WF Fictieve Koersen 2017 – Eindstand en afsluiting topic

|
25 berichten aan het bekijken - 401 tot 425 (van in totaal 470)
  • #302455

    Poeh, dat is wel een hele omslag. Met uitzondering van Dassonville zijn alle Armee de Terres en Aubergines weggevaagd. Toch wel verrassende zege van Godon, hoewel in een 2.2 deelnemersveld hij natuurlijk wel goed meekan. Gaat er morgen nog wat gebeuren?

    #302611

    2e etappe:
    Luxemburg (Diekirch)-Brussel 217 km

    Een lange rit van het Luxemburgse Diekirch naar Brussel. In de beginfase dwars door de Belgische Ardennen, maar aan het einde vlakt de rit af en is de kans groot op een sprint op de Hoeba de Strooperlaan in Brussel. De aankomst die bekend is van Parijs-Brussel, of tegenwoordig de Brussels Cycling Classic. Een lastige, licht oplopende aankomst. Vooral na 217 kilometer.

    Parcours: https://www.dropbox.com/s/6563fhlsf232lza/Luxemburg-Brussel.png?dl=0

    Vanuit de start is het direct bergop en Cofidis heeft meteen plannen om het leider Kirsch lastig te maken. Jimmy Turgis vanuit de officiële start met een versnelling en hij lanceert ploegmaat Rossetto. Rosetto krijgt direct Sebastien Delfosse (WB Veranclassic) op het wiel, hij verdedigd te leiderstrui van ploegmaat Kirsch. Rossetto en Delfosse rijden snel weg van het peloton, andere renners proberen de oversteek te maken, maar slagen daar niet in. Het ervaren duo gaat daar te hard voor. Vlak voor de top pakt Delfosse dan toch over voor de bergpunten en verzekerd zich daardoor van de bergtrui, nadat hij gisteren in de aanval ook al punten verzamelde. De voorsprong is een seconde of 10 op een achtervolgend groepje. Antoine Perez (Cofidis) met een demarrage vlak voor de top, ploegmaat Godon, de nummer twee in de stand, moet passen en Kirsch rijdt zelf het gat dicht. De enige renners die Kirsch kunnen volgen zijn Duyn (Willems), Domagalski (One), Baillifard (Roth) en ploegmaat Habeaux; ook Godon kan nog net het wiel van Habeaux houden. En dan zijn we pas 5 kilometer onderweg. Kirsch rijdt het gat dicht op Perez en vijf anderen sluiten ook aan. Niet veel later is het gat naar Rossetto en Delfosse ook gedicht en krijgen we 9 man aan kop. Daarbij de nummers 1,2,4,5 en 8 van het klassement. Nummer drie Guldhammer heeft dus voorlopig de slag gemist. Drie man van Cofidis en drie man van WB Veranclassic bij de negen vooraan en beide ploegen willen wel doorrijden. Met veel moeite weet er nog een groepje met Guldhammer, Schelling, Bongiorno en Chris Anker Sorensen aan te sluiten. Na 30 kilometer volgt het volgende klimmetje; WB Veranclassic verhoogd het tempo en nummer twee Godon moet passen. Maar ook de krachten van Habeaux en Delfosse zijn niet eindeloos en het valt stil in het groepje. Er zijn nog 180 kilometer af te leggen, even wat rust in de groep. Godon kan weer aansluiten. Baillifard besluit dat het een ideaal moment is om aan te vallen; hij is, als een van de weinigen, geen gevaar voor het klassement. De Zwitser verloor gisteren ruim twee minuten. Het groepje wordt ook weer wat groter, in kleine groepjes en één voor één komen de renners weer aansluiten. De Oostenrijker Geismayr (Vorarlberg), ook actief als MTB’er en veldrijder, gaat direct op en over het stilgevallen groepje; hij krijgt Chris Anker Sorensen (Riwal) en de Italiaan Gaffurini (Sangemini) met zich mee. Alle drie vormen zij geen bedreiging voor leider Kirsch. De eerste tussensprint na 60 kilometer gaat naar Baillifard, hij heeft een seconde of 20 voorsprong op de drie achtervolgers en zo’n 40 seconden op een eerste groep van een man of 20.
    Na de sprint begint de langste klim van de dag, vijf kilometer, maar de klim is niet heel lastig. Baillifard heeft gezien dat er drie man op komst zijn en houdt de benen stil. In de groep daarachter wordt er tempo gemaakt door WB Veranclassic, maar iedereen kan volgen. De voorsprong van de vier vooraan is op de top 45 seconden, ze zijn dus iets uitgelopen. In de achtervolgende groep geen aanvalspogingen op deze klim. WB Veranclassic op kop en in de lange afdaling die volgt gaat het tempo er helemaal uit; de koplopers lopen uit en van achteruit komen weer renners aansluiten. Daarbij een aantal rappe mannen: Hofstetter van Cofidis, Jules van WB Veranclassic en Steele Vonhoff van One. Ook Lecrocq van Roubaix weet met veel zin voor risico de aansluiting te maken. Ook bijna de volledige top15 van het klassement is teruggekeerd. Alleen Vegard Breen ontbreekt, maar de Noor zal waarschijnlijk zijn kopman Halvorsen helpen om weer terug te komen; ook SEG sprinter Jakobsen en Cibel-kopman Stallaert ontbreken nog voorin.
    Nu er wat sprinters zijn teruggekomen begint het in het eerste peloton van een man of 50 weer rond te draaien. Het belangrijkste doel is om de pure sprinters op achterstand te houden en om de koplopers binnen schootsafstand te krijgen. Geismayr, Sorensen, Baillifard en Gaffurini hebben inmiddels 2 minuten voorsprong bijeen gefietst. Na 120 volgt de tweede tussensprint van de dag. De koplopers rijden gewoon door, Sorensen passeert als eerste. Op anderhalve minuut volgt het eerste peloton. Het tweede peloton, met daarbij Halvorsen en Jakobsen, volgt op twee minuten van de koplopers, een halve minuut achter de eerste groep. Alle kans om nog terug te keren.
    Maar het zijn alleen SEG en Joker die rijden in het tweede peloton, terwijl voorin een aantal ploegen met één of twee renners ronddraaien. De achterstand blijft een tijdje schommelen rond de dertig seconden, maar loopt dan toch weer langzaam richting de minuut. De derde tussensprint van de dag ligt na 180 kilometer en Cofidis, met 6 in de voorste groep, rijdt het gat naar de koplopers dicht in een laatste poging om nog de leiderstrui over te kunnen nemen door secondes te pakken. De sprint wordt aangetrokken door Perez, Godon in het wiel en leider Kirsch in derde positie met een ploegmaat in het wiel, ook Dassonville gaat meedoen; Godon komt op kop, maar Dassonville en WB Veranclassic spinter Jules remonteren de Cofidis coureur eenvoudig. Ook Kirsch komt er nog overheen; Jules pakt de drie seconden, voor Dassonville en leider Kirsch pakt de laatste seconde en verstevigd daardoor zijn leiderstrui. Het achtervolgende peloton volgt op anderhalve minuut, die lijken niet meer terug te komen.
    Na de sprint wordt het tempo weer gemaakt door sprintersploegen; want naast Cofidis en WB Veranclassic zijn ook One, Auber en Roubaix sterk vertegenwoordigd in de eerste groep en aanvallers hebben geen schijn van kans in de laatste kilometers. Tim Kerkhof (Destil) houdt het nog het langst vol, van kilometer 18 tot 12 voor het einde rijdt hij eenzaam op kop. Daarna probeert Fumeaux (Roth) het nog met een aanval, in zijn afscheidskoers. De voormalig Zwitsers kampioen hangt zijn fiets aan de wilgen aan het einde van het seizoen. Maar hij wordt na drie kilometer alweer opgeraapt. Op drie kilometer van het einde proberen oud-Deens kampioen Kamp (Veloconcept) en oud-Vacansoleil-stagiair Timothy Stevens (Pauwels) het nog, maar zij worden vlak voor de slotkilometer weer bijgehaald. Cofidis brengt Hugo Hofstetter naar voren, One gaat voor Vonhoff, Armee de Terre brengt Tronet en Thomas; Jules zit al goed voorin, Lecroq heeft Antomarchi nog voor zich uit; August Jensen zit ook goed voorin, maar moet het alleen doen. Touze neemt de kop met Jakin en Dassonville in het wiel; bij een zege kan Dassonville zelfs nog het eindklassement pakken. Ook de klassementsrenners goed voorin. Er beginnen gaten te vallen in de groep, renners die hun werk gedaan hebben laten lopen en de klassementsrenners willen niet achter zo’n gat terechtkomen. Veel geduw en getrek en het treintje van Auber is elkaar kwijt. Totaal geen organisatie meer, de sprinters en klassementsmannen zijn voorin afgezet en moeten het nu zelf uitzoeken. Het peloton wel op een lint door de hoge snelheid en opvallend is dat Steele Vonhoff uit de lijn stuurt en de benen stilhoudt; het lijkt er niet op dat de rappe Aussie van One materiaalpech heeft; gewoon niet goed genoeg. Er valt daardoor wel een gat zo rond plek 15 in het peloton. Alo Jakin (Auber) gaat intussen de sprint van heel ver aan; ploegmaat Dassonville is hij kwijt, dus dan maar vroeg aangaan en Jakin pakt een gaatje op de anderen, Tronet krijgt het gat niet dicht en Hofstetter komt er overheen, Hofstetter naar Jakin toe, Dassonville heeft ook ruimte gevonden voor zijn sprint. Lecroq is daar ook plots aan de andere kant van de weg; Hofstetter komt langszij bij Jakin, die nog verrassend sterk blijft standhouden. Maar Hofstetter is sterker en pakt met een halve fietslengte de zege in Brussel. Voor een sterke Jakin die er vroeg aanging. Lecroq kwam van te ver en eindigt op plaats drie en Dassonville kwam er toch niet helemaal uit en wordt vierde. Jules op plaats vijf, voor Domagalski, Gaudin, Oram, Guldhammer en leider Kirsch wordt keurig negende en pakt daarmee de eindzege. Na plaats 15 vallen er wat gaten in het peloton, waardoor de top10 nog door elkaar kan worden geschud, onder meer nummer twee Godon verliest drie seconden.

