Aangemaakte reacties

12 berichten aan het bekijken - 401 tot 412 (van in totaal 412)
  • In reactie op: WF Fictieve Koersen 2017 – Eindstand en afsluiting topic #236503

    Het parcours van de Vuelta de las Canarias 2017! Ik heb geprobeerd het enigzins kort te houden. Meer gedetailleerde beschrijvingen zijn te vinden op de website https://vueltadelascanariasworldpress.wordpress.com/

    *Etappe 1: Las Palmas de Gran Canaria – Las Palmas de Gran Canaria (ITT) > 23,0 km*
    http://www.mapmyride.com/routes/view/1411583470
    De eerste etappe in de geschiedenis van de Vuelta de las Canarias is een tijdrit door de co-hoofdstad en tevens grootste stad van de archipel: Las Palmas de Gran Canaria. De start ligt aan de westzijde van het Parque Doramas, waar onder meer het Museo Nestór te vinden is. Na een korte ronde door het zakelijke centrum volgt een steil klimmetje van 1,4 kilometer. Op de Calle Valle Inclán, op de top van het klimmetje na 4 kilometer koers, ligt het eerste tussenpunt. Een lichte afdaling volgt naar de voet van de tweede beklimming. Deze 2,4 kilometer lange, onregelmatige klim leidt de renners naar de industriewijk Las Majadillas. Hierna blijft de weg golvend oplopen tot nabij het Estadio Gran Canaria, waar de volgende tijdsmeting ligt na 14 kilometer. Hierna volgt nog een afdaling en enkele kilometers door het oude centrum, waarna de renners weer koers zetten richting het Parque Doramas.

    *Etappe 2: Telde – Maspalomas > 151,3 km*
    http://www.mapmyride.com/routes/view/1258111321
    De start van etappe 2 ligt in Telde. Na een ronde rond de startplaats wordt koers landinwaarts gezet. Vlak na het buitenrijden van de stad, ligt de eerste beklimming van de dag al te wachten: de Alto de El Palmital. Zodra we een buitenwijkje van Las Palmas bereiken, Tafira Alta, beginnen we aan de tweede en langste beklimming van de dag, de Alto de Las Cumbres. Een lange klim van bijna 20 kilometer leidt de renners richting het centrum van het eiland. De top ligt iets voorbij het bergdorpje Galas, bij het natuurgebied Las Cumbres. Enkele kilometers verderop, wanneer we de Montañón Negro passeren, vinden de renners de ravitailleringszone. Een bochtige afdaling naar het dorpje Artenara volgt, waar de eerste tussensprint te vinden is. Een weg aan de en bergrand biedt vervolgens een prachtig uitzicht over het bergachtige centrum van het eiland, met name de Pico de las Nieves en de volgende uitdaging: de Roque Nublo. Na een klim van 9,3 kilometer ligt de top zeer dicht bij zowel de Roque Nublo als de Pico de las Nieves. Wat volgt zijn 40 kilometers vrijwel volledig in dalende lijn. Na 115 kilometer wordt voor het eerst de agglomeratie van Maspalomas binnengereden. Na het binnenrijden van San Fernando ligt er een tussensprint in Playa del Inglés op 32 kilometer van de streep. Er moet echter nog een keer worden geklommen. Opnieuw wordt er landinwaarts gereden, richting het lokale Aqualand. Hier ligt de voet van de slotklim: de Cima Pedro González. Een onregelmatige klim brengt ons over 6,9 kilometer richting de dierentuin Palmitos Park. De echte afdaling is veel korter: slechts 2,5 kilometer. De laatste 16 kilometer zullen snel zijn gezien de licht aflopende helling. In de laatste 4 kilometer moeten wel 9 rotondes worden genomen.

