Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 2,337)
  • In reactie op: Volta a Portugal #566122

    De Volta is uitgesteld, ik denk dat ze nog geen nieuwe datum weten.

    In reactie op: Nieuws VIII #565888
    In reactie op: Lotto-Soudal #565303

    Het is natuurlijk lastig om op een individueel geval in te gaan. Wellicht kreeg Dewulf gewoon een heel mooi bod van Ag2r (die ploeg schijnt goed te betalen) en had hij sowieso vertrokken. Maar in het algemeen lijkt Lotto inderdaad niet echt logisch bezig. Ze hebben een sponsor voor de komende jaren, dus dan kun je juist in deze periode jonge renners en belangrijke ervaren krachten vastleggen voor de komende jaren (Vanhoucke, Dewulf, VanderSande, Wallays, Hagen, Armee). Waarschijnlijk tegen hetzelfde of zelfs minder geld, omdat renners in Corona-tijd liever zekerheid hebben dan loonsverhoging.

    Ik denk dat het een goede stap zal zijn als LottoU23 continentaal wordt. Vooral met de nieuwe regels kunnen jongens al af en toe mee met het profteam en kunnen jongens die moeite hebben met de overstap af en toe nog eens hun zelfvertrouwen terugwinnen door een kleinere koers als kopman te rijden bij het CT. Want ik heb nu het idee dat het soms lastig te peilen is wat nu het niveau van die U23 coureurs is, omdat ze meer tegen amateurs in rondjes om de kerk rijden dan tegen CT coureurs en andere U23 ploegen koersen.

    Met dank aan Ion Izagirre zo te zien :). Ik heb inmiddels alle etappes gelezen. Leuke koers, mooi koersverloop, goed geschreven. Dank voor tweemaal Canarische eilanden. :)

    Mooie strijd tussen de Basken en revanche voor Valverde :)

    In reactie op: Klein Nieuws Topic #562366

    Ik had het gemist. Maar sprinter Riccardo Stacchiotti (ooit Nippo, daarna naar een klein Roemeens team en dit jaar eigenlijk bij de Hongaarse spookploeg) heeft per 1/3 een contract gekregen bij Vini Zabu (bron UCI site)

    Gevaarlijke afdalingen en Higuita voelt Scandinavie nog in de benen ;)

    Als Padun gewoon een beetje door had gereden was hij leider geweest. (Ik ben pas bij rit 2)

    Leuke etappe.

    Eerder kwam de vraag van mhp88: Wat vinden jullie het leukst om uit te zoeken/te maken?

    Ik vind het vooral leuk om het deelnemersveld samen te stellen. Zorgen dat er een goede balans is tussen het aantal ploegen met een klassementskopman, een sprintkopman, beide en vrijbuitersploegen. Dan bepalen in welke volgorde dit jaar de landen aangedaan worden, wat een leuke startlocatie is; meestal probeer ik wel iets origineels te vinden. De finish ligt altijd in de hoofdstad van het laatste land en dan daartussen een route maken met een combinatie van plaatsen die veel bezocht worden en je de route kunt dromen (Goteborg, Vejle, Lillehammer), plaatsen die af en toe aangedaan worden en nieuwe plaatsen, waar alles nog uitgezocht moet worden.
    Daarna maak ik eerst scenario’s en uitslagen van alle etappes; daarin schets ik kort het (mogelijke) verloop (sprint, waaier en wie dan in de eerste waaier, wie komen er wel over een bergje, wat is de stand van zaken in de koers op een beslissend moment enz.) en maak ik dus de uitslag en de klassementen. Aan de hand van de scenario’s en de uitslagen schrijf ik dan het verslag. Die uitslagen wijzig ik niet meer; het scenario kan zich echter wel wijzigen (Kopman A komt volgens het scenario op achterstand binnen door een val, in het verslag kan ik dan nog beslissen dat hij gewoon de goede waaier miste of lek reed). Dit jaar had ik bijvoorbeeld bedacht in het scenario dat De Plus in de waaierrit in de eerste waaier zou blijven, maar had ik wel al bedacht dat alles bij het laatste bergje weer bijeen zou zijn. Maar om dat logisch te maken moest de gelijke balans tussen de voorste en achterste groep eigenlijk wel verstoord worden, zodat de achterste groep sterk genoeg zou zijn om terug te keren, dus tijdens het verslag bedacht ik de pech voor De Plus. Waardoor Jumbo hielp het gat de dichten op Yates en co.
    En erg leuk om te doen is die wetenswaardigheden opduiken over de start-en finishplaatsen. En het stukje geschiedenis dat ik inmiddels heb opgebouwd te gebruiken.

    Domen Novak heeft wel een zwaar programma dit jaar :)

    Wedstrijd: La Vuelta a Canarias 2020
    Naam: Verweggistan
    (x2.0) Alejandro Valverde
    (x1.8) Tadej Pogačar
    (x1.6) Steven Kruijswijk
    (x1.4) Ion Izagirre
    (x1.2) Enric Mas
    (x1.0) Mikel Landa
    (x1.0) Sergio Andrés Higuita
    (x1.0) Ivan Sosa

    Ziet er mooi uit met die vlaggetjes :). Ik zal vanavond met een prono komen.

    Komt door de naam van Robert St. van Mitchelton. Ik had het met Ian S. en Filippo G. van Ineos. Daar zit namelijk de naam van een spamster in verstopt, wiens naam daarom geblokt wordt en je posts niet verschijnen.

    Movistar deelt een flinke klap uit.

    Wedstrijd: Vuelta de las Canarias
    Naam: Verweggistan
    (x2.0) Alejandro Valverde
    (x1.8) Rigoberto Uran
    (x1.6) Daniel Martin
    (x1.4) Pello Bilbao
    (x1.2) Enric Mas
    (x1.0) Ben Hermans
    (x1.0) Steven Kruijswijk
    (x1.0) Tao Geoghegan Hart

    Voor wie alles nog eens achter elkaar wil lezen in één document: https://www.dropbox.com/s/fxr5ojt4mplt47h/Ronde%20van%20Scandinavie%20alle%20etappes%202020.pdf?dl=0

    De grote verschillen komen juist door de kleine verschillen. Je kunt bijna nergens tijd goedmaken, zodra je tijd verliest, dus kun je maar beter veel tijd verliezen en voor dagzeges gaan.

    Uitslag Prono: Julius9K is, met een proloog voorsprong ;), winnaar van de prono.
    1 Julius9K 57,8
    2 hartstikkebedankt 56,4
    3 mhp88 43,8

    Eindklassement
    1 Adam Yates 00:00:00
    2 Geraint Thomas 00:00:03
    3 Sergio Higuita 00:00:16
    4 Jakob Fuglsang 00:00:17
    5 Laurens de Plus 00:02:45
    6 Lucas Hamilton 00:03:47
    7 Jasha Sutterlin 00:06:53
    8 Davide Formolo 00:07:24
    9 Aleksandr Vlasov 00:07:25
    10 Marc Hirschi 00:08:11
    11 Matej Mohoric 00:09:10
    12 Bauke Mollema 00:13:05
    13 Felix Grossschartner 00:14:20
    14 Chris Juul-Jensen 00:15:11
    15 Simon Clarke 00:15:44
    16 Eddie Dunbar 00:17:02
    17 Oliver Naesen 00:18:23
    18 Marc Soler 00:18:33
    19 Lucas Eriksson 00:20:16
    20 Dario Cataldo 00:22:15
    21 Jonas Vingegaard 00:22:33
    22 Carl-Frederik Hagen 00:22:56
    23 Valentin Madouas 00:24:13
    24 Andrea Vendrame 00:24:32
    25 Michael Golas 00:25:32
    26 Christoph Pfingsten 00:25:45
    27 Matteo Trentin 00:26:09
    28 Michael Woods 00:26:17
    29 Fabio Felline 00:26:27
    30 Dmitri Gruzdev 00:28:15
    31 Amund Grondahl Jansen 00:28:30
    32 Fabian Lienhard 00:28:35
    33 Emanuel Buchmann 00:28:56
    34 Kasper Asgreen 00:29:26
    35 Soren Kragh-Andersen 00:29:28
    36 Martijn Budding 00:29:57
    37 Hugo Houle 00:30:07
    38 Floris de Tier 00:30:44
    39 Clement Venturini 00:30:56
    40 Sonny Colbrelli 00:31:05
    41 Filippo G. 00:31:19
    42 Kaden Groves 00:32:27
    43 Arnaud Demare 00:33:02
    44 Edvald Boasson Hagen 00:33:17
    45 Matteo Fabbro 00:33:22
    46 Michael Valgren 00:33:51
    47 Aime de Gendt 00:34:02
    48 Heinrich Haussler 00:34:19
    49 Alexander Kristoff 00:35:13
    50 Benoit Cosnefroy 00:35:17
    51 Dorian Godon 00:35:48
    52 Andreas Stokbro-Nielsen 00:35:57
    53 Mads Pedersen 00:36:08
    54 Koen Bouwman 00:36:09
    55 Vegard-Stake Laengen 00:37:05
    56 Oscar Riesebeek 00:37:12
    57 Jesper Hansen 00:37:51
    58 Rick Zabel 00:38:11
    59 Wesley Kreder 00:38:14
    60 Aurelien Paret-Peintre 00:38:23
    61 Andrea Bagioli 00:38:28
    62 Nico Denz 00:39:09
    63 Lukasz Wisniowski 00:39:11
    64 Pierre-Luc Perichon 00:39:13
    65 Kristian Sbaragli 00:39:36
    66 Odd-Christian Eiking 00:39:53
    67 Eros Capecchi 00:40:01
    68 Tobias Ludvigsson 00:40:05
    69 Julien Bernard 00:40:08
    70 Eduard Prades 00:41:08
    71 Fausto Masnada 00:41:30
    72 Rasmus Quaade 00:41:35
    73 Jonas Koch 00:41:37
    74 Alexander Kamp 00:42:14
    75 Anreas Leknessund 00:42:19
    76 Stephane Rossetto 00:42:30
    77 Sebastian Langeveld 00:42:37
    78 Jelle Wallays 00:43:27
    79 Mike Teunissen 00:43:56
    80 Joey Rosskopf 00:44:06
    81 Jacopo Mosca 00:44:48
    82 Sven-Erik Bystrom 00:45:05
    83 Marcus Burghardt 00:47:11
    84 Gabriel Cullaigh 00:47:39
    85 Jan Polanc 00:47:48
    86 Sindre Lunke 00:48:04
    87 Niklas Larsen 00:48:25
    88 Dries Devenyns 00:48:26
    89 Mads Wurtz 00:48:56
    90 Serge Pauwels 00:49:34
    91 Domen Novak 00:50:18
    92 Sacha Modolo 00:50:25
    93 August Jensen 00:50:26
    94 Andreas Schillinger 00:50:28
    95 Jaakko Hanninen 00:50:35
    96 Jorge Arcas 00:51:17
    97 Cees Bol 00:51:32
    98 Damien Howson 00:51:51
    99 Brent Bookwalter 00:52:17
    100 Mitch Docker 00:52:44
    101 Zhandos Bizhigitov 00:52:51
    102 Daniel Hoelgaard 00:54:30
    103 Mikhel Raim 00:54:33
    104 Rudiger Selig 00:54:36
    105 Elia Viviani 00:54:50
    106 Ryan Mullen 00:55:04
    107 Pascal Ackermann 00:55:49
    108 Rasmus Tiller 00:55:53
    109 Casper Pedersen 00:55:55
    110 Lasse Norman Hansen 00:55:56
    111 Guy Niv 00:57:21
    112 Scott Davies 00:58:02
    113 Luka Pibernik 00:58:29
    114 Simone Consonni 00:58:52
    115 Loic Vliegen 00:59:18
    116 Bob Jungels 01:00:02
    117 Oliver Le Gac 01:00:11
    118 Attila Valtter 01:00:58
    119 Dries de Bondt 01:01:09
    120 Christian Knees 01:01:34
    121 Michael Morkov 01:02:26
    122 Andreas Kron 01:03:14
    123 Jasper de Buyst 01:03:43
    124 Emil Vinjebo 01:04:06
    125 Giacomo Nizzolo 01:07:37
    126 Anders Skaarseth 01:09:03
    127 Ramon Sinkeldam 01:09:25
    128 Davide Cimolai 01:09:26
    129 Danilo Wyss 01:12:01
    130 Matteo Sobrero 01:12:18
    131 Matthew Holmes 01:17:14
    132 Roger Kluge 01:18:12
    133 Mikkel Bjerg 01:18:57
    134 Mikkel Honore 01:20:01
    135 Timothy Dupont 01:20:28
    136 Oliveiro Troia 01:20:31
    137 Mathias le Turnier 01:20:48
    138 Brent van Moer 01:20:49
    139 Kristoffer Halvorsen 01:20:51
    140 Fabio Sabatini 01:22:09
    141 Jasper de Plus 01:22:48
    142 Ian Stanard 01:24:39
    143 Jonas Abrahamsen 01:26:52
    144 Fabio Jakobsen 01:28:08
    145 Jack Bauer 01:28:15

