Aangemaakte reacties

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • In reactie op: Internetartikelen #717979
    In reactie op: Verbeterpunten Wielerflits #704492

    kleinigheidje: na het melden van een bericht als ‘niet in orde’ werkt de ‘terug naar bericht’ knop niet.

    In reactie op: Het topic der verdachte renners #620273

    Even een berichtje uit het Engelse nieuws over de saga Sky & dokter Freeman: https://www.theguardian.com/sport/2020/oct/26/freeman-denies-trying-to-remove-laptop-as-tribunal-takes-bizarre-turn. To be continued.

    In reactie op: Verbeterpunten Wielerflits #459273

    De liveticker is best lollig, maar het is jammer dat er zo weinig oude reacties te zien zijn doordat hij zo smal en kort is. Een betere schaling op grote monitoren (automatisch of met zo’n hoekje rechtsonder waar je aan kunt trekken) zo heel fijn zijn.

    In reactie op: Verbeterpunten Wielerflits #438091

    @Martin vdB
    Okee, speciaal voor de goede WF-zaak staan de cookies nu aan.

    In reactie op: Verbeterpunten Wielerflits #437883

    Ik zie (sinds vandaag?) een pull-up menu ‘Privacy instellingen’ (moet overigens ‘Privacyinstellingen’ of ‘Privacy-instellingen’ zijn, maar dit terzijde) staan. Volgens gewoonte heb ik alles afgewezen, maar ik vroeg me af of ik jullie hiermee advertentie-inkomsten door de neus boor. Zo nee, mooi, zo ja, zal ik e.e.a. heroverwegen, ik zie WF graag gratis blijven… In dat geval misschien ook een opmerking bovenin de toelichting zetten?

    In reactie op: Verbeterpunten Wielerflits #411514

    Over de te brede teksten op de smartphone: mijn Samsung A3 met FireFox heeft dat bij sommige artikelen, vandaag b.v. bij het artikel over de eerste seizoenszege van WvA, maar niet bij andere artikelen van vandaag. Mocht het helpen, een ander artikel was tijdens het laden ook te breed maar sprong toen opeens naar de juiste breedte.

    In reactie op: Het 'durf-te-vragen' topic #411511

    Voor de multiculti-balans ook maar wat Zweedse ervaringen, overigens vooral gebaseerd op tweemaal daags woon-werk met 30 km/uur gemiddeld rond een middelgrote stad.
    1. zijn er hier wielerflitsers die zware ongelukken hebben meegemaakt door toedoen van anderen?
    Nee, maar dat is te danken aan het feit dat ik goed oplet. Zweden kunnen niet omgaan met iets anders dan auto’s ondanks dat er hier relatief veel gefietst wordt. Met snelle fietsers kunnen ze al helemaal niks. Meest voorkomend is afslaan zonder kijken. Schijfremmen (en spijkerbanden in de winter) doen wonderen… Fietsers onderling is ook een probleem doordat men niet consequent rechts houdt: als je twee fietsers naast elkaar inhaalt (of tegenkomt!) moet je er ernstig rekening mee houden dat één naar rechts en één naar links zwiept. Wat wel grappig is, is dat het niet altijd de rechter is die naar rechts probeert te zwiepen…’

    2. worden jullie weleens agressief benaderd door andere weggebruikers? Is dat terecht?
    Neen, Zweden zijn niet eens assertief, laat staan agressief. Verder ben ik in de loop der jaren zelf een steeds tolerantere weggebruiker geworden. Vroeger in NL eiste ik, m.n. op de MTB, meer m’n rechten op – of wat ik vond dat mijn rechten waren – en dat leidde wel eens tot verbale agressie. Typisch scenario was dat ik door iemands stomme actie vol in de remmen moest, dat al scheldend deed en dan gescheld terug kreeg. In Zweden zegt niemand op straat iets tegen elkaar, dus ook niet bij bijna-ongelukken.
    Overigens, n.a.v. van de opmerkingen hierboven over Spanje, ik heb daar op vakantie altijd het gevoel dan men weliswaar in het algemeen roekelozer rijdt, maar veel meer respect voor fietsers heeft dan in NL.

