Team LottoNL-Jumbo 2018

1 2 ... 445 ... 481 482
kelderfan

'@assen
Rodriquez kon ook wel een tijdrit aan; al was dat in een klimtijdrit van 39,4 km.
Hij versloeg mannen als Tony Martin {komt die nog naar TLJ} en Robert Gesink.

RoBinnn

Eens met Ghostwriter. Zowel de kwaliteiten van Tolhoek zelf als de selectie van TLJ maken het traject van echte klimmer logischer dan het nu al gaan voor klassementen in grote rondes.
Voor 2019, maar ook 2020, zijn er nog grote stappen te maken in dit werk en als hij laat zien echt bij de top van de klimmers te zitten is 2021 of 2022 altijd nog vroeg genoeg om zich ook op een grote ronde als klassementsrenner te richten. In het huidige wielrennen is specialiseren in één onderdeel echt belangrijk om mee te kunnen doen in de top, dus zou ik er voor kiezen om je te specialiseren in dat waar je het beste in bent. In Tolhoek zijn geval, mede door zijn lichaamsbouw, is dat in mijn ogen dus als pure klimmer. Laat hem daar maar eens in ontwikkelen en dan kunnen we eind 2020 beoordelen hoe hij er voor staat op dat gebied en als dat goed blijkt te gaan krijgt hij, zoals het er nu uit ziet, geweldige parcoursen op de OS, EK en WK.

KJP

Ik ben nog steeds een beetje verward over het feit dat je ontwikkelen tot topklimmer schijnbaar een goed klassement in een grote ronde in de weg moet staan. Als Tolhoek volgend jaar bij de beste 10 klimmers in de Giro hoort dan heeft hij toch gewoon een behoorlijke kans op een top-10 in de Giro?

En zelfs bij een Oomen dit jaar zag je toch dat het prima kan? Er waren mede door Sky maar zelden koersmomenten waar Oomen een bijdrage kon leveren aan het klassement van Dumoulin waardoor hij toch veelal zo lang mogelijk bij moest blijven en in de achtergrond richting de top-10 kon rijden.

Op voorhand lijkt me zo'n scenario wederom best mogelijk. Wellicht dat Kruijswijk het zo goed doet dat je Tolhoek inderdaad een keer vol aan moeten laten gaan om te kijken wat er vanaf waait. Of wellicht dat je inderdaad een keer zult moeten verdedigen in een situatie waar Kruijswijk plaatsen dreigt te verliezen en dat Tolhoek zich daarvoor in moet zetten. Maar tot die situatie zich voordoet zou ik vooral eens met Tolhoek gaan kijken hoe ver hij nu daadwerkelijk kan komen in zo'n grote ronde. Oomen is echt niet minder geworden van drie weken constant moeten presteren, en ik ben ervan overtuigd dat hij van zijn Giro meer geleerd heeft dan dat hij geleerd zou hebben van een situatie waarin hij 10 rustdagen mocht nemen, 9/10x Dumoulin zo lang mogelijk bij moest staan en 1/2x mee mocht in de ontsnapping.

En dat je Kruijswijk/Roglic al hebt betekent toch niet dat je niet meer het maximale moet halen uit andere potentiele klassementsmannen als Tolhoek/Bennett/Kuss? Toen Landa begon door te breken bij Astana terwijl ze daar Aru en Nibali al hadden zeiden ze toch ook niet, ach ga toch maar voor ritwinst want we hebben al twee goede klassementsmannen? Ik denk dat het zowel voor Roglic als voor Kruijswijk een enorm voordeel is als blijkt dat ze een ploeggenoot hebben die ook in te top-10 staat richting het einde van de Giro/Tour. Daarmee kun je juist andere ploegen in het defensieve drukken terwijl je je absolute kopman kan sparen. Zeg maar zoals Kruijswijk de andere renners in het defensieve drukte tijdens de Tour terwijl Roglic kon blijven wachten.

Laatst gewijzigd
Wielerfan1987

https://rouleur.cc/editorial/george-bennett-guest-column-a-stitch-in-time/

Hierbij een guest collumn van George Bennett waarin hij aanhaalt (zoals @Rahimns al aangaf) dat de steek in zijn zij weer terug is sinds de Tirreno.

Nog een paar dingen die mij daarnaast opvallen:

1. Hij geeft aan direct na de Giro aan de antibiotica te zijn gegaan, daaruit kan je concluderen dat hij de Giro heeft uitgereden die laatste dagen ziek, ofwel tegen ziek aan.