    12e etappe: Odense-Frederiksberg 184 km

    https://www.dropbox.com/s/xfhwxkkri0cyx9a/Etappe12.jpg?dl=0

    De slotrit van de 11e editie van de Ronde van Scandinavië. Als alles volgens plan loopt wint Adam Yates de ronde met een klein verschil en zal er een koninklijke sprint plaatsvinden op de Frederiksbergallé. Maar eerst moet de etappe natuurlijk nog gereden worden.
    Een vlakke rit van Odense naar Frederiksberg. Twee steden die regelmatig in het parcours worden opgenomen. Odense was al zes keer eerder startplaats en vijf keer aankomstplaats. Het meest recente nog vorig jaar. Frederiksberg organiseerde vier keer eerder een aankomst. In 2014 en 2015 won Nacer Bouhanni de etappe en in 2017 won Tom Bohli er de proloog. In 2012, bij de tweede editie, was Frederiksberg ook de afsluitende etappe van de Ronde, de etappe werd gewonnen door Tomas Vaitkus. In 2016 was de laatste keer dat de aankomst slotetappe op de Frederiksbergallé lag, ook toen startte het peloton in Odense. Alexander Kristoff sprintte er sneller dan Arnaud Demare en Edvald Boasson Hagen. Richie Porte pakte de eindzege in die editie.
    Het bijzondere van Frederiksberg is dat een enclave is binnen de gemeente Kopenhagen, maar wel degelijk een eigen gemeente vormt en niet behoort tot Kopenhagen. De stad werd in de 17e eeuw gesticht door koning Frederik, die een paleis bouwde in de rust en de natuur buiten het drukke Kopenhagen, zoals in Frankrijk eerder Versailles om die reden was gebouwd. De renners maken een plaatselijke ronde waarin zij langs het slot en de andere hoogtepunten van deze stad komen, zoals de dierentuin en het stadspark Frederiksberg Have. En langs alle onbetaalbare huizen in deze dure stad binnen Kopenhagen. Maar daar zullen de renners tijdens de koers weinig oog voor hebben. Het zal waarschijnlijk uitdraaien op een koninklijke massasprint op de Frederiksbergallé, de weg loopt een klein beetje op, dus het wordt geen makkelijke sprint en vandaag is er ook een lichte tegenwind.
    Drie renners wonnen er tot nu toe een vlakke massasprint: Fabio Jakobsen (etappe 4), Alexander Kristoff (etappe 9) en Pascal Ackermann (etappe 10). Ackermann was ook in rit 6 de snelste van het peloton, maar sprintte voor plaats twee. Giacomo Nizzolo toonde zijn goede vorm met een paar dichte ereplaatsen, maar kwam er eergisteren niet aan te pas, bovendien zal de ploeg waarschijnlijk voor Edvald Boasson Hagen gaan, die het puntenklassement kan winnen. Elia Viviani doet ook mee in de sprints, maar komt tot nu toe steeds wat tekort. Arnaud Demare was vorig jaar tweede en een licht hellende sprint zou hem moeten liggen, Demare won vorig jaar wel in Kopenhagen, op de oude W.K. aankomst. Andere kanshebbers voor de etappezege vandaag zijn Sonny Colbrelli (winnaar van de tweede derde etappe), Kristoffer Halvorsen (eergisteren netjes tweede) en Cees Bol (derde in die etappe).

    Vijf man voorop

    Het duurt even voordat de kopgroep van de dag weg is. Ploegmaats Oscar Riesebeek en Lasse Norman Hansen (Alpecin) proberen het, maar Hansen mag niet wegrijden van Team Riwal en dus worden ze na een paar kilometer weer gegrepen. Daarna duurt het even voordat er een aanval slaagt, maar na 25 kilometer koers rijden Alexander Kamp (Trek), Mat Holmes (Lotto), Emil Vinjebo (Riwal), Wesley Kreder (Wanty) en Dries de Bondt (Alpecin) weg. De koers is vandaag overigens met één man minder van start gegaan. Patrick Schelling (Israel), deze ronde vaak in het offensief, is ziek. De koplopers komen met een paar minuten voorsprong aan bij de Storebaeltsbroen. De hangbrug die de eilanden Fyen (Funen, waar Odense ligt) en Sjaelland (Seeland met Kopenhagen) met elkaar verbindt. De eerste tussensprint ligt na 55 kilometer midden op de brug. Dries de Bondt wil wel sprinten om de punten en premie, ook al kan hij in het tussensprintenklassement August Jensen niet meer bedreigen, al wint hij drie sprints dan komt hij twee punten tekort. Emil Vinjebo geeft voor de zekerheid nog enig tegengas, maar is tweede, voor Kamp.
    Dries de Bondt pakte in de eerste etappe al 20 punten en mocht daarna de eerste tussensprintentrui aantrekken. De 28-jarige coureur werd in de derde etappe uit de trui gereden door August Jensen, maar lijkt vandaag van plan, gezien de gretigheid waarmee hij de sprint aanging, om in ieder geval tweede te gaan worden in dat sub-klassement. De Bondt toonde ook al zijn goede vorm deze Ronde door naar een tiende plaats te sprintten in rit negen, na een chaotische etappe. De nummer twee van het tussensprintje, Emil Vinjebo, rijdt voor het tweede jaar op rij voor team Riwal, vorig jaar werd hij onder meer vierde in de Fyen Rundt, de ronde van het eiland dat we net achter ons gelaten hebben. Maar indrukwekkender waren zijn 3e plaats in de TroBroLeon, de Franse koers over onverharde wegen en een vierde plek in de Drome Classic, een zware eendagskoers. Vinjebo rijdt een vrij anonieme ronde tot dusver en stak alleen in de eerste etappe even zijn neus aan het venster. Dat hij vandaag ten aanval trekt zal waarschijnlijk geen toeval zijn, Vinjebo komt uit Gadstrup, vlak bij Roskilde en slechts een kilometer of 10 van waar de route van vandaag langstrekt. Trek-coureur Alexander Kamp was vorig jaar nog ploegmaat van Vinjebo bij Riwal, maar maakte promotie naar de WorldTour, onder meer na een knappe zege in de Tour of Yorkshire. Ook was Kamp in 2016 al eens Deens kampioen. Kamp zat al mee in de vroege vlucht in etappe zes en sprintte in etappe negen naar een zeer nette vijfde plaats. Vorig jaar won de 26-jarige coureur nog het tussensprintenklassement in de Ronde van Scandinavië. In de zesde etappe had Kamp ook al het gezelschap van Wesley Kreder (29), de coureur van Wanty toont zich bedrijvig deze ronde, want ook een dag later zat hij mee in de grote kopgroep in de ‘bergetappe’, in dienst van ploegmaat Eiking, die vijfde werd in de etappe. De laatste coureur in de kopgroep is klimmer Mat Holmes (26), die na goede resultaten in het Britse continentale circuit de oversteek maakte naar Lotto-Soudal en in Australië al mooie dingen liet zien met etappewinst. In de etappe naar Bergen zat hij al mee in de kopgroep van de dag, maar werden ze op de laatste klim ingerekend, Holmes hield nog wel het langst stand.

    Richting Kopenhagen

    De tweede tussensprint van de dag ligt na 97 kilometer koers in Sorø. Een dorp van zo’n 7000 inwoners en ooit de hoofdplaats van de voormalige provincie West-Seeland. Wederom is het Dries de Bondt die het sprintje wint en ook de enige is die er om wil sprinten. De voorsprong is dan opgelopen tot zeven minuten. Mitchelton-Scott op kop van het peloton, maar zij hebben weinig belang om het gat klein te houden. UAE is de eerste sprintersploeg die een man bijzet om de achterstand te verkleinen, daarna volgen ook Quickstep, Bora en Cofidis. De ploegen van de vier grote sprinters in deze Ronde werken gezamenlijk aan het terugbrengen van de voorsprong van de vijf koplopers. Ze zullen het niet zo spannend willen maken als bij de vorige sprint, toen Quaade pas in de slotkilometer werd ingelopen. De laatste tussensprint van deze Ronde ligt in Køge. Een kuststadje aan de gelijknamige baai is de locatie vanwaar de veerboten naar het Deense eiland Bornholm vertrekken, dat eigenlijk dichter bij Zweden dan Denemarken ligt. In 2013 opende de Ronde van Scandinavië op Bornholm, de proloog werd gewonnen door Taylor Phinney en de etappe over het eiland door Alexander Kristoff. Maar terug naar de koers. Dries de Bondt wint natuurlijk deze sprint na 131 kilometer koers en pakt daarmee de tweede plaats in het tussensprintenklassement. De anderen leggen hem wederom geen strobreed in de weg. Na de sprint kan Emil Vinjebo nog even naar zijn familie zwaaien. De voorsprong is door het werk van de sprintersploegen teruggelopen tot vier minuten. Die liggen dus prima op schema om de koplopers ruim op tijd terug te pakken. Bij de bevoorrading is Jonas Gregaard-Wilsly nogal ongelukkig ten val gekomen en heeft de strijd moeten staken. Geen aankomst voor de jonge Deen in zijn thuisregio Kopenhagen, de 24-jarige Astana coureur komt uit het nabijgelegen Herlev, ten noordwesten van Frederiksberg. Op vijftien kilometer van de streep worden bijna alle koplopers bijgehaald, natuurlijk is er altijd een renner die als laatste wil capituleren en vandaag is dat Emil Vinjebo. Maar veel haalt dat niet uit. De sprintersploegen hebben het perfect onder controle. In hoog tempo rijdt het peloton langs de Deense oostkust en door de buitenwijken van Kopenhagen.