    *Etappe 3: Santa Cruz de Tenerife – Santa Cruz de Tenerife > 189,8 km*
    http://www.mapmyride.com/routes/view/1258076230
    Etappe 3 is de langste etappe van de ronde en komt daags na de verplaatsing naar het eiland Tenerife. De start vindt plaats in de andere co-hoofdstad van de Canarische Eilanden, Santa Cruz de Tenerife. Vanuit de schaduw van het Auditorio de Tenerife Adán Martín vertrekken de renners langs de kust in zuidwestelijke richting. De eerste beklimming van de dag is de Alto de Araya. Hierna volgt de Monte de la Esperanza, een klim van 7,3 kilometer aan maar liefst 10,6%. Met nog zeker 130 kilometer te gaan dalen we vervolgens weer richting Santa Cruz. Na 67 kilometer, dus met nog 122 kilometer voor de boeg, wordt voor het eerst opgedraaid op het lokale parcours dat twee keer moet worden afgelegd. Voor de eerste keer kunnen de renners de finale verkennen: een afdaling gevolgd door de Alto de Los Campitos; een kort klimmetje van 3,4 kilometer richting een buitenwijk van Santa Cruz Vervolgens moet er worden afgedaald tot de laatste kilometer waarna de finish vlak is. Bij deze eerste passage en straks de tweede passage, echter, zijn er punten te verdienen in een tussensprint aan de finish. Een vlak tussenstuk van zo’n 8 kilometer volgt alvorens de renners aan de volgende hindernis beginnen: de Pico del Inglés. Vanuit het dorpje beginnen we aan een klim door het natuurreservaat Anaga. 20 kilometer klimmen is niet mis, maar de klim is opgedeeld in meerdere stukken. Vanaf de top is het nog 26 kilometer tot de finishlijn. Deze kilometers zijn dus, buiten de laatste en de Alto de Los Campitos, in dalende lijn. In de afdaling wordt ook nog de stad San Cristóbal de La Laguna gepasseerd. De laatste echte bocht ligt op 1 kilometer van de meet, de finish ligt vervolgens aan het Plaza de España.

    *Etappe 4: Tacoronte – Costa Adeje > 171,2 km*
    http://www.mapmyride.com/routes/view/1258443376
    De start van de vierde etappe ligt heuvelop in het dorpje Tacoronte. Het dorp ligt iets landinwaarts ter hoogte van de prachtige kliffen aan de Baja de Marajá. Langs deze kliffen wordt in dalende lijn gekoerst richting de grootste stad van de noordkust van Tenerife: Puerto de la Cruz. Vervolgens draaien we landinwaarts, richting de hoofdweg en het naastgelegen dorpje Los Realejos, de eerste beklimming van de dag. Deze Alto is slechts 2 kilometer lang, maar is erg steil. Wanneer we het plaatsje Icod bereiken begint de weg weer omhoog te lopen. Koers wordt gezet richting de top van de tweede beklimming in de buurt van het plaatsje San José de Llanos. Na een uitloper kan vervolgens worden begonnen aan de afdaling. Deze afdaling is ongeveer 18 kilometer lang en brengt de renners bijna helemaal terug naar zeeniveau. Iets verderop, in Playa San Juan, staat de bevoorrading op de renners te wachten. Langzaamaan komen de renners dichter bij de finishplaats Costa Adeje, maar om op het afsluitende lokale rondje te beginnen, moet er eerst geklommen worden richting het dorpje Adeje. Deze Alto is ook opgenomen in het circuit, maar dan vanaf de (zuid)oostelijke zijde, in tegenstelling tot de westzijde die moet worden overwonnen alvorens we aan het circuit kunnen beginnen. Bij de eerste doorkomst, en straks ook bij de voorlaatste, aan de aankomst wordt een tussensprint gehouden. Renners hebben ruim genoeg de tijd om de finale te verkennen, aangezien er drie rondes moeten worden gereden. Nadat de finish is gepasseerd zetten de renners koers richting Adeje, waar dus nog driemaal om een bergprijs gestreden kan worden. Zodra de top is bereikt is het nog ruim 13 kilometer tot de finish. Met nog 4,3 kilometer te gaan bereiken we een bochtige zone Vanaf de laatste 2 kilometer loopt de weg licht omhoog en blijft het parcours bochtig. Dan bereiken we echter de weg aan de Caldera del Rey. Hoewel de finish op een uitgerekte lange bocht licht, telt de laatste kilometer, in tegenstelling tot de hectische voorafgaande kilometers slechts één echte bocht.