    Uitslag tweede etappe:
    1 HOFSTETTER Hugo (Cofidis)
    2 JAKIN Alo (Auber)
    3 LECROQ Jérémy (Roubaix)
    4 DASSONVILLE Flavien (Auber)
    5 JULES Justin (WB Veranclassic)
    6 DOMAGALSKI Karol (One)
    7 GAUDIN Damien (Armee de Terre)
    8 ORAM James (One)
    9 GULDHAMMER Rasmus (Veloconcept)
    10 KIRSCH Alex (WB Veranclassic)
    11 DUYN Huub (Veranda’s Willems)
    12 KRIEGER Alexander (Leopard)
    13 TRONET Steven (Armee de Terre)
    14 BRAVO Garikoitz (Euskadi)
    15 SCHELLING Patrick (Vorarlberg)
    18 RUIJGH Rob (Tarteletto) +0:03
    23 GODON Dorian (Cofidis)
    106 (laatste) PONS Gaëtan (Leopard) +12:12

    Eindstand:
    1 KIRSCH Alex (WB Veranclassic)
    2 GODON Dorian (Cofidis) +0:04
    3 GULDHAMMER Rasmus (Veloconcept) +0:08
    4 DASSONVILLE Flavien (Auber) +0:09
    5 DOMAGALSKI Karol (One) +0:10
    6 DUYN Huub (Veranda’s Willems) +0:13
    7 ORAM James (One) +0:14
    8 STÜSSI Colin (Roth) +0:17
    9 RAILEANU Cristian (Differdange) +z.t.
    10 KASPERKIEWICZ Przemyslaw (An Post) +0:18
    11 PEREZ Anthony (Cofidis) +z.t.
    12 VINTHER Troels (Riwal) +0:19
    13 SCHELLING Patrick (Vorarlberg) +0:20
    14 BIZKARRA Mikel (Euskadi) +z.t.
    15 BONGIORNO Francesco (Sangemini) +0:22
    16 JENSEN August (Coop) +0:25
    17 RUIJGH Rob (Tarteletto) +0:28
    18 VAN RHEE Joey (Destil) +0:30
    19 BRAVO Garikoitz (Euskadi) +0:32
    20 ROSSETTO Stéphane (Cofidis) +z.t.
    21 DHAENE Brecht (Pauwels) +z.t.
    22 DELFOSSE Sébastien (WB Veranclassic) +0:34
    23 STEVENS Timothy (Pauwels) +0:35
    24 HONIG Reinier (Vorarlberg) +0:38
    25 THOMAS Benjamin (Armee de Terre) +0:39
    33 GOOS Marc (Sunweb CT) +2:28
    43 VERMEER Tom (Differdange) +3:56
    48 JANSSEN Adriaan (SEG) +5:36
    65 BEUKEBOOM Dion (Destil) +12:14
    80 KERKHOF Tim (Destil) +17:51
    81 BOSMAN Gert-Jan (Destil) + 17:52
    85 JAKOBSEN Fabio (SEG) + 20:55
    86 EEKHOFF Nils (Sunweb CT) + 20:57
    97 GUNST Davy (An Post) +21:13
    101 VAN DEN BERG Julius (SEG) + 24:17
    106 (laatste) SKAARSETH Anders (Joker) + 30:02

    #303454

    @Verweggistan
    Is er nog een Punten- en Bergklassement? Ik heb de eerste drie nodig. Alvast dank!

    Prono’s Straatsburg-Brussel

    Weeral maar één prono (waar blijven anonymous, billi, Don Hamstre, Drossard Kudus etc.?) De winnaar werd voorspeld, net zoals de nummer vier en zeven.

    Wedstrijd: Straatsburg-Brussel
    Naam: mhp88
    [x2.0] Alex Kirsch 15×2.0=30
    [x1.8] Julien Antomarchi
    [x1.6] Jimmy Turgis
    [x1.4] James Oram 4×1.4=5.6
    [x1.2] August Jensen
    [x1.0] Damien Gaudin
    [x1.0] Flavien Dassonville 8×1.0=9
    [x1.0] Reinier Honig
    30+5.6+8=43.8 punten

    #303723

    Puntenklassement
    1 GULDHAMMER Rasmus (Veloconcept)
    2 JAKIN Alo (Auber)
    3 KIRSCH Alex (WB Veranclassic)

    Bergklassement
    1 DELFOSSE Sébastien (WB Veranclassic)
    2 BAILLIFARD Valentin (Roth)
    3 RAILEANU Cristian (Differdange)

    #303766

    Tussenstand WF Fictieve Koersen 2017

    (Na Straatsburg-Brussel, nog zonder Stella Di Corsica)

    Alex Kirsch heeft nu al in drie wedstrijden punten gepakt en staat met 107 punten op plek 28. Dorian Godon komt binnen op plek 100. Rob Britton staat nog steeds aan kop met vier punten voorsprong op Geraint Thomas en tien op Coquard. Ook Ion Izagirre en Tao Geoghegan Hart hebben meer dan 200 punten. De volgende wedstrijd is Rund um Dresden van mhp88 op 14 oktober.

    #304869

    Hierbij een belangrijk bericht over de Ronde van Zuid-Europa.

    Ik heb afgelopen zomer nog gewerkt aan de ronde, maar door nieuwe interesses heb ik minder snel kunnen werken dan eerdere jaren. Bovendien heb ik Soul Brasil vervangen door UnitedHealthcare (omdat Soul Brasil collectief geschorst is), waardoor ik 13 etappes moest aanpassen. Ik heb nu 13 van de 21 etappes af. In september ben ik echter gestart met mijn studie aan de TU/e, wat mij meer tijd kost dan verwacht. Daarom meld ik hierbij dat de ronde voorlopig ingekort wordt van 21 etappes (Budapest-Tirana) naar 14 (Budapest-Istanbul). De veertiende etappe ga ik nog afmaken, verder is alles af. In december plaats ik de ronde met terugwerkende kracht, mocht er iemand in die maand ook een koers willen doen, laat het dan weten.

    Misschien maak ik de laatste week ooit nog af, volgend jaar. Eventueel sta ik ook open voor een samenwerking om de laatste week alsnog dit jaar te doen. Indien je geïnteresseerd bent, kun je mij een PM sturen op Wielerflits of (bij voorkeur) Cyclingsimulator (mits je dat speelt).

    #305479

    Rund um Dresden 2017
    UCI 1.HC, 14. Oktober

    “Gutentag, meine Damen und Herren. Ich bin Lukas Tessmer en dit is het Saksische sportnieuws van donderdag 12 oktober. Dresden is weer in rep en roer, want aankomende zaterdag wordt Rund um Dresden weer verreden. De koers die vorig jaar op het laatste moment niet doorging doordat er teveel takken op de weg waren gewaaid en het daardoor te gevaarlijk was, komt dit jaar ijzersterk terug. Het parcours van vorig jaar is niet veranderd, maar voor de nieuwe kijkers staan we er toch nog even bij stil. We zien de route hier achter mij op het scherm. De renners beginnen ter hoogte van het Gemeentehuis op de St. Petersburgstrasse en rijden zes rondes van 33,6km. De afstand is in totaal dus 200 kilometer. De route gaat langs de Elbe naar het oosten en de Elbe wordt via das Blaues Wunder overgestoken. Bij Pillnitz komt de eerste moeilijkheid: De Borsberg. En wie hebben we daar? Onze commentator van dienst zaterdag, Matthias Schwarzenbach. Matthias, wat kun je ons nog meer vertellen over het parcours?”

    “Danke Lukas. We staan weer bij de voet van de Borsberg, een van de scherprechters van Rund um Dresden. De heuvel is bijna drie kilometer lang en heeft een gemiddeld percentage van 8,5%, wat al gemeen is, maar de eerste kilometer is gemiddeld 14,6%, waarvan de eerste 300 meter ook nog eens over keien gaan. Daarna beginnen de uitlopers, waar renners een verschil kunnen maken. In de zes ronden wordt deze heuvel dus zes keer beklommen. Na de top is het nog 16 kilometer naar de finish. De renners blijven even op het plateau hangen en duiken dan naar beneden naar Loschwitz. Wat daar ligt… Nu ga ik even weg en kom over een paar seconden weer terug.
    Daar zijn we weer, maar nu bij de Körnerweg, die de renners bereiken op zeven kilometer van het einde. Sinds de tweede editie van deze klassieker de andere scherprechter. En dat komt door de keien. Vanaf het begin tot de drie kilometer verder gelegen Waldschlossenbrücke moeten de renners 1,5 kilometer keien verteren. Samen met het smalle wegdek is het belangrijk om vooraan te zitten. Na de keien is het nog vier kilometer tot aan de finish. De laatste rechte lijn is een kilometer lang, dus kan er nog gejaagd worden door een groepje. Door de ronde korter te maken, hoopt de organisatie op een spannender verloop en het publiek kan de renners nu zes keer zien in plaats van vier keer. Terug naar jou Lukas!”

    Strecke Rund um Dresden 2017

    “Danke Matthias. Voor een wielerwedstrijd heb je twee componenten nodig. Een parcours… én renners natuurlijk. Dit jaar staan er twintig ploegen mee aan Rund um Dresden. Zeven WorldTourploegen geven acte de présence, waaronder het Duitse Team Sunweb. Daarnaast zes ProContinentale ploegen en zes Continentale ploegen, waaronder vier Duitse: Bike Aid, LKT Team Brandenburg, Rad-Net Rose Team en Team Lotto-Kern Haus. Sinds vorig jaar mogen er twee buitenlandse Continentale ploegen meedoen. Het Poolse Wibatech en het Tsjechische Elkov-Author vielen deze eer te beurt. En natuurlijk is er, zoals elk jaar, een Duits team. Onze verslaggeefster ter plaatse is ook weer van de partij, Melitta Bentz. Zij sprak vandaag al met enkele kanshebbers en Duitse renners. Melitta, wie heb je nu bij je?”

    “Ik heb hier Marcus Burghardt, Duits kampioen op de weg. Marcus, hoe staat het ervoor?”
    “Het is de laatste wedstrijd van het seizoen, en dat voel je wel, maar voor een koers in mijn eigen land, kom ik altijd wel even piepen.”
    “Hoe is je seizoen verlopen? Je bent Duits kampioen op de weg geworden.”
    “Ja, dat was ook het enige lichtpuntje, en we zaten daar met twee renners en ik mocht hem winnen. Mijn zestiende plaats in Roubaix was ook een lichtpuntje, maar ik ben zeker geen topfavoriet voor hier.”
    “Wie zie jij als favoriet?”
    “We hebben Lukas (Pöstlberger) natuurlijk, maar de Quicksteppers moet je nooit onderschatten. Daarnaast zie ik ook Lars Boom het goed doen. Hij zit nog vol energie.”
    “Dank je Marcus. Dan heb ik hier nog Niki Terpstra van Quickstep, net nog derde geworden in Parijs-Tours. Niki, wat denk jij van dit parcours?”
    “Het is heel verraderlijk. Vooral de keien liggen erg slecht en het is een hele smalle weg. Je moet daar goed voorin zitten. Ik voel me nog goed en hoop mee te doen om de zege.”
    “Is de klim een factor?”
    “Jazeker. Het is elke keer weer een gruwel waar ik tegenop moet. Vooral de eerste halve kilometer is erg steil. Ik moet zorgen dat ik erbij blijf, dan heb ik een goede kans.”
    “Dank je wel, Niki. En als laatste heb ik hier Soren Kragh Andersen van Team Sunweb. Een Deen, maar wel van de Duitse ploeg. Hij werd tweede in Parijs Tours. Soren, wat is jouw doel van deze wedstrijd?”
    “Ik wil meedoen om de winst, daarvoor kom ik hier. Ik heb een sterke ploeg om mij heen en ik voel mij nog erg goed.”
    “Waar zal het kritieke punt liggen in de wedstrijd?”
    “De beklimming is erg zwaar, maar ik ben erg verbeterd dit seizoen. Vanwege de keien zijn hier geen echte heuvelspecialisten. Deze combinatie moet me uistekend liggen.”
    “Dank je Soren. Zo zie je Lukas, iedereen zit nog vol goede moed, of in ieder geval laten ze het niet merken dat het een lang seizoen is geweest.”

    “Danke Melitta. De volledige deelnemerslijst kun je vinden op onze site. Daar kun je ook een voorspelling doen voor deze koers. Wie denk jij dat het goed gaat doen? De voorspelling wordt gedaan met de Wielerflits Prono regels, die je kunt vinden op de site. Ander sportnieuws….”

