Vandaag met Spartacus en vele honderden anderen de Ontwakingstocht van de Driebergse Toer Club gereden. We kozen voor de 135km, minus de aanloop van Driebergen naar Odijk. Daar sloten we vanaf onze aanrijroute meteen aan bij een groep die de Langbroekerdijk opdraaide.
Met vooral tegenwind bleef de kruissnelheid in de polders tussen Houten en Wijk bij Duurstede beperkt tot de onderkant van 30km/u, mede veroorzaakt door veel draaien en keren op smalle weggetjes. Pas op de dijk naar Amerongen ging het tempo omhoog, resulterend in een serie heerlijke waaiers. Niet iedereen hield die techniek echter de hele dijk vol. Om te ontsnappen aan de chaos kozen we het wiel van twee roodhemden, toen die vlak voor de kasseistrook voorbij kwamen zeilen.
Aan het eind van de dijk sloten we aan bij een volgende groep, maar door de splitsing van de verschillende afstanden nabij Kasteel Amerongen was daar al snel weinig meer van over. Op het ‘gemakje’ namen we het fietspad langs de provinciale weg richting Elst, voor een extra heuvellus ten opzichte van de 100km-route. Pas na de afslag richting Veenendaal kregen we aan de achterkant weer wat aansluiting, van wat later een heel peloton bleek te zijn.
Toen ik diep ademhaalde om de Defensieweg op te draaien, bleek er een pijl rechtdoor te hangen. Huh? “Die doen we op de terugweg!”, hoorde ik van achteruit. Prima, ook wel eens leuk. In plaats daarvan ging het over Oude Veensegrindweg richting Rhenen, die ik volledig op kop voor mijn rekening nam aan 33-34 km/u. Voor de wedstrijdrijders onder u wellicht gesneden ontbijtkoek, maar voor deze mooiweerfietser toch best een prestatie…
Op de Bergweg en de Cuneraweg koos ik even voor een wiel, al zit ik met 1m90 en 95kg nooit echt uit de wind. Pas bij het opdraaien van het fietspad van de Grebbeberg (voorheen Greppelberg) wilde ik weer naar voren, maar een bijdehante malloot wilde geen rechts houden onder het mom van een luidkeels “ja ja, de hele tijd in het wiel zitten en nu opeens demarreren!” Op de top kwam deze patriot nog even langs om buiten adem zijn excuses aan te bieden. Al goed, al goed – zeker na welverdiende koffie met appeltaart bij Restaurant Cunera.
Ook de Koerheuvel deden we niet, terwijl ik daar voor het eerst best wel zin in had. In plaats daarvan ging het over de Nieuwe Veenendaalseweg naar de Autoweg, het traditionele voorspel voor de Defensieweg. Iemand die op de Autoweg uit ons wiel was weggesprongen, vormde aan het begin van de Defensieweg een prima mikpunt: erop en erover! Vervolgens ging het via de bekende klinkerweg in Elst terug richting Amerongen en daar via de ‘makkelijke’ kant de Amerongse Berg op.
Bij Overberg begon een nieuw hoofdstuk uit het boek ‘Draaien en Keren voor gevorderden’. Meteen ook het stuk waar de energievoorraad van veel deelnemers overduidelijk op begon te raken. Gezichten trokken strak, gaten moesten worden dichtgereden en oversteken werd steeds gevaarlijker. Toch lukte het ons om het daggemiddelde nipt boven de 30km/u te houden en dat wilden we graag thuis brengen. Al is het altijd maar afwachten of dat uiteindelijk door Strava gehonoreerd wordt… Onderweg terug naar Driebergen wachtten weliswaar nog de Hoogstraat, de Ruiterberg en de Pyramide van Austerlitz op onze vermoeide benen, maar we slaagden in onze opzet. De kilometers terug naar huis waren eigenlijk de zwaarste van de dag, maar met 150 zonnige kilometers in de pocket mochten de beentjes voldaan de lucht in om vanaf de bank de proloog van Parijs-Nice te bekijken.
Mijn statistieken: 150km | 438hm | 30,1km/u | 146bpm.
Voor volgend weekend staan (bij goed weer) de Hatertse Vennentocht (zaterdag, vanuit Bennekom) en/of de Haagse Omloop Tom Schouten (zondag, vanuit Den Haag) op het programma. Wie durft?
Echt weer zo’n typische training dat alles nét niet goed zit. Eten slecht gevallen, beetje last van de knie, broek die niet goed zit, ketting die soms overslaat etc.
De bedoeling was 3x1minuut op omslagpunt.
Heb het 2x gedaan, de laatste keer kreeg ik mn hartslag niet hoger zonder m’n knie verrot te fietsen. (buitenblad heuvelop)
Daarna nog even een klein uur D1 gedaan.
Gegevens:
Duur: 1:21:14
Afstand: 37.9 km
Gemiddelde snelheid: 28.3 km/u
Maximale snelheid: 67.4 km/u
Energieverbruik 871 kcal
Gemiddelde hartslag 145 hsm
Maximale hartslag 188 hsm