    *Etappe 5: Los Cristianos – San Juan del Reparo > 135,9 km*
    http://www.mapmyride.com/routes/view/1258561834
    De derde en laatste etappe van het Drieluik van Tenerife. De start vindt plaats in badplaats Los Cristianos. Na 14 kilometer draaien we echter landinwaarts en doemt de eerste beklimming van de dag op; de Alto San Miguel de Abona. Hierna volgt een korte afdaling naar de tussensprint in Valle San Lorenzo en, iets verder, het dorpje La Camella. Daar begint de misschien wel zwaarste beklimming van deze ronde; die van El Retamar. Deze beklimming is één van de vier wegen om Parque Nacional del Teide te bereiken, het enorme nationale park rond de Pico del Teide. Voordat de top op 2196 meter is bereikt moeten er maar liefst 29,7 kilometer aan een stuk geklommen worden. Wanneer de renners de top hebben bereikt mogen ze eerst nog zeven kilometer door de ijle lucht op de hoogvlakte rijden alvorens de afdaling kan worden ingezet. Vergeet overigens niet, deze etappe begon op zeeniveau… Wat de renners vast niet plezierig zullen vinden, is dat ze na de hoogvlakte nog niet eens halfkoers zijn. Waar ze wel blij mee zullen zijn is een 35 kilometer lange afdaling, zonder technische bochten. Hierna volgt wel direct de Alto de Arguayo. Glooiende wegen leiden het peloton vervolgens naar de voet van de slotklim richting San Juan del Reparo, de Mirador de Garachico. Deze klim is 7 kilometer lang en met een spectaculair uitzicht over de zee krijgen de afgelopen drie dagen een waardige apotheose.

    *Etappe 6: Santa Cruz de La Palma – Roque de los Muchachos > 108,0 km*
    http://www.mapmyride.com/routes/view/1410436534
    De slotetappe van de eerste Vuelta de las Canarias is op het derde eiland dat deze ronde aan zal doen: La Palma. Een korte maar zeer lastige etappe zal voor de apotheose zorgen in deze zesdaagse. De start vindt plaats in de hoofdstad van La Palma: Santa Cruz de La Palma. De eerste kilometers zullen richting de Montaña de la Breña lopen. Hierna volgt een hoogvlakte, waar na 22 kilometer in het kleine dorpje Buenavista de Abajo een tussensprint ligt. Bij het uitrijden van de stad dwingt de weg ons landinwaarts voor onze tweede beklimming van de dag. De Alto Barranca del Agua is vrij kort, maar is des te steil. Slechts twee kilometer later vinden we in Puntallana de laatste tussensprint van de dag en de ronde op wederom een hoogvlakte. Na een prachtige weg met enkele tunnels ligt na een viaduct, de Puente de Los Tilos, in het dorpje Los Sauces de ravitailleringszone. Even verder bereiken we langzaam de finale. Met nog 53,5 kilometer te gaan bereiken we de voet van de Alto de Barlovento. Deze klim is 8 kilometer lang. Twee licht dalende kilometers mogen geen afdaling genoemd worden voordat we op weer een soort hoogvlakte terecht komen. Vanaf de Barlovento begint eigenlijk een trappenzone: een klim zonder echte afdaling snel weer gevolgd door een nieuwe beklimming. Een kleine negen kilometer na de Barlovento begint de volgende klim namelijk: de Roque del Faro. Een bochtige, onregelmatige klim van 12 kilometer. Wat volgt is een lichte afdaling van een kilometer of vijf. Vanaf Llano Negro gaat de weg echter weer omhoog. De Roque de los Muchachos is het hoogste punt van het eiland en deze ronde. Een klim van 19 kilometer aan 7,7%. Vlak onder de absolute top zal een streep worden getrokken, waarna de renners verzorgd worden op de verschillende terreinen van het observatorium. De finishlijn zal liggen op 2398 meter boven zeeniveau.