    3. merken jullie ook dat de acceptatie richting wielrenners minder wordt?
    In Zweden lijkt de acceptatie hoog en constant, wat ik verrassend vind gezien de gewoonte van veel autochtone wieleramateurs om nodeloos op de baan voor auto’s te rijden als daarnaast een volkomen leeg fietspad ligt. In NL had ik de indruk dat (in elk geval in Noord Brabant) er steeds meer frictie tussen langzame en snelle fietsers ontstond.

    4. corrigeren jullie weleens mede-wielrenners die zich misdragen op de weg?
    Zweden misdragen zich alleen met alcohol op, en als dat het geval is, kunnen ze niet eens meer fietsen :-) Helmgebruik is hier 100% onder sportfietsers.

    In reactie op: Ben jij een actieve fietser? Help mee! #310252

    Ingevuld, zag ‘m pas vandaag. Beetje stroeve enquete, ben aan het eind toch maar even terug gegaan naar het begin om mijn 150 wekelijkse kilometertjes à 30 km/u woon-werk als wielrennen te bestempelen, anders kon ik ze niet kwijt. Mis verder de categorie vakantiefietser, al is dat een doelgroep waar de KNWU niet zo veel mee heeft. Ben wel benieuwd naar het soort conclusies dat hier uit te trekken is.

    In reactie op: Ook doping bij sledehonden! #307389

    @Sky & Tinker
    Honden kunnen de bijsluiter niet lezen, daarom mag dit niet bij honden en wel bij mensen. Dat is uiteraard flauw, maar het zou me niet verbazen als de echte reden iets is als dat Tramadol niet getest is voor honden en dan niet mag. Andersom mag je als arts ook geen ontwormingskuur in een wielrenner stoppen als ie diarree heeft.

    In reactie op: Verbeterpunten Wielerflits #288162

    @Retro Lex
    Dat zou betekenen dat we niet mogen discussiëren over de locatie van wielerkoersen, niet over waar (sponsor)geld vandaan komt en niet over de rol van wielrennen in de ‘echte wereld’ om een paar dingen te noemen. En mogen we dan ook niet meer praten over b.v. wel/geen rondemissen of meer/minder aandacht voor het vrouwenwielrennen? Zitten ook politieke dimensies aan. Alles bij elkaar genomen lijkt zo’n regel me jammer en nodeloos beperkend. Ik zie ook de noodzaak niet. De gemoederen lopen in dit soort discussies vaak best een beetje op, maar al met al blijft het behoorlijk inhoudelijk en fatsoenlijk (ook met dank aan de goede moderatie).

    In reactie op: Verbeterpunten Wielerflits #286034

    Is vast al eens eerder geroepen: een automatische refresh van de reacties bij de volgtopics. Of is dat er al maar werkt het niet bij mijn browser (FF)?

    In reactie op: Verbeterpunten Wielerflits #285853

    @8.6
    Ach, enig cynisme over de drijfveren van mijn medemens is mij ook niet vreemd:-). Ik ben natuurkundige, vandaar mijn voorkeur voor het testen van voorspellingen.
    On topic: mij leek zo’n terugkoppeling van gedane voorspellingen juist wel nuttig om het effect dat jij beschrijft een beetje te compenseren. Het idee was/is dus niet om voor elke losse koers de voorspelling met de werkelijke uitslag te vergelijken, maar juist te middelen over een groot aantal koersen (of b.v. over alle etappes in een grote ronde). Vooral de vergelijking met bookmakers lijkt me ‘nuttig’ als tegengif voor iedereen die denkt dat hij/zij/het een waar wielerorakel is.

    In reactie op: Verbeterpunten Wielerflits #285740

    @8.6
    Zo, jij hebt wel een vrolijk mensbeeld… Wellicht ben ik door mijn werk lichtelijk gedeformeerd, maar in mijn wereld is het een goed gebruik om gedane voorspellingen te vergelijken met de werkelijkheid. Wellicht maakt het bepaalde mensen juist wel wat bescheidener. Zo niet, dan zijn er vast wel 8.6 mensen om ze weer met de voetjes op de grond te zetten. En als ultieme dooddoener: als je niet van voorspellingen houdt, is een artikel daarover wel heel makkelijk over te slaan…