    Rondje Frederiksberg

    Op tien kilometer van het einde komen we Frederiksberg binnen. Via de Peter Bangsvej, die overgaat in de Smallegade naar de Gammel Kongevej (Oude Koningsweg), de winkelstraat van Frederiksberg. Dan rechtsaf de Madvigs Allé in en daarna weer rechtsaf de Frederiksberg Allé op. De laatste rechte lijn van zo’n 400 meter. Maar bij de finish moeten we nog een plaatselijke ronde afleggen. Nog een kleine zes kilometer te gaan bij de bel aan de passage. Linksaf de Pile Allé in. En er wordt een lekke band gemeld voor Bob Jungels, dat is pech voor Fabio Jakobsen, die een belangrijke pion in de sprintvoorbereiding zal moeten missen. Cofidis voert het peloton aan, het is voor hen een allerlaatste kans om met Elia Viviani nog een dagzege te pakken. Edvald Boasson Hagen wordt ook goed voorin gehouden, net als klassementsleider Adam Yates. Rechtsaf de Roskildevej op, langs het Slot, langs de dierentuin, langs de musea en de parken. Aan het einde van de weg rechtsaf de Dalgas boulevard op. In de verte wappert al het bevrijdende spandoek van de drie kilometer. Pech of een val zullen Adam Yates dan niet meer van zijn eindzege houden. De klassementsploegen zakken wat verder naar achteren, de sprinterploegen komen met hun treintjes, UAE en Bora op rechts, Sunweb op links. Cofidis zakt daardoor wat naar achteren. Quickstep heeft zich op de tweede rij verzameld. Onder de drie kilometer boog door, dan rechtsaf de Peter Bangsvej weer op, waarna de renners weer op het gedeelte van het parcours zijn dat al eerder is afgelegd. Een sprint om voorin te zitten tussen de diverse treintjes. In de laatste kilometer zitten dus nog twee bochten naar rechts, het is zaak daar voorin te zitten. Het peloton wordt door de hoge snelheid op een lint getrokken. CCC probeert Trentin naar voren te brengen, maar daar slaagt de ploeg maar half in. Israel komt naar voren voor Cimolai, we zien opvallend genoeg nergens meer een Bora-treintje. En daar is dan Quickstep, nog anderhalve kilometer te gaan en zij gooien de snelheid omhoog, een lange beurt van Devenyns, gevolgd door Bagioli, onder de vod door, straks naar rechts, Asgreen neemt over. Het gaat ook zonder Jungels volgens plan bij ‘the Wolfpack’. Asgreen met een sterke beurt. Achter hem Morkov, dan Jakobsen. Mike Teunissen (Jumbo) en Sonny Colbrelli (Bahrain) knokken om het wiel van de Nederlander, maar worden vakkundig aan de kant gezet door Sven Erik Bystrom (UAE), die kopman Kristoff in het wiel van Jakobsen afzet. Sabatini komt opzetten met Viviani. Vlak voor de laatste bocht neemt Morkov over, Asgreen hindert bij het terugzakken nog Cees Bol, die wat plaatsen verliest. Morkov met een goede strakke bocht, maar Jakobsen nam iets minder risico, Morkov moet even inhouden totdat zijn kopman weer in het wiel zit en trekt daarna vol de sprint aan. Sabatini heeft intussen Vivivani afgezet naast Jakobsen en Viviani wil daar ook duidelijk blijven zitten. Morkov met een hele sterke lead-out, Viviani gaat al vroeg aan, op exact tweehonderd meter passeert hij Morkov, Jakobsen gaat aan de andere kant langs zijn leidsman en Morkov laat zich middendoor terugzakken, tot irritatie van enkele sprinters die nu hun mooie plaatsje kwijt zijn. Viviani gaat vol aan, ondanks de tegenwind. Jakobsen komt echter opzetten, Kristoff heeft nog steeds het wiel van de Nederlander, Kristoff probeert uit het wiel te komen, dat lijkt even te lukken, maar Jakobsen heeft nog een tweede versnelling. Jakobsen links en Viviani rechts, vanaf de finish gezien. Kristoff probeerde in het gat ertussen te komen, maar mist snelheid. Jakobsen of Viviani, ze kruipens steeds dichter bijeen naar het midden van de weg, wordt het Jakobsen of zijn oud-ploegmaat Elia Vivivani. De schouders raken elkaar bijna, Jakobsen lijkt iets voor te liggen. En het is inderdaad Fabio Jakobsen (Deceuninck-Quickstep) die de slotetappe in Frederiksberg pakt, een kleine voorsprong op Viviani en Kristoff is op een ruime fietslengte derde. Daarachter een paar man op een lijn, maar Dupont lijkt vierde, voor Demare en Roger Kluge. Daarachter volgt Edvald Boasson Hagen, die zich er goed tussen heeft weten te plaatsen vandaag en daarmee zeker is van eindwinst in het puntenklassement. Het Ag2r duo Venturini/Naesen en Sacha Modolo (Alpecin) maken de top10 vol. Adam Yates komt als 28e over de meet en mag zich de eindwinnaar noemen van deze 11e Ronde van Scandinavië. Geraint Thomas en Sergio Higuita vergezellen hem op het eindpodium. Edvald Boasson Hagen (NTT) stelt vandaag dus zijn puntentrui veilig, Emanuel Buchmann (Bora) was al een tijdje zeker van de bergtrui en August Jensen (Riwal) wint het tussensprintenklassement.

    Uitslag:
    1 Fabio Jakobsen (Quickstep)
    2 Elia Viviani (Cofidis)
    3 Alexander Kristoff (UAE)
    4 Timothy Dupont (Wanty)
    5 Arnaud Demare (FDJ)
    6 Roger Kluge (Lotto)
    7 Edvald Boasson Hagen (NTT)
    8 Clement Venturini (Ag2r)
    9 Oliver Naesen (Ag2r)
    10 Sacha Modolo (Alpecin)
    11 Davide Cimolai (Israel)
    12 Matteo Trentin (CCC)
    13 Simone Colbrelli (Bahrain)
    14 Mikhel Raim (Israel)
    15 Daniel Hoelgaard (Uno-X)
    19 Cees Bol (Sunweb)
    28 Adam Yates (Mitchelton)
    145 Bob Jungels (Quickstep) +6:03
    DNF: Patrick Schelling (Israel), Jonas Gregaard-Wilsly (Astana)

    Klassement (top15), zie volgende post voor volledig eindklassement

    1 Adam Yates (Mitchelton)
    2 Geraint Thomas (Ineos) +0:03
    3 Sergio Higuita (EF) +0:16
    4 Jakob Fuglsang (Astana) +0:17
    5 Laurens de Plus (Jumbo) +2:45
    6 Lucas Hamilton (Mitchelton) +3:47
    7 Jasha Sutterlin (Sunweb) +6:53
    8 Davide Formolo (UAE) +7:24
    9 Aleksandr Vlasov (Astana) +7:25
    10 Marc Hirschi (Sunweb) +8:11
    11 Matej Mohoric (Bahrain) +9:10
    12 Felix Grossschartner (Bora) +12:44
    13 Bauke Mollema (Trek) +13:05
    14 Chris Juul-Jensen (Mitchelton) +15:11
    15 Simon Clarke (EF) +15:44
    145 Jack Bauer (Mitchelton) +1:28:15

    Puntenklassement (top15)
    1 Edvald Boasson Hagen (NTT) 184
    2 Matteo Trentin (CCC) 172
    3 Fabio Jakobsen (Quickstep) 130
    4 Alexander Kristoff (UAE) 129
    5 Sonny Colbrelli (Bahrain) 128
    5 Sergio Higuita (EF) 128
    7 Pascal Ackermann (Bora) 120
    8 Oliver Naesen (Ag2r) 115
    9 Elia Viviani (Cofidis) 105
    10 Arnaud Demare (FDJ) 94
    11 Davide Formolo (UAE) 84
    12 Soren Kragh-Andersen (Sunweb) 81
    12 Adam Yates (Mitchelton) 81
    14 Giacomo Nizzolo (NTT) 75
    15 Benoit Cosnefroy (Ag2r) 74

    Bergklassement (top5)
    1 Emanuel Buchmann (Bora) 30
    2 Carl-Frederik Hagen (Lotto) 24
    3 Nico Denz (Sunweb) 23
    4 Benoit Cosnefroy (Ag2r) 21
    5 Michael Woods (EF) 20

    Tussensprintenklassement (top5)
    1 August Jensen (Riwal) 52
    2 Dries de Bondt (Alpecin) 50
    3 Mads Wurtz (Israel) 44
    4 Andreas Kron (Riwal) 40
    5 Lasse Norman Hansen (Alpecin) 36

    11e etappe: Esbjerg – Vejle 108, 2 km

    https://www.dropbox.com/s/zuuys737orqdyp1/Etappe11.jpg?dl=0

    Een korte rit van Esbjerg naar Vejle; van de Deense westkust naar de oostkust. Een fris windje in de rug en dus waarschijnlijk een razendsnelle etappe met de traditionele ontknoping op de steile Kiddesvej. Vejle is er al acht jaar onafgebroken bij in de Ronde en heeft dus een mooie erelijst opgebouwd. Bij de eerste aankomst op de Kiddesvej in 2013 won de Italiaan Diego Ulissi. Daarna kwamen Simon Geschke (2014), Cyriel Gautier (2015), Michael Valgren (2016, 2019), Michael Matthews (2016) en Matteo Trentin (2018) als winnaar over de streep in het stadje aan de Deense oostkust. Vorig jaar lag Vejle al op dag twee in het etappeschema. Michael Valgren pakte zijn tweede zege op de Kiddesvej door Daryl Impey en Tony Gallopin te verslaan. Valgren nam na zijn zege eveneens de leiderstrui over van Dylan Groenewegen.

    Vejle is het enige stadje in Denemarken met korte steile heuveltjes. Ooit prachtig aangelegd door een ijstijd. Meestal maken de renners ook nog een ommetje door het stadje, over de smalle weggetjes en dito klimmetjes die er liggen, maar dit jaar is er voor gekozen de stad grotendeels links te laten liggen en direct door te rijden naar de langste helling even buiten Vejle, de Munkebjerg.
    Om vervolgens weer af te dalen naar de stad en linksaf de Kiddesvej op de draaien. Het klimmetje is 350 meter a 12% gemiddeld. De zege gaat meestal naar een goed klimmende rappe coureur. Dan denk je meteen aan kemphanen Edvald Boasson Hagen (NTT) en Matteo Trentin (CCC) de winnaar van 2018. Wellicht dat ook Sonny Colbrelli deze aankomst aankan. Er zijn minder klimmetjes vooraf, misschien dat ook sprinters als Alexander Kristoff (UAE) of Arnaud Demare (FDJ) dan kan meesprinten voor de zege. De kans dat tweevoudig winnaar Michael Valgren (NTT) ook dit jaar mee zal strijden om de zege is niet heel groot. Voor NTT zal het puntenklassement van Hagen waarschijnlijk belangrijker zijn en Hagen maakt ook zeker kans op de dagzege. Ook de klassementsrenners kunnen zich mengen om de dagzege: de verschillen in het klassement zijn klein en met 10,6 en 4 seconden aan de streep kan het ook nog voor een strijd tussen leider Adam Yates (Mitchelton) en Geraint Thomas (Ineos) zorgen.