    In reactie op: WF Fictieve Koersen 2017 – Eindstand en afsluiting topic #236229

    Aanstaande vrijdag gaat de eerste meerdaagse ronde van dit jaar van start, de Vuelta de las Canarias.

    Historie en info:
    De Vuelta de las Canarias is een nieuwe koers op de wielerkalender. Nadat de geruchtenstroom van Vuelta-starts en finishes op de vulkanische eilanden voor de West-Afrikaanse kust regelmatig, waaronder afgelopen jaar, opwelde is besloten om een zesdaagse voorjaarskoers te organiseren. Met een wat aparte plaats op de kalender (vrijdag 24 februari tot en met woensdag 1 maart) wordt getracht om zoveel mogelijk toppers en ploegen de oversteek te laten wagen na de Rondes van Andalusië en de Algarve (beide eindigend op 19 februari), of vlak voor andere voorjaarskoersen, zoals Parijs-Nice en de Tirreno (startend op respectievelijk 5 en 8 maart). In februari is de gemiddelde temperatuur 20 graden Celsius, perfect om te koersen dus. Wel is er in het binnenland een kans op neerslag en, gezien het bergachtige karakter, wat frissere temperaturen. Voor dit jaar zijn er zes etappes uitgetekend op drie eilanden: twee op Gran Canaria, drie op Tenerife en één op La Palma. Het onstuimige, bergachtige karakter van de eilanden zal zorgen voor een lastige koers en attractief koersverloop, terwijl er ook prachtige natuurbeelden geschoten kunnen worden.

    Voor de eerste editie heeft de organisatie flink uitgepakt. Dagelijks moeten de nodige hoogtemeters gemaakt in de laatste twee etappes kennen een finish bergop. In de voorlaatste rit passeren de renners de Pico del Teide, de vulkaan die niet uit het zicht valt te onttrekken op Tenerife en op de slotdag krijgen de renners een aankomst op de Roque de los Muchachos voorgeschoteld. Beide etappes starten rond zeeniveau en passeren de 2000 metergrens; veel klimmen dus. Om dit te kunnen rechtvaardigen zijn korte etappes het devies voor de organisatie; gemiddeld zijn ze 130 kilometer lang.

    De leiderstruien staan symbool voor de vlag van de Canarische Eilanden. De leiderstrui in het algemene klassement is geel, de jongerentrui is wit. Daarnaast is de trui voor de leider in het puntenklassement blauw. De rode bergtrui die wordt uitgereikt staat symbool voor Spanje. Ten slotte krijgen de leiders in het ploegenklassement gele helmen en rugnummers en de winnaar van de prijs van de strijdlust een groen rugnummer, symbool voor de natuur. Dagelijks zijn ook op verschillende momenten bonificatieseconden te verdienen. Aan de finish liggen 10, 6 en 2 seconden klaar voor respectievelijk de nummers 1, 2 en 3 en bij de twee tussensprints kan telkens een bonus van 3 of 1 seconden gepakt worden door de nummers 1 en 2.

    Het etappeschema is al te bekijken op de website van de organisatie en zal morgen ook hier gepost worden.
    https://vueltadelascanariasworldpress.wordpress.com/

    In reactie op: WF Fictieve Koersen 2017 – Eindstand en afsluiting topic #236220

    Mooie overwinning voor Ferrari, zijn eerste profzege volgens mij. Het gebrek aan hoogtemeters zorgde in ieder geval niet voor een gebrek aan spanning in de slotfase. Leuke koers!

