopgroep van drie, voor Fuglsang en Rogers. Een jaar later was er eveneens een sprint met drie, Simon Geschke won de etappe, hij klopte David Malacarne en Sebastien Reichenbach. Zal het ook dit jaar weer een kopgroep worden die om de dagzege mag strijden? Of zal het een sprint worden met een uitgedunde groep?

    Parcours

    De hoogste berg van Denemarken.

    De kopgroep van de dag is vandaag al vroeg vertrokken, na drie kilometer trekt Linus Gerdemann (Cult) ten aanval, hij krijgt Aleksejs Saramotins (IAM), Ian Stannard (Sky), Rory Sutherland (Movistar) Perrig Quemeneur (Europcar) en Jay Thomson (MTN) met zich mee.
    Eergisteren zat Zuid-Afrikaans kampioen Thomson ook al mee in de vlucht van de dag. Het peloton vind het wel best en de voorsprong van de koplopers loopt snel op. Stannard is de best geklasseerde renner op 5’24. Geen van de renners vormt dus een groot gevaar voor de leiderstrui van Stybar. Opvallend is dat Gerdemann, Saramotins, Sutherland en Stannard gisteren in dezelfde groep finishten die op 5 minuten binnenkwam. Het zou dus goed kunnen dat deze kopgroep eigenlijk gisteren al is ontstaan. De eerste tussensprint van de dag gaat naar Thomson, die in een sprintje Saramotins klopt. Niet lang na de tussensprint begint de kopgroep aan de beklimming van de hoogste berg van Denemarken, de Møllehøj,
    waarvan de top na 62 kilometer koers gepasseerd wordt. De top van de Møllehøj ligt 170 meter boven zeeniveau en is daarmee dus de hoogste top van Denemarken.
    Aan de voet van de klim gaan Sutherland en Gerdemann er vandoor, beide hebben hun zinnen gezet op de bergpunten. Gerdemann zet al vroeg de sprint in en Sutherland laat lopen. Gerdemann wint vrij eenvoudig de bergsprint op het hoogste punt van Denemarken. Team Cult is goed begonnen aan deze Ronde van Scandinavië. Sutherland komt als tweede boven en daarna de rest van de kopgroep onder aanvoering van Stannard. In de afdaling komt de kopgroep weer samen. De voorsprong van de koplopers is intussen opgelopen tot 6 minuten. Naast Etixx ook de mannen van Team Katusha en de mannen van Matthews aan kop, er is vertrouwen in de kopman van Orica. Helaas voor de ploeg heeft Michael Albasini net moeten opgeven, de Zwitser is ziek, het was al opvallend dat hij gisteren in de laatste groep op 7 minuten binnenkwam. Op de beklimming van de Møllehøj door het peloton moet Lasse Norman Hansen het peloton laten gaan, het jonge Deense tijdrittalent zet nog door, maar het zal lastig worden om op tijd binnen te komen.

    Tussensprints
    Na 80 kilometer koers is de volgende tussensprint, deze gaat ook naar Thomson, die nu zonder veel tegenstand van Saramotins de 10 punten pakt. Na 98 kilometer is het volgende beklimminkje, we zijn in de buurt van aankomstplaats Vejle, waar we eerst een lus omheen maken voordat er gefinisht wordt in het centrum van het stadje. Ook hier is Gerdemann als eerste boven voor Sutherland, de bergtrui is hiermee zeker voor Gerdemann. Er ligt in de finale namelijk nog slechts één klim die meetelt voor het bergklassement. De voorsprong van de koplopers begint terug te lopen en bij de laatste tussensprint na 125 kilometer is het verschil teruggelopen tot 3’30. Niet verrassend gaat ook deze derde tussensprint naar Thomson en de Zuid-Afrikaan wordt de nieuwe leider in het tussensprintenklassement.
    In de laatste 25 kilometer van de etappe liggen een vijftal lastige, korte, steile klimmetjes (waarvan er dus slechts één, de voorlaatste klim, meetelt voor het bergklassement).
    Op 25 kilometer van het einde hebben de koplopers nog maar 1’22 op het peloton, waar het tempo de hoogte ingaat, alle ploegen willen hun sprinter, klassementsrenner of kanshebber voor de dagzege zo goed mogelijk voorin afzetten, met name Katusha, Orica, Cofidis en Astana aan kop van het peloton. Op het eerste hellinkje blijft de kopgroep bijeen, in het peloton al de eerste renners die loslaten, werk gedaan en rustig naar de streep, onder meer Christian Meier (Orica) en Julien Vermote (Etixx) die de hele dag op kop hebben gereden.
    In de aanloop naar de tweede ‘berg’ komen een aantal renners ten val, Bernhard Eisel (Team Sky) komt dusdanig hard ten val dat hij moet opgeven. Ook Mollema betrokken bij de val, maar hij kan weer aansluiten in het peloton.

    De finale geopend

    Op het tweede klimmetje, met nog 20 kilometer te gaan, valt de kopgroep uiteen. Stannard, Saramotins en Sutherland zetten door. Op het volgende klimmetje komen er reacties vanuit het peloton. Bob Jungels (Trek), Tony Hurel (Europcar), Martin Elmiger (IAM) en Kristijan Durasek (Lampre) proberen de sprong naar de kopgroep te maken. Het verschil is nog slechts een dertigtal seconden. Thomson, Gerdemann en Quemeneur worden gepasseerd en gegrepen door het peloton. Van het achtervolgende viertal slaagt alleen Jungels erin om de sprong naar voren te maken, de andere drie worden weer door het peloton ingelopen. In het korte tussenstuk naar de derde klim worden Stannard, Saramotins, Jungels en Sutherland ook bijgehaald, het is nu Ag2r dat overgenomen heeft in het peloton. Het peloton door de kleine, smalle straatjes van een buitenwijk van Vejle, met een aantal lastige bochten, het is dus zeker zaak om voorin te zitten. Gastauer als eerste het bergje op, ploegmaat Berard laat daarachter het gat vallen. Ag2r-ploegmaat Jan Bakelants komt met de tegenreactie. Ag2r van kop af in het peloton en het is Movistar renner Jonathan Castroviejo die zich op kop heeft gezet, vertrouwen in Lobato, hoewel de Spaanse sprinter niet direct op de voorposten te zien is, het is Jose Herrada in het wiel van Castroviejo. Bakelants komt bij Gastauer en is als eerste boven en pakt de bergpunten, Gastauer op hangen en wurgen nog mee met zijn kopman, maar het peloton, inmiddels onder aanvoering van Herrada zit niet ver. Wel is dat peloton aardig uitgedund. Nog maar een man of dertig samen en daarna vallen de eerste gaten. Alle klassementsrenners lijken op het eerste gezicht wel mee te zijn, alleen Majka is gelost, maar dat is niet verrassend. Ook Kristoff en Matthews zitten er nog bij. Net als leider Stybar en zijn uitdager Valgren in de eerste groep. In de afdaling worden Bakelants en Gastauer weer gegrepen. Er sluiten ook weer wat renners aan bij de eerste groep. Onder meer Bouhanni en Lobato komen terug. Greipel sluit ook aan op het moment dat de klim begint.