    Startliste Rund um Dresden 2017

    (de koers komt vanaf maandag erop. Prono’s kunnen worden gemaakt tot en met maandagochtend 9.00)

    #305622

    Wedstrijd: Rund um Dresden 2017
    Naam: Drossard Kudus
    [x2.0] Lars Boom
    [x1.8] Soren Kragh Andersen
    [x1.6] Lukas Pöstlberger
    [x1.4] Taco van der Hoorn
    [x1.2] Yves Lampaert
    [x1.0] Jasha Sütterlin
    [x1.0] Niki Terpstra
    [x1.0] Tanguy Turgis

    #305623

    Wedstrijd: Rund um Dresden 2017
    Naam: Verweggistan
    [x2.0] Arnaud Démare
    [x1.8] Pim Ligthart
    [x1.6] André Greipel
    [x1.4] Timo Roosen
    [x1.2] Christophe Laporte
    [x1.0] Soren Kragh Andersen
    [x1.0] Moreno Hofland
    [x1.0] Lukas Pöstlberger

    #305827

    Rund um Dresden 2017
    UCI 1.HC, 14. Oktober

    “Gutenmorgen Leute, mein Name ist Lukas Tessmer und Heute ist Rund um Dresden 2017. Helaas niet het lustrum, door de afgelasting van vorig jaar, maar de vierde editie van deze mooie koers vindt vandaag plaats. Het slechte weer van vorig jaar heeft plaats gemaakt voor een zonnige en warme oktoberdag. De renners zullen zes keer een ronde afleggen van 33,6 kilometer, wat neerkomt op 200km koers. Onderweg de Borsberg en de keien van de Körnerweg. In het commentaarhokje naast de streep zit Matthias Schwarzenbach. Matthias, wat denk jij van de koers vandaag?”
    “Dat het heerlijk weer is, Lukas. Ik heb mijn raampje open, maar dat bedoelde je niet, toch? Door het mooie weer denk ik dat de koers pas laat opengebroken gaat worden, omdat veel renners er nog een keer zin in hebben. Het is natuurlijk wel oppassen op de smalle keienweg dat het niet uit elkaar spat, maar dat zal vooral van invloed zijn in de laatste twee ronden. Een klein groepje dat gaat sprinten voor de overwinning behoort zeker tot de mogelijkheden.”
    “Dank je Matthias. Op de streep hebben we onze verslaggeefster Melitta Bentz. Melitta, heb jij nog renners bij de lurven kunnen grijpen?”
    “Jazeker, ik heb hier Arnaud Demare bij me, die in de Tour de France eindelijk een etappe kon winnen. Arnaud, ben jij nog gemotiveerd voor deze wedstrijd?”
    “Tuurlijk. Het is een hele mooie wedstrijd, maar ik weet niet in welke vorm ik hier aan de start sta. Het is mijn enige wedstrijd dit najaar.”
    “Je hebt zeges behaald dit jaar, maar de ritzege in de Tour springt er als enige uit, niet?”
    “Ja, dat was een hele mooie zege, maar het jaar is net niet wat ik er van verwacht had. Volgend jaar ga ik me weer helemaal richten op de kasseienklassiekers, dus die grote overwinningen zullen niet zomaar komen.”
    “Dank je Arnaud. Dan heb ik hier nog der Pantzerwagen, Tony Martin. Tony, is dit jaar mislukt?”
    “Ja, wat zal ik er van zeggen. Ja eigenlijk wel, de doelen die ik had heb ik bij lange na niet behaald. Maar er waren er dit jaar gewoon wat beter.”
    “Wat ga je vandaag doen?”
    “Er vol voor gaan. Je weet nooit hoe deze wedstrijd gaat verlopen. Je moet je vooraan handhaven en dan hopen dat er een moment komt. Ik hoop wel dat ik de beklimming goed verteer. Steil en keien zijn niet mijn favoriete combinatie.”
    “Dank je Tony en succes. Je hoort het Lukas, iedereen is er klaar voor. Alle renners staan klaar bij de start en de burgemeester van Dresden, Dirk Hilbert, heft het startpistool en schiet. Daar gaan de renners achter de wedstrijdleiderwagen. Eerst is er een anderhalve kilometer neutrale start en wanneer de renners parallel aan de Elbe rijden, gaat de vlag omlaag. Rund um Dresden 2017 is begonnen.”
    “Dank je Melitta. We gaan nu over naar Matthias, die de wedstrijd de komende vijf uur gaat becommentariëren. Onderweg zal Melitta af en toe opduiken om je iets te vertellen op of langs het parcours. Heel veel plezier met de wedstrijd.”

    Prono’s kunnen nog gemaakt worden. De koers zal morgen op de site komen en dan zien we wel wanneer ik het helemaal afmaak, haha.

    #306040

    Rund um Dresden 2017
    UCI 1.HC, 14. Oktober

    1. Runde (Km 200-168)
    “Ja Lukas, we zien direct aanvallen. De Duitse Continentale ploegen proberen een renner mee te krijgen om exposure te krijgen. Sommige renners hebben dat fingerspitzengefühl om mee te zitten in de ontsnapping. Ik ken überhaupt maar een paar renners die het kennen. Een van de bekendste is toch wel Thomas Voeckler. Hij zat werkelijk overal mee waar hij mee wou zitten…

    … gaan nu das Blaue Wunder over en een kopgroep is zich aan het ontstaan. Nog vier kilometer tot de eerste beklimming van de Borsberg, waarna een kopgroep zich wel zal vormen. In het peloton houdt Bora het peloton kort, want Dries Devenyns is meegesprongen. Hij is toch wel een gevaarlijke klant. Andere renners die zich hebben gemengd in de debatten zijn Burghardt, Johan Le Bon, Michael Morkov en Brian van Goethem. Daar worden ze weer ingelopen, vlak voor de Borsberg. Nu gaan de klimmers zich er mee bemoeien. Devenyns gaat nog een keer en krijgt Geschke, Jimmy Turgis, Pavel Brutt, Nikodemus Holler, Joshua Huppertz, Marek Rutkiewicz, Pawel Cieslik en Nico Denz mee…

    … dalen lichtjes af. De voorsprong is opgelopen tot meer dan twee minuten. Het peloton heeft ook al haar forfait gegeven en Bora rijdt met Schillinger een gezapig tempo. Laten we de koplopers eens van dichtbij bekijken. Dries Devenyns beleefde vorig jaar zijn jaar met de GP Marseillaise, de Ronde van België en de Ronde van Wallonië. Dit jaar moet hij zich tevreden stellen met een zevende plaats in de Brabantse Pijl en een derde plaats in de GP Cerami. De andere WorldTour-renner is Simon Geschke. Hij won in 2015 een etappe in de Tour de France en werd zesde in de Amstel Gold Race in 2014. Jimmy Turgis is een van de drie broers Turgis. Zijn broertje, Tanguy, rijdt als stagiair nu voor Cofidis. Pavel Brutt van Gazprom heeft een WorldTour verleden, en dat zijn ook de tijden dat hij uitslagen reed. Hij is nu knecht, maar hard rijden kan hij nog steeds. Nikodemus Holler is een Duitser van Bike Aid en won dit jaar de Ronde van Kameroen. Ook werd hij derde in de Tropicale Amissa Bongo. Hij was hier uitgespeeld als kopman, maar blijkbaar wil hij via een vroege vlucht meedoen ana het einde. Joshua Huppertz rijdt voor Lotto-Kern Haus. Hij werd zesde in de Slag om Norg, een koers over onverhade wegen. Marek Rutkiewicz rijdt nu voor Wibatech. Hij rijgt de overwinningen aan elkaar dit seizoen, maar wel in Poolse .2 koersen. Maar winnen is winnen. Pawel Cieslik is een landgenoot van Rutkiewicz en rijdt voor het Tsjechische Elkov. Volgend jaar mag hij het nog een keer proberen op ProContinentaal niveau bij CCC. Hij rijdt vaak sterk, maar overwinningen heeft hij niet veel. En als laatste Nico Denz, die rijdt voor het nationale team. Normaal koerst hij voor AG2R, waarvoor hij dit jaar het bergklassement won in de Ster van Besseges. Zijn enige prestatie van betekenis dit jaar. Ondertussen zijn de koplopers op de Körnerweg en hebben ze al wat keien achter de kiezen. Het peloton begint er nu ook aan en er vormt zich een lint. Nu nog niet van belang, maar straks wel…

    …eerste van de zes rondes. Dicht bij de finish staat de Neue Synagoge, waar de Joodse gemeenschap van Dresden samenkomt, nietwaar Melitta?”

    ”Ja, das stimmt, Matthias. De nieuwe synagoge staat op de oude plaats waar ook al de Semper Synagoge heeft gestaan. Deze synagoge werd verwoest in 1938, tijdens de Kristalnacht. Het heeft gebruik gemaakt van de laatste resten van de Semper Synagoge, alsmede de Davidster. De synagoge heeft een zo goed als vierkant gebouw en is, net als het interieur, gebouwd in barokstijl, maar in een modern jasje. In 2003 maakte de synagoge kans om de EU-prijs te winnen voor moderne architectuur. Een modern religieus gebouw in hartje Dresden.

    #306771

    Voorbeschouwing Fukuoka 1.1.

    Een nieuwe eendaagse koers in Japan in de stad Fukuoka, gelegen op het zuidelijke eiland Kyushu . De race in Fukuoka is, samen met de prestigieuzere Japan cup, de afsluiting van het seizoen in Japan. in Azië wordt hierna alleen nog in China gekoerst. In tegenstelling tot de Japan Cup, dat veel geld over heeft om de toppers uit de wielrennerij binnen te halen, is de race in Fukuoka vooral gericht op de teams uit het Aziatische circuit. Aan de start wel twee World-Tour ploegen; Bahrain en Astana, beide teams komen met een team dat grotendeels bestaat uit Aziatische renners. Ook twee PCT ploegen aan de start, natuurlijk het half-Japanse Nippo-Vini Fantini en ook UnitedHealthCare, dat veel actief is in Azië. Daarnaast staan de beste continentale teams uit Azië en Australië aan de start.
    Het 10,6 kilometer lange circuit door het stadscentrum van Fukuoka is geheel vlak. Er moeten 10 rondes afgelegd worden waardoor het totaal uitkomt op iets meer dan 148 kilometer. Een massasprint ligt dus voor de hand, maar juist door de relatief korte afstand kan het wel eens een snelle en harde wedstrijd worden, waardoor er aan het einde van de koers kansen liggen voor de punchers of een klein groepje sterke coureurs om weg te rijden.

    Parcours: https://www.dropbox.com/s/cm3kax2n24unhw3/Fukuoka.png?dl=0

    De twee grote favorieten voor vandaag zijn te vinden bij de ProContinentale teams aan de start; Nippo en UHC. Bij Nippo is de kopman Marco Canola, de rappe Italiaan ontwikkelde zich dit jaar tot echte kopman en veelwinnaar, waaronder drie ritzeges in de ronde van Japan. Canola is vooral gebaat bij een harde koers; Nippo beschikt over onder meer de sterke Alan Marangoni om Canola aan de zege te helpen. Ook Unitedhealhcarekopman Travis McCabe is zo’n sterke sprinter, hij werd zelfs 10e in het eindklassement van de ronde van Colorado en won een rit in de Ronde van Utah. McCabe zal ondersteund worden door criteriumspecialisten Alzate en Hegyvary en met Tanner Putt heeft het team zelfs nog een optie in de sprint.
    Bahrain en Astana komen, met alle respect, met B-teams aan de start. Bij Astana zullen de jonge Riccardo Minali en Yevgeny Gidich de sprinters met dienst zijn en bij Bahrain heeft men met thuisrijder Yukiya Arashiro, Jon Insausti (ritwinnaar in de ronde van Japan) en Ivan Garcia-Cortina een keuze uit drie sprinters.