    In reactie op: WF Fictieve Koersen 2017 – Eindstand en afsluiting topic #235715

    Wedstrijd: GP Buenos Aires Provincia
    Naam: Drossard Kudus
    2.0x Maximulano Ariel Richeze
    1.8x Juan Sebastian Molano
    1.6x Jose Luis Rivera
    1.4x Mateo Busato
    1.2x Robinson Chalapud
    1.0x Juan Esteban Arango
    1.0x Manuel Belletti
    1.0x Lucas Gaday

    Wedstrijd: Melbourne
    Naam: Drossard Kudus
    2.0x Caleb Ewan
    1.8x Jay McCarthy
    1.6x Jempy Drucker
    1.4x Nathan Haas
    1.2x Anthony Giacoppo
    1.0x Jack Bauer
    1.0x Travis McCabe
    1.0x Niel Van der Ploeg

    De organisatie van de Vuelta de las Canarias is blij mede te delen dat de eerste editie verreden zal worden over drie eilanden: Gran Canaria, La Palma & Tenerife. Daarnaast zal de eerste etappe een openingstijdrit worden. Ook is zeker dat alle Spaanse ploegen en een nationale selectie van Spanje op 24 februari aan het vertrek zullen verschijnen.

    Voorlopige Startlijst:
    Movistar Team (WT)
    Caja Rural – Seguros RGA (PCT)
    Burgos-BH (CT)
    Euskadi Basque Country-Murias (CT)
    Spanje (NT)

    Ten slotte mag ook het programma voor de rest van het jaar worden medegedeeld:
    * 24 Feb-1 Mrt – Vuelta de las Canarias (2.1)
    * 2 Mei-7 Mei – Ronde van Hessen (2.1)
    * 7 Jun – Derry/Londonderry-Sperrins GP (1.2)
    * 10 Jun – Manx Cycling Classic (1.2)
    * 16 Aug-20 Aug – New York Cycling Week (2.1)

    Leuke koers! Ondanks het koersverloop toch een strijd tussen de favorieten met spanning tot aan de streep… Dat moet wel pure reclame voor de wielersport in Mexico zijn geweest. Thwaites op het laatste moment wisselen voor Greg Henderson was waarschijnlijk niet de beste beslissing voor mijn prono :p

    2.0x Bert van Leberghe
    1.8x Gregory Henderson
    1.6x Zakkari Dempster
    1.4x Aleksejs Saramotins
    1.2x Tom van Asbroeck
    1.0x Uri Martins
    1.0x Reinardt Janse van Rensburg
    1.0x Andrew Fenn

    Ik heb gisteravond even gebrainstormd en heb mogelijk drie ideeën voor koersen die de Manx Cycling Classic zouden kunnen vervangen. Alle drie de koersen hebben een vergelijkbaar karakter: heuvelachtig met kansen voor sprinters. Ik zou ook de Manx Cycling Classic gewoon door kunnen laten gaan, naar idee van mhp88. Lijkt me eigenlijk ook wel leuk en daarom heb ik het volgende bedacht. Misschien dat jullie kunnen aangeven wat jullie het meest aantrekkelijk lijkt of het liefst zouden zien. Dan zal die koers in ieder geval doorgaan.

    Optie 1: Závod Vltava – Lipno
    Een koers in Zuid-Tsjechië en het uiterste noorden van Oostenrijk. Start in UNESCO-werelderfgoed dorpje Český Krumlov. Vanuit het prachtige middeleeuwse centrum wordt langs de oevers van de Moldau (Vltava in het Tsjechisch) koers gezet richting het Bohemer Woud. Vervolgens zal een heuvelachtige ronde worden genomen rond het Lipnomeer, een stuwmeer dat flink in opkomst is qua toerisme. Hierbij zal ook enkele kilometers door Opper-Oostenrijk worden gekoersd. Aan mooie natuurplaatjes dus geen gebrek. De finish ligt in het dorpje Lipno nad Vltavou.

    Optie 2: Klagenfurt – Villach – Klagenfurt
    Een iets zwaardere koers dan de eerste. Start in Klagenfurt om vervolgens kriskras door Karinthië te trekken. Ongeveer halverwege passeert het peloton in de andere grote stad in Karinthië: Villach. Vervolgens zal het peloton terugkeren in de richting van de startplaats. De beklimmingen zijn iets langer dan de Tsjechische koers, maar na de laatste beklimming hebben de sprinters wel dertig kilometer de tijd om terug te keren. Mooie beelden gegarandeerd in het prachtige Oostenrijkse heuvelland en met passages langs de Drau, de Ossiacher See en de Wörther See.