    In reactie op: Verbeterpunten Wielerflits #284894

    Een deel van de lol van WF is het al dan niet gehinderd door enige kennis van zaken voorspellingen doen. Maar: hoe goed zijn de voorspellende kunsten van WF’ers eigenlijk? Zijn ‘wij’ beter dan de bookmakers? Het zou b.v. niet zo moeilijk moeten zijn om aan het eind van het seizoen de polls te vergelijken met de daadwerkelijke uitslagen, of aan het eind van een grote tour de voorspellingen per etappe. Mijn niet bepaald gewaagde meta-voorspelling is dat NLse renners zwaar overschat worden en dat de bookmakers superieur zijn. En hoe goed zijn de WF voorbeschouwingen eigenlijk?
    Hier even op verder bouwend, aangezien de meeste WFers toch ingelogd zijn bij het klikken op een poll zou het technisch mogelijk moeten zijn om over het hele seizoen de individuele poll-prestatie bij te houden. Wel even apart toestemming voor vragen. Lijkt mij interessant leesvoer, o.a. om te zien hoe goed diverse leden er nou echt kijk op hebben. Van mijn eigen voorspellingen weet ik dat er meestal geen hol van klopt.

    In reactie op: Verbeterpunten Wielerflits #259358

    Een auto-refresh functie voor de reacties op het ‘volg hier de XYZ-koers’ – of is dat er maar werkt het niet op mijn browser (Firefox)?

    In reactie op: Waaiers #215416

    Hier (http://www.tcdekampioen.nl/index.php/ook-nuttig/waaier-rijden-deel-1) staat een mooie uitleg, echter met als conclusie dat waaierrijden het meest nuttig is bij wind schuin tegen… Voor de volgende gedachte even een disclaimer: ik heb geen ervaring in fietsen in groepsverband, maar wel een technische achtergrond. Ik denk dat voor profs alleen de schuine component van de wind van belang is, want die maakt dat je schuin achter je voorganger moet schuilen voor de wind, i.p.v. recht erachter bij wind pal tegen. De optimale waaier is dus schuin, en dat geeft de mogelijkheid de boel op de kant te zetten: op een gegeven moment is er geen plek meer op de weg, schuin achter de laatste renner in de waaier. Daar ontstaat typisch de breuk. Wind schuin mee of schuin tegen is bij profs en snelle amateurs vermoedelijk minder van belang, want die rijden zo hard dat ze hoe dan ook effectief de wind tegen hebben. Misschien weet Romans iets meer over de verschillen in de praktijk.

    In reactie op: Wielrenfiets kopen #200696

    Koop tweedehands bij een specialist in sportfietsen, niet zo’n winkel die sportspul erbij doet. Tenzij je er kijk op hebt zou ik niet particulier kopen. Waarom tweedehands? Omdat je door de sterke afschrijving in de eerste jaren, net als bij auto’s, tweedehands veel meer kwaliteit koopt voor minder geld. Als beginner, en zeker in NL, heb je echt niet de laatste snufjes of de duurste groepen en/of een carbonframe+wielen nodig. Vind je het na een tijdje nog steeds leuk en blijf je veel rijden dan koop je alsnog een gaaf karretje – vermoedelijk weet je dan zelf ook beter wat je aanspreekt. Blijk je het toch minder leuk te vinden en komt het er niet zo van om te rijden, dan is er met een relatief goedkope tweedehands fiets financieel geen man overboord. Wat ‘relatief goedkoop’ is hangt van je budget af, maar ik zou zeggen zeker onder de 1 k€. Overigens, een specialist kan met kleine aanpassingen (voorbouw, zadelpen) een confectiefiets behoorlijk goed op maat maken. Echt maatwerk is voor later, maar niks is zo killing als een fiets die niet past. Vandaar die specialist.

    Edit: over maatvoering, de beenlengte (zie reactie hierboven) is een ding, maar ook de afstand zadel-stuur, zowel horizontaal als verticaal, is belangrijk. Hangt o.a. af van je postuur (lange/korte armen, verhouding bovenlijf/benen) maar ook hoe sportief je wilt zitten. Hier zijn vast ook rekenregels voor.
    Over Marktplaats: hier zijn zowel koopjes te vinden als zwaar overprijst brandhoud, en het verschil is soms lastig te zien (ongelijke spaakspanning, bijna doorgesleten velgen, frame dat niet meer recht is (even met losse handen rijden en je weet het), droogstaande/versleten lagers of ketting/tandwielen etc. Andere dingen die er erg uit zien hoeven weer helemaal geen probleem te zijn, maar bedenk wel dat je b.v. niet alleen een ketting kunt vervangen, de hele drivechain moet dan vermoedelijk mee.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Volg hier

Headlines