Aangemaakte reacties
-
Om te kunnen rijden met Zwift moet je een ANT+ vermogensmeter op je fiets hebben en een hometrainer. Dan werkt het al. Een ergometer met ANT+ werkt overigens ook, zoals bijvoorbeeld de Wahoo Kickr.
Thuis trainen is vooral saai. Ja, ook met Zwift. Ik heb Zwift eventjes gebruikt maar ben er al een beetje op uitgekeken. Nu probeer ik VirtualTrainer waar ik mijn eigen fietstochten (ik neem alles op met een Contour Actioncam) na kan fietsen. Dat is wel leuk, bovendien zijn de snelheden dankzij de vermogensmeter goed vergelijkbaar. Verder veel intervaltrainingen waar ik Sufferfest voor gebruik, die werken overigens ook prima met virtualtrainer/trainerroad. De weerstand wordt dan automatisch aangepast op basis van wat de video doet.
Maar… nothing beats the real thing. Als het droog is en het vriest niet, ga ik toch liever naar buiten. Dat is persoonlijk. Zo’n stilstaand ding vind ik toch vrij saai, anderhalf uur is wel de max voor mij.
Overigens heb ik kinderen die ’s avonds neigen te slapen. Daarom heb ik geen Tacx of Kickr maar een ergoracer van Kettler. Kan ook al die dingen als hierboven maar is muisstil. Ik fiets op zolder vlak boven de kids en ze zijn er nog nooit wakker van geworden. Bovendien is het niet zo erg als het op zolder naar zweet ruikt ;-).
Hoe minder steil des te meer voordeel van een groep. Dus dat argument is niet zo best..
Van Plaza “weten” we vrij zeker dat hij tien jaar terug aan het spul zat. Dan is het dus logischer dat hij slechter gaat presteren dan beter.
Ergo: hij is misschien niet clean, maar waarschijnlijk niet smeriger dan voorgaande jaren dus hoe dan ook een knap staaltje zelfverbetering op je 35e.
De clinic op Cyclingnews is leuk hoor. Heb er veel geleerd. Zeker in de jaren van Armstrong/Landis.
Maarrrrrrrrrrrrr
het niveau is nu: Dumoulin spiegelt zich aan Wiggins, dus een schuldbekentenis.
Verder dezelfde argumenten als hier maar vooral dooddoeners.
Bij atletiek zijn er foute coaches, gelinkt aan sporters en een bond waar wegkijken de norm is. Dat is Fietsen tot en met 2008.
Fietsen tegenwoordig zit natuurlijk nog vol met dopers maar ik geloof werkelijk dat het minder gecontroleerd wordt vanuit de teams. Astana, maybe. Maar veel verder dan dat zie ik het nergens gaan. Er zijn geen aanwijzingen voor. Sky had Leinders maar verder eigenlijk heel weinig. De laatste ‘discovery’ van de clinic waar je wat mee zou kunnen is dat Bilharzia waar Froome aan leidt, in feite betekent dat je geen Astma hebt omdat het een tegenhanger daarvan is. Dus als je Astma hebt, heb je geen Bilharzia en vv. Froome had die bacterie wel maar vorig jaar ook Astma en zei dat hij daar al jaren aan leed. Dat was vreemd.
Verder… dooddoeners omdat het doping gebruik veel subtieler en in mindere mate voorkomt. EPO is een maskeringsmiddel geworden voor bloedtransfusies en die zijn al ’tricky’ voor het bloedpaspoort bij 100mg. Ofwel: het effect is dan heel klein. Dus misschien de moeite waard, maar niet de enorme boost die je 10 jaar geleden nog had. En dus verzandt de Clinic tegenwoordig in nietszeggende bewijzen. Watt/kg is wel leuk maar uiteindelijk KAN het natuurlijk wel. 6 watt/kg is Super Super hoog maar het kan. Dumoulin trapte die wattages nooit in lange etappekoersen maar kon ze wel trappen. Nu doet hij het wel. Vreemd vreemd vreemd maar het kan. Dus kun je benoemen dat het opvallend is maar niet heel veel meer dan dat.
Atletiek is een vuile sport. Fietsen was dat, nu is het een ‘gewone’ sport waar nog steeds geklooid zal worden maar het effect lijkt klein.