    Bij de Japanse teams vooral veel buitenlandse kopmannen. Bij Team Ukyo (gesponsord door oud-F1 coureur Ukyo Katayama) heeft met Jon Aberasturi een grote slokop in het Aziatische circuit, de Spanjaard won al zevenmaal, waaronder een rit in de Ronde van Japan. Ukyo heeft met oud Sky renner Nathan Earle en Benjami Prades, beide ook niet traag, twee hele sterke pionnen om Aberastruti te ondersteunen. Daarnaast heeft het team ook nog Japans kampioen Hatanaka in de gelederen. Bij de andere Japanse teams niet direct grote kanshebbers, Team Kinan heeft met Marcos Garcia, Thomas Lebas en Jay Crawford vooral klimmers in dienst. Bij Team Aisan zal Hayato Okamoto, ritwinnaar in de ronde van Hokkaido, waarschijnlijk de kopman zijn. Utsunomiya Blitzen heeft met Onodera en Amezawa een tweetal Japanse talenten in het team, terwijl de 34 jarige Masnada juist ervaring brengt, mede door een jaar bij WT team Cannondale. Team Bridgestone heeft ook geen snelle sprinters, maar wel een aantal sterke renners; klimmer Damien Monier (oud Cofidis), Japans kampioen tijdrijden Nishizono en allrounder Ishibashi. Bij Shimano zal Shotaro Iribe de kopman zijn, maar ook hij is meer een sprinter die liever een paar heuvels in het parcours heeft; in de ronde van Kumano won hij dit jaar de sprint van een uitgedund peloton en met Hiroki Nishimura heeft Shimano een van de grootste Japanse talenten in het team, de huidig stagiair van Nippo heeft bij die ploeg voor volgend seizoen een profcontract getekend. Bij Interpro is het alle ballen op de Eritreeër Okubamariam. Bij Team Matrix nog wel een aantal interessante renners: Jose Vicente Toribio en Yukihiro Doi zijn er de kopmannen; met name Toribio is rap, maar heeft liever een lastiger parcours.

    Het zeer sterke Australische IsoWhey komt ook met een sterke afvaardiging naar Japan; Scott Sunderland is een specialist in dit soort korte, vlakke wedstrijden en won dit jaar al vijf van dat soort wedstrijden; ploegmaat Anthony Giacoppo was dit jaar al vier maal tweede, waaronder twee keer in de Ronde van Japan. Criteriumspecialist Neil van der Ploeg is dit jaar iets minder op dreef, maar werd wel vierde in de Midden-Brabant Poort omloop. En dan heeft het team ook nog eens Nieuw-Zeelands kampioen Joe Cooper en Oceanische tijdritkampioen Sean Lake in de ploeg. Bij het andere Australische team, St. George, zal Ben Dyball de bekendste naam zijn, momenteel stagiair bij Delko-Marseille.

    Bij de teams uit Maleisië staan wel een aantal sprinters aan de start, vooral baanrenners. Terengganu heeft keuze uit Salleh, Othman en Marzuki, die dit seizoen alle drie al een keer wisten te winnen. Bij Sapura staat de Spaanse baanrenner Teruel aan het vertrek, maar bekendste naam in de ploeg is waarschijnlijk oud-Nieuwzeelandskampioen Jason Christie. Maar de jonge Zakaria is misschien wel de rapste binnen het team. Buurland Thailand komt met de gelijknamige ploeg aan de start. Stuk voor stuk hebben ze daar in Thailand prachtige namen; rappe man in de ploeg is Sanikwathi, die een sprint won in de ronde van Thailand; bekendste naam is ongetwijfeld oud-Giant prof Loh en ook naam van de Laotiaans/Franse klimmer Phounsavath/Destribois kan een belletje doen rinkelen.

    Bij zowel Team RTS en Team Attaque een bond gezelschap aan nationaliteiten, maar niet direct heel rappe mannen; hoewel Ben Hill van Team Attaque zeker niet onderschat moet worden; hij won dit jaar het eindklassement van de Tour de Tochigi in Japan en ook ploegmaat Sajnok was al succesvol in Japan met het winnen van de ultrakorte proloog van de Ronde van Kumano. Bij RTS is Lunardon niet traag na een zware koers. 7 Eleven uit de Filippijnen komt vooral met klimmers aan de start, met als bekendste naam wellicht de Spanjaard Nohales. Dat geldt ook voor het Iraanse Tabriz; eigenlijk alleen maar klimmers met natuurlijk de alom bekende Pourseyedi Kholakour en Mizbani en hun nieuwe Kazachse kopman Davidenok.

    Bij de ploegen uit Zuid-Korea wel wat sprinters aan het vertrek. Bij KSPO de bekende Sung Baek Park; de ervaren spurter is nog niet in vorm dit jaar, maar wel netjes 14e in de, daar is de koers weer, Midden-Brabant Poort Omloop. Beter op dreef is zijn jongere ploegmaat Seo, met winst in Thailand en een derde plaats in Korea. Seoul is dan weer meer een ploeg van klassementsmannen met Ronde van Korea winnaar Min.

    *** Canola
    ** McCabe, Aberasturi
    * Sunderland, Minali, Garcia-Cortina

    Startlijst:
    https://www.dropbox.com/s/a9n0nepr60tyqxl/startlijst%20Fukuoka.xlsx?dl=0