2. Hij is er van overtuigd dat 'de steek' zijn power output negatief beinvloed en waarschijnlijk meer dan dat.

Het is heel jammer dat ze nu in het duister tasten naar de oorzaak van de steek want ik denk net als George dat hij nog wel een klein stapje bij zal kunnen zetten als hij van dat ongemak verlost is. Ik weet door hernia gerelateerde zenuwpijnen hoe het is om bij tijd en wijle gekweld te worden door het gevoel dat er messen in je lichaam gestoken worden (op welke plaats dan ook) en wat voor een impact dat kan hebben op je concentratie op bepaalde momenten.

3. Hij sluit af met 'Stop Littering' waarmee hij actief probeert mede fietsers te bewegen om hun rommel niet meer overboord te gooien in de natuur.
Dat toont maar weer eens aan hoe sociaal en maatschappelijk bewust en betrokken George is.
Een van ee redenen dat ik voor altijd fan van George zal zijn.

RoBinnn

Als hij al bij de beste 10 klimmers in de Giro kan komen volgend jaar dan nog zie ik hem niet zomaar top10 in het AK rijden, met waarschijnlijk drie individuele tijdritten in de Giro2019 moet hij wel heel veel tijdswinst pakken om top10 te halen.
Daarnaast kan je je afvragen wat je liever hebt, een stabiele ronde en 10e in het AK, of richten op enkel de klimetappes waarbij de AK kopman ondersteunen en waar mogelijk gaan voor ritwinst de doelstelling zijn.
Ik vind de stap van zijn huidige niveau naar een klassement in een grote ronde een die niet de logische is. Meningen verschillen, dat is prima. Mijn voorkeur gaat naar ontwikkeling naar een echte topper in het klimwerk waarbij klassementen vanzelf komen, zeker in rondjes zonder tijdrit. Om dan ook een klassement in een Giro te rijden moet je als klimmer echt bij de allerbeste klimmers horen in die ronde om je verlies in andere etappes zoals de tijdritten te compenseren, op dit moment kan je hem nog niet bij de allerbeste klimmers scharen wat mij betreft.

kelderfan

'@KimJungPoels
"Ik ben nog steeds een beetje verward over het feit dat je ontwikkelen tot topklimmer schijnbaar een goed klassement in een grote ronde in de weg moet staan."
Ik ben 't met jouw stelling eens. Als je goed kan klimmen zoals Tolhoek en Kuss staat een goed klassement je ontwikkeling niet in de weg. Had Kuss Utah maar moeten laten lopen.

KJP

Tsja, ik vind die constatering over tijdritten e.d. nog al overdreven. Ja hij verliest minuten op Dumoulin/Roglic/Froome/Thomas in de tijdritten. Maar ik zou verbaasd zijn als hij over 3 tijdritten (Waarvan er overigens minimaal 2 voor klimmers zijn) meer dan een minuut verliest op een renner als Formolo, sterker nog ik denk dat de kans dat hij tijd pakt op een renner als Formolo zeker net zo groot is als dat hij verliest.

Het vreemde vind ik altijd dat wanneer je voorstelt dat iemand top-10 kan rijden altijd de echte toppers als referentiepunt worden gepakt. Maar als Tolhoek voor een top-10 wil gaan in de Giro zijn dat helemaal niet zijn concurrenten. Zijn concurrenten zijn dan van het niveau Bilbao, Buchmann, Konrad, Formolo, Gallopin, Izagirre, Jungels, Polanc. Ik vind hem dus echt nú al niet veel lager qua niveau dan de meeste van die mannen zitten als het op klimmen aan komt.

Maar goed, ik denk dat we inderdaad van mening verschillen over zijn huidige niveau. Tolhoek zal voorlopig nog wel even een renner blijven waarbij de consensus is dat we verbaasd zijn als hij het goed doet op de klim, vervolgens dezelfde dag roepen dat hij heel veel mogelijkheden heeft en dan weer terug gaan naar de oude situatie waarin iedere prestatie toch weer verbaasd. Dat blijft zo, totdat ie volgend jaar meerdere top-10s op WT niveau heeft gereden in klassementen. ;)