Ik trap een slordige 4 w/kg. Bij 73 kilo. Dus redelijk hoog wattage met teveel kilo’s (gelukkig rijd ik op het platteland). Mijn Vo2Max is niet bijzonder hoog. Iemand die wél talent heeft, zal 20% meer Vo2 Max kunnen hebben. Dus is het zo vreemd dat een Quintana met minder dan 60kg de 6 w/kg haalt? Dat is ‘maar’ 360 watt. Neuj. Kan ik me wel indenken. Dat een Tom met bijna net zoveel kilo’s ruim de 400 watt haalt. Snap ik wel, tussen mijn concurrenten zitten al jongens met een FTP van 350.
Dus ik denk dat je schoon kunt presteren in het profpeloton. Dat gasten zijn die van 400 watt proberen 410 watt te maken met spullen… vast wel. Maar dat betekent niet dat 410 watt ‘dus’ vuil spel is want het zou schoon kunnen.
Over Dafne wil ik het liever niet mee hebben… ik had de schoonfamilie al op mijn dak ;-)
@schipperaar bedankt voor je trainingsadviezen joh. ik geef het meteen door aan mijn coach. dat hij daar nooit aan heeft gedacht is een schande.
Ik noemde pas geleden op een feestje Dafne Schippers nonchalant Testonneronnetje Schippers toen het erover ging. Vrij ongenuanceerd, maar soit. Het fascinerende is hoe mensen die dat kind totaal niet kennen (alleen van TV) zich persoonlijk aangevallen voelden en haar vol passie gingen verdedigen.
Dumoulin is een sympathieke jongen waar je je mee kunt identificeren en dus wordt hij ‘geloofd’. Want bla bla. Dat er talloze redenen zijn om te twijfelen aan wat er gebeurd wordt met drogredenen weggeredeneerd om te concluderen dat het volstrekt logisch is wat we op TV zien.
Dat is het niet. Bij iedere Rus zou je met buikpijn zitten kijken. In de Ronde van Romandië werd een jonge knul genadeloos afgemaakt (ook door de heer Zonneveld en talloze nicknames in deze thread), net als Astana in de Giro (zoals de heer Zonneveld en talloze nicknames in deze thread).
Maar nu is het een Nederlander met een nog onwaarschijnlijkere prestatie en wordt hier met droge ogen beweerd dat het volstrekt logisch is en man man man wat zitten we te genieten.
Dat is hypocriet. En dat wilde ik hier even kwijt.
(En nu hopen dat ie wint want man man man wat zou dat gaaf zijn!)
@schipperaar: leg dat Tony Martin maar eens uit. Die hoeft maar 25 watt meer te trappen dan Dumoulin.
@xistnc: ik fiets nu bij de amateurs met een FTP van 290. 3.9 watt/kg. Geef mij 78 watt erbij en ik haal 5 watt/kg en kan ik criteriums winnen bij de elite zonder contract. Als je Aru 78 watt erbij geeft, haalt hij Armstrong in z’n goede jaren fluitend bij, kan hij in bocht 7 nog een pilsje naar binnen tikken om alsnog de rit te winnen. Als je 78 watt niet veel vindt, wat dan wel?https://mobile.twitter.com/thijszonneveld/status/639409783058120705?p=v
Bron: Giant. Maar fijn dat hier mensen zitten die zowel vermogensdata als gewicht beter kunnen inschatten dan de mensen van het team zelf..
Meintjes 59 kg
Nieve 62 kg
Moreno 59 kg
Chavez 54 kg
Valverde 62 kg
Quintana 58 kg
Majka 62 kg
Purito 57 kg
Aru 61.5 kg
Dumoulin 70 kg8kg meer dan Aru betekent bergop al snel 48 watt meer. En ten opzichte van Purito zelfs 78 watt meer. Quintana mag 72 watt minder trappen om net zo snel omhoog te gaan. En niet bij een klimtijdrit maar aan het eind van een etappe.
Dat is niet een beetje. Dat is koeiesuperveel. Zo’n motor slurpt brandstof en dat is niet erg als je maar een uurtje hoeft (TT) maar bergetappe na bergetappe… dat is niet heel normaal.
Tsja, als Giant niet Giant was maar Astana, dan zou Craddock inmiddels urenlang aan kop bergop gesleurd hebben. Daar zijn niet alleen de toppers verdacht maar de hele selectie ;-).
Op basis van deze Vuelta mag je discussieren over Dumoulin maar een teambreed dopingplan lijkt me vergezocht..
<krypton>Het altijd maar weer aanvoeren van volledig onbetrouwbare wattageberekeningen is zoooo vermoeiend.</krypton>
In hoeverre vind jij vermogensmeters onbetrouwbaar? De cijfers komen notabene van Giant zelf. Het hele veld rijd met die dingen en de helft gooit ze ook (openbaar) op Strava zodat je alles kunt zien.