    Pedersholm Allee

    De laatste klim ligt op de Pedersholm Allee, aan de zuidkant van Vejle. Op de top van deze klim is het nog 2,5 kilometer tot de streep. Jens Keukeleire op kop in dienst voor Matthews, achterin Greipel er weer af, Bouhanni zit achterin de groep. Maar het tempo van Belg ligt niet hoog genoeg, Jesus Herrada met een aanval, Bardet met een reactie, ook Hagen gaat mee en die neemt de rest van de groep met zich mee, het valt weer even stil en dan Fuglsang met een aanval, hij kent deze regio. In het verleden wist hij hier etappes te winnen in de ronde van Denemarken. Maar ook Fuglsang komt niet ver, Gallopin direct op het wiel van de Deen, Herrada ook weer terug, en de anderen ook weer. Maar het groepje begint aardig uit te dunnen. Niemand wil of kan overnemen en Fuglsang zet nog eens door, Gautier is dit maal degene die reageert, Matthews zelf met de tegenreactie en een man of 10 mee in het wiel van de Australiër, er is toch wat afscheiding, leider Stybar zit net achter het gaatje en rijdt het nu zelf weer dicht. En de groep is boven, Bardet op kop van de groep, Gallopin in het wiel, dan Hagen ook goed voorin, Herrada zit erbij, Fuglsang, Matthews, Costa, Stybar, Mollema, Porte; alle grote namen vertegenwoordigd, maar het is nu vooral naar elkaar kijken. Gautier op kop, hij stuurt naar de andere kant van de weg en probeert op kousevoeten weg te rijden, hij heeft plots een paar meter. Matthews zet zich op kop van de groep en wil hulp, hij kijkt toch vooral veel om, maar niemand wil overnemen, nu wordt het gemis van Albasini direct al duidelijk. Nog iets meer dan 2 kilometer, vooral in dalende lijn. Het groepje wordt groter, Kristoff is terug, Lobato ook. Maar geen van hen heeft nog ploegmaten die het werk kunnen opknappen. Kwiatkowski met een aanval, maar er komt nu wel reactie, Bardet op het wiel en die brengt ook de anderen terug. De voorsprong van Gautier loopt op, een seconde of 10, dat ziet er goed uit voor de Fransman. Nog een kilometer in dalende lijn voor de Europcar-coureur en daarachter is Gallopin ervandoor gegaan. 8 seconden voor Gautier op Gallopin en 11 seconden op het peloton. Kristoff aan kop van het peloton, een grote kans voor hem om de puntentrui te veroveren, geen Bouhanni, geen Kittel in deze groep en Demare hangt in zijn puntentrui op een paar meter van deze groep, hij staat op het punt weer aan te sluiten.
    Gautier nog steeds met een voorsprong, maar het peloton komt wel snel dichterbij, Boaro nu op kop, Valgren-Andersen zit ook in deze groep en zal voor de bonificatieseconden willen gaan. Kristoff zit al in derde positie. Maar of het nog zal lukken om voor de eerste plaats te sprinten, Gautier is al bijna bij de streep, kijkt nog even achterom, nog 100 meter.
    De Fransman gaat standhouden, beseft dat en gooit de armen al voor de streep in de lucht. Cyril Gautier wint de derde etappe met aankomst in Vejle. Vlak na Gautier komt het peloton al aan, Kristoff van ver de sprint aan, voorbij Gallopin die er nog tussenin reed, Valgren in het wiel van de Noor en daarachter komt Matthews en aan de andere kant van de weg ook Lobato naar voren, Kristoff valt al vroeg stil, Valgren op kop, maar Matthews en Lobato hebben veel meer snelheid. Matthews of Lobato voor plaats twee en Matthews wint het sprintje, voor Lobato en Valgren-Andersen die enorm baalt van de vierde plaats, de plaats die geen bonificaties meer oplevert. Fabian Wegmann wordt vijfde, voor Vichot en Herrada, Kristoff finisht als 10e en leider Zdenek Stybar zit ook goed voorin en behoudt dus de leiding in het klassement. Gautier stijgt door zijn zege naar plaats 6. Niet Kristoff, maar Valgren-Andersen neemt door zijn vierde plaats de puntentrui over van Demare, ook de jongerentrui blijft om de schouders van de Deen, maar zal morgen gedragen worden door Silvan Dillier. Het bergklassement krijgt met Linus Gerdemann een nieuwe leider en in het tussensprintenklassement neemt Thomson de leiding over van Vinhter.
    Lasse Norman Hansen, die het peloton na 62 kilometer al moest laten gaan finisht helaas buiten tijd.

    Uitslag

    1 Cyril Gautier (Europcar)
    2 Michael Matthews (Orica) +0:04
    3 Juan Jose Lobato (Movistar)
    4 Michael Valgren-Andersen (Tinkoff)
    5 Fabian Wegmann (Cult)
    6 Arthur Vichot (FDJ)
    7 Jose Herrada (Movistar)
    8 Edvald Boasson Hagen (MTN)
    9 Damiano Caruso (BMC)
    10 Alexander Kristoff (Katusha)
    11 Gorka Izagirre (Movistar)
    12 Jakob Fuglsang (Astana)
    13 Tom Dumoulin (Giant)
    14 Aleksei Lutsenko (Astana)
    15 Jan Barta (Bora)
    16 Bauke Mollema (Trek)
    19 Zdenek Stybar (Etixx)
    173: Stefan Denifl (IAM) +17:03
    DNF: Micahel Albasini (Orica), Bernhard Eisel (Sky)
    OOT: Lasse Norman Hansen (Cannondale)

    Stand:
    1 Zdenek Stybar (Etixx)
    2 Michael Valgren-Andersen (Tinkoff) +0:01
    3 Silvan Dillier (BMC) +0:04
    4 Jakob Fuglsang (Astana) +0:06
    5 Michal Kwiatkowski (Etixx) +0:07
    6 Cyril Gautier (Europcar) +z.t.
    7 Edvald Boasson Hagen (MTN) + 0:09
    8 Tom Dumoulin (Giant) +0:10
    9 Arnaud Demare (FDJ) +0:12
    10 Rui Costa (Lampre) +z.t.
    11 Alexander Kristoff (Katusha) +0:15
    12 Wilco Kelderman (Lotto-Jumbo) +0:16
    13 Simon Spilak (Katusha) +z.t.
    14 Jan Barta (Bora) +0:18
    15 Danilo Wyss (BMC) +0:19
    173: Julien Vermote (Etixx) +26:53

    Punten
    1 Michael Valgren Andersen (Tinkoff) 77
    2 Juan Jose Lobato (Movistar) 70
    3 Arnaud Demare (FDJ) 70

    Bergklassement
    1 Linus Gerdemann (Cult) 15

    Tussensprintenklassement
    1 Jay-Robert Thomson (MTN) 36

    Jongerenklassement
    1 Michael Valgren Andersen (Tinkoff)
    2 Silvan Dillier (BMC)

    In reactie op: WF WorldTour 2015 (fictief spel) #61894

    2e etappe Ringkobing-Arhus 162.9 km DEN vlak

    Wederom een vlakke rit, dit maal Dwars door Denemarken, van westkust naar de oostkust. :) We doorkruisen daarbij de regio Midden-Jutland. Er staat nog steeds aardig wat wind, maar de renners zullen ditmaal vooral de wind in de rug hebben.
    De aankomstplaats van vandaag, Arhus, is de op een na grootste stad van Denemarken, maar was opvallend genoeg nog niet eerder etappeplaats in de Ronde van Scandinavië. De rit van vandaag is vlak, op een klein heuveltje na. Daar zijn de eerste bergpunten van deze ronde te verdienen zijn en de renner die als eerste boven is, zal dus na deze etappe de eerste bergtrui om de schouders krijgen.

    Route

    Bergpunten

    Gisteren konden de grote sprinters zich niet laten zien en won de verrassende Nikias Arndt. Krijgen we vandaag wel een duel tussen Kittel, Greipel, Bouhanni en Kristoff?
    Al na 2 kilometer lijkt de kopgroep van de dag vertrokken. De kopgroep bestaat uit Michael Schar (BMC), Martin Mortensen (Cult) en Guillaume Thevenot (Europcar). Best geplaatste renner is Schar, op 15 seconden van Stybar. Een grote voorsprong krijgen ze echter niet. De eerste tussensprint na 40 kilometer gaat naar Mortensen, de Deen won in het shirt van Leopard in 2011 al eens het tussensprintenklassement. De voorsprong is dan echter verwaarloosbaar en niet heel veel later worden de drie weer teruggepakt. Er komt direct een nieuwe aanvalspoging. Tony Hurel (Europcar) gaat er vandoor en Sondre Holst Enger (IAM), Scott Thwaites (Bora), Matteo Bono (Lampre) en Kritian Koren (Cannondale) sluiten aan. Een grotere kopgroep als net, maar nu lijkt er wel rust in het peloton te komen, mogelijk omdat alle ploegen die mee willen zitten nu mee zitten. Het Deense Cult heeft niemand mee in de kopgroep van de dag en Troels Vinther gaat in de contra-attaque. De Deen slaagt daarin en wint niet veel later de tweede tussensprint van de dag. Tony Hurel valt door een lekke band helaas weg uit de kopgroep. De eerste bergsprint van deze ronde, op een bergje van vierde categorie, wordt een sprint tussen Enger en Koren, de anderen haken al snel af. De jonge Noor wint het sprintje en mag straks het podium op om de bergtrui op te halen.