    #306917

    Fukuoka 2017 1.1

    Veertien rondjes van 10,6 kilometer door de stad Fukuoka op een vlak parcours, het lijkt een recept voor een massasprint. Maar met slechts 6 renners per ploeg, veel ploegen zonder topsprinter en juist door de relatief korte afstand, de hoge snelheid en de vele bochten op het parcours zal het lastig zijn om de koers te controleren voor de ploegen die wel een sprint willen.
    Na een korte neutrale fase komt de koers meteen op gang. Zenovich (St. George) en Sano (Matrix) zijn de eerste aanvallers van de dag, maar meer dan 50 meter krijgt het duo niet. Ondanks de vele aanvallen krijgt niemand in de eerste ronde ook maar een paar meter. Op weg naar de eerste finishpassage komt er wat rust in het peloton. Op een aanval van Takeaki Amezawa (Utsunomiya) komt dan eindelijk eens geen reactie; op de eerste finishpassage heeft Amezawa zowaar een paar seconden voorsprong. Toch een renner die erachter aan springt, Ronde van Korea winnaar Kyeong Ho Min (Seoul) gaat op zoek naar Amezawa. Samen pakt het duo voorsprong op het peloton. Chris Jones van Unitedhealthcare heeft zich daar op kop gezet en probeert de rust in het peloton te houden. De voorsprong van het duo neemt toe en bij de tweede finishpassage is het al opgelopen naar 35 seconden. Lang duurt de rust in het peloton vervolgens niet; na 25 kilometer koers volgt er een tegenaanval van Genki Yamamoto (Kinan) en Manabu Ishibashi (Bridgestone). De twee reden in 2015 nog samen bij Nippo-Vini Fantini. Yamamoto reed namens die ploeg de Giro van vorig jaar uit; een jaar eerder mocht Ishibashi deelnemen, maar hij gaf op in de negende etappe. Nog drie renners willen mee met het voormalige Nippo duo. Keisuke Kimura (Shimano), derde op het Japans kampioenschap dit jaar; de Duitse allrounder Mario Vogt (Attaque) en de jonge Nieuw-Zeelander Luke Mudgway (RTS) komen aansluiten. Vijf man in de achtervolging op de twee koplopers. In het peloton maakt de ervaren Chris Jones zich totaal niet druk en blijft onverstoorbaar tempo rijden. Min en Amezawa krijgen door dat er mannen op komst zijn en houden de benen stil totdat het vijftal is aangesloten. Vlak na de derde finishpassage hebben we een kopgroep van zeven man; de kopgroep van de dag lijkt vertrokken. Het zijn zeker geen slechte coureurs, dus de verwachting is dat de zeven voorlopig nog wel even op kop zullen rijden. Het peloton volgt inmiddels op driekwart minuut. De zeven werken goed samen en een ronde later is de voorsprong opgelopen tot 1:10. In het peloton maakt zich men niet druk en laat de zeven zelfs nog wat verder wegrijden, na 5 rondes is de voorsprong opgelopen tot twee minuten. Nippo heeft zich achter UHC gegroepeerd, voorin het peloton. Chris Jones rijdt al 53 kilometer op kop van het peloton en bij de Amerikanen vinden ze dat de troepen van Canola ook best wel wat werk mogen verrichten. Na wat gebakkelei komt Nakane dan helpen, maar het tempo gaat niet echt omhoog bij de kopbeurten van de Japanner. Ryohei Komori (Aisan) maakt gebruik van de stilvallen van het tempo in het peloton om op jacht te gaan naar de koplopers. Aisan had nog niemand mee in de aanval, dus mag Komori, in 2009 nog een jaar in dienst van de opleidingsploeg van Axel Merckx, het proberen. Maar gemakkelijk zal het niet worden. De zeven hebben twee minuten voorsprong op het peloton na zes rondes, Komori volgt op 1:40. Het peloton doet het nog steeds rustig aan; veel renners zijn intussen wel hersteld van de snelle openingsfase en dat leidt tot wat aanvallen. De eerste aanvaller van de dag, Sano (Matrix) probeert het nog eens, hij krijgt ploegmaat Doi mee, verder maken ook de Iraanse klimmer Pour Hashemi (Tabriz), Ben Dyball (St. George) en Joe Cooper (Avanti) de sprong naar voren. Maar dan komen de mannen van Unitedhealthcare en Ukyo in actie en rapen de tegenaanvallers weer op. Halfweg is de voorsprong van de zeven weer wat gedaald door de actie in deze ronde, zij hebben iets minder dan twee minuten, Komori komt weer binnen het blikveld van het peloton. Onder aanvoering van Japans kampioen Hatanaka (Ukyo) laat het peloton de zeven vooraan weer wat verder weglopen; Komori heeft intussen het nutteloze van zijn poging ingezien en laat zich inlopen. Vlak voor het ingaan van de achtste ronde een aanval van Tabriz-kopman Ilya Davidenok. Davidenok was er eventjes tussenuit, maar is dit jaar weer zeer sterk teruggekomen. David Per (Bahrain) in de tegenreactie; de winnaar van de Ronde van Vlaanderen voor beloften 2016 beleeft een moeizame overgang naar de profs. Het is ook de eerste keer vandaag dat we Bahrain in de aanval zien; het andere WT team, Astana, hebben we nog totaal niet gezien. De voorsprong van de zeven is opgelopen tot 2:15 op Davidenok en Per en een paar seconden meer op het peloton bij de achtste finishpassage. De zeven werken nog steeds perfect samen en lijken van plan nog lang samen te blijven. Een kalme ronde volgt. Davidenok en Per pakken een halve minuut en de koplopers blijven zo’n 2:15 voor het peloton uitfietsen. Nog vijf rondes, ruim 50 kilometer, te gaan. Dan een valpartij achterin het peloton, een renner van 7Eleven, een renner van Interpro en eentje van Shimano onderuit; maar ze zijn weer op de fiets gekrabbeld. Ukyo en UHC controleren het peloton en Davidenok en Per blijven een beetje hangen, ze lopen niet verder uit op het peloton. Dan volgt er weer wat ‘overleg’ tussen UHC en Nippo; dat nog steeds gegroepeerd in de wielen van de ploegen aan de leiding hangt. Maar Nippo lijkt zich niet meer te laten verleiden tot meerijden vandaag. De koplopers malen voorin nog steeds hun rondjes af alsof het een ploegentijdrit is, geen enkele beurt wordt overgeslagen; vooral de Koreaan Min maakt indruk bij de aflossingen.
    In het peloton zet Chris Jones zich opzichtig op de kant. Hirai van Ukyo pakt wat verbaasd over. Een aanval van Daniel Eaton volgt. Unitedhealthcare gaat het over een andere boeg gooien; aanvallen om de andere ploegen onder druk te zetten. En Eaton krijgt gezelschap. Ricardo Garcia-Ambroa (Kinan), ooit Euskaltel en dit jaar ritwinnaar in de Ronde van Molukken, zet de achtervolging in.
    Ook Sean Lake (Isowhey), Rei Onodera (Utsunomiya), Jason Christie (Sapura) en Saied Safarzadeh (Tabriz) maken de oversteek. De zes komen bijeen; vanuit het peloton proberen nog verschillende renners de oversteek te maken. Nikita Stalnov (Astana), Okubamariam (Interpro) en Lunardon (RTS) hangen er nog even tussen, maar worden dan bijgehaald door het peloton. Unitedhealthcare is in de opzet geslaagd: Nippo rijdt op kop. Inmiddels zijn de zeven koplopers alweer de finish gepasseerd en bezig aan hun 10e ronde. Davidenok en Per volgen op 1:30, het groepje Eaton op 1:47 en het peloton op twee minuten. Het peloton is in gang geschoten, Nippo en Ukyo voeren het peloton aan.
    Per en Davidenok worden al vrij snel opgevist door de zes. Het peloton deze groep echter niet begaan. Het verschil blijft rond de 10-12 seconden hangen. Het verschil met de voorste zeven koplopers neemt wel flink af; in een halve ronde tijd is er al 30 seconden af. Het leek er even op dat het peloton de acht achtervolgers snel zou oprapen, maar het verschil loop langzaam maar zeker weer op richting de twintig seconden, Ukyo en Nippo zijn niet bij machte het gat toe te rijden. De acht werken vooralsnog ook goed samen, het is ook nog ruim 30 kilometer koers; dat is de fase dat het samenwerken meestal nog wel goed lukt. Nippo en Ukyo krijgen het gat niet dicht en dat leidt tot aanvallen vanuit het peloton; Joe Cooper (IsoWhey) is de aanstichter, de sterke Nieuw-Zeelander heeft met Lake al een man vooruit. Nishizono (Bridgestone), Lebas (Kinan), Garcia-Cortina (Bahrain), Sajnok (Attaque), Dyball (St.George) en Toribio (Matrix) volgen en krijgen Stacchiotti (Nippo) mee als waakhond. Wederom een groep van acht. In het peloton weinig organisatie en de acht pakken al snel voorsprong en zijn op weg naar de acht voor hen. Dan is het opvallend genoeg toch UHC dat weer op kop te zien, zo’n grote groep was blijkbaar ook niet de bedoeling. Het verschil wordt snel kleiner, ook doordat de samenwerking bij de aanvallers niet optimaal is. Vlak voor de samensmelting zetten
    Cooper, Nishizono en Garcia-Cortina door; misschien ook wel de drie sterkste renners in de groep. Het lukt hen om vlak voor de finishpassage naar de voorlaatste ronde het gat met de acht voor hen te dichten. De zeven koplopers zijn in rap tempo tijd aan het verliezen en hebben nog maar twintig seconden voorsprong op hun achtervolgers, het peloton volgt daar weer twintig seconden achter. De elf komen halverwege de ronde aansluiten bij de zeven koplopers en we krijgen een grote groep van 18 op kop. Een paar duo’s daarbij; een overzicht: Min (Seoul), Amezawa, Onodera (Utunomiya), Ishibashi, Nishizono (Bridgestone), Yamamoto, Garcia-Ambroa (Kinan), Cooper, Lake (IsoWhey), Garcia-Cortina, Per (Bahrain), Eaton (UHC), Davidenkok, Safarzadeh (Tabriz), Christie (Sapura), Kimura (Shimano), Mudgway (RTS) en Vogt (Attaque). Het peloton volgt op 20 seconden. De zeven voormalige koplopers zitten er wel aardig doorheen, ook Eaton komt niet meer op kop, maar de andere renners rijden voorlopig nog goed door. Toch neemt voorsprong af omdat Astana is komen meewerken, de azuurblauwe ploeg hield zich de hele dag aardig op de vlakte, maar trekt nu vol de kaart Minali. Cooper merkt dat het niet hard genoeg gaat in de kopgroep en gaat er vandoor; Garcia-Cortina volgt, ook ploegmaat Lake kan volgen. Daarachter valt de kopgroep volledig uiteen. Christie, Nishizono, Per, Min, Onodera en Safarzadeh willen nog terugkomen; de anderen worden stuk voor stuk opgeraapt door de vereende krachten van Astana, UHC, Nippo en Ukyo. Op 12 kilometer van het einde wordt ook de groep Christie opgeraapt. Maar de drie houden dapper stand, de twee ploegmaats en de rappe jonge Spanjaard zien kansen op een goede afloop en gaan er vol voor. Bij het horen van de bel hebben zij nog 17 seconden over op het peloton. Nog 10,6 kilometer te gaan voor het drietal. Het peloton is in de finishstraat op een lint getrokken door de snelheid. Iedereen wil voorin zitten en dat stuwt het tempo nog eens meer omhoog.
    Een recht stuk van een kilometer en het peloton ziet de drie voor zich uitrijden. Bij het drietal wordt ook steeds vaker achterom gekeken, maar geen van drieën verzaakt in de kopbeurten; er zit ook nog genoeg kracht achter de overnames. Het verschil is wel iets teruggelopen, van 17 naar 15 seconden. In het peloton probeert IsoWhey actief af te stoppen. De koplopers gaan linksaf, vlak daarna rechtsaf en zijn even uit beeld. Dat is gunstig, maar daarna volgt weer een stuk rechtdoor, gevolgd door bijna 2,5 kilometer lange rechte weg. Dat is weer in het nadeel van de vluchters. In het peloton een strijd om voorin te zitten bij de bochten; achterin beginnen al wat gaten te vallen en kunnen renners het hoge tempo niet bijbenen. In het lange stuk langs het Maizuru en het Ohori park verliezen de drie koplopers langzaam maar zeker terrein op het peloton. De drie strijden voor iedere meter, maar lijken de strijd toch te gaan verliezen. Vijftien seconden wordt al snel tien seconden, het lukt de drie om dat even vast te houden, maar daarna loopt het seconde voor seconde, meter voor meter terug. Op 2,5 kilometer van het einde volgen weer wat scherpe bochten, dat kan in het voordeel van de drie zijn. Maar dan moeten ze het wel halen. En dat lijkt al moeilijk genoeg; nog drie kilometer te gaan en het lijkt einde verhaal voor het drietal; er wordt al achterom gekeken. Het verschil is minimaal. Maar Sean Lake wil nog niet opgeven en doet nog een poging om weg te rijden. Lake duikt de bocht in. Op een paar seconden volgt Cooper nog als eerste man van het peloton en hij zorgt er daardoor voor dat het tempo er in het peloton er wat uitgaat. Lake gaat alweer rechtsaf en dan weer naar links; nog twee kilometer en een paar seconden voorsprong, maar de sprinterploegen zijn ook wat door hun manschappen heen; dat kan nog een chaotische sprint worden waarin de kopmannen op weinig steun van ploegmaats kunnen rekenen. Lake gaat de laatste bocht door; nog een lange rechte lijn van een kilometer tot aan de streep. Een hele mooie aankomst, maar voor Lake is het nu wat minder gunstig. Nathan Earle (Ukyo) neemt veel risico in de laatste bocht en pakt wat voorsprong op de rest van het peloton. Earle ziet dat hij wat ruimte is en gaat vol op de pedalen staan. Daarachter weinig organisatie, iedereen probeert naar voren te komen, geen ploeg met de controle. Nu Giacoppo (IsoWhey) op kop, dan neemt Putt (UHC) over, maar Aberasturi (Ukyo) al in het wiel en dus zet Putt zich op de kant, daardoor kunnen van achteruit weer renners hun slechte positionering goedmaken. Alles in een beeld gevangen; Lake met een paar meter op Earle, die op zijn beurt weer opgeslokt dreigt te worden door het peloton. Earle wordt teruggepakt op 500 meter van de streep; tijdrijder Lake probeert in de positie van de tijdrijder nog zoveel mogelijk vermogen te blijven trappen, maar het peloton komt eraan. Op 300 meter van de streep is het ook over en uit voor Lake en de sprint wordt ingezet. Prades (Ukyo) op kop, Arashiro (Bahrain) neemt over; maar Gidich (Astana) gaat de sprint van 250 meter aan met een soort van aanval aan de rechterkant van de weg; Canola is attent en zit op het wiel, de Maleisier Othman heeft het wiel van Canola te pakken. McCabe heeft ruimte gevonden aan de linkerkant. Aberastruri en Minali zitten wat ingesloten. Scott Sunderland komt door het midden opzetten. Gidich houdt sterk stand, Canola zit echter klaar; Aberasturi is overgestoken van rechts naar links en zit nu achter McCabe. Canola gaat nu aan, hij passeert Gidich aan de binnenkant, maar de Kazach sprint ook naar de zijde; Canola moet even uitwijken om de Kazach de passeren en moet even een slag inhouden om een botsing te voorkomen; nog 100 meter; Gidich valt stil; McCabe op links, Canola rechts en Abersturi probeert naast McCabe te komen; de drie bijna op een rij en daar is de streep; het is McCabe; hij kan nog net Aberasturi afhouden en Canola komt wel met heel veel snelheid over de meet, maar werd toch wel gehinderd door de manoeuvre van Gidich. Travis McCabe wint de eerste GP Fukuoka, voor Jon Aberasturi en Marco Canola; beide rijden misschien wel een snellere sprint, maar Aberasturi moest van ver komen en Canola werd wat gehinderd. Scott Sunderland is vierde, voor Arashiro en Minali. Gidich wordt zevende.

