Oorspronkelijk geplaatst door Spartacus op zaterdag 27 augustus 2011 om 21:38
Verslag Germania Klimtocht.
Ondanks de teleurstellende opkomst van slechts 3 WF'ers, toch een leuke tocht gereden. Voor mapsv was het de eerste keer dus we begonnen beetje rustig aan. Er reden sowieso niet veel mensen mee, dus het duurde even voordat we een groepje te pakken hadden.
Op de brug van de A50 bij Renkum even de benen getest en met een gangetje van 32 km/h de brug op gereden. De groep bleef echter helaas intact. In de Betuwe de andere mannen van de groep het werk laten doen en lekker meegepeddeld. Op de dijk kon in waaier gereden worden. Mapsv wist nog niet precies waar hij positie moest kiezen, dus die verloor kostbare energie. Peter en ik wilde even flink aanzetten toen de wind gunstig stond, maar Mapsv vroeg toch even in te houden. Sociaal als wij zijn, pasten we het tempo weer aan naar beneden.
Zoals zo vaak bij senioren die toertochten rijden, wordt er goed tempo gereden in de polder en op de dijk, maar wordt er meteen in de remmen geknepen als er een klimmetje komt. Bij het oprijden van de Ubbergse Holleweg in Ubbergen, naast de St Maartenskliniek dan ook maar de groep losgelaten en flink doorgetrokken. Het is een klimmetje dat langer doorloopt dan je denkt, en wat zwaarder is door de klinkertjes/kasseitjes. Peter werd meteen gelost en Mapsv volgde en kwam nog over mij heen. Helaas voor hem wist hij niet dat de klim om de bocht nog verder ging, dus hij parkeerde en ik passeerde met een gangetje van 21 km/h. Helaas was vlak voor de top bij mij intussen ook zuur in de benen ontstaan en deed ik een StonedCameltje. Op de Oude Kleefsebaan maar even gerecupereerd en lekker gedaald richting Duitsland.
Na nog wat glooiend werk gerust in Groesbeek alwaar Mapsv besloot een kg lichter te worden gedurende een pauze van 10 minuten op de plee.
Na de pauze is het altijd weer even zoeken naar de benen op de Zevenheuvelenweg maar toen we weer in Berg en Dal aankwamen was het ritme weer gevonden. Daar nog 3 klimmetjes afgewerkt: de Van der Veurweg (die Mapsv zo goed afging dat hij pardoes maar gelijk de verkeerde afslag nam), de Oude Holleweg (die Mapsv wederom goed afging en dus weer verkeerd reed door nu een afslag te missen) en de Beekmansdalseweg (waar Mapsv in ons zicht bleef en dus deze keer wel de goede afslag nam).
Uitgebold richting Nijmegen waar we weer de terugtocht door de Betuwe konden gaan aanvangen.
Mapsv en Peter94 hadden de smaak goed te pakken gekregen en besloten flink door te trekken met 40 km/h. Prima, dan ga ik wel in jullie wiel hangen en niet overnemen. Helaas werd Mapsv's gedrag bestraft met een lekke band. Ook dat moet je voor een eerste keer meemaken.
Na het lapwerk van Peter94, konden we weer verder. Intussen pakten zich donkere dreigende wolken samen boven de A50. Zouden we het droog houden? We waren al gezegend met droog weer tot nu, met zelfs zon erbij.
En ja hoor, het begon te plenzen. Gelukkig net toen we bij een viaduct in Heteren waren zodat we meteen konden schuilen totdat de hoosbui een beetje over was. Toen weer verder gegaan, maar met de zeiknatte weg en opspattend water word je uiteraard alsnog nat. De zon begon weer te schijnen dus we hadden weer goesting.
Richting Bennekom op het lange valse stuk plat begon het echt weer flink te plenzen en toen raakten we de goesting wel kwijt. Voorzichtig sturend en dalend op de gladde wegen kwamen we in Renkum aan waar we weer even gescholen hebben. Toen het weer wat droger werd onze weg vervolgd, de Wageningse Berg op. Ik en Peter94 zaten elkaar wat te testen door om de beurt te demarreren, maar geen van beiden kwam echt weg. Mapsv moest intussen lossen.
Omdat Peter94 en ik naar elkaar zaten te loeren kwam Mapsv in Wageningen voor de afdaling van de Westbergweg weer terug en ging over ons heen. Wij lieten hem maar even gaan, want het was toch nog te ver naar de finish en hij zou ongetwijfeld stil komen te vallen. Dat gebeurde dan ook op de Grebbedijk. Peter94 en ik gingen er weer overheen en Peter94 ging voorop. Dat was mooi, kon ik in zijn wiel blijven zitten. Peter94 had op een gegeven moment wel door dat ik niet wou overnemen dus minderde vaart. Mapsv kon dus wederom terugkomen en ging gelijk over ons heen. Ik koos meteen het wiel van Mapsv en ging er vol over heen en zette flink aan voor de eindsprint. Zodoende won ik met een voorsprong van uiteindelijk een halve minuut.
Gegevens Waarde Eenheid
Duur 3:53:15
Energieverbruik 3187 kcal
Minimale hartslag 103 hsm
Gemiddelde hartslag 147 hsm
Maximale hartslag 191 hsm
Gemiddeld Snelheid 28,7 km/u
Maximum Snelheid 53,9 km/u
Afstand 110,3 km
Gemiddelde trapfrequentie 83 rpm
Maximale trapfrequentie 111 rpm
Stijging 600 m
Max helling 17%