Laat Pioneer (of Stages of SRM of Quark) maar niet horen dat je de metingen volledig onbetrouwbaar vindt. Het is hun hele business model.
Wattage is niet zomaar een indicatie. Die worden gemeten met een foutmarge van 1% en door Giant Alpecin regelmatig op internet gesmeten (transparantie waar Sky nog iets van kan leren). Bovendien rijd je inderdaad als groep naar boven. Dezelfde omstandigheden dus als je buurman 6 w/kg nodig heeft om boven te komen, heb jij dat ook nodig. Niks absurd aantal variabelen, hoe hard trap JIJ op je pedalen. Simpel as that.
Die 4.9 in zwitserland kwam van Alpecin zelf. Net als die 5.5 vorige week woensdag. Rodriguez haalde 6.2 zondag en Tom 6.0. Wel een kortere klim uiteraard. Op een klim van 5 minuten haal ik ook nog ruim 5 watt/kg, op de Alpe d’Huez kan ik dat (behoorlijk) vergeten.
Tom trapt lagere wattages dan Tony Martin en is ‘maar’ 5 kg lichter. Voor 5.5 w/kg zou Tony dan 27,5 watt meer moeten trappen. Desondanks is Martin nooit ZELFS MAAR IN DE BUURT geweest van wat Dumoulin nu bergop laat zien. Misschien in een klimtijdrit bergop (geen idee) maar niet aan het eind van 5 uur fietsen.
Simpelweg omdat zo’n motor meer energie verspilt dan een klein motortje van de springveren. Dus gaat je watt/kg omlaag en haal je het niet.
Indurain had daar natuurlijk geen last van en nu geldt voor Wiggins/Dumoulin hetzelfde. Dat is vreemd.
Dumoulin heeft de meest verrassende prestatiecurve van het hele peloton. Out of this world. Beter dan wat hij vóór de Tour kon (toen hij toch ook soort van gepiekt moet hebben) en veel beter dan wat hij vorig jaar kon. Als je dan ‘verdachte’ renners wilt analyseren, hoort Dumoulin bovenaan het lijstje. Tunneldenken om het als logisch te verkopen is nationalistisch optimisme, dat heeft niets met realisme te maken.
Wat spreekt voor hem?
– Hij lijkt zelf nog (oprecht) het meest verbaasd over zijn prestaties deze weken
– Zijn team begrijpt er ook weinig van heb ik het idee (zie quote Craddock gisteren)
– Het team staat bijna onderaan de lijst van verdachte teams
– Dumoulin is Nederlander (ok, geintje)
– Hij weegt ‘slechts’ 70kg. Dat is meer dan de gemiddelde klimmer maar minder dan de gemiddelde hardrijder. Met zijn FTP is het watt/kg dus ‘mogelijk’.Tegen hem:
– Nooit eerder laten zien, de jump van juli naar september is ‘out of this world’
– Zijn energieconsumptie moet ongelooflijk laag zijn gedurende een etappe om dit te kunnen
– Zijn herstelvermogen is ongelooflijk goed
– Zonder team in de finaleGeloof je Wiggins, dan is Dumoulin ook niet onmogelijk. Maar dit verkopen als ‘logisch’ is pure kul.
Fascinerende theorietjes hier. Dumoulin wordt blind vertrouwd terwijl de rest wordt afgemaakt.
Deze Vuelta verloopt logisch. Dumoulin is zwaarder dan de springveren om hen heen maar trapt dezelfde watt/kg. En op het vlakke (TT) rijdt hij dus harder want watt is dan belangrijker dan kg.
Dat hij na 5 uur koers nog steeds dik 5,5 watt/kg kan trappen is super normaal. Ook dat hij dat nog nooit eerder liet zien maakt niet uit. Hij kan urenlang koersen zonder zijn wattage te verliezen. Herstelvermogen is ook geweldig. Vandaag volgde hij Aru bergop als enige. Kan ook gewoon.
In Zwitserland haalde hij 4,9 w/kg en die 0.6 erbij in een ronde over 3 weken.. Sure. Niet verdacht.
Laat Cancellara en Martin het maar niet horen, die hebben nooit een doel gemaakt van een AK. Dom dom dom.
Oh ja, Schippers was ook clean. Want Nederlands. Die doen dat niet..