    Weinig ruimte voor de koplopers

    Een renner is vandaag niet van start gegaan: Tobias Foss van Jumbo-Visma. De jonge Noor kwam gisteren al op grote achterstand binnen en bleek ziek. De kopgroep van de dag is al snel weg. Jasper de Plus (Wanty) vertrekt als eerste en krijgt Jelle Wallays (Lotto), Mikkel Honore (Quickstep) en Ryan Mullen (Trek) met zich mee. Mullen probeerde het gisteren ook al, maar was toen niet succesvol. De Ierse tijdrijder was in deze ronde vooral mee om Bauke Mollema door de ploegentijdrit te loodsen en heeft zich verder nog niet erg onderscheiden. Jelle Wallays was al eens mee in de bergrit, om Carl-Frederik Hagen te steunen, Wallays heeft in het begin van de ronde op kop gereden voor Ewan en nadat de Australiër naar huis was heeft hij nog geprobeerd ploegmaat De Buyst te helpen in de sprints. Thuisrijder Mikkel Honore is een jonge hardrijder van Deceuninck-Quickstep en heeft deze ronde vooral veel gewerkt voor kopmannen Jakobsen en Jungels. Hij toonde zijn vorm in de waaierrit van eergisteren door mee te zitten in de eerste waaier. De 23-jarige coureur, een jeugdproduct van LottoU23, rijdt ook bijna letterlijk naar huis vandaag. Hij komt uit Frederica, hemelsbreed een kilometer of twintig ten zuidoosten van Vejle. Veel voorsprong krijgen de vier niet. Bij de eerste tussensprint in Vejen (ja echt), na een kleine 50 kilometer koers, is de voorsprong net onder de twee minuten. De Plus passeert er als eerste. Bij de tweede sprint in Kolding, na 71 kilometer, is de voorsprong al onder minuut gekomen. Na Kolding gaan de renners in noordelijke richting. Honore passeert de sprint als eerste. De ploegen van de kanshebbers voor vandaag: NTT en CCC rijden het meest op kop, maar ook Ineos toont zich. Een laatste kans om misschien nog de trui te heroveren. Op weg naar Vejle, op 25 kilometer van de streep, komt er al een einde aan de vlucht van de dag. Na een paar kilometer probeert Lasse Norman Hansen nog een nieuwe ontsnapping op touw te zetten, maar niemand volgt de Deen. Wellicht dat hij met het oog op de laatste tussensprint van de dag, bij de eerste doorkomst in Vejle, een poging waagde om weg te komen. Hansen zou de trui van Jensen nog kunnen bedreigen. De renners komen Vejle binnen vanuit het zuiden, via de Koldingsvej door buitenwijk Pedersholm. Na 91 kilometer koers ligt daar de tussensprint. Een compact peloton dus op weg naar die tussensprint, waar ook 3, 2 en 1 seconde te verdienen zijn. Dat leidt tot zenuwen bij Mitchelton-Scott, dat er probeert om de controle te houden en te voorkomen dat Thomas mee kan sprinten. Team Ineos komt wel naar voren, maar het zijn Riwal en Israel die met complete treintjes op komen zetten. August Jensen gaat zijn trui verdedigen tegenover uitdager Mads Wurtz. Rick Zabel leidt de sprint in, Jensen gaat echter als eerste aan en verrast Wurtz wat, die lichtelijk gehinderd wordt door zijn eigen lead-out. Jensen wint de sprint en loopt nog verder uit in het tussensprintenklassement, Wurtz is tweede en Kaden Groves (Mitchelton) neemt voor de zekerheid de laatste seconde weg. Opluchting bij de Australische formatie.

    Munkebjerg

    Het peloton rijdt door Vejle, hier rechtsaf is de Kiddesvej al, maar we gaan rechtdoor, naar de Ibaek Stranvej, die langs het Vejlefjord loopt (voor mooie foto’s van Vejle, zie de 2019 etappe: https://www.wielerflits.nl/wielerforum/topic/wf-fictieve-koersen-2019/#post-455379). Op weg naar de Munkebjerg. Nog vier kilometer tot aan de voet van de klim. Maar door het enorme hoge tempo in het peloton laten er al wat renners begaan. De groep wordt op een lint getrokken en achteraan waaien de renners er gewoon af. Sprinter Fabio Jakobsen (Quickstep) laat bewust lopen, maar achteraan de groep probeert Alexander Kamp (Trek) toch echt bij te blijven, maar zit op een paar meter en geeft zich gewonnen. Zo gaan er nog een man of 20-30 al overboord, ruim voordat we op de klim zijn. Het kleine Riwal komt even op kop van het peloton. De kleine Deense formatie manifesteert zich aardig de laatste dagen. Vandaag wellicht voor Zweeds kampioen Lucas Eriksson, die al een paar keer knap top10 reed of misschien Martijn Budding? Maar Riwal houdt niet lang stand, CCC neemt over gevolgd door Ag2r, dat met Oliver Naesen natuurlijk ook een rappe man heeft. Bahrain komt naar voren voor Colbrelli. De klassementsploegen naar voren met hun kopmannen. Een nieuwe golf brengt Astana naar voren, Ineos zet Thomas en Dunbar goed vooraan af. EF komt naar voren en zij hebben de beste timing, want daar is de bocht naar rechts, de Munkebjergvej op. Simon Clarke op kop met kopman Sergio Higuita in het wiel, gevolgd door Bystrom en Formolo (UAE) en Koch (CCC), dan concurrenten Hagen en Trentin, Trentin heeft nog een ploegmaat bij zich. Leider Yates zit ook goed voorin, Thomas zit iets verder, ook nog veel Sunweb, wat Riwal mannen, nog veel Bahrain en Astana en vrij achteraan Laurens de Plus, omringd door veel gele mannen. Voor de Plus is het vandaag overleven, hij is nog niet helemaal de oude na de val in de eerste rit op Deens grondgebied. Voor de renners die nu achteraan opdraaien is de kans klein dat ze in een eerste groep terecht gaan komen na de klim. De Plus mag echter bijna anderhalve minuut verliezen op Lucas Hamilton, dus plaatsbehoud moet lukken. Clarke trekt flink door, Bystrom moet er tussenuit, net als Koch. Clarke, Higuita en Formolo hebben even wat meter voorsprong, maar Fausto Masnada, de ploegmaat van Trentin, rijdt het gaatje dicht met Trentin, Hagen, Valgren, Yates, Groves, Thomas en de rest van het peloton op een lint achter zich aan. Clarke houdt het lang vol, maar halverwege de klim zet hij zich toch recht. Higuita plaatst een versnelling, Formolo weer goed mee, de anderen blijven ook bij. Maar in de groep wel scheuren, een man of 30 mee dan een gat en daarachter vallen er steeds meer gaten. Higuita ziet dat hij geen gat slaat en probeert het nog eens, maar wederom nauwelijks effect. Dan kijkt hij achterom en valt even stil, maar daar is Fausto Masnada om het tempo te verzekeren. Higuita zet zich tussen Hagen en Yates. Het eerste groepje is uitgedund tot zo’n 25 man. Masnada stampt goed door en de top is al in zicht. Daar liggen nog wat bergpunten, maar niemand heeft daar belangstelling voor. Masnada passeert als eerste de top en draait rechtsaf de grote weg op. De Italiaan van CCC wil dat er overgenomen wordt en dat doet Michael Valgren. De winnaar van vorig jaar in dienst van kopman Hagen. Hagen neemt dan zelf ook over, gevolgd door Trentin, dan Masnada weer en het groepje begint goed rond te draaien. Slechts 25 man mee, maar bijna alle favorieten zitten erbij. Naast de al genoemde namen zitten ook onder meer Fuglsang, Naesen, Soren Kragh-Andersen, Colbrelli en Jungels mee. Laatstgenoemde neemt de kop over en het tempo gaat weer even omhoog. De achtervolgende groep zit op een seconde of vijf-zes en daar is het stilgevallen. Wie gaat er nog kopwerk doen? Madouas van FDJ probeert de boel weer op gang te krijgen. Voor Demare of wellicht voor Lienhard, de verrassing van de proloog, de Zwitser heeft gisteren nog meegesprint en op de oplopende aankomsten noteerde hij al goede uitslagen deze Ronde. Trek heeft ook de slag gemist en Mollema gaat naar de kop in dienst van wereldkampioen Pedersen.