    Optie 3: Êtaile de Jèrri
    De vreemde eend in de bijt. Een koers op het Britse eiland Jersey, vlak voor de Normandische kust. Met start en finish op de promenade van St. Helier is het draaien en keren geblazen. De heuvels hebben een totaal ander karakter dan de langere klimmen in Tsjechië en Oostenrijk. De hindernissen in Jersey zijn meer vergelijkbaar met de Limburgse heuvels: een paar honderd meter vrij steil, daarna wat minder steile stukken en lange uitlopers. Beklimmingen langer dan 2 kilometer zijn er nauwelijks te vinden. Met open stukken langs de kust kan de wind hier ook een rol spelen.

    Optie 4: Manx Cycling Classic
    Ik kan, zoals voorgesteld door mhp88, deze koers ook gewoon door laten gaan als perfecte voorbereiding op dat NK. Start en finish op de promenade van Douglas. Misschien valt de koers het beste te omschrijven als een combinatie tussen de koersen in Oostenrijk en Jersey; enkele korte steile klimmen en enkele langere. Ook hier kan de wind invloed hebben op het koersverloop. Over het parcours van het NK is nog niet veel bekend, maar ik vermoed dat ook daar de Snaefell de scherprechter zal zijn. Lijkt me stiekem inderdaad ook wel leuk om te zien hoe het later die maand in het echt zal aflopen.

    Dit is overigens ook een koers met historie: populair in de jaren ’60 met deelnemers als Eddy Mercx, Lucien van Impe, Sean Kelly en Laurent Fignon. De erelijst, met onder meer Jo de Roo, Rudi Altig, Tom Simpson, Jacques Anquetil en Robert en David Millar, is op zijn minst chique te noemen. Vorig jaar voor het eerst sinds 2003 weer gereden als onderdeel van de Spring Cup, zeg maar de Britse tegenhanger van de Topcompetitie, maar geen officiële UCI-koers. Winnaar van vorig jaar was Ian Bibby.

    Ik zie net dat het Brits kampioenschap in Juni op Isle of Man wordt gehouden… :/ Misschien is het beter om de Manx Cycling Classic een jaartje uit te stellen, aangezien het parcours en deelnemersveld dat ik voor ogen had waarschijnlijk niet veel zou verschillen van het NK. Wellicht komt er nog een andere eendaagse voor in de plaats.

    @mph88 De Vuelta de las Canarias (2.1) zal plaatsvinden tussen 24 februari en 1 maart, mooi tussen Algarve/Andalusië en Parijs-Nice/Tirreno in. De Hessenrundfahrt (2.1) zal plaatsvinden van 2 tot 7 mei, wanneer veel renners al in Hessen zijn voor Rund um den Finanzplatz.

    Voor de New York Cycling Week (2.1) heb ik nog geen vaste datum maar verwacht deze maar eind Augustus. Voor de Manx Cycling Classic (Isle of Man) en de Derry/Londonderry – Sperrins GP (Noord-Ierland) heb ik nog niet beslist of ze 1.1 of 1.2 worden maar zullen plaatsvinden in Juni.

    Heb er zin in mannen!

    In reactie op: WF Fictieve Koersen 2016 #221895

    De afgelopen maanden dit forum ontdekt en stilletjes een beetje afgekeken. Het lijkt me leuk om volgend jaar ook mee te doen. Ik heb op dit moment plannen klaarliggen voor de Vuelta de las Canarias, een korte ronde op de Canarische Eilanden voor in februari. Daarnaast heb ik ook een ronde in de Duitse deelstaat Hessen, een eendagskoers op Isle of Man en een ronde in New York State paraat. Eventueel kan daar nog een eendagskoers in Noord-Ierland bijkomen.

12 berichten aan het bekijken - 401 tot 412 (van in totaal 412)

Headlines