    Cult-trui

    De laatste tussensprint van de dag, op 30 kilometer van Arhus, wordt ook gewonnen door Vinther. Vinther is de best geplaatste renner in de kopgroep op 30 seconden, daar haalt hij er nu 6 vanaf. En, dat zal belangrijker zijn voor hem, hij is de nieuwe leider in het tussensprintenklassement. In punten gelijk met zijn teamgenoot Rasmus Guldhammer en dan telt de laatste gewonnen sprint mee, waardoor Vinther de trui overneemt. Dus ook vandaag weer iemand van Cult op het podium.
    Bij de laatste tussensprint is de voorsprong van de vijf leiders geslonken tot 1:30, de maximale voorsprong was 4 minuten. Etixx-QuickStep heeft de hele dag op kop gereden voor leider Stybar. De verschillen in het klassement zijn nog zo klein dat de ploeg het verschil met de koplopers niet te groot wilden laten worden. Maar ook niet te klein, om een herhaling van gisteren te voorkomen waarbij Valgren en Dillier voor de bonificaties konden strijden. Dat is Etixx vandaag dus goed gelukt. De sprintersploegen hebben intussen het heft in handen genomen, Giant en Katusha hebben ieder een mannetje op kop gezet. Op 14 kilometer van de streep valt de kopgroep uit elkaar, het peloton is op komst en Kristian Koren wil nog wel even vooruit blijven. Vinther, Thwaites en Enger worden al snel gegrepen door het peloton, Bono doet nog een poging om bij Koren te geraken. Met nog 10 kilometer te gaan wordt ook Bono ingerekend en heeft Koren nog slechts een tiental seconden voorsprong. Twee kilometer later moet ook Koren zich gewonnen geven en stevenen we af op een tweede massasprint.

    Sprinten in Arhus

    Het is vooral Katusha dat het peloton ment, Giant steekt een klein handje toe en de andere sprintersploegen wachten af. Cofidis is nog helemaal niet te zien, Orica zit met Matthews al wel klaar op de tweede rij, ook de andere ploegen met sprinters proberen deze naar voren te brengen en op een goede plaats voorin het peloton af te zetten. We rijden de laatste 10 kilometer zuidwaarts langs de kust, weinig bochten en een vrij brede weg, wel wat wind in de flank. Ook de laatste kilometer is niet heel lastig, Op 600 meter een flauwe bocht naar rechts en op 300 meter een haakse bocht naar rechts. De eindstreep ligt recht voor het stadhuis van Arhus. Het peloton met hoge snelheid langs de Deense kust, aangevoerd door de mannen van Katusha en de snelheid gaat ook omhoog omdat de andere sprinterploegen en de klassementsrenners voorin willen zitten. Voor een aantal renners gaat het te hard en man of 30 moet het peloton al laten gaan.
    Op iets minder dan 4 kilometer van de meet komt ook Cofidis naar voren met Bouhanni. Een mooi treintje voor de Fransman, maar ze worden op 2 kilometer van het einde overvleugeld door de mannen van Giant, maar het treintje raakt Kittel kwijt en het is Orica dat de sprint aangaat, Keukeleire op kop, dan Cort-Nielsen en Matthews. Maar Cort laat zich in de laatste bocht wegdrukken door Soupe, die Bouhanni perfect naar voren loodst, Matthews raakt ingesloten, Kristoff zit ook wat te ver. Het is Demare die het wiel van Bouhanni te pakken heeft. De twee Fransen kemphanen bijeen. Bouhanni wordt perfect afgezet op 180 meter van de streep, maar Kittel heeft ruimte gevonden en zet zijn sprint gelijktijdig met de Fransman in. Kittel moet van ver komen, maar heeft enorm veel kracht en snelheid, Bouhanni nog aan kop, maar Kittel komt eraan. Nog 50 meter, Bouhanni nog aan de leiding, maar Kittel komt langszij en klopt zijn concurrent nog met ruim verschil. Demare, Greipel en Kristoff proberen nog op te schuiven, een slecht geplaatste Lobato nog met een goede remonte maar ze kwamen er eigenlijk niet aan te pas.
    Kittel pakt de zege in Arhus, de tweede zege in twee dagen voor Giant, dit keer niet door perfect teamwork, maar door de klasse van Kittel. Bouhanni is tweede, Lobato pakt nog net de derde plaats, voor Demare en Greipel, Kristoff is zesde. Zdenek Stybar blijft aan de leiding in het klassement, waar geen grote verschuivingen plaatsvinden. In het puntenklassement neemt Arnaud Demare de trui over van Arndt, met een tweede plek gisteren en een vierde vandaag is hij de meest constante sprinter. De eerste leider in het bergklassement is Sondre Holst Enger en de tussensprintentrui gaat naar zijn Troels Vinther. De jongerentrui blijft in handen van Michael Valgren Andersen.

    Uitslag

    1 Marcel Kittel (Giant)
    2 Nacer Bouhanni (Cofidis)
    3 Juan Jose Lobato (Movistar)
    4 Arnaud Demare (FDJ)
    5 Andre Greipel (Lotto)
    6 Alexander Kristoff (Katusha)
    7 Giacomo Nizzolo (Trek)
    8 Sam Bennett (Bora)
    9 Michael Matthews (Orica)
    10 Kristian Sbaragli (MTN)
    11 Sacha Modolo (Lampre)
    12 Reinhardt Janse van Rensburg (MTN)
    13 Matteo Pelucchi (IAM)
    14 Magnus Cort-Nielsen (Orica)
    15 Niccolo Bonifazio (Lampre)
    17 Nick van der Lijke (Lotto-Jumbo)
    34 Zdenek Stybar (Etixx)
    176 Jacques Janse van Rensburg (MTN) +7:25

    Klassement

    1 Zdenek Stybar (Etixx)
    2 Michael Valgren Andersen (Tinkoff) +0:01
    3 Silvan Dillier (BMC) +0:04
    4 Jakob Fuglsang (Astana) +0:06
    5 Michal Kwiatkowski (Etixx) +0:07
    6 Damian Gaudin (Ag2r) +z.t.
    7 Edvald Boasson Hagen (MTN) +0:09
    8 Magnus Cort-Nielsen + z.t.
    9 Karel Hnik (Cult) +0:10
    10 Tom Dumoulin (Giant) +z.t.
    11 Johan Le Bon (FDJ) +z.t.
    12 Tony Gallopin (Lotto-Soudal) + 0:11
    13 Nacer Bouhanni (Cofidis) +0:12
    14 Arnaud Demare +z.t.
    15 Nikias Arndt +z.t.
    19 Wilco Kelderman +0:16
    176 Jacques Janse van Rensburg +13:51

    Puntenklassement:
    1 Arnaud Demare (FDJ) 70
    2 Nacer Bouhanni (Cofidis) 56
    3 Alexander Kristoff (Katusha) 50
    Marcel Kittel (Giant) 50
    Nikias Arndt (Giant) 50

    Bergklassement
    1 Sondre Holst Enger (IAM) 5

    Tussensprintenklassement
    1 Troels Vinther (Cult) 20

    Jongerenklassement
    1 Michael Valgren Andersen (Tinkoff)

    In reactie op: WF WorldTour 2015 (fictief spel) #61891

    @don Hamstre: Dank je :)

    In reactie op: (PR'15) April #61656

    Deze keer de midweekse wedstrijden niet vergeten.