    GP Fukuoka 1.1

    1 MCCABE Travis (UHC)
    2 ABERASTURI Jon (Ukyo)
    3 CANOLA Marco (Nippo)
    4 SUNDERLAND Scott (IsoWhey)
    5 ARASHIRO Yukiya (Bahrain)
    6 MINALI Riccardo (Astana)
    7 GIDICH Yevgeniy (Astana)
    8 SUZUKI Ryu (Bridgestone)
    9 HILL Benjamin (Attaque)
    10 PARK Sung Baek (KSPO)
    11 OTHMAN Muhamad Adiq (Terengganu)
    12 INSAUSTI Jon Ander (Bahrain)
    13 CHRISTIE Jason (Sapura)
    14 SALEH Mohamed Harrif (Terengganu)
    15 TORIBIO Jose Vicente (Matrix)
    16 PUTT Tanner (UHC)
    17 HAYAKAWA Tomohiro (Aisan)
    18 YOSHIDA Hayato (Matrix)
    19 MANAN Anuar (Terengganu)
    20 SAI-UDOMSIN Phuchong (Thailand)
    21 EWART Jesse (7 Eleven)
    22 STACCHIOTTI Riccardo (Nippo)
    23 BATMUNKH Maral-Erdene (Terengganu)
    24 HATSUYAMA Sho (Bridgestone)
    25 OKA Atsushi (Utsunomiya)
    125 ARASHIRO Ginji (Nasu Blasen) +7:24

    #307126

    @Verweggistan Helaas heb ik de meldingen van de koers gemist. Mooie zege aan het einde van het seizoen voor McCabe. Ook weer mooie uitslagen voor Aberasturi en Canola, maar Bahrain en Astana vallen toch een klein beetje tegen. Ik had eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord van Fukuoka, maar het is een prachtige stad, perfect voor zo’n afsluitende koers.

    #311812

    Omhoog.

    De Ronde van Zuid-Europa komt eraan, zoals gezegd wordt hij ingekort van 21 tot 14 dagen. Alvast voor volgend jaar: vanwege mijn studie (en verlegde interesses) doe ik volgend jaar mogelijk slechts een enkele eendaagse wedstrijd, ik heb daarvoor al iets op het oog.

    Maar nu naar de koers: ik heb de verslagen geschreven alsof de ronde 21 dagen is, daardoor zal het einde een beetje abrupt zijn. Het ploegenklassement zal ontbreken, ik heb de ronde namelijk al eens voor een groot deel aangepast en heb niet echt meer motivatie om het ploegenklassement nog opnieuw te doen. Als alles meezit, wordt dit de planning:
    10-12 publicatie parcours
    11-12 publicatie startlijst
    14-12 voorbeschouwing, deadline prono
    15-12 t/m 19-12 rit 1 t/m 5
    20-12 rustdag
    21-12 t/m 25-12 rit 6 t/m 10
    26-12 rustdag
    27-12 t/m 30-12 rit 11 t/m 14

    Dan is de ronde net voor het einde van het jaar af. Mocht er iemand anders nog een koers willen doen deze maand, laat het dan weten.

    #312460

    Ronde van Zuid-Europa 2017 – parcours

    De Ronde van Zuid-Europa is bijzonder in vele opzichten: het is een gloednieuwe grote ronde, er doen teams van alle niveaus aan mee en hij gaat door maar liefst 8 landen. Het parcours verschilt niet veel van de traditionele grote rondes: er zijn sprint-, heuvel- en bergetappes en ook nog (ploegen)tijdritten. De organisatie heeft gestreefd naar afwisseling, en dat lijkt gelukt te zijn. In totaal zijn er 5 vlakke ritten, 6 heuvelritten, 7 bergetappes, 2 individuele tijdritten en 1 ploegentijdrit. In totaal zijn er 4 aankomsten bergop, plus nog twee oplopende aankomsten in heuveletappes. De kortste etappe (uitgezonderd de tijdritten) is 112 kilometer, de langste 240 kilometer. De totale lengte van de ronde is 3278 kilometer.

    Toelichting: voor de kaarten en profielen heb ik GPSVisualizer als basis gebruikt. De symbolen (zelf ontworpen) en namen heb ik toegevoegd in MS Paint.

    Rit 1: Budapest – Budapest (ploegentijdrit; 14,2 km)
    De ronde opent met een geheel vlakke ploegentijdrit in Budapest. De start is in Pest (het oostelijke deel van Budapest) bij het parlement van Hongarije. Na 2,5 kilometer wordt de Donau overgestoken over de Margarethabrug, en Buda betreden. Het daaropvolgende stuk is dicht bij de Donau, maar net niet erlangs. De renners gaan vervolgens terug naar Pest, over de Kettingbrug. Na 7 kilometer, vrijwel halverwege, is er een tijdmetingspunt. De finish is in het Városliget-park. De ploegentijdrit wordt in de avond gereden, om de verkeershinder te verminderen.

    Rit 2: Gödöllö – Miskolc (185 km)
    De eerste rit in lijn vertrekt in Gödöllö, even buiten Budapest. Wel is hij gelijk al licht bergachtig. De eerste klim is de Mátraháza, met de top na 70 kilometer. Na de afdaling is er een stuk met twee heuveltjes van de vierde categorie. De slotklim begint na 130 kilometer en is 17 kilometer lang, maar grotendeels vals plat (gemiddeld 2,8%, maximaal 6%). Na de top is er een vlak stuk op een plateau, gevolgd door een licht technische afdaling. Daarna is het nog 10 kilometer tot de finish in Miskolc.

    Rit 3: Miskolc – Trebišov (150 km)
    Dit is de enige rit die Slowakije aandoet. Het is een korte etappe die voor de sprinters gemaakt lijkt te zijn. Er zijn twee heuvels van de derde categorie aanwezig, de laatste ligt echter op 30 kilometer van de finish.

    Rit 4: Uzhhorod – Boryslav (164 km)
    Na een transfer komen de renners aan in Oekraïne, waar een bijzondere rit op het programma staat. Het begin is vlak, maar halverwege de koers volgt een klim van de tweede categorie. Maar het echte werk begint op 34 kilometer van de finish: dan begint namelijk een onverharde strook van maar liefst 17,8 kilometer. Deze is wel geheel vlak. Hier kunnen de klassiekerspecialisten zich bewijzen. Na de onverharde weg volgt nog een heuveltje, ongeveer 3 km aan 4%, maar schijn bedriegt: er zit een stuk van 8 à 9 procent in, en een dalend stuk. De top is op 9 kilometer van de finish.

    Rit 5: Drohobych – Lviv (124 km)
    Opnieuw een korte etappe. De start is in Drohobych, vlakbij Boryslav maar wel groter. De aanloop naar Lviv is niet heel bijzonder, maar wat er in Lviv op het programma staat wel. Daar moeten 3 lokale rondes worden afgelegd, met daarin meerdere kasseistroken (ook enkele in de aanloop). De meeste kasseistroken zijn zeer kort, maar er is ook een van 1,6 kilometer. In totaal moet er 14,9 kilometer aan kasseien worden overwonnen, een deel daarvan op heuvels. De finish is licht oplopend.

    Rit 6: Fălticeni – Praid (209 km)
    Na een vroege eerste rustdag en een lange transfer (ca. 6 uur met de bus) komt het peloton aan in Roemenië. Vanuit Fălticeni staat de eerste etappe van boven de 200 kilometer op het programma. Het is een bergetappe, maar voor het puntenklassement telt hij even zwaar als de heuvelritten. In de beginfase zitten enkele heuvels, maar het gaat om de laatste 80 kilometer. Daarin zitten twee bergpassen, de Pasul Pângărați en de Pasul Bucin. Beide zijn van de tweede categorie, ze zijn nauwelijks steil maar wel redelijk lang. De laatste afdaling is vrijwel geheel rechtuit, totaal niet technisch dus.

    Rit 7: Sighișoara – Lacul Bâlea (112 km)
    De kortste etappe, maar wel de eerste die serieus van belang is voor het klassement. Het draait allemaal om die ene klim, de hoogste klim van de ronde en de op een na hoogste bergpas van Roemenië (en van alle landen waar de ronde komt, exclusief het Aziatische deel van Turkije). De Pasul Bâlea, 25 kilometer lang. De top is op meer dan 2000 meter hoogte, en het zwaarste stuk zit dicht bij de top. De klim werd in Budapest-Bucuresti 2013 (georganiseerd door 123poetertjes) maar liefst 3 keer gebruikt; in deze ronde hoeven ze hem maar één keer op.

    Rit 8: Pitești – Sinaia (Cota 1500) (208 km)
    De derde bergetappe op rij, en deze is waarschijnlijk zwaarder dan de vorige. Er staan dit keer 6 klimmen op het programma, waarvan 4 van de tweede categorie. De lengte zal dit keer ook een rol spelen. In de eerste helft van de rit zitten twee heuevls, gevolgd door de Pasul Bran, de eerste grote klim van de dag. Na de doorkomst in Brașov begint de finale, met drie klimmen achter elkaar. Eerst de Poiana Brașov, daarna de Pârâul Rece. Die klim heeft geen echte afdaling, het gaat vals plat omlaag richting Sinaia waar de slotklim naar Cota 1500 volgt. Deze is 9,5 kilometer aan 6,1 procent.

    Rit 9: Sinaia – Giurgiu (207 km)
    Na drie keer bergen is er nu een kans voor de sprinters. De enige klim is diect na de start, maar daarna gaat het nog maar verwaarloosbaar omhoog. De tussensprints zijn in Târgoviște en Găești, vrij ver van de finish. Die is in Giurgiu, vlak bij de grens met Bulgarije. De finale is nauwelijks technisch; de laatste 6,4 kilometer zijn één groot recht stuk.

    Rit 10: Ruse – Gabrovo (175 km)
    De eerste rit op Bulgaarse bodem is een echte heuveletappe. De eerste 110 kilometer zijn grotendeels vlak, maar daarna volgt een gedeelte met veel heuvels. Hierbij zit bijvoorbeeld de redelijk steile klim naar Iglika (3,1 km aan 7,5%). De heuvels zijn allemaal vrij lang, behalve de slotklim in Gabrovo. Die is slechts 0,9 kilometer, maar wel 11% gemiddeld. De laatste 100 meter zijn het steilst, 15%.

    Rit 11: Kazanlik – Pamporovo (223 km)
    De koninginnenrit. Vier gecategoriseerde klimmen. De eerste is eentje van de derde categorie, al na 41 kilometer. Daarna blijft het lang stil, tot de klim van Yugovo op 77 kilometer van de finish. Kort daarna begint een combinatie van twee zware klimmen. De eerste heeft geen officiële naam, hij krijgt de naam Laki-Momchilovtsi (naar de dorpen waartussen de pas ligt). Deze is 20,8 kilometer aan 4,9% en daarmee van de eerste categorie. Heel steil is hij niet: de steilste kilometer is 7%. Na de afdaling naar Smolyan begint een van de zwaarste klimmen van de ronde. De renners hebben dan bovendien al meer dan 200 kilometer afgelegd. De slotklim naar de Snezhanka Tower, een zendmast vlakbij skidorp Pamporovo, is 17,5 kilometer aan 5,8%. Het venijn zit hem echter in de staart, met stukken van meer dan 10 procent in de laatste 2 kilometer.

    Rit 12: Smolyan – Svilengrad (179 km)
    Na de zware bergrit hebben de renners een rit om bij te komen, maar de sprinters zullen niet stilzitten. Wel zitten er enkele beklimmingen in het parcours, waaronder een van de tweede categorie, maar deze bevinden zich ver van de finish.

    Rit 13: Kemalköy – Edirne (individuele tijdrit; 36,8 km)
    De eerste individuele tijdrit van de ronde, maar nog niet de laatste. Het peloton betreedt Turkije. De start is in Kemalköy, een dorp met ongeveer 1000 inwoners vlak bij de grens met Bulgarije. De beginfase is licht heuvelachtig, maar de twee klimmen die erin zitten zijn vrij kort (iets langer dan 1 kilometer) en nauwelijks steil. De tijdrit is verder vooral vlak, waardoor de specialisten hier in het voordeel zullen zijn.