    Kiddesvej

    Nog vier kilometer tot aan de Kiddesvej en vooraan zien de renners ook dat ze een voorsprong hebben. De eendrachtige samenwerking van een kilometer geleden is daardoor weg. Alleen Masnada en Valgren rijden nog op kop. En bij Masnada zit er nog maar weinig op, nadat hij de halve klim al voor z’n rekening nam. Sunweb zit nog met drie man in deze groep, naast Kragh-Andersen en Hirschi ook nog de zevende van de stand: Jasha Sutterlin. Maar zij groeperen zich voorlopig nog achteraan het groepje. Bahrain ook nog met drie man: Colbrelli, Mohoric en Haussler, maar ook zij werken niet mee. Jungels heeft nog ploegmaat Bagioli bij zich. Jakob Fuglsang en Fabio Felline vormen het koppeltje van Astana en Felline is zeker niet kansloos vandaag. Thomas heeft Dunbar nog bij zich, klassementsleider Yates zit geïsoleerd. Ook Higuita (EF), Formolo. (UAE), Eriksson (Riwal), Naesen (Ag2r), Vingegaard (Jumbo), Vliegen (Wanty) en Sbaragli (Alpecin) zitten alleen in de groep. 24 renners in totaal. Ondanks de inspanningen van FDJ, met hulp van Trek, lijkt het er niet op dat de achtervolgers nog terug gaan komen. Net als vooraan rijden ze ook achteraan maar met twee man op kop. Als Masnada er echt doorheen zit komt Mohoric helpen in dienst van Colbrelli. En een aanval van Bob Jungels. Het gaat niet zo heel hard meer in de groep en dus probeert de Luxemburger het van achteruit. Het is echter lastig om weg te rijden in dalende lijn en Mohoric rijdt de anderen weer terug. Het groepje raakt wel wat verbrokkeld, hier en daar wat gaten en de renners gebruiken de hele breedte van de weg en zitten niet meteen in elkaars spoor. Nog een kilometer tot aan de Kiddesvej. De snelheid ligt een stuk hoger dan net en het voorste groepje komt langzaam weer bij elkaar. Het groepje Demare zit intussen niet heel ver meer, die hebben aardig wat goedgemaakt. UAE is daar komen helpen voor Kristoff, toch apart met Formolo voorin. Maar door de versnelling van Jungels is het gevaar van terugkerende achtervolgers voorlopig geweken. Jungels zet nog even door, maar ziet dan in dat hij niet weg gaat komen. Mohoric weer op kop en daar komt dan toch het Sunweb treintje, Sutterlin naar de leiding, Hirschi neemt al snel over. Kragh-Andersen in het wiel. Haussler brengt Colbrelli ernaast, Trentin in het wiel van Colbrelli. Yates zit midden in het groepje in het wiel van Thomas. Masnada, Sutterlin en Jungels laten lopen. Daarna ook Valgren, die kopman Hagen niet echt heel goed heeft afgezet, Hagen rond positie 10, maar hij probeert nog wat plaatsen goed te maken voordat we zo linksaf de Kiddesvej opdraaien. Hirschi van kop af, Trentin nog met een tussensprintje langszij bij Kragh-Andersen, in de binnenbocht en daardoor draait hij als eerste de Kiddesvej op, Kragh-Andersen er echter al snel weer langs, achter hem volgt Colbrelli, dan Higuita, Naesen, Hagen, Formolo en Thomas en Yates, dan de anderen. Soren Kragh Andersen trekt goed door en slaat een gaatje met Colbrelli. Trentin zakt er door, het sprintje om voorin te zitten lijkt hem de das om te doen. Higuita probeert langs Colbrelli te komen, Naesen wil dat ook, Formolo sluipt mee in het wiel van de Belg en dan komt Loic Vliegen ook opzetten. Soren Kragh-Andersen heeft echter wat meters voorsprong. Higuita komt er nog aan, Naesen in het wiel, maar ze gaan het niet redden. Kragh-Andersen heeft nog de tijd om achterom te kijken en al voor de streep een vuist te ballen. Daarna kunnen de twee armen de lucht in: Soren Kragh-Andersen (Sunweb) wint op de Kiddesvej in Vejle, Sergio Higuita is tweede, voor Oliver Naesen, Davide Formolo, de verrassende Loic Vliegen, Sonny Colbrelli wat weggezakt naar plaats zes, Kristian Sbaragli wurmt zich nog net voorbij Thomas en Yates en Eriksson is netjes tiende. Hagen pas twaalfde en Trentin is flink teruggezakt naar plek dertien. Hagen dus met twee puntjes voorsprong in het puntenklassement naar de slotetappe, In het algemeen klassement schuift Higuita door de boniseconden op naar het podium op ten koste van Jakob Fuglsang. Laurens de Plus kwam binnen op 53 seconden en blijft dus 5e. August Jensen verstevigd vandaag zijn tussensprintentrui, in het bergklassement geen wijzigingen en Emanuel Buchmann is zeker van de trui, want morgen zijn er geen punten meer te verdienen.

    Uitslag: 11e etappe: Esbjerg – Vejle
    1 Soren Kragh Andersen (Sunweb)
    2 Sergio Higuita (EF)
    3 Oliver Naesen (Ag2r)
    4 Davide Formolo (UAE)
    5 Loic Vliegen (Wanty)
    6 Sonny Colbrelli (Bahrain)
    7 Kristian Sbaragli (Alpecin)
    8 Geraint Thomas (Ineos)
    9 Adam Yates (Mitchelton)
    10 Lukas Eriksson (Riwal)
    11 Jonas Vingegaard (Jumbo)
    12 Edvald Boasson Hagen (NTT)
    13 Matteo Trentin (CCC)
    14 Andrea Bagioli (Quickstep)
    15 Eddie Dunbar (Ineos)
    29 Oscar Riesebeek (Alpecin) +0:18
    147 Gabriel Cullaigh (Movistar) +9:53
    DNS: Tobias Foss (Jumbo)

    Stand na 11e etappe
    1 Adam Yates (Mitchelton)
    2 Geraint Thomas (Ineos) +0:03
    3 Sergio Higuita (EF) +0:16
    4 Jakob Fuglsang (Astana) +0:17
    5 Laurens de Plus (Jumbo) +2:45
    6 Lucas Hamilton (Mitchelton) +3:47
    7 Jasha Sutterlin (Sunweb) +6:53
    8 Davide Formolo (UAE) +7:24
    9 Aleksandr Vlasov (Astana) +7:25
    10 Marc Hirschi (Sunweb) +8:11
    11 Matej Mohoric (Bahrain) +9:10
    12 Felix Grossschartner (Bora) +12:44
    13 Bauke Mollema (Trek) +13:05
    14 Chris Juul-Jensen (Mitchelton) +15:11
    15 Simon Clarke (EF) +15:44
    36 Martijn Budding (Riwal) +29:57
    147 Fabio Jakobsen (Quickstep) +1:28:18

    Puntenklassement:
    1 Edvald Boasson Hagen (NTT) 166
    2 Matteo Trentin (CCC) 164
    3 Sergio Higuita (EF) 128
    4 Sonny Colbrelli (Bahrain) 122
    5 Pascal Ackermann (Bora) 120

    Bergklassement
    1 Emanuel Buchmann (Bora) 30
    2 Carl-Frederik Hagen (Lotto) 24
    3 Nico Denz (Sunweb) 23

    Tussensprintenklassement
    1 August Jensen (Riwal) 52
    2 Mads Wurtz (Israel) 44
    3 Andreas Kron (Riwal) 40

    In reactie op: WielerFlits Legt Uit #560012

    Helemaal onderaan het forum, staat het forumoverzicht, met allemaal categorien, klik op de categorie waar jouw onderwerp betrekking op heeft. Bijv: https://www.wielerflits.nl/wielerforum/forum/wielerspellen/overige-wielerspellen/. en dan staat links boven in het geel: nieuw topic.

    10e etappe Herning-Esbjerg 156 km

    https://www.dropbox.com/s/h8vyf48qd19pdej/Etappe10.jpg?dl=0

    Voor aankomstplaats Esbjerg is het pas de eerste maal dat de Ronde van Scandinavie er aankomt en dat terwijl het qua inwoners de vijfde stad van het land is. De stad is na het recente handbalsucces bij de dames vooral bekend vanwege de tophandbalclub waar de Nederlandse vedettes Estevana Polman en Laura van der Heijden gespeeld hebben of nog actief zijn. Verder is Esbjerg de grootste havenstad van Denemarken, vooral voor de Noordzeevisserij en werd de stad in het laatste kwart van de 19e eeuw gesticht door de Deense regering omdat het daarvoor in een oorlog met Pruisen de tot dan toe belangrijkste Noordzeehavenstad was kwijtgeraakt.

    De route voert grotendeels langs de kust, over de ‘dijk’ tussen het Ringkobingfjord en de Noordzee. Maar helaas, het is een windstille dag vandaag. Het is wel druilerig weer, door het gebrek aan wind blijven de regenwolken lang hangen langs de Deense kust en de verwachting is dat de miezerregen de hele dag zal duren, koud is het echter met 16 graden niet. Veel renners zullen het overigens niet erg vinden dat er vandaag geen wind staat, na de stress en valpartijen van gisteren. Favorieten voor vandaag zijn, gezien de volledig vlakke rit, de spurters. Fabio Jakobsen zou normaal misschien wel de topfavoriet zijn, maar hij kwam gisteren ten val, de vraag is of de Nederlander van Quickstep voldoende hersteld is. Alexander Kristoff won gisteren de sprint en is dus duidelijk ook in vorm. Pascal Ackermann toonde zijn vorm in etappe zes door de snelste van het peloton te zijn, maar hij kwam er gisteren niet aan te pas. Elia Viviani was al tweede na Jakobsen in de vierde rit en Giacomo Nizzolo zat er ook al een paar goed bij en werd gisteren met slechts een banddikte geklopt.

    De kopgroep van de dag

    De eerste aanvaller van de dag is Mads Wurtz (Israel), eigenlijk nog de enig overgebleven concurrent van de Riwal ploeg in de strijd om de tussensprintentrui. Wurtz krijgt natuurlijk een Riwal man mee, Andreas Kron, de nummer twee van het tussensprintenklassement. Niklas Larsen (Uno-X), Oscar Riesebeek (Alpecin) en Ryan Mullen (Trek) maken de oversteek, maar lang duurt de poging niet, na een aanval van vijf kilometer haalt het peloton hen al weer terug.
    Daarna gaat Rasmus Quaade (Riwal) er vandoor, gevolgd door Jonas Abrahamsen (Uno-X), Patrick Schelling (Israel), Jorge Arcas (Movistar) en Jaakko Hanninen (Ag2r). Hanninen heeft echter al snel mechanische problemen, moet zijn medevluchters laten gaan en wordt weer bijgehaald door het peloton. De voorsprong van de koplopers loopt snel op, het peloton doet het rustig aan. De meest ervaren renner in de kopgroep is Rasmus Quaade (30), hij schippert al een tijdje tussen het continentale niveau en het profniveau, eerder was hij al prof bij Stolting. De coureur van Riwal is vooral een gepatenteerd tijdrijder. Hij werd onder meer Europees kampioen bij de beloften in die discipline, won twee maal het Deens kampioenschap, de Chrono Champeonais en tweemaal het Duo Normand. Iemand die je er goed bij kunt hebben in een kopgroep. In de zesde etappe zat Quaade al eens mee in de omvangrijke kopgroep, waaruit Benoit Cosnefroy wegreed en de etappezege wist te behalen. Patrick Schelling (Israel) is net dertig geworden en was aan het begin van zijn carrière een paar jaar prof bij IAM, daar wist hij nog weinig potten te breken, maar bij zijn vier jaar bij Team Vorarlberger uit Oostenrijk ontwikkelde hij zich tot een sterke klimmer in het continentale circuit. Hij pakte wat overwinningen in kleine, maar zware Franse rittenkoersen en kreeg een herkansing als prof bij Team Israel. De Zwitser was ook in de twee ‘bergetappes’ in deze ronde al mee in de aanval. In de zevende etappe offerde hij zich op voor ploegmaat Ben Hermans, die vierde werd, en in rit naar Bergen werd Schelling en zijn medekoplopers op de slotklim bijgehaald. Vandaag probeert hij het eens op het vlakke. Jorge Arcas (27) rijdt al zijn hele carrière voor Movistar, dit jaar voor het vijfde op rij. Hij is vooral een gewaardeerd helper binnen de ploeg, winnen deed hij nog niet in zijn profcarrière. Ook hij maakte in de zevende rit deel uit van de omvangrijke kopgroep en deed veel daarin veel werk voor kopman Soler, die het uiteindelijk niet waar kon maken. De jongste man in de kopgroep is Jonas Abrahamsen, de 24 jarige Noor van Uno-X zat ook al in de vierde etappe mee in de aanval. Abrahamsen is vooral een aanvallende allrounder. Hij bezette ook een tijd de laatste plaats in het klassement, maar deed daar eergisteren afstand van ten gunste van Ian Stanard, inmiddels is de eer aan Fabio Jakobsen. De koplopers komen met een voorsprong van vier minuten bij het eerste tussenpunt. Dat ligt na 45 kilometer koers in Ringkobing. Vlak na het stadje slaan de renners linksaf en volgen ze de kustlijn naar Esbjerg. Er wordt niet om de punten gestreden. Quaade rijdt er als eerste voorbij, voor Abrahamsen en Arcas. In het peloton is het vandaag kalm. NTT en Quickstep hebben ieder een man op kop gezet om de koplopers binnen schot te houden. Dat duidt er op dat Jakobsen zich goed genoeg voelt om mee te sprinten.