    In reactie op: WF WorldTour 2015 (fictief spel) #61653

    1e etappe Rømø-Ringkobing 176.8 km DEN vlak

    De eerste etappe voert ons van het eiland Rømø naar het havenstadje Ringkøbing. De start van de etappe is aan de noordzijde van het Deense Waddeneiland. Vervolgens over de brug naar het vasteland en daarna nog 175 kilometer naar het noorden, langs de Noordzeekust, alleen de slotkilometers gaan weer wat landinwaarts naar Ringkøbing. Voorheen was Ringkøbing, een stadje met een kleine tienduizend inwoners, de hoofdstad van de gelijknamige provincie, maar in 2007 zijn in Denemarken de provincies afgeschaft en hebben plaatsgemaakt voor vijf regio’s.
    Er staat aardig wat wind vandaag en dus kans en angst voor waaiers, de wind komt uit het westen en zal daardoor het grootste deel van de dag in flank waaien. De laatste kilometers van vandaag zullen de renners de wind in de rug hebben.
    De kans is groot dat we vandaag een massasprint zullen krijgen, maar hoe groot de groep zal worden die aan de meet om de zege zal strijden, zal vooral afhangen van de wind.

    Profiel etappe

    Strijd om de bonificaties

    De kopgroep van de dag is nog niet gevormd bij de eerste tussensprint na 22 kilometer en die tussensprint wordt door de mannen van Tinkoff voorbereidt als ware het een massasprint. Bij de tussensprints zijn 3, 2 en 1 bonificatieseconde te verdienen. Michael Valgren-Andersen wil de leiderstrui, dat is duidelijk. Matti Breschel als laatste man voor Valgren, leider Stybar in het wiel van zijn concurrent. Valgren gaat de sprint al van ver aan, Breschel nog met een kwakje richting Stybar. En Valgren wint het sprintje, voor Stybar en Dillier. De Zwitser passeert nog net Breschel en wordt derde. Valgren komt zo op slechts 1 seconde van Stybar in het klassement.
    Na de sprint zijn het Rasmus Guldhammer (Cult) en Zuid-Afrikaans kampioen Jay-Robert Thomson (MTN) die voor de vlucht van de dag tekenen. Guldhammer en Thomson krijgen slechts een minuut of 3 voorgift op het nerveuze peloton. Het duo maakt zich niet druk om de volgende tussensprint, maar het peloton doet dat wel, er is nog 1 seconde te verdienen en Valgren wil ook de seconde oprapen. Maar de mannen van QuickStep hebben dit maal de rappe Matteo Trentin in het wiel van Valgren geposteerd. Trentin gaat de sprint al vroeg aan en Valgren heeft niet de benen om de Italiaan te kloppen en laat lopen. Silvan Dillier kan het wiel van Trentin wel houden en terwijl de Italiaan al vroeg de benen stilhoudt en achteromkijkt waar Valgren zit, weet Dillier de laatste seconde te pakken. Dillier blijft daardoor op 4 seconden in het klassement.
    Doordat het peloton vaart maakte voor de tweede tussensprint is het verschil met het leidersduo nog slechts 30 seconden en drie renners willen de sprong naar voren maken: Jascha Sutterlin (Movistar), Vincent Jerome (Europcar) en Petr Vakoc (Etixx). Opvallend dat Vakoc, ploegmaat van leider Stybar probeert om in de kopgroep te komen. Het lukt de drie om vooraan aan te sluiten, maar meer dan twee minuten voorsprong krijgen de vijf niet. Met nog 50 kilometer te gaan haken Jerome en Thomson vooraan af.
    De derde tussensprint komt eraan (op 40 kilometer van de streep) en BMC en Tinkoff willen het groepje nog voor die sprint terughalen. Vakoc wil dat koste wat kost voorkomen en hij rijdt met Guldhammer en Sutterlin in het wiel vol naar de boog van de tussensprint. Guldhammer wil het sprintje nog wel winnen met het oog op het tussensprintenklassement. Voor een ploeg als Cult is zo’n subklassement toch een belangrijke prijs. Tinkoff en BMC komen net te laat, slechts 4 seconden later komt het peloton voorbij de tussensprint.

    Waaiers?
    De drie koplopers worden dus bijgehaald en de mannen van BMC en Tinkoff zetten door, het peloton op een lint door het hoge tempo en de wind. Het peloton inmiddels op een dijk langs de kust en daar wordt de wind aardig tegengehouden, toch zijn er al een man of 50 af gewaaid. Daarbij onder meer Rafal Majka, de kopman van Tinkoff, de ploeg die net zo hard op kop heeft gereden. Dat mogen ze blijven doen maar dan in de tweede groep, omdat hun kopman eraf dus is afgewaaid. Of heeft Majka een mechanisch probleem gehad? In ieder geval de troepen van Tinkoff in de achtervolging. Verder hebben weinig grote namen of kanshebbers voor vandaag de slag gemist. Daniel Martin, Linus Gerdemann, Simon Yates en Sacha Modolo zijn verder de opvallendste namen in de tweede groep.
    Voorin valt het even stil en grijpt Aleksejs Saramotins de kans aan om aan te vallen.
    Het zijn de sprintersploegen die de achtervolging hebben overgenomen van de klassementsploegen. Cofidis, Giant en Katusha zetten ieder een man op kop om het tempo hoog te houden. De groep Majka kijkt al tegen een achterstand van een minuut aan.
    Het peloton draait na de lange dijk rechtsaf het binnenland in voor de laatste 10 kilometer naar Ringkobing. Het tempo in de groep gaat ook omhoog doordat Katusha een paar man extra op kop zet en alle klassements- en sprintersploegen daardoor direct weer naar voren willen met hun kopmannen. In de groep Majka is de veer gebroken en het verschil loopt snel op.

    De sprint

    In de laatste kilometers komen ook Cofidis en Giant zich naast het treintje van Katusha nestelen. Opvallend is dat Marcel Kittel zich achterin het peloton bevind, het lijkt erop dat hij niet gaat meesprinten vandaag. Op 2 kilometer van het einde een bijna botsing tussen Greipel en Bouhanni, Greipel verliest veel plaatsen en ook Bouhanni heeft wat terrein verloren. Er vallen wat gaten in het peloton, het is duidelijk dat het een zware koers in geweest vandaag.
    De laatste kilometer, nog twee bochten en een lange rechte lijn van 500 meter. Nog twee man van Katusha voor Kristoff uit, de eerste bocht, nog 800 meter, en een val. Coquard is er bij gaan liggen, maar heeft alle geluk van de wereld dat hij niemand heeft meegenomen en dat iedereen hem weet te ontwijken. Bystrom van kop af en Giant komt opzetten met twee man. Zij duiken onder de Katusha mannen door de laatste bocht in, Koen de Kort op kop en hij gaat de sprint aan,. De Kort heeft Arndt in zijn wiel en ze hebben een klein gaatje geslagen, Porsev probeert uit alle macht dat gaatje dichtrijden voor Kristoff, maar Porsev moet ertussen uit, Kristoff moet zelf dat gaatje dichten op Arndt, dat lukt, Demare heeft het wiel van Kristoff te pakken. De Kort van kop af, nog 250 meter, Arndt zet zijn typerende sprint in, vanuit het zadel, Kristoff heeft er al een sprintje opzetten en moet weer een gaatje laten, vanuit de achtergrond komt ook Hofland nog opzetten, Demare zet nu ook zijn sprint in en gaat op en over Kristoff, Arndt nog steeds op kop met nog steeds een kleine voorsprong op de rest, maar Demare komt rap dichterbij. Cort-Nielsen van achteruit nog met misschien wel de snelste sprint. Arndt nog steeds op kop en Arndt houdt stand, Nikias Arndt wint in Ringkobing, dat is toch wel een verrassing.
    Arnaud Demare strandt aan het achterwiel van de Giant coureur en is tweede. Derde wordt Cort-Nielsen die nog met een hele sterke sprint van ver kwam. Kristoff is nog vierde, voor Hofland.. Slechts een man of 40 in dezelfde tijd, daarna vallen er gaten in het peloton. Klassementsleider Stybar zit goed vooraan in het peloton en hij behoudt zijn leiderstrui
    De eerste puntentrui is voor ritwinnaar Nikias Arndt en ook Rasmus Guldhammer mag op het podium komen, de Cult-coureur is de eerste leider in het tussensprintenklassement. De witte trui blijft om de schouders van Michael Valgren-Andersen.