    Rit 14: Lüleburgaz – Istanbul (204 km)
    Opnieuw een bijzondere rit. Hij is heel zwaar, ondanks het ontbreken van hooggebergte. De eerste 160 kilometer zijn licht heuvelachtig, maar daarna rijdt het peloton Istanbul binnen en wordt het pas echt spannend. Er staat de renners namelijk een serie van 10 korte, maar zeer steile muurtjes te wachten. De langste is slechts 800 meter. De gemiddelde percentages lopen echter uiteen van 8 procent tot 18(!) procent. Vrijwel allemaal pieken ze boven de 15 procent, twee muren zelfs 25 procent of hoger (deze zitten vlak na elkaar)! Het gaat hier heel zwaar worden. Er zijn overigens 12 klimmen gecategoriseerd, waarvan 7 muurtjes in Istanbul.

    Rit 15: Beylikdüzü – Keşan (240 km)
    Daags na de zware heuveletappe nog een zware heuveletappe. Dit keer zijn er 9 gecategoriseerde klimmen, plus nog drie die geen punten opleveren. Gelukkig zijn de heuvels hier heel wat minder steil. De belangrijkste heuvels liggen echter ver van de finish. Wel is de rit de langste van allemaal, met 240 kilometer, en ook nog eens de tiende koersdag op rij. De renners hebben hierna de tweede rustdag wel verdiend. De finish in Keşan is oplopend, 800 meter aan 7 procent gemiddeld.

    Rit 16: Alexandroupolis – Drama (213 km)
    Tijdens de tweede en laatste rustdag hebben de renners een verplaatsing naar Griekenland, waar als eerste een vlakke rit op het programma staat. Helemaal vrij van beklimmingen is hij niet, maar het zou een etappe voor de sprinters moeten zijn, daar de laatste 35 kilometer volledig vlak zijn.

    Rit 17: Drama – Thessaloniki (166 km)
    De renners krijgen weer bergen in zicht. Hoewel, het is nog geen hooggebergte. In het begin van de etappe zitten twee heuvels, maar zoals altijd gaat het om het laatste deel van de rit. Op 60 kilometer van de streep begint de steile klim naar Platia, 4,9 km aan 8,8 procent. Daarna volgt een minder steile afdaling, die is wel voor de eerste 8 kilometer onverhard. Daarna duurt het nog wel even tot de slotklim naar Chortiatis, die zeer vergelijkbaar is met de Platia (namelijk 4,7 km aan 8,5 procent). Na een afdaling is de finish in het centrum van Thessaloniki.

    Rit 18: Kozani – Konitsa (172 km)
    De echte bergen zijn terug. Dit keer in het noordwesten van Griekenland, met opnieuw veel klimmen die meetellen: 7 maar liefst. In het begin van de rit zit al de eerste klim, maar na 60 kilometer komen de echte bergen al. Eerst de kleine klim naar Mavranei (derde categorie), maar daarna een naamloze pas die de dorpen Zakas en Perivoli verbindt (al gaan de renners niet naar Perivoli). Daarna de hoogste klim van de dag, naar skigebied Vasilitsa. Deze klim is net als de vorige van de eerste categorie. Na de afdaling volgen nog wat kleinere klimmen, met op het laatst een lastige afdaling naar de finish in Konitsa.

    Rit 19: Gjirokastër – Fier (126 km)
    Voor de laatste keer steken de renners een grens over, die tussen Griekenland en Albanië dit keer. Dit is de laatste kans voor de sprinters. Er is maar één klim, die zit halverwege de etappe en is nauwelijks hoog. Het is een zeer korte etappe, hij zal dus snel afgewerkt worden.

    Rit 20: Fier – Dajti Tower (161 km)
    Op de voorlaatste dag van de race is er nog een bergetappe. Het eerste deel is geheel vlak, maar na iets meer dan 90 kilometer doemt een pas van de tweede categorie op, de 13,3 kilometer lange klim naar Graçen. Na de afdaling komen de renners dicht bij Tirana, maar ze gaan de stad niet in. In plaats daarvan begint de tweede klim van de dag, en dat is een heel bijzondere. De eerste 2500 meter zijn redelijk steil, met stukken van maximaal 10 procent, daarna is er even een stukje vals plat, eveneens 2500 meter. Maar dan komt de grote finale: voor de derde keer in de ronde is er een onverharde weg, die tot voorbij de top van de klim doorloopt. Het oplopende gedeelte is bovendien 3 kilometer aan 10 procent, met stukken van meer dan 15 procent erin! Na de top is het nog even onverharde weg, daarna gaat het verder op asfalt. Er volgt dan nog een slotklim naar het in de bergen gelegen hotel Dajti Tower, deze is 12 km lang maar niet heel steil. Een deel is op het moment van schrijven op zeer slecht wegdek, maar mogelijk wordt het nog verbeterd.

    Rit 21: Tirana – Tirana (individuele tijdrit; 19,8 km)
    De Ronde van Zuid-Europa sluit af met een tijdrit, de derde van de ronde alweer. Deze keer is hij relatief kort, maar zitten er wel drie heuvels in. De zwaarste zit gelijk voor in de koers, 1,3 km aan 6,8% met een maximum van 10%. De heuvels zijn tegelijk de tussenpunten, maar leveren geen punten op voor het bergklassement. De start en finish zijn in het centrum van Tirana, de hoofdstad van Albanië (en de enige hoofdstad waar de ronde langskomt, samen met Budapest).

    #312463

    Drie profielen zien er goed uit. Het gaat door mooie landen (eigenlijk Zuid-Oost Europa), waar nog niet veel koers is en alle wegen en beklimmingen nog onbekend. Moet ook een uitzoekwerk geweest zijn. En Istanbul is toch ook een mooie afsluiter voor de Ronde.

    #312655

    Ziet er mooi uit. Veel gevarieerde etappes en mooie landen. Hopelijk wordt de koers net zo mooi.

    #312724

    Ik houd het nog even spannend: hier zijn alvast de deelnemende ploegen, morgen maak ik ook de renners bekend.

    World Tour (10)
    Bora – Hansgrohe
    Team Sunweb
    Quick Step Floors
    Lotto – Soudal
    Team LottoNL – Jumbo
    Team Sky
    Movistar Team
    Bahrain – Merida
    UAE Team Emirates
    Astana Pro Team

    ProContinentaal (9)
    CCC Sprandi – Polkowice
    Androni Sidermec – Bottecchia
    Nippo – Vini Fantini
    Wilier Triestina – Selle Italia
    Delko – Marseille Provence KTM
    Roompot – Nederlandse Loterij
    Aqua Blue Sport
    Manzana – Postobon Team
    UnitedHealthcare Pro Cycling Team

    Continentaal (5)
    Amore & Vita – Selle SMP p/b Fondriest
    Tușnad Cycling Team
    Kolss Cycling Team
    Amplatz – BMC
    Torku Şekerspor

    Overig (1)
    Team Southern Europe*

    *Team Southern Europe is een selectie van renners uit de verschillende organiserende landen (uitgezonderd Oekraïne en Turkije, omdat de sterkste renners van die landen al voor commerciële ploegen aan de start staan).

    #312807

    Ronde van Zuid-Europa 2017
    Startlijst

    Bora – Hansgrohe
    1 Leopold König
    2 Jan Bárta
    3 Erik Baška
    4 Emanuel Buchmann
    5 Silvio Herklotz
    6 Michael Kolar
    7 Jay McCarthy
    8 Aleksejs Saramotins

    Team Sunweb
    11 Tom Dumoulin
    12 Søren Kragh Andersen
    13 Phil Bauhaus
    14 Bert De Backer
    15 Lennard Kämna
    16 Georg Preidler
    17 Laurens ten Dam
    18 Mike Teunissen

    Quick Step Floors
    21 Fernando Gaviria
    22 Laurens De Plus
    23 Bob Jungels
    24 Yves Lampaert
    25 Davide Martinelli
    26 Enric Mas
    27 Maximiliano Ariel Richeze
    28 Zdeněk Štybar

    Lotto – Soudal
    31 Tiesj Benoot
    32 Sean De Bie
    33 Thomas De Gendt
    34 Frederik Frison
    35 Tomasz Marczyński
    36 Maxime Monfort
    37 Jelle Vanendert
    38 Jelle Wallays

    Team LottoNL – Jumbo
    41 Dylan Groenewegen
    42 Stef Clement
    43 Floris De Tier
    44 Tom Leezer
    45 Paul Martens
    46 Primož Roglič
    47 Timo Roosen
    48 Antwan Tolhoek

    Team Sky
    51 Sergio Henao
    52 Philip Deignan
    53 Jon Dibben
    54 Tao Geoghegan Hart
    55 Sebastián Henao
    56 Michał Kwiatkowski
    57 Salvatore Puccio
    58 Łukasz Wiśniowski

    Movistar Team
    61 Andrey Amador
    62 Carlos Barbero
    63 Richard Carapaz
    64 Jesús Herrada
    65 Gorka Izagirre
    66 Nelson Oliveira
    67 Marc Soler
    68 Jasha Sütterlin

    Bahrain – Merida
    71 Ion Izagirre
    72 Yukiya Arashiro
    73 Manuele Boaro
    74 Grega Bole
    75 Ondřej Cink
    76 Tsgabu Gebremaryam Grmay
    77 Javier Moreno
    78 Giovanni Visconti

    UAE Emirates
    81 Darwin Atapuma
    82 Kristijan Durasek
    83 Roberto Ferrari
    84 Marco Marcato
    85 Yousef Mirza
    86 Manuele Mori
    87 Przemysław Niemiec
    88 Edward Ravasi

    Astana Pro Team
    91 Miguel Ángel López
    92 Pello Bilbao
    93 Matti Breschel
    94 Andriy Grivko
    95 Dmitriy Gruzdev
    96 Jesper Hansen
    97 Tanel Kangert
    98 Alexey Lutsenko

    CCC Sprandi – Polkowice
    101 Jan Hirt
    102 Marcin Bialoblocki
    103 Felix Grossschartner
    104 Nikolay Mihaylov
    105 Maciej Paterski
    106 Simone Ponzi
    107 Michal Schlegel
    108 Jan Tratnik

    Androni Sidermec – Bottecchia
    111 Francesco Gavazzi
    112 Marco Benfatto
    113 Mattia Cattaneo
    114 Marco Frapporti
    115 Fausto Masnada
    116 Andrea Palini
    117 Alessio Taliani
    118 Rodolfo Torres

    Nippo – Vini Fantini
    121 Damiano Cunego
    122 Giacomo Berlato
    123 Alessandro Bisolti
    124 Marco Canola
    125 Eduard-Michael Grosu
    126 Alan Marangoni
    127 Hideto Nakane
    128 Ivan Santaromita

    Wilier Triestina – Selle Italia
    131 Jakub Mareczko
    132 Liam Bertazzo
    133 Matteo Busato
    134 Alberto Cecchin
    135 Miguel Florez
    136 Yonder Godoy
    137 Alex Turrin
    138 Eugert Zhupa

    Delko – Marseille Provence KTM
    141 Yannick Martinez
    142 Romain Combaud
    143 Daniel Díaz
    144 Delio Fernández
    145 Mauro Finetto
    146 Ángel Madrazo
    147 Quentin Pacher
    148 Gatis Smukulis

