Ik heb er even over zitten denken, en ben tot de conclusie gekomen dat een deel van de setup van dit spel ervoor zorgt dat voor velen de spanning er al snel vanaf is. Ik doe dit jaar voor de tweede (of derde) keer mee, en besef dat de keuze voor de eerste vijf renners cruciaal is, terwijl je eigenlijk weinig inzicht hebt in hoe goed de renners op dat moment zijn.
Vorig jaar waren het Quinten Hermans en Daan Soete die cruciaal waren, dit jaar is dat Iserbyt en in mindere mate Merlier. Twee maal heb ik deze renners niet aan het begin gekozen nadat bleek dat ze zo goed waren, omdat een gat niet wordt gedicht door dezelfde keuzes te maken. Sterker nog, zo’n gat wordt exponentieel groter door de huidige puntentelling.
Het probleem ligt hem volgens mij in de combinatie van het toekennen van bonuspunten aan de winnaar, en aan de niet lineair verlopende puntenverdeling.
In de huidige situatie wordt je dubbel beloond voor het maken van de juiste keuze omdat je bij winst niet slechts 1 punt uitloopt op de nummer 2, maar er ook nog bonuspunten voor ontvangt. Dat maakt het voor anderen schier onmogelijk om ooit de achterstand goed te maken.
Ik denk dat het spel langer spannend is wanneer de punten worden aangepast.
WB/WK/EK: 1e = 15 punten, 15e = 1 punt
DVV/SP: 1e = 10 punten, 10e = 1 punt
C1/C2: 1e = 5 punten, 5e = 1 punt
De speler(s) met de hoogste score krijgt/krijgen allemaal 1 bonus punt.
Natuurlijk moet er vervolgens worden gekeken naar de waarde van de renners, maar op deze manier voorkom je het ‘snowball effect’ waarbij je de achterblijvers elimineert. Dit is volgens mij ook de reden dat er een groot deel in de loop van het seizoen, of bij wissel moment 1 al stoppen.
Ik wil alleen een discussie starten, niet je vertellen hoe het zou moeten, maar dit is mijn mening en ik zou graag van anderen horen wat ze denken.