    Uitslag:

    1 Nikias Arndt (Giant)
    2 Arnaud Demare (FDJ)
    3 Magnus Cort-Nielsen (Orica)
    4 Alexander Kristoff (Katusha)
    5 Moreno Hofland (Lotto-Jumbo)
    6 Jens Debusschere (Lotto)
    7 Raimunas Navardauskas (Cannondale)
    8 Nacer Bouhanni (Cofidis)
    9 Reinhardt Janse van Rensburg (MTN)
    10 Michael Valgren Andersen (Tinkoff)
    11 Sam Bennett (Bora)
    12 Niccolo Bonifazio (Lampre)
    13 Jens Keukeleire (Orica)
    14 Silvan Dillier (BMC)
    15 Matthias Brandle (IAM)
    17 Zdenek Stybar (Etixx)
    25 Wilco Kelderman (Lotto)
    Groep Majka +5:49
    176 (laatste) Patrick Konrad +6:19

    Algemeen Klassement

    1 Zdenek Stybar (Etixx)
    2 Michael Valgren Andersen (Tinkoff) +0:01
    3 Silvan Dillier (BMC) +0:04
    4 Jakob Fuglsang (Astana) +0:06
    5 Michal Kwiatkowski (Etixx) +0:07
    6 Damian Gaudin (Ag2r) +z.t.
    7 Edvald Boasson Hagen (MTN) +0:09
    8 Magnus Cort-Nielsen + z.t.
    9 Karel Hnik (Cult) +0:10
    10 Tom Dumoulin (Giant) +z.t.
    11 Johan Le Bon (FDJ) +z.t.
    12 Tony Gallopin (Lotto-Soudal) + 0:11
    13 Arnaud Demare +0:12
    14 Nikias Arndt +z.t.
    15 Rui Costa +z.t
    18 Wilco Kelderman +0:16
    176 (laatste) Patrick Konrad +6:49

    Puntenklassement
    1 Nikias Arndt (Giant) 50
    2 Michael Valgren-Andersen (Tinkoff) 47
    3 Arnaud Demare (FDJ) 40

    Tussensprintenklassement
    1 Rasmus Guldhammer (Cult) 20

    Jongerenklassement
    1 Michael Valgren-Andersen (Tinkoff)

    In reactie op: WF WorldTour 2015 (fictief spel) #61467

    Proloog Ronde van Scandinavië

    De Ronde van Scandinavië opent met een proloog van 4,4 kilometer op het Deense Waddeneiland Rømø, De start en finish zijn in het dorp Havneby, aan de oostzijde van het eiland. Van de 4,4 kilometer voert een kleine twee kilometer over onverharde wegen. Dus behalve proloogspecialisten en tijdrijders behoren ook de mannen met ervaring op onverharde ondergrond vandaag tot de kanshebbers. Ook de klassementsrenners zullen vandaag al direct scherp moeten zijn om niet al na één dag tegen een achterstand aan te kijken.
    Favorieten voor vandaag zijn tijdrijders als Tom Dumoulin (Giant), Luke Durbridge (Orica) en Adriano Malori (Movistar), hoewel het voor hen waarschijnlijk te kort is. Renners met een goede proloog in de benen zijn ook, onder meer Jonathan Castroviejo (Movistar), Jesse Sergent (Trek), Tony Gallopin (Lotto), Julien Vermote (Etixx) en Damien Gaudin (Ag2r). Bij de klassementsrenners maken Michal Kwiatkowski (Etixx), Richie Porte (Orica) en Jakob Fuglsang (Astana) kans op de dagzege en dan zijn er ook nog de renners met ervaring in het veldrijden, dat vandaag van pas kan komen. De bekendste naam is natuurlijk Zdenek Stybar (Etixx), maar ook zijn landgenoot Karel Hnik (Cult) is een voormalig veldrijder.
    Een verrassing kan er eventueel nog komen van een sprinter/hardrijder in goede vorm, Michael Matthews (Orica), Alexander Kristoff (Katusha) en Marcel Kittel (Giant) kunnen een goede proloog rijden, net als Michael Valgren Andersen en Manuele Boaro (TInkoff), Ramunas Navardauskas (Cannondale) en Silvan Dillier (BMC).

    De eerste renner die van start gaat is de Deen Troels Vinther van het debuterende Deense team Cult Energy, ook voor Vinther is het zijn debuut. De 28-jarige Deen zet, vanzelfsprekend, ook de eerste tijd neer: 6’10.
    In het eerste blok al direct een paar kanshebbers voor de dagzege, onder meer Stybar heeft er voor gekozen om al vroeg van start te gaan.
    Jan Barta (Bora), een goede tijdrijder, is de volgende die van start gaat en hij duikt direct 12 seconden onder de tijd van Vinther. Lang kan hij daar ook niet van genieten, want de 11e renner die de streep passeert is een seconde sneller. Die renner is Brent Bookwalter van BMC. Maar ook hij mag niet lang genieten van zijn toptijd. IAM-renner Aleksejs Saramotins is 4 tellen sneller. Vervolgens is het Michael Valgren-Andersen die een zeer scherpe tijd neerzet. De jonge Deense kampioen van Tinkoff-Saxo is maar liefst 9 seconden sneller dan Saramotins. Cyril Lemoine (Cofidis) zet een voorlopig derde tijd neer, op 5 seconden van Valgren. Damian Gaudin (Ag2r) nestelt zich op plaats 2, op 3 seconden van Valgren. Daarna is het de beurt aan oud-wereldkampioen veldrijden Zdenek Stybar die hier een parcours op zijn maat vindt. De Tsjech voelt zich ook duidelijk goed in de lastige bochten op het onverharde stuk en legt het parcours 2 seconden sneller af dan Valgren. Stybar dus de nieuwe leider met 5’42. Daarna gebeurt er weinig, alleen Bora coureur Paul Voss, niet toevallig ook een renner met een cross-verleden, zet nog een voorlopig vijfde tijd neer, op 10 seconden van Stybar.

    Top 5 na 50 renners
    1 Zdenek Stybar
    2 Michael Valgren-Andersen +0:02
    3 Damien Gaudin +0:05
    4 Cyril Lemoine +0:07
    5 Paul Voss +0:10

    Pech is er voor Jan Bakelants, zijn ketting ligt eraf en een fietswissel duurt wat lang, daardoor verliest de Belg aan de meet meer dan een minuut op Stybar.
    Tony Gallopin is wel goed bezig, een voorlopig vierde tijd, de Fransman doet net een seconde beter dan Voss. Dan nog een andere oud-veldrijder aan de start: de Tsjech Karel Hnik, nu namens Cult Energy op de weg, maar in het verleden uitgekomen voor Fidea en Sunweb.
    Hij rijdt ook een sterke tijd, voorlopig vierde op 8 seconden van landgenoot Stybar. Ook FDJ renner Johan Le Bon sterk op dreef, de Fransman is slechts een paar honderdsten langzamer dan Hnik en staat dus voorlopig 6e. De eerste kanshebber voor een goed klassement die van start gaat is Simon Spilak, de wisselvallige klassementsrenner van Katusha verliest 14 seconden op Stybar. En de volgende renner met pech: Ramunas Navardauskas is lek gereden. Dat wordt een tijd net onder die van Bakelants voor de Litouwer van Cannondale-Garmin. Adriano Malori (Movistar) sluit dit blok af, maar de Italiaanse tijdritspecialist komt niet aan de tijd van Stybar en zet een voorlopig zesde tijd neer.