    Roompot – Nederlandse Loterij
    151 Pieter Weening
    152 Jesper Asselman
    153 Raymond Kreder
    154 Pim Ligthart
    155 Jeroen Meijers
    156 Oscar Riesebeek
    157 Martijn Tusveld
    158 Nick van der Lijke

    Aqua Blue Sport
    161 Stefan Denifl
    162 Adam Blythe
    163 Mark Christian
    164 Lasse Norman Hansen
    165 Peter Koning
    166 Michel Kreder
    167 Daniel Pearson
    168 Larry Warbasse

    Manzana – Postobon Team
    171 Hernán Aguirre
    172 Jetse Bol
    173 Juan Sebastián Molano
    174 Fernando Orjuela
    175 Antonio Piedra
    176 Aldemar Reyes
    177 Bernardo Suaza
    178 Ricardo Vilela

    UnitedHealthcare Pro Cycling Team
    181 Janier Acevedo
    182 Jonathan Clarke
    183 Daniel Eaton
    184 Lucas Sebastián Haedo
    185 Gregory Henderson
    186 Daniel Jaramillo
    187 Travis McCabe
    188 Lachlan Norris

    Amore & Vita – Selle SMP p/b Fondriest
    191 Redi Halilaj
    192 Besmir Banushi
    193 Danilo Celano*
    194 Pierpaolo Ficara
    195 David Galarreta
    196 José Miralles
    197 Yovcho Yovchev
    198 Marco Zamparella

    Tușnad Cycling Team
    201 Carol Eduard Novak
    202 Csaba Bartha
    203 Peter Laszlo
    204 Facundo Lezica
    205 Rubén Ramos
    206 Laureano Rosas
    207 Szabolcs Sebestyen
    208 Hugo Velazquez

    Kolss Cycling Team
    211 Vitaliy Buts
    212 Andriy Bratashchuk
    213 Mikhaylo Kononenko
    214 Andriy Kulyk
    215 Sergey Lagkuti
    216 Oleksandr Polivoda
    217 Oleksandr Prevar
    218 Andriy Vasylyuk

    Amplatz – BMC
    221 Matej Mugerli
    222 Andi Bajc
    223 Marek Čanecký
    224 Rok Korošec
    225 Peter Kusztor
    226 János Pelikán
    227 Hermann Pernsteiner
    228 Andreas Umhaller

    Torku Şekerspor
    231 Ahmet Örken
    232 Muhammet Atalay
    233 Nazim Bakırcı
    234 Serkan Balkan
    235 Luca Chirico
    236 Fatih Keleş
    237 Feritcan Şamlı
    238 Mustafa Sayar

    Team Southern Europe
    241 Serghei Tvetcov
    242 Aleksander Aleksiev
    243 Georgios Bouglas
    244 Daniel Crista
    245 Zsolt Der
    246 Krisztián Lovassy
    247 Patrik Tybor
    248 Polychronis Tzortzakis

    *Danilo Celano rijdt in werkelijkheid voor Caja Rural sinds 1 augustus. In de ‘alternatieve werkelijkheid’ waarin de Ronde van Zuid-Europa bestaat, blijft hij echter bij Amore & Vita om de ronde te rijden.

    #312822

    Wedstrijd: Ronde van Zuid-Europa
    Naam: Verweggistan
    [x2.0] Tom Dumoulin
    [x1.8] Bob Jungels
    [x1.6] Miguel Ángel López
    [x1.4] Sergio Henao
    [x1.2] Emanuel Buchmann
    [x1.0] Jan Hirt
    [x1.0] Andrey Amador
    [x1.0] Ion Izagirre

    #312874

    Een enkele stad en sommige namen zullen we volgend jaar terugzien bij een koers uit de oude doos van mij. Verder een megakoers. Ik ben benieuwd naar de niveauverschillen.

    Wedstrijd: Ronde van Zuid-Europa
    Naam: mhp88
    [x2.0] Leopold König
    [x1.8] Ion Izagirre
    [x1.6] Tiesj Benoot
    [x1.4] Sergio Henao
    [x1.2] Jan Hirt
    [x1.0] Serghei Tvetcov
    [x1.0] Andrey Amador
    [x1.0] Ion Izagirre

    #312980

    Wedstrijd: Ronde van Zuid-Europa
    Naam: Drossard Kudus
    [x2.0] Primoz Roglic
    [x1.8] Tom Dumoulin
    [x1.6] Ion Izagirre
    [x1.4] Sergio Henao
    [x1.2] Richard Carapaz
    [x1.0] Serghei Tvetcov
    [x1.0] Emanuel Buchmann
    [x1.0] Laurens de Plus

    #313141

    Deze hebben jullie nog tegoed: de regels.

    Ronde van Zuid-Europa 2017 – reglement

    De regels van de UCI zijn geldig gedurende de ronde, met enkele uitzonderingen (de ronde zelf is 3 weken lang en toch 2.HC; sommige etappes zijn langer dan 200 km; etc.) en aanvullingen.

    WF World Tour
    De Ronde van Zuid-Europa telt mee voor de WF World Tour 2017, als een 2.HC-koers. Er kunnen punten worden behaald door een goede klassering in het eindklassement, puntenklassement, bergklassement of een etappe. Het combinatieklassement en ploegenklassement tellen niet mee voor de WF World Tour.

    Puntenklassement
    Er zijn 5 categorieën voor het puntenklassement: vlakke etappes, lichte overgangsetappes, zware overgangsetappes, bergetappes/tijdritten en tussensprints. Elke etappe, uitgezonderd de tijdritten, bevat één of twee tussensprints. Voor de ploegentijdrit worden geen punten uitgereikt, wel wordt in de tweede etappe de blauwe trui gedragen door de eerste renner van de tweede ploeg in de uitslag van de ploegentijdrit. De puntentelling is als volgt:

    Vlakke etappes (*): 50-44-39-34-30-26-23-20-17-15-13-11-9-7-6-5-4-3-2-1 (20 plaatsen)
    Lichte overgangsetappes (**): 35-30-26-22-19-16-14-12-10-8-7-6-5-4-3-2-1 (17 plaatsen)
    Zware overgangsetappes (***): 25-21-18-16-14-12-10-8-7-6-5-4-3-2-1 (15 plaatsen)
    Bergetappes (****/*****) en individuele tijdritten: 15-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 (12 plaatsen)
    Tussensprints: 12-9-7-5-4-3-2-1 (8 plaatsen)
    Het aantal sterren van een etappe geeft de zwaarte aan en is bij het etappeoverzicht vermeld.

    Bij een gelijke stand in het puntenklassement wordt gekeken naar de som van de posities waarop de renners in elke etappe geëindigd zijn. De renner waarbij deze som het laagst is, wordt hoger geklasseerd. Is deze waarde gelijk, dan wordt de renner die het hoogst staat in het algemeen klassement hoger geklasseerd in het puntenklassement.

    Bergklassement
    Voor het bergklassement zijn er vier categorieën: de eerste, tweede, derde en vierde categorie. Er is geen HC/ESP-categorie. Op aankomsten bergop (eerste en tweede categorie) worden de punten verdubbeld. De puntentelling is als volgt:
    1e categorie: 25-20-16-13-10-8-6-4-2-1 (10 plaatsen)
    2e categorie: 15-11-8-5-3-2-1 (7 plaatsen)
    3e categorie: 5-3-2-1 (4 plaatsen)
    4e categorie: 3-2-1 (3 plaatsen)

    Bij een gelijke stand in het bergklassement is het aantal keer dat een renner als eerste boven komt op een klim beslissend, gevolgd door de positie in het algemeen klassement.

    Combinatieklassement
    Het combinatieklassement wordt bepaald door van alle renners de posities in het algemeen, punten- en bergklassement op te tellen. De renner waarbij deze som het laagst is, is de leider in het combinatieklassement en draagt de witte trui. Alleen renners die zowel in het punten- als het bergklassement punten hebben, worden in het combinatieklassement geklasseerd.

    Bonificatieseconden
    In alle etappes, uitgezonderd de bergetappes (****/*****) en tijdritten, zijn er bonificatieseconden te verdienen. Deze zijn respectievelijk 20, 12 en 8 seconden voor de top-3 in de daguitslag en 6, 4 en 2 seconden voor de top-3 in een tussensprint.

    Tijdslimiet
    Voor de tijdslimiet worden de etappes opnieuw verdeeld in vlakke etappes, lichte/zware overgangsetappes, bergetappes en tijdritten. De tijdslimiet is per categorie snelheidsafhankelijk.
    Vlakke etappes (*):
    <38 km/u: 7%
    38-<41 km/u: 8%
    41-<44 km/u: 9%
    44-<47 km/u: 10%
    47 km/u of hoger: 11%
    Lichte overgangsetappes (**):
    <34 km/u: 9%
    34-<36 km/u: 10%
    36-<38 km/u: 11%
    38-<40 km/u: 12%
    40 km/u of hoger: 13%
    Zware overgangsetappes (***):
    <32 km/u: 11%
    32-<34 km/u: 12%
    34-<36 km/u: 13%
    36-<38 km/u: 14%
    38 km/u of hoger: 15%
    Bergetappes (****/*****):
    <32 km/u: 14%
    32-<34 km/u: 15%
    34-<36 km/u: 16%
    36-<38 km/u: 17%
    38 km/u of hoger: 18%
    Tijdritten:
    25% (onafhankelijk van snelheid)

    N.B. De categorieën van dit systeem komen overeen met die van de Giro (zoals in elk geval in 2012 het geval was), het aantal verschillende tijdslimieten per categorie is echter groter (5 i. p. v. 3).

    #313145

    Ronde van Zuid-Europa 2017 – etappeoverzicht

    Rit 1: Budapest – Budapest (ploegentijdrit; 14,2 km) **
    Rit 2: Gödöllö – Miskolc (185 km) ***
    Rit 3: Miskolc – Trebišov (150 km) *
    Rit 4: Uzhhorod – Boryslav (164 km) **
    Rit 5: Drohobych – Lviv (124 km) **
    rustdag
    Rit 6: Fălticeni – Praid (209 km) ***
    Rit 7: Sighișoara – Lacul Bâlea (112 km) *****
    Rit 8: Pitești – Sinaia (Cota 1500) (208 km) ****
    Rit 9: Sinaia – Giurgiu (207 km) *
    Rit 10: Ruse – Gabrovo (175 km) ***
    rustdag
    Rit 11: Kazanlik – Pamporovo (223 km) *****
    Rit 12: Smolyan – Svilengrad (179 km) *
    Rit 13: Kemalköy – Edirne (individuele tijdrit; 36,8 km) **
    Rit 14: Lüleburgaz – Istanbul (204 km) ***
    Rit 15: Beylikdüzü – Keşan (240 km) **
    rustdag
    Rit 16: Alexandroupolis – Drama (213 km) *
    Rit 17: Drama – Thessaloniki (166 km) ****
    Rit 18: Kozani – Konitsa (172 km) *****
    Rit 19: Gjirokastër – Fier (126 km) *
    Rit 20: Fier – Dajti Tower (161 km) ****
    Rit 21: Tirana – Tirana (individuele tijdrit; 19,8 km) **

25 berichten aan het bekijken - 401 tot 425 (van in totaal 470)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Laatste nieuws