    Een grote voorsprong

    Na de ‘dam’ volgt de tweede tussensprint in Nymindegab (wat leest als de bekende oproep in de Londense metro). Het oude vissersdorpje is inmiddels bijna een grote camping en dus commercieel gezien niet onlogisch dat juist hier een sprint wordt neergelegd. Er volgt echter geen beklijvende sprint, de vier fietsen gewoon door, Arcas was de eerste die passeerde. De voorsprong is dan opgelopen tot zeven minuten. In het peloton toont ook Bora zich van goede wil en zet een man bij in de achtervolging. Maar erg hard gaat de voorsprong van de vier niet naar beneden. Bij het laatste tussenpunt, in het centrum van Varde, waar, voor de administratie, Abrahamsen als eerste passeert, is de voorsprong nog bijna vijf minuten. Varde ligt op 33 kilometer van de streep. UAE en Cofidis komen dan ook helpen en zo zijn alle kanshebbers voor vandaag wel vertegenwoordigd in de achtervolging. En vanaf dan neemt de voorsprong snel af. Op 20 kilometer van de streep is het nog drie minuten. De vier vooraan zijn er echter wel in gaan geloven, er wordt kop over kop overgenomen en Quaade spoort de andere drie nog eens extra aan. Als ware het een DuoNormand met z’n vieren. Met nog 10 kilometer te gaan zijn het er nog twee. Het kan nog steeds.
    De renners passeren vlak bij de streep, hier rechtsaf en we zijn er. Maar de renners mogen nog een flinke ronde door Esbjerg maken. De sprintersploegen beginnen dan toch extra mannen in te zetten. Bob Jungels mag al kopbeurten gaan doen, Sunweb en FDJ steken een handje toe. UAE, Cofidis, NTT en Bora helpen ook nog steeds. Op vijf kilometer van de streep is de voorsprong onder de minuut gekomen. Patrick Schelling zit er doorheen en moet de andere drie laten gaan. Nog drie kilometer te gaan en nog 30 seconden voor de drie. De finale is niet technisch, een scherpe bocht naar links op 2,5 kilometer en een flauwe bocht naar rechts op 750 meter voor de streep, verder natuurlijk het gebruikelijke straatmeubilair. De finish ligt pal voor de ingang van het ziekenhuis van Esbjerg. Maar laten we hopen dat de renners niet van de gunstige ligging van het hospitaal hoeven te profiteren.
    De sprintersploegen moeten toch al wat meer man inzetten dat waarop ze gehoopt hadden om de kopgroep terug te maken. De relatief onbekende renners vooraan hebben zich kraniger geweerd dan het peloton had ingeschat. In het zicht van de vod een demarrage van Quaade, hij is de sterkste vooraan vandaag, want Abrahamsen en Arcas reageren niet en worden onder de boog opgeraapt. Quaade heeft nog een kleine voorsprong in de laatste kilometer. In het peloton zijn er niet veel man meer over voor de sprinters. De snelheid ligt nog wel hoog doordat iedereen nog wel een mannetje heeft om voorin afgezet te worden en ook voorin te blijven. Maar geen enkele ploeg die nog het initiatief kan nemen. In de slotkilometer een flauwe bocht naar rechts en vooral veel verkeerseilanden. Gelukkig zijn die in de laatste paar honderd meter weggehaald door de organisatie. Nog steeds Quaade op kop, maar als hij omkijkt ziet hij het peloton al vlak achter hem. Een aanval van Oliver Naesen als het tempo iets zakt, hij wordt gecounterd door Amund Grondahl-Jansen en het duo pakt een kleine voorsprong, op en over Quaade die er op iets meer dan 600 meter voor het einde aan is voor de moeite. Edvald Boasson Hagen met een lange beurt voor Giacomo Nizzolo, bij NTT wordt dus de kaart van de Italiaan getrokken en niet voor de man in de puntentrui. Naesen en Jansen blijven binnen schot, nog vijfhonderd meter. Soren-Kragh Andersen komt van achteruit met Cees Bol. En daarna komt Bystrom met Kristoff naar voren. Het wisselt elkaar nog steeds af, het is zorgen voorin te komen en voorin te blijven. Naesen en Jansen worden bijna bijgehaald, Selig brengt Ackermann en gaat de sprint aan, op en over Naesen en Jansen, maar Morkov komt daar met Jakobsen overheen, Ackermann naar het wiel van de Nederlander, Nizzolo verliest het duel om het wiel van de Jakobsen. Bol wordt erg goed vooraan afgezet door Pedersen. In het midden nog Kristoff en Halvorsen komt naar voren, de beide Noorse sprinters bij elkaar. Viviani probeert ook plaatsen te winnen, maar zit wat opgesloten, hij is wat aan het duwen met Demare en Cimolai. Jakobsen komt uit het wiel van Morkov op 150 meter van de streep. Ackermann zit er echter al snel naast, Bol heeft ruimte gevonden op links en komt met een indrukwekkende sprint. Halvorsen komt er in het midden uit. Ackermann al op en over Jakobsen, die toch niet helemaal hersteld lijkt en geen echte versnelling in de benen heeft vandaag. Bol leek even terug te komen ten opzichte van Ackermann maar valt wat stil, Halvorsen komt nog met veel snelheid opzetten. Maar de Noor komt te laat, het is Pascal Ackermann (Bora) die de sprint wint in Ebsbjerg. Een halve fietslengte voor de opkomende Halvorsen en een fietslengte op de stilvallende Bol. Daarachter blijft Jakobsen nog net Viviani voor, Kristoff is zesde. Een verrassende Lienhard op zeven en Matteo Trentin is achtste en haalt daarmee genoeg punten om op gelijke hoogte te komen met Hagen in het puntenklassement. Hagen behoudt zijn trui wegens meer dagzeges. Dat gaat de komende dagen nog een spannende strijd worden. Yates finisht vooraan in het peloton en behoudt zijn leiderstrui. In de andere klassementen geen wijzigingen.

    Uitslag
    1 Pascal Ackermann (Bora)
    2 Kristoffer Halvorsen (EF)
    3 Cees Bol (Sunweb)
    4 Fabio Jakobsen (Quickstep)
    5 Elia Viviani (Cofidis)
    6 Alexander Kristoff (UAE)
    7 Fabian Lienhard (FDJ)
    8 Matteo Trentin (CCC)
    9 Giacomo Nizzolo (NTT)
    10 Daniel Hoelgaard (Uno-X)
    11 Timothy Dupont (Wanty)
    12 Sonny Colbrelli (Bahrain)
    13 Michael Morkov (Quickstep)
    14 Simone Consonni (Cofidis)
    15 Heinrich Haussler (Bahrain)
    20 Martijn Budding (Riwal)
    148 Tobias Foss (Jumbo) +12:26

    Klassement:
    1 Adam Yates (Mitchelton)
    2 Geraint Thomas (Ineos) +0:03
    3 Jakob Fuglsang (Astana) +0:17
    4 Sergio Higuita (EF) +0:22
    5 Laurens de Plus (Jumbo) +1:52
    6 Lucas Hamilton (Mitchelton) +3:22
    7 Jasha Sutterlin (Sunweb) +6:36
    8 Aleksandr Vlasov (Astana) +7:18
    9 Davide Formolo (UAE-Emirates) +7:24
    10 Marc Hirschi (Sunweb) +7:54
    11 Matej Mohoric (Bahrain) +9:10
    12 Felix Grossschartner (Bora) +12:37
    13 Bauke Mollema (Trek) +12:40
    14 Chris Juul-Jensen (Mitchelton) +13:22
    15 Simon Clarke (EF) +14:35
    44 Martijn Budding (Riwal) +29:50
    148 Fabio Jakobsen (Quickstep) +1:20:54

    Puntenklassement
    1 Edvald Boasson Hagen (NTT) 158
    2 Matteo Trentin (CCC) 158
    3 Pascal Ackermann (Bora) 120
    4 Sonny Colbrelli (Bahrain) 102
    5 Alexander Kristoff (UAE) 94

    Bergklassement
    1 Emanuel Buchmann (Bora) 30
    2 Carl-Frederik Hagen (Lotto) 24
    3 Nico Denz (Sunweb) 23

    Tussensprintenklassement
    1 August Jensen (Riwal) 42
    2 Andreas Kron (Riwal) 40
    3 Mads Wurtz (Israel) 38

    9e etappe: Alborg-Herning 204, 9 km

    https://www.dropbox.com/s/tlad0g9hf7d5d49/Etappe9.jpg?dl=0

    De renners komen na een rust- en reisdag aan in Denemarken. De start is in de noordelijke stad Alborg. Alborg is voor het eerst de locatie van een start van de etappe. Het ontving de ronde wel al tweemaal als aankomstplaats. Voor de eerste maal in 2013, in de eerste editie van de Ronde. Als aankomststad van de vijfde etappe, Adriano Malori won de etappe. De tweede keer was in 2018 toen Tony Gallopin won. Beide keren verrassende winnaars voor een rit in Denemarken. Aalborg is de vierde stad van Denemarken en was door de gunstige ligging eeuwenlang een belangrijke handelsstad, haring was het belangrijkste eigen product van de stad.
    Aankomstplaats Herning was juist al drie keer startplaats maar organiseerde nog nooit een aankomst. De stad is in het wielrennen natuurlijk bekend van de Girostart in 2012. Maar de stad organiseerde pas in 2016 voor de eerste keer een start van de Ronde van Scandinavië. De geboortestad van Bjarne Riis deed dat ook in 2018 en 2019. Maar vandaag dus voor het eerst een aankomst. De historie van Herning is kort, pas eind negentiende eeuw vestigen zich enkele textielfabrieken in het gehucht en groeit uit tot een regionaal (markt)centrum. Tegenwoordig is de stad vooral bekend als beurscentrum. Opvallend genoeg is de stad ook een grote leverancier van wielerprofs, naast Riis komen ook Nicki Sorensen, Brian Vandborg, Martin Mortensen en Michael Blaudzun uit Herning.