    De top 5 na 100 renners
    1 Zdenek Stybar
    2 Michael Valgren-Andersen +0:02
    3 Damien Gaudin +0:05
    4 Cyril Lemoine +0:07
    5 Karel Hnik +0:08

    In het volgende blok van 50 renners is het lang wachten op snelle tijden, Michael Albasini (Orica) komt nog het dichtst bij de top 5. Maar gelukkig is daar aan het einde van dit blok Silvan Dillier, de jonge hardrijder van BMC neemt alle risico op de lastige stukken in het parcours en strandt op 4 seconden van Stybar, daarmee is hij voorlopig derde. Ook Tom Dumoulin zet een sterke openingstijdrit neer, met een voorlopig 6e tijd. Dan het laatste blok van 22 renners, met daarin alle renners met het rugnummer 1, alle kopmannen dus.
    Edvald Boasson Hagen is gemotiveerd en pakt een voorlopig vijfde tijd met 5’49. Ook Senechal maakt een sterke indruk, de Cofidis renner in dezelfde seconde als Dumoulin en Hnik, maar de honderdsten van de Fransman zijn beter, daarmee is hij voorlopig zevende.
    Daarna is te zien dat de echte klassementsrenners weinig risico nemen, Rui Costa (5’52) en Wilco Kelderman (5’56) blijven nog onder de 6 minuten, maar Mollema (6’07) en Bardet (6’02) zijn al geen tijdrijders en nemen ook geen risico’s. De wereldkampioen neemt wel risico, Michal Kwiatkowski heeft goed opgelet bij zijn teamgenoot, want legt het parcours snel af, een voorlopig 4e plaats met 5’47. Matthias Frank, Tim Wellens en Damiano Caruso rijden vervolgens (ruim) boven de 6’00. De sprinters hebben nog aardig hun best gedaan om goed te eindigen met oog op de bonificaties: Bouhanni en Demare komen beide tot 5’58 en Kristoff strandt op 13 tellen van Stybar. Kittel daarentegen kent pech en moet helaas van fiets wisselen tijdens zijn race. Jakob Fuglsang voelt zich ook goed op dit parcours, de oud-mountainbiker van Astana komt niet aan de tijd van Stybar, maar veel scheelt het niet, Fuglsang geeft slechts vier seconden toe en is daarmee vierde.
    Sky kopman Porte houdt wat in op de lastige stukken, hij neemt geen enkel risico en de Tasmanier verliest 20 seconden ten opzichte van Stybar, voorlopig is hij daarmee slechts 51e. Hesjedal doet het drie seconden beter en laat zien dat er toch rekening met hem gehouden moet worden. Rafal Majka, dit jaar de kopman van Tinkoff-Saxo, omdat Kreuziger iets te veel schommelde vorig jaar, doet het ook voorzichtig aan en finisht op 30 seconden van Stybar. De veldrijder wint, niet heel verrassend, deze halve cyclo-cross op Rømø.

    Uitslag & klassement
    1 Zdenek Stybar (Etixx)
    2 Michael Valgren Andersen (Tinkoff) +0:02
    3 Silvan Dillier (BMC) +0:04
    4 Jakob Fuglsang (Astana) +z.t.
    5 Michal Kwiatkowski (Etixx) +0:05
    6 Damian Gaudin (Ag2r) +z.t.
    7 Edvald Boasson Hagen (MTN) +0:07
    8 Cyril Lemoine (Cofidis) + z.t.
    9 Florian Senechal (Cofidis) +0:08
    10 Karel Hnik (Cult) +z.t.
    11 Tom Dumoulin (Giant) +z.t.
    12 Johan Le Bon (FDJ) +z.t.
    13 Adriano Malori (Movistar) +0:09
    14 Tony Gallopin (Lotto-Soudal) +z.t.
    15 Rui Costa (Lampre) +0:10
    26 Simon Spilak (Katusha) +0:14
    27 Wilco Kelderman (Lotto-Jumbo) +z.t.
    40 Ryder Hesjedal (Cannondale) +0:17
    52 Richie Porte (Sky) +0:20
    56 Romain Bardet (Ag2r) +z.t.
    61 Gorka Izagirre (Movistar) +0:21
    76 Tim Wellens (Lotto) +0:25
    77 Bauke Mollema (Trek) +z.t.
    84 Leopold Konig (Sky) +0:26
    91 Mathias Frank (IAM) +0:27
    100 Rafal Majka (Tinkoff) +0:28
    176 Jan Bakelants (Ag2r) +1:11

    Jongerenklassement
    1 Michael Valgren Andersen (Tinkoff)

    In reactie op: WF WorldTour 2015 (fictief spel) #61310

    Voorbeschouwing Ronde van Scandinavië 2015

    Vanaf morgen staat de komende twee weken de Ronde van Scandinavië op het programma, dit jaar alweer de zesde editie van deze wielerkoers. Net als de voorgaande jaren zijn er twaalf etappes verdeeld over Denemarken, Zweden en Noorwegen. Dit jaar start de ronde in Denemarken en eindigt in de Noorse hoofdstad Oslo.
    Er staan 176 renners aan de start verdeeld over 22 ploegen. De 17 WorldTour teams hebben automatisch startrecht en de organisatie heeft Cofidis, Europcar, MTN, Bora-Argon 18 en het Deense Cult Energy een wildcard gegeven. Er staan dit jaar 24 Scandinaviërs aan de start, dat is het hoogste aantal sinds 2010. Denemarken levert 13 renners, er staan 7 Noren aan de start, 3 Zweden en 1 Fin. Frankrijk levert de meeste renners, namelijk 28. Verder doen er 10 Nederlanders en 8 Belgen mee, in totaal staan er 34 nationaliteiten aan de start.

    Deelnemerslijst Ronde van Scandinavië 2015

    Erelijst Ronde van Scandinavië
    2010: Andy Schleck
    2011: Vincenzo Nibali
    2012: Vincenzo Nibali
    2013: Tony Martin
    2014: Roman Kreuziger

    Parcours

    Dit jaar begint de ronde met een proloog in Denemarken, op het Deense waddeneiland Rømø zal een deels onverhard parcours van 4,4 kilometer moeten worden afgelegd. De start van de tweede rit is ook op het eiland, de renners rijden daarna langs de Deense kust en finishen in het noordelijke havenstadje Ringkobing. Vanuit Ringkobing volgt een rit dwars door Denemarken en ligt de finish aan de oostzijde van het land, in de stad Arhus. Beide ritten zijn vlak en op maat voor de sprinters. De derde etappe voert vanuit Arhus zuidwaarts naar Vejle. Door het heuvelachtige landschap rondom Vejle zal in deze rit waarschijnlijk een select groepje om de zege gaan strijden. De vierde etappe is een vlakke rit van Odense naar Frederiksberg (Kopenhagen). Daarna wordt de oversteek naar Zweden gemaakt en zullen de renners in het zuiden van Zweden koersen, Landskrona is de startplaats van deze vlakke etappe die finisht in Ljungby. Een dag later volgt de traditionele 40 kilometer lange tijdrit in en rond Goteborg. Na de tijdrit is het een rustdag en verplaatsen de renners zich naar het midden van Zweden, naar de provincie Jamtland, dat het decor zal zijn voor de laatste twee Zweedse etappes.
    In het dorp Sveg vervolgen de renners na de rustdag hun weg, in deze etappe naar Ostersund zullen de renners voor het eerst echt moeten klimmen, maar deze beklimmingen liggen te ver van de streep om beslissend te zijn. De achtste etappe in de enige aankomst bergop deze ronde. De rit finisht in het skioord Are. De zes kilometer lange slotklim is ook de enige klim van de dag. Vanuit Are vertrekt het peloton vervolgens richting Noorwegen. De negende rit eindigt in havenstad Trondheim. De finale van deze rit is nog vrij pittig. Een dag later weer een relatief vlakke rit, vanuit Trondheim trekt het peloton naar het zuiden en is het stadje Oppdal de eindbestemming van de tiende rit.
    Een dag later staat de Koninginne-etappe van de ronde op het programma. Een rit met start en aankomst in Lillehammer, slechts 108 kilometer lang, maar met enkele zware beklimmingen.
    De laatste etappe start ook in Lillehammer en finisht in de Noorse hoofdstad Oslo. Ook in deze slotetappe liggen er nog enkele beklimmingen op het parcours.