Dumoulin gisteren 5.3 watt/kg op de slotklim… dat is dan weer niet zo heel erg verdacht.
Aru moet ongeveer op 5.7 zijn uitgekomen. Ook niet heel bizar.
6.3 watt / kg…
De klimtijden deze Giro waren zo gek nog niet. Zelfs Contador registreerde en relatief trage tijd op de Mortirolo, ondanks dat hij vanaf de voet volle bak ging.
De nasmaak zit ‘m in de breedte van de kracht van Astana met renners die bij andere ploegen nooit in de bergen te zien waren. Dat dag in dag uit. En de ziekte van Aru om even later zo’n prestaties te leveren. Landa die ineens Contador verslaat bergop..
Ik ben er zelf nog niet uit. Het KAN natuurljk wel gewoon…
Je zult je omslagpunt moeten bepalen. Dat is niet eens zo makkelijk; het gaat om de hartslag die je met een maximale prestatie van een uur kunt volhouden.
De 220-leeftijd is kul. Gewicht en lengte zijn irrelevant als je wilt trainen op hartslag.
Je omslagpunt kun je het beste bepalen bij een SMA. Daar monitoren ze je hartslag, bloeddruk en ademhaling en kunnen het moment vrij nauwkeurig bepalen waar je de verzuring in gaat.
Zelf doen kan ook, dan benader je het vrij goed. Je maximum hartslag: ga steeds harder fietsen, van 30 naar 40 per uur. Dan sprint je volle bak. Op het moment dat je ploft, doe je twee trappen rustig en ga je nog een keer volle bak. Je benen moeten hier ontploffen maar denkbeeldig gaat rechts Cavendish aan, je springt in het wiel en probeert er met een lange sprint nog voorbij te komen. Heb je dit goed en serieus gedaan dan zul je zo’n beetje van je fiets af vallen maar heb je wel je maximale hartslag benaderd tot een slag of 3.
Je omslagpunt. Vind een stuk waar je 20 minuten kunt fietsen zonder stoplichten of iets waardoor je moet stoppen. Begin met een hartslag op 80% van je maximum. Doe dat een minuut of 5 en doe er dan 4 slagen bij. Doe dit totdat je benen vol lopen en je je ademhaling niet meer onder controle kunt houden. Stel dat je benen vol liepen bij hartslag 182 en je 178 nog redelijk kon volhouden. Je omslagpunt ligt – bij benadering – 12 punten onder je laatste blokje. Ofwel, 182 – 12 = 170.
Je hartslagzones worden dan:
Herstel: 60% tot 75% van je omslagpunt (voorbeeld: tot 128)
D1: 75% tot 85% van je omslagpunt (voorbeeld: tot 145)
D2: 85% tot 95% van je omslagpunt (voorbeeld: tot 162)
D3: 95% tot 100% van je omslagpunt (voorbeeld: 170)Wijze les: trainen met een gemiddelde is kansloos. Als je werkelijk 33 per uur fietst en je geen supertalent bent, kan ik 1 ding al concluderen: je fietst veel te hard. Zelf train ik veel met Amateur-A en Elite wedstrijdrenners en die komen zelden of nooit met een gemiddelde van 34 per uur thuis. Meestal rond de 30/31 per uur. Reden? Volle bak op je fiets gaan rijden is tamelijk zinloos. Je traint te intensief zonder echt snelheid te trainen.
Wil je snelheid trainen dan moet je dat in een trainingswedstrijd doen. In een peloton 40+ rijden betekent een intensieve interval training. Daar word je beter van. Niet in je eentje 35 rijden. Als je in je eentje fietst, bestaat het gros van je trainingen uit D1/D2. Ofwel: lekker peddelen zonder moe te worden. Want je omslagpunt kun je een uur volhouden dus in jouw trainingen zit je waarschijnlijk tegen de D3 aan. In D1 moet je hartslag dan 20 slagen lager.. maar daar bouw je duurvermogen mee op. Combineer dat met intervaltrainingen (korte blokjes D3/sprintjes) en je wordt beter.
Wielrennen is meer dan hard fietsen…
Train ook vooral op cadans. Probeer die minimaal op 90 te houden. Anders ga je alleen maar stoempen en maak je geen gebruik van een soepele tred.
Ik ga voor Koen de Kort. Erg actief in de Australische wereld, populair in het peloton en onderdeel van een sprinttrein.
Nee pirazzi. Het gaat om ozon behandeling van het bloed. Dus moet je bloed afgeven, dat behandelen met ozon en weer terugplaatsen.