    De etappe is met bijna 205 kilometer de langste etappe van deze Ronde. De renners rijden eerst een lang stuk langs het Limfjord. Er staat wat wind vandaag en in tegenstelling tot in Noorwegen en Zweden zijn er in Denemarken wel veel open plekken. Er is zeker een kans op waaiers vandaag. Nadeel is dat de renners na het fjord linksaf rijden, richting de kust, wat resulteert in tegenwind. In de laatste 25 kilometer blaast de wind weer schuin in de rug en kan er een wellicht ook een poging gedaan worden de boel op de kant te krijgen. Favorieten voor vandaag zijn in principe de sprinters. Fabio Jakobsen (Quickstep) maakte indruk in de laatste vlakke sprint. Andere kanshebbers zijn Pascal Ackermann (Bora, de snelste van het pak in rit 6) en Elia Viviani (tweede in Stromstad)

    Onrustig begin

    De eerste veertig kilometer zijn wind tegen, maar het peloton is al vanaf het begin zenuwachtig voor het moment dat de weg naar het zuiden zal draaien en de noordwesten wind schuin in het voordeel staat. Een kopgroep mag na een kilometer of vijf wegrijden. Lasse Norman Hansen (Alpecin) is de eerste aanvaller. Brent van Moer (Lotto), Lukasz Wisniowski (CCC), Aime de Gendt (Wanty) en ditmaal wel Gabriel Cullaigh (Movistar) vormen de kopgroep van de dag. Opvallend genoeg voor het eerst geen Riwal of Uno-X mee. Even is er rust in het peloton en loopt de voorsprong snel op, de maximale voorsprong van 3:30 wordt bereikt vlak voor het moment dat de wind schuin in de rug komt. In het peloton probeert iedereen de kopman van voren te houden. Mitchelton probeert te controleren, maar iedere ploeg wil voorin zitten en is best bereid even op kop te rijden, hoe dichter bij het belangrijke punt, hoe meer het dringen is in het peloton. De koplopers bereiken intussen de eerste tussensprint, na 60 kilometer koers, in Logstor. Vlak voordat we linksaf slaan. Lasse Norman Hansen pakt er zonder problemen de punten. Zijn medevluchters tonen geen interesse.
    Het peloton is ook aan het Limfjord en voelt de wind, hoewel die toch wat minder strak blaast dan vanochtend bij de start. Het is echter wel al snel raak. De mannen van Quickstep en Ineos weten de boel op te schudden. Er waait wat af achteraan, maar het peloton blijft nog redelijk intact, wel is het peloton op een lint getrokken. Maar er lijkt toch wat te weinig wind voor het ontstaan van waaiers. Alle ploegen proberen hun kopman weer naar voren te brengen, naar het veilige gebied. En een val in ongeveer positie 25. Magnus Cort-Nielsen gaat onderuit na een poging op te schuiven met kopman Higuita. Higuita kan zelf een val ternauwernood voorkomen, Nielsen neemt wel Ivan Sosa en Jacopo Guarnieri met zich mee naar de grond, Guarnieri, de man met wie hij duelleerde om een plekje op te schuiven. Daarachter hebben enkele renners minder geluk dan Higuita: ze komen (licht) ten val of worden opgehouden. Ook klassementsleider Adam Yates komt in aanraking met het asfalt. Zijn fiets is stuk, maar hij lijkt zelf weinig schade te hebben opgelopen. Yates krijgt snel een reservefiets en wordt opgewacht door zijn ploegmaats. Het is nog ver, er is nog tijd om terug te komen. Maar vooraan staan ze zeker niet stil. Door de valpartij bestaat de voorste groep nog uit slechts 13 renners. Quickstep is het best vertegenwoordigd, Ineos is met twee mee en verder zijn er slechts eenlingen. Quickstep heeft met Fabio Jakobsen, Kasper Asgreen, Dries Devenyns en Mikkel Honore vier man mee, Thomas heeft Filippo G. aan zijn zijde en verder zitten nog Amund Jansen (Jumbo), Soren Kragh Andersen (Sunweb), Oliver Naesen (Ag2r), Matteo Trentin (CCC), Dries de Bondt (Alpecin), Elia Viviani (Cofidis) en Alexander Kamp (Trek) mee. Daarachter is geen enkele organisatie, eenlingen die proberen terug te komen, kleine groepjes. Pas bij het peloton ‘Mitchelton’ is iets van organisatie en zij rapen de eenlingen en kleine groepje op, maar dat is al op bijna twee minuten van de eerste groep. Ondertussen hebben Cort-Nielsen, Sosa en Guarnieri, de mannen die het hardst tegen de grond gingen, opgegeven. Met Sosa valt de nummer zes van het klassement weg. Na een goede tien kilometer doorkoersen lijkt het bij de voorste groep door te sijpelen dat hun voorsprong te danken is aan een grote valpartij, waar ook de leider van de wedstrijd bij lag en een ploegmaat van de uitdager heeft moeten opgeven. Er wordt overlegt tussen Thomas en Devenyns. Intussen heeft het peloton ‘Mitchelton’ ook Jakob Fuglsang opgeraapt en is ook Alexander Kristoff in deze groep terecht gekomen, beide hebben wat manschappen die op kop kunnen rijden. De kopgroep rijdt er intussen nog steeds voor, maar is een man kwijt, Lukasz Wisniowski moet wachten op kopman Trentin. De andere vier doen nog steeds hun best om vooruit te blijven. Een goede minuut achter hen rijden de Quicksteps nog door, G. van Ineos komt niet meer op kop. Maar de manier waarop Quickstep doorrijdt is ook niet heel overtuigend. Een groepje met onder meer Laurens de Plus (Jumbo), Pascal Ackermann (Bora) en Jasha Sutterlin (Sunweb), in totaal een man of 15, zit op een halve minuut van de groep Thomas. Het pelotonnetje Yates, bestaande uit ongeveer 50/60 renners komt terug tot anderhalve minuut.

    Riwal

    Uiteindelijk gaat de fut er een beetje uit bij het groepje Thomas. Quickstep merkt dat niemand meer wil meerijden, het is anders nog meer dan 120 kilometer met drie man tegen een achtervolgend peloton. Eerst komt het groepje De Plus terug aansluiten, met Pascal Ackermann, Markus Burghardt en Rudiger Selig (Bora), Cees Bol en Jasha Sutterlin (Sunweb), Jasper De Buyst (Lotto), Ramon Sinkeldam, Arnaud Demare (FDJ), Michael Valgren (NTT), Heinrich Haussler (Bahrain), Jonas Koch (CCC), Timothy Dupont (Wanty), August Jensen (Riwal), Michael Morkov (Quickstep) en Ian Stanard (Ineos). Het verschil met de groep Yates is nog een minuut. Er wordt nog een beetje doorgereden in de eerste groep, onder impuls van de nieuw aangesloten renners. Het verschil met de koplopers loopt terug tot onder de minuut. Maar uiteindelijk valt het wat stil, we komen in de buurt van het punt waar de renners wind tegen zullen krijgen. Wellicht dat de coureurs vooraan hun krachten toch willen sparen voor een tweede poging op 25 kilometer van de meet en dan hopelijk zonder valpartijen. Het verschil met de groep Yates loopt dan snel terug. De koplopers bereiken de tweede tussensprint na 120 kilometer in Viborg met 40 seconden voorsprong op de groep Thomas en een 55 seconden op het peloton. Hansen pakt weer de punten mee en is met 36 punten inmiddels een serieuze concurrent voor de tussensprintentrui van August Jensen. Als de kopgroep de volgende sprint nog haalt dan kan Hansen de trui veroveren. Vlak na Viborg smelten de eerste en tweede groep samen. Een man of 80 komen samen, dat betekend dat we nog steeds bijna de helft van het peloton missen. Je zou verwachten dat het peloton dan stilvalt als het grootste deel weer bijeen is, maar de mannen van Riwal gebruiken het moment om het gat met de kopgroep dicht te rijden, tot ergernis van de coureurs van onder meer Mitchelton. Maar voor Riwal is de tussensprintentrui belangrijk en dus willen ze Hansen terugpakken. Na 140 kilometer koers krijgen we onder impuls van de Deense ProContinentale formatie een algemene hergroepering. Rasmus Quaade, Lucas Eriksson, Martijn Budding en Jensen zelf rijden het gat naar de koplopers toe. De trui is gered. Dan valt het wel stil in het peloton. De tegenwind nodigt ook niet echt uit tot aanvallen. Er komen weer groepjes renners aansluiten en het peloton dijt weer uit tot een man of 120. Dan missen er nog maar een stuk of 30. Er volgt dan een aanvalspoging. Rick Zabel (Israel) gaat er vandoor. Na een tijdje volgt de reactie van de teruggekeerde Andreas Kron (Riwal), hij krijgt Anders Skaarseth (Uno-X) mee en dus hebben we toch nog Riwal en Uno-X in de aanval vandaag. Mitchelton neemt de positie op kop van het peloton weer in, maar heel hard gaat het niet. De drie krijgen al snel een minuut of drie voorsprong en achteraan kunnen ook de laatste dertig renners die nog op achterstand reden terugkeren.

    Wind

    Het volgende belangrijke punt ligt in het stadje Holstebro, op 35 kilometer van de streep. En dan gaat het niet over de derde tussensprint, die ook in het stadje ligt. In Holstebro ligt een afslag naar links waardoor de wind in één keer van tegen naar schuin mee gaat. Eerder in de etappe leidden de zenuwen in het peloton al tot een zware valpartij en een leider op achterstand. Alles is weer samen, maar hoe lang nog. De koplopers bereiken Holstebro als eerste, Kron pakt de punten bij de tussensprint en nadert zijn ploegmaat Jensen tot op twee punten. Een goede minuut later stormt het peloton het stadje binnen, een ware sprint naar de bocht. Maar alles gaat goed. Achterin is de groep al op een lint getrokken en renners die vandaag hun werk al hebben gedaan doen weinig moeite om zich er nog een keer tussen te gooien. Maar zoals dat ook vaak het geval is in een bergrit, een sprint naar de voet en dan op de klim relatieve rust. Dat is hier ook het geval, er wordt vooral achterom gekeken, niemand neemt vooralsnog het initiatief. Maar het tempo blijft wel hoog liggen doordat alle ploegen voorin willen blijven met hun kopman, of willen opschuiven. De voorsprong van de drie vooruit wordt wel steeds kleiner. In het peloton neemt Astana het initiatief, de ploeg heeft zich vandaag nog vrij rustig kunnen houden. Het peloton wordt nog wat meer op een lint getrokken, maar het levert vrij weinig op. Er staat net te weinig wind om het peloton als vanzelf in stukken en brokken te laten scheuren, dus moet het komen van een paar ploegen die het initiatief nemen en een echte waaier opzetten. Maar voorlopig gebeurt dat nog niet echt, het is vooral de eigen kopman vooraan afzetten, even op kop en dan weer wat terugzakken. Het tempo waarmee het peloton richting Herning rijdt blijft daardoor onverminderd hoog. Met nog 25 kilometer te gaan worden twee van de drie koplopers bijgehaald. Zabel wil de poging nog het langst rekken, maar houdt alleen niet lang stand en een kilometer later is ook hij er aan voor de moeite. Het peloton volgt de provinciale weg richting Herning, niet zo breed als de parallel lopende snelweg, maar er is genoeg plaats. En die ruimte wordt ook gebruikt om zo veel mogelijk voorin te zetten, alle treintjes proberen hun kopman voorin te houden en het peloton gebruikt de hele breedte van de weg. Er is nog geen ploeg die het initiatief heeft, EF probeerde het even, maar ook dat leverde niet veel op. Op elf kilometer van de meet ligt een rotonde, waarbij de rechterkant overduidelijk veel korter is. Maar de helft van het peloton zit aan de verkeerde kant van de weg om de rotonde goed te kunnen nemen en dat zou plaatsverlies opleveren. Het ritsen lijkt in eerste instantie goed te gaan, maar dan is er toch een val vrij vooraan in het peloton. En weer gaan veel renners tegen de grond. En daar liggen ook grote namen tussen. Het lijkt, misschien juist wel door de snelheid, gelukkig wel mee te vallen met de schade bij de renners. De meesten staan al weer recht en kunnen hun weg vervolgen, ook zijn veel renners natuurlijk opgehouden doordat de val vrij vooraan was. Fabio Jakobsen lag erbij, maar staat weer recht, Laurens de Plus krijgt een nieuwe fiets en kan weer vertrekken, opgewacht door ploegmaats. De Plus is echter wel flink gehavend, veel schaafwonden bij de Belg. Edvald Boasson Hagen staat daar ook nog, zijn ploegmaat Valgren krabbelt net weer op. Eddie Dunbar (Ineos), Kristian Sbaragli (Alpecin), Simon Clarke (EF) en Zweeds kampioen Lucas Eriksson (Riwal) lagen er ook bij. Maar iedereen staat al snel weer. De enige die blijft liggen is Markus Hoelgaard (Uno-X), hij moet even later ook opgeven. Van de top10 van het klassement zaten Lucas Hamilton, Aleksandr Vlasov en Davide Formolo achter de val en hebben voet aan de grond moeten zetten, daardoor zijn ze het contact met het peloton kwijt. Het voorste deel van het peloton bestaat nog uit een man of twintig en daar wordt omgekeken, een grotere groep van zo’n 30 renners komt weer aansluiten. Het begint weer wat rond te draaien in deze groep, ditmaal wordt er niet gewacht, het is te dicht bij de finish om iedereen nog terug laten keren. Een groep van een man of 15-20 weet nog met vereende krachten het peloton te bereiken. Onder meer Pascal Ackermann is daardoor weer terug vooraan. Het peloton is daardoor aangedikt tot een man of 70. De top4 van de stand zit in eerste groep, van de sprinters missen we eigenlijk alleen Jakobsen en ook Viviani zou niet bij de eerste groep zitten.
    De Plus probeert met hulp van ploegmaats de achterstand te beperken. Goed nieuws voor de top5 plaats van De Plus is dat concurrent Lucas Hamilton onderweg wordt opgevist door de Jumbo-mannen en dus zal De Plus zijn plaats in het klassement niet gaan verliezen. De grootste vraag zal zijn hoe De Plus de komende dagen gaat verteren.