    Etappeschema:
    proloog Romo 4,4 km DEN tt
    1e etappe Romo-Ringkobing 176.8 km DEN vlak
    2e etappe Ringkobing-Arhus 162.9 km DEN vlak
    3e etappe Arhus-Vejle 165 km DEN heuvel
    4e etappe Odense-Frederiksberg 168.7 km DEN vlak
    5e etappe Landskrona-Ljungby 193.3km ZWE vlak
    6e etappe Goteborg 40 km ZWE vlak
    Rustdag
    7e etappe Sveg-Ostersund 180.3 ZWE vlak/heuvel
    8e etappe Ostersund-Are 155.4 km ZWE berg
    9e etappe Are-Trondheim 159.4 km ZWE/NOR vlak/heuvel
    10e etappe Trondheim-Oppdal 171.5km NOR vlak/heuvel
    11e etappe Lillehammer-Lillehammer 108.2 km NOR berg
    12e etappe Lillehammer-Oslo 185 km NOR heuvel

    Favorieten

    Een paar grote favorieten aan de start van deze ronde, waarin dit jaar geen van de oud-winnaars gestart is. Ook de winnaar van vorig jaar, Roman Kreuziger, is er niet bij. Bij Team Tinkoff-Saxo is Rafal Majka dit jaar de kopman. Maar gezien de lange tijdrit behoort Majka niet direct tot de topfavorieten.
    Een renner die wel een zeer goede tijdrit heeft en goed kan klimmen is Richie Porte, de Australiër van Team Sky is de grote favoriet voor deze ronde en hij heeft ook nog eens een sterk team ter ondersteuning met bijvoorbeeld Leopold Konig, vorig jaar nog etappewinnaar.
    Een andere favoriet is Rui Costa, de Portugese oud-wereldkampioen is een specialist in het kleinere rondewerk en heeft ook een sterk team met onder meer Rafael Valls.
    Ook thuisrijder Jakob Fuglsang van het toch enigszins in onzekerheid verkerende Astana is één van de favorieten voor eindwinst. Astana heeft ook een sterk team gestuurd om hun Deense kopman te helpen, waaronder de Spaanse klimmer Mikel Landa.
    Ook wereldkampioen Michal Kwiatkowski staat ook aan de start en behoort tot de favorieten. De Pool is de kopman bij Etixx-Quickstep, hij heeft ook een sterke tijdrit en kan standhouden in de bergen, Kwiatkowski heeft onder meer Maxime Bouet en Zdenek Stybar in steun.
    Bij Trek heeft men Bauke Mollema meegenomen als kopman, als de Nederlander niet te veel tijd verliest in de tijdrit kan hij zeker meedoen om eindwinst. Dat geldt ook Romain Bardet, de kopman van Ag2r. Ook een goed klimmer maar een matige tijdrijder. Een aparte renner is Mathias Frank, de Zwitserse klimmer van IAM, hij kan een goed klassement rijden maar buiten eigen land heeft hij het tot nu toe nog niet laten zien. Wilco Kelderman in de kopman van Lotto-Jumbo, hij reed vorig jaar al top10 en zal dit jaar meer willen, wellicht is zelfs eindwinst een mogelijkheid.
    Een gevaarlijke outsiders voor het klassement is Simon Spilak, de wisselvallige Sloveen van Katusha eindigde vorig jaar nog als vierde. Daarnaast zou ook Tom Dumoulin een gooi kunnen doen naar een goed klassement. Hij is een uitstekend tijdrijder en de bergetappes zijn dit jaar niet heel zwaar. Daarnaast moet rekening gehouden worden met renners als Ryder Hesjedal (Cannondale), de oud-giro winnaar, ook de Belg Tim Wellens (Lotto) kan een goed klassement rijden. Movistar heeft ook een sterk team aan de start staan, zowel Jesus Herrada als Gorka Izagirre kunnen goed bergop.

    ***** Porte
    **** Costa, Fuglsang
    *** Kwiatkowski, Mollema, Majka
    ** Kelderman, Bardet, Frank, Spilak
    * Dumoulin, Izagirre, Konig, Wellens, Hesjedal

    Puntenklassement

    Er zijn veel sprinterskansen in deze ronde en er zijn ook veel goede sprinters aanwezig.
    Giant-Shimano staat aan de start met Marcel Kittel, de man die vooral in de vlakke sprints moeilijk te kloppen zal zijn. Naast Kittel staan er nog enkele rappe mannen aan de start die vooral in de vlakke sprints hun kansen zullen willen pakken, Nacer Bouhanni krijgt bij Cofidis een ploeg die volledig rondom hem gebouwd is. Bij Lotto-Soudal rekent men op Andre Greipel, de Duitser won al eens de puntentrui en werd vorig jaar tweede
    Maar de kans is groot dat de puntentrui naar een renner zal gaan die meer kan dan alleen sprinten en ook punten kan halen in de lastige etappes. Een ideale man daarvoor is de winnaar van het puntenklassement van vorig jaar, Alexander Kristoff, de Noorse sprinter van Katusha kan meer dan alleen sprinten en ook in lastigere etappes meedoen om de winst. Datzelfde geldt voor Michael Matthews, de kopman van Orica-Greenedge. De Australier kan ook een bergje overleven, maar de vraag is of hij niet te veel punten zal verliezen in de vlakke sprints.
    Andere snelle mannen waar rekening mee gehouden moet worden zijn Juan Jose Lobato van Movistar, die dit jaar al een paar keer wist te winnen en IAM heeft met Matteo Pelucchi een snelle man aan de start. Ook in goede vorm zijn de Italianen Niccolo Bonifazio van Lampre, dat ook Sacha Modolo meeneemt, en Giacomo Nizzolo (Trek). Verder zijn er nog de jonge sprinters Bryan Coquard (Europcar) en Sam Bennett (Bora).
    Bij FDJ start Arnaud Demare en bij Lotto-Jumbo Moreno Hofland, beide wisten dit jaar echter nog niet te winnen. Dat geldt ook voor Edvald Boasson Hagen, die waarschijnlijk de sprinter zal zijn bij MTN, of zal men daar de Italiaan Kristian Sbaragli uitspelen?

    **** Kristoff
    *** Greipel, Matthews
    ** Bouhanni, Kittel, Nizzolo
    * Hagen, Bonifazio, Lobato, Demare

    Bergklassement

    Het bergklassement ging de afgelopen jaren naar een aanvaller, vorig jaar won Cofidis coureur Yoann Bagot. Dit jaar staat de Fransman ook weer aan de start, maar hij zal waarschijnlijk vooral zijn kopman Bouhanni moeten bijstaan.
    Er staan wel een paar andere goede klimmers/aanvallers aan de start die wel wat vrijheid krijgen binnen hun ploeg. De Deen Chris Anker Sorensen van Tinkoff-Saxo en ook de Noor Lars-Petter Nordhaug van Sky bijvoorbeeld. Bij Cannondale zal Daniel Martin vermoedelijk niet heel veel klassementsambities hebben en voor het bergklassement kunnen gaan.
    Bij Orica staat klimmer Simon Yates aan de start, een ideale renner voor het bergklassement.
    Bij FDJ is Kenny Elissonde een goede kanshebber, Movistar heeft met Benat Intxausti en Gorka Izagirre twee goede klimmers. Lampre heeft met Valls één van de revelaties van het seizoen, maar hij zal waarschijnlijk in dienst van Costa moeten rijden. MTN heeft een aantal aardige klimmers in de selectie. Louis Meintjes heeft daarvan dit jaar de meeste indruk gemaakt, maar ook Jacques Janse van Rensburg heeft dit jaar bewezen dat hij goed bergop kan en ook Natnael Berhane is een aanvallend ingestelde renner. Bij Europcar ook een kanshebber, Cyril Gautier is een renner die graag de aanval kiest en goed bergop kan rijden. Bij Bora is aanvaller Bjorn Thurau een kanshebber en wellicht ook klimmer Patrick Konrad. Tenslotte het Deense Cult, misschien is het bergklassement iets voor hun Duitse renners Linus Gerdemann en Fabian Wegmann.
    Als het bergklassement toch een strijd tussen de kopmannen zal worden, zal in de eerste plaats gekeken moeten worden naar renners als Mollema, Bardet of Majka.

    *** Yates
    ** Gautier, Elissonde
    * Nordhaug, Sorensen, Meintjes

    Het jongerenklassement

    Het jongerenklassement is er voor renners die jonger zijn dan 25 jaar, of dit jaar 25 worden, dat betekend geboren in of na 1990. Op de startlijst te herkennen aan het sterretje achter hun naam. Vorig jaar won Michal Kwiatkowski het jongerenklassement en ook dit jaar is hij weer één van de grote favorieten. Ook de andere grote favorieten werden al genoemd bij de voorbeschouwing voor het algemeen klassement. De Fransman Romain Bardet zal waarschijnlijk de grootste uitdager van de Poolse wereldkampioen worden, maar ook de Nederlanders Wilco Kelderman (Lotto-Jumbo) en Tom Dumoulin (Giant) zijn grote favorieten, net zoals de Belg Tim Wellens (Lotto). Ook Jesus Herrada (Movistar) doet nog mee voor het jongerenklassement en zou daarin zeker hoog kunnen eindigen. Klimmers Simon Yates (Orica) en Louis Meintjes (MTN) zouden wel eens kunnen verrassen Daarnaast zijn er nog een aantal renners die hoog zouden kunnen eindigen, maar voor wie winnen er waarschijnlijk niet inzit: Sergei Chernitsky (Katusha), Michael Valgren-Andersen (Tinkoff), Andrei Lutsenko (Astana), ook Tobias Ludvigsson (Giant) doet nog steeds mee voor de witte trui. Ronde van Vlaanderen revelatie Tiesj Benoot (Lotto) maakt ook kans, net als de Oostenrijkse klimmer Konrad van Bora.

    **** Kwiatkowski
    *** Bardet, Kelderman
    ** Dumoulin, Wellens, Herrada
    * Meintjes, Yates, Ludvigsson, Benoot, Chernitsky.

    Tussensprintenklassement

    Het laatste sub-klassement is het tussensprintenklassement, er zijn per rit drie tussensprinten waarbij 10, 6 en 4 punten te behalen zijn. Ook zijn er bij zo’n sprint 3, 2 en 1 bonificatiesprint te verdienen. Het zijn traditioneel vooral de kleine ploegen die van dit klassement hun doel maken, hoewel twee jaar Vladimir Isaychev van Katusha wist te winnen, ook dit jaar staat de Rus aan de start. De winnaar van vorig jaar, Reto Hollenstein, staat dit jaar niet aan de start, maar met Jussi Veikkanen (FDJ, 2012), Cult renner Martin Mortensen (2011, destijds in het shirt van Leopard) en Danilo Wyss (BMC, 2010) staan er nog drie oud-winnaars aan het vertrek.

    In reactie op: Het 'wat-luister-je-nu' topic #61309
    In reactie op: WFF wielrenner van het jaar verkiezing 2015 #61304

    1 Wilco Kelderman
    2 Maurits Lammertink
    3 Timo Roosen

    In reactie op: Het Grote Willi Willwohl Topic #61193

    En woensdag staat alweer de ronde van Kroatie op het programma voor Willi.

    In reactie op: Verkiezingen #61064

    @ab normaal: Dan gaat de plaatselijke schilder weer klagen dat zijn werk wordt ingepikt door mensen die het gratis moeten doen. (maar ik snap je punt en als werkloze mensen nu gaan helpen om een clubhuis op te knappen of straatjes schoon gaan vegen (gewoon voor gratis omdat ze iets willen doen) worden ze meteen gekort op hun uitkering omdat ze aan het werk zijn en dat mag niet)

    In reactie op: Nieuws VIII #60862
    In reactie op: Team LottoNL-Jumbo 2015 #60557

    Ze stellen bij Lotto nu te veel zieken en geblesseerden op die daardoor niet goed herstellen. Eigenlijk zouden ze misschien bijeen moeten rapen wat niet ziek, zwak en misselijk is en de komende maand alleen de WT wedstrijden rijden en de rest van de wedstrijden lekker laten zitten de komende vier weken.

    In reactie op: Het 'wat-luister-je-nu' topic #60546

    Gosto – My Bad
    (beetje de Nederlandse James Blake om het een een klein beetje te duiden)

    In reactie op: WF WorldTour 2015 (fictief spel) #60120

    @mhp: Ik herken het, het is leuk om je te verdiepen in de selecties van die kleine teams, waarbij je af en toe verbaasd bent om te zien dat er gewoon renners met WT ervaring nog bij zulke kleine teams onder contract staan, of dat je ineens ziet dat er een Italiaan voor een Iraans team rijdt enz.

    Een eendagskoers zou ook leuk.

    Ander nieuws: Over precies een week begint de Ronde van Scandinavie.

    In reactie op: (PR'15) April #59886

    Ik dacht al wel dat ik redelijk gescoord had, maar een tweede plaats had ik niet verwacht.
    En ik zie nu dat ik zelfs eerste sta in het subklassement WT, dus ik weet wel te pieken naar de belangrijke wedstrijden :)

    In reactie op: Religie #59540

    @ti-raleigh: Inderdaad bij het concilie van Nicea is e.e.a. beslist; maar dat ging vooral om een bevestiging van de ene stroming en het verwerpen van een andere (Arianisme) om daardoor weer eenheid binnen het christendom te krijgen. Niet zozeer over de samenstelling van dat boek, dat was al eerder gedaan.

    In reactie op: Religie #59529

    Religie is sowieso cultuurgebonden. En alle geloven/culturen denken van hun eigen geloof dat het de juiste en door hun God uitverkoren is. En een boek van 2000 jaar oud moet je vooral zien in het licht van 2000 jaar geleden. Dat boek geeft vooral een goed beeld van de (denk)wereld van 2000 jaar geleden en is daardoor zeker historisch interessant, vooral ook omdat het boek heel veel invloed heeft gehad op de wereld, dus enige kennis ervan is zeker wel handig. Dat boek is ooit door mensen geschreven en hun eigen tijd en wereld hebben de inhoud daarvan beïnvloed (door verschillende auteurs, op verschillende momenten, want God had natuurlijk een analfabete timmermanszoons uitgekozen om zijn ideeën te verspreiden ;) .
    Dus alleen al de oorsprong van dat boek is ‘vaag’. Wie heeft ook ooit bepaald wat er wel en niet in komt te staan, welke verhalen zijn door de keuring heengekomen en welke niet? Wie heeft de samenstelling uiteindelijk gedaan? Dus waarom zou dit boek boven andere boeken te verkiezen zijn? Wat overigens niet uitsluit dat je ideeën die er instaan best kunt naleven en goed kunt, de verhalen die in de Bijbel zijn gewoon een verzameling verhalen met een moraal, over wat men toen dacht dat goed en fout was en hoe je zou moeten leven, dus daar kun je best wat in zien, net als dat de meeste sprookjes ook een moraal hebben. (Ik hoop niet dat ik weer iemand wegjaag met mijn vergelijking tussen sprookjes en de Bijbel. Zonde dat Hakkie2 niet wat meer relativeringsvermogen had, want ik waardeer zijn kijk op het wielrennen enorm, maar dat terzijde)
    Maar het is dus onzin om het als absolute waarheid te zien omdat het cultuurgebonden is.

    In reactie op: Religie #58811

    In reactie op: WFF wielrenner van het jaar verkiezing 2015 #58387

    RVV
    1 Terpstra
    2 Boom
    3 Leezer

    In reactie op: Religie #58384

    Ik ben het met Lubach eens
    @Don Hamstre:

    Quote:
    Wat me alleen wel vaak opvalt aan wetenschappers is dat ze heel erg snel er vanuit gaan dat hun aannames gegarandeerd correct zijn.

    Juist niet, zodra er morgen een appel omhoogvalt zal er echt wel getwijfeld gaan worden aan de wet van Newton.
    Edit: wat hierboven dus gezegd wordt.

    In reactie op: Nieuws VIII #57102
25 berichten aan het bekijken - 2,301 tot 2,325 (van in totaal 2,363)