    De finale

    De slotfase van de koers is totaal niet technisch, de laatste bocht (en enige bocht in de laatste vijf kilometer) ligt op een goede kilometer van de meet. Daarna is het rechtdoor naar de finish, zonder rotondes of andere obstakels. De laatste kilometer is wind mee, wat belangrijk is voor het aangaan van de sprint. In de laatste kilometers kan geen enkele ploeg een treintje opzetten. De klassementsploegen bepalen het tempo, af en toe ondersteund door een helper van een van de sprintersploegen. De laatste drie kilometer worden bereikt. Een valpartij of pech levert nu geen achterstand meer op. De sprintersploegen nemen het commando langzaam over. UAE heeft nog drie man voor Kristoff en zij komen vroeg naar voren. Nizzolo wordt in het wiel van de Noor afgezet door een ploegmaat. Op de tweede rij heeft Sunweb nog wat renners voor Cees Bol. Quickstep meld zich ook van voren, Morkov lijkt nu de uitgespeelde man te gaan worden. De mannen van Demare verzamelen zich aan de linkerkant van de groep, nog keurig vier man voor Demare uit. Trentin heeft nog twee ploegmaats. De Italiaan kan een goede zaak doen voor het puntenklassement nu Hagen ontbreekt in deze groep. De mannen van Ackermann zitten wat ver van achteren, maar wel gegroepeerd. Verder proberen de eenlingen of duo’s ook hun weg naar voren te vinden. Kreder zet Dupont keurig af in het wiel van Nizzolo, daar is even een duwtje voor nodig. Wallays komt naar voren met De Buyst, die probeert een plekje op te eisen. Er is wat organisatie en doordat er een aantal sprinters ontbreken en het peloton wat kleiner is dan normaal, komen er ook wat mannen wringen die zich normaal niet zo snel in een massasprint zouden mengen. Trek komt naar voren met Mads Pedersen, Naesen (Ag2r) probeert zich naar voren te werken. August Jensen (Riwal) wordt voorin gehouden door de sterke Rasmus Quaade. Bahrain trekt naar voren met Sonny Colbrelli. Daar komen de mannen van Sunweb, UAE is plots weg van voren. Sunweb met een sterke lead-out voor Bol. Soren Kragh Andersen, Sutterlin, Hirschi en Casper Pedersen. Een mooi treintje, maar het is nog twee kilometer. Nizzolo handhaaft zich keurig voorin en heeft het wiel van Bol. EducationFirst komt naar voren met Halvorsen. De trein van Demare komt dan opstomen. Kristoff heeft het wiel van Demare te pakken. Twee treintjes, FDJ en Sunweb, naast elkaar, maar beide verliezen vrij snel hun wagonnetjes. We gaan naar de laatste bocht, Hirschi als eerste de laatste bocht in, voor ploegmaat Casper Pedersen, dan komt Lienhard (FDJ) gevolgd door Bol, Nizzolo, Sinkeldam, Halvorsen, Demare, Kristoff en de rest van het peloton op een lint door de laatste bocht en naar de laatste kilometer. Hirschi vrij snel van kop af, Pedersen al heel vroeg op kop, een goede beurt, maar Lienhard heeft achteromgekeken en zet zich uit het treintje, Bol kijkt ook achterom, wie gaat de sprint aan. Nog ruim 500 meter, Consonni komt plots weer van achteruit, hij probeerde al eerder zo’n manoeuvre. Jansen (Jumbo) in het wiel, maar Sinkeldam komt daar al overheen, hij is de Demare kwijt en trekt prima de sprint aan voor Nizzolo, Bol heeft zich laten wegzetten en verliest wat plekken. Morkov heeft zich ook in een goede uitgangspositie gewurmd. Nizzolo komt op 200 meter uit het wiel van Sinkeldam. Met wind mee een afstand die moet kunnen. Nizzolo op kop, dan Morkov, Demare komt nog opzetten, Kristoff komt uit het wiel van de Fransman, Jansen zit nog goed voorin, ploegmaats Raim en Cimolai rijden elkaar daarachter bijna van de weg, Cimolai moet inhouden en Halvorsen kan dat maar net ontwijken. Van achteruit Alexander Kamp nog met een indrukwekkende sprint. Nizzolo moet nog even volhouden, Morkov probeert uit het wiel te komen, maar lijkt niet genoeg snelheid te hebben, Kristoff en Demare zij aan zij en die hebben wel die snelheid en komen snel dichterbij. Nizzolo links van de weg, Morkov probeert er rechts langs de komen, Nizzolo ook wat naar rechts om de opkomende mannen af te houden, Demare komt opzetten in het midden en Kristoff helemaal rechts met veel snelheid. En daar is de streep al. Vier man op een lijn over de meet. Maar het is Alexander Kristoff die zijn wiel als eerste over die streep drukt, heel nipt voor Nizzolo, Morkov redt het ook net niet en Demare lijkt vierde. Alexander Kamp van achteruit vijfde, voor Amund Jansen en Kasper Asgreen die ook meedeed, Mads Pedersen is 8e en Bol pas negende. Raim maakt de top10 vol. Aan de uitslag is te zien dat het een sprint van de sterke mannen is met Kristoff als winnaar en renners als Pedersen en Asgreen in de top10. Het was al bij al een zware dag vandaag. Adam Yates blijft ondanks een val en een penibele situatie aan het begin van de koers, leider. De Plus komt binnen op 1:28 en blijft vijfde. In de top 15 wel enkele nieuwe namen, zo is Felix Grossschartner (Bora) gestegen naar plaats 12, hij kwam in de waaierrit in Zweden nog als laatste binnen.
    Trentin is pas twaalfde en dus blijft Hagen leider in het puntenklassement. In de anderen standen ook geen wijzigingen.. De etappezege van vandaag was voor Alexander Kristoff alweer de negende etappezege in totaal in de Ronde van Scandinavië en daarmee komt de ‘de beer van Grimstad’ op gelijke hoogte met recordhouder Andre ‘Gorilla’ Greipel.

    Uitslag:
    1 Alexander Kristoff (UAE-Emirates)
    2 Giacomo Nizzolo (NTT)
    3 Michael Morkov (Quickstep)
    4 Arnaud Demare (FDJ)
    5 Alexander Kamp (Trek)
    6 Amund Grondahl Jansen (Jumbo)
    7 Kasper Asgreen (Quickstep)
    8 Mads Pedersen (Trek)
    9 Cees Bol (Sunweb)
    10 Mikhel Raim (Israel)
    11 Dries de Bondt (Alpecin)
    12 Matteo Trentin (CCC)
    13 Kristoffer Halvorsen (EF)
    14 Timothy Dupont (Wanty)
    15 Daniel Hoelgaard (Uno-X)
    28 Ramon Sinkeldam (FDJ)
    148 (laatste) Kristian Sbaragli (Alpecin) +9:12
    DNF: Ivan Sosa (Ineos), Jacopo Guarnieri (FDJ), Magnus Cort-Nielsen (EF), Markus Hoelgaard (Uno-X)

    Klassement:
    1 Adam Yates (Mitchelton)
    2 Geraint Thomas (Ineos) +0:03
    3 Jakob Fuglsang (Astana) +0:17
    4 Sergio Higuita (EF) +0:22
    5 Laurens de Plus (Jumbo) +1:52
    6 Lucas Hamilton (Mitchelton) +3:22
    7 Jasha Sutterlin (Sunweb) +6:36
    8 Aleksandr Vlasov (Astana) +7:18
    9 Davide Formolo (UAE-Emirates) +7:24
    10 Marc Hirschi (Sunweb) +7:54
    11 Matej Mohoric (Bahrain) +9:10
    12 Felix Grossschartner (Bora) +12:37
    13 Bauke Mollema (Trek) +12:40
    14 Chris Juul-Jensen (Mitchelton) +13:22
    15 Simon Clarke (EF) +14:35
    44 Martijn Budding (Riwal) +29:50
    148 (laatste) Fabio Jakobsen (Quickstep) +1:20:54

    Puntenklassement
    1 Edvald Boasson Hagen (NTT) 158
    2 Matteo Trentin (CCC) 142
    3 Sonny Colbrelli (Bahrain) 94
    4 Sergio Higuita (EF) 88
    5 Giacomo Nizzolo (NTT) 75

    Bergklassement
    1 Emanuel Buchmann (Bora) 30
    2 Carl-Frederik Hagen (Lotto) 24
    3 Nico Denz (Sunweb) 23

    Tussensprintenklassement
    1 August Jensen (Riwal) 42
    2 Andreas Kron (Riwal) 40
    3 Mads Wurtz (Israel) 38

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 2,337)