RoBinnn

Utah of de Giro is toch heel wat anders.
Juist in Utah, of UAE tour of Catalunya ligt er ruimte om wel een klassement te rijden omdat je daar waarschijnlijk geen echte tijdrit zal vinden en het niveau iets lager ligt dan in de Giro.
Juist daar kan een type als Tolhoek of Kuss zich laten zien als klimmer op weg naar de wereldtop. Daar een klassement rijden kan prima gecombineerd worden met een rol in ondersteuning met af en toe een kans voor eigen succes in een bergrit in een grote ronde. En lijkt een logischere stap in de ontwikkeling dan nu voor een klassement te gaan in een Giro bijvoorbeeld. En gaat de ontwikkeling in de eerste maanden van 2019 zo snel dan kan altijd de Giro nog gestart worden als beschermde renner voor het klassement.

assen

'@KimJungPoels
Ik ben het wel eens met je hoor, wat betreft Tolhoek; podium wordt erg lastig, top10 zou als erg goede klimmer zeker moeten kunnen.

@Kelderfan
Je hebt gelijk dat Rodriquez incidenteel een goede tijdrit reed, m.n. in klimtijdritten (was ie niet een keer op een paar seconden tweede achter Dumoulin in het Baskenland in een tijdrit - DE doorbraak van Dumoulin jaren terug?). Maar over het algemeen verloor ie flink wat tijd in "gewone" tijdritten.

Ik denk dat in deze en komende jaren renners die goed klimmen en voorheen nog wel eens een ronde wonnen, dat komende jaren niet meer zullen doen. Ik denk daarbij aan Quintana, maar vooral types als Aru.

tendam

Zoals Tolhoek dit jaar reed in de Tour had hij al het niveau voor top-10 in de Giro. Ik denk dat dit is wat KimJungPoels bedoelt. En voor wat betreft die tijdritten: beetje trainen doet wonderen. Aerodynamisch is hij al, hele smalle schouders.

veld

"kelderman rules e.a. Ik zou de met een eigen opleidingsploeg gemoeide minstens 2 a3 m veel liever besteden aan de eigen ploeg . De zelfopgeleide renners kunnen immers na hun opleiding kiezen voor welke ploeg ze gaan rijden en je krijgt in het wielrennen geen opliedingsvergoeding. Beter is het eventueel een samenwerkingsverbond aan te gaan met b.v. SEG en,of Roompot en de dan vrijvallende budgetruimte gebruiken voor b.v Mohoric of vergelijkbare kwaliteit.

ghostwriter

'@veld
Inderdaad, zelfopgeleide wielrenners kunnen naar een andere ploeg maar wie gaat de nieuwe Gesink, Mollema, Kruijswijk, Dumoulin, Kelderman, Tolhoek en Oomen opleiden als er geen goede Nederlandse opleidingsploeg meer is? LottoNL plukt nog steeds vruchten van het geweldige werk wat het Rabobank Development Team heeft gedaan. Het RDT is de reden dat het Nederlandse wielrenner zich momenteel in een goude eeuw bevind. Hoe langer dat gat niet word opgevuld hoe minder het Nederlandse wielrenner (en dus ook LottoNL) zal wegzakken. Het is voor LottoNL namelijk een stuk makkelijker om Nederlandse toptalenten aan zich te binden dan buitenlandse toptalenten.

Laatst gewijzigd
kelderfan

Danny van Poppel heeft 't vandaag gedaan met een echt mooie zege. Mag hij vaker doen.
Toch goed dat hij is opgenomen in de Groenewegentrein. Op naar Parijs - Tours.

KJP

Geen grote koers, maar toch een heel aardig deelnemersveld in Binche-Chimay-Binche.

In eerste instantie dacht ik dat Jumbo weer te laat reageerde, maar dit keer was het team indrukwekkend sterk en wisten ze de fout toch nog te herstellen. Toont wel aan wat een paar extra sterke knechten kunnen doen voor je sprinters nu van Hoecke, Wagner en Tankink er alle drie niet bij zijn.

Van Poppel durf ik te stellen gaat richting de absolute top gaan op dit soort zwakkere punchaankomsten, en we gaan hem ook in het klasseieke voorjaar een aantal keer tegenkomen. Die heeft dit jaar precies gedaan wat de bedoeling was, extra inhoud creeren. De Manier waarop hij de rest degradeerde was ronduit indrukwekkend.

Poeksel

Was het Groenewegen die de 'sprint' aantrok voor Van Poppel?

kelderfan

'@Poeksel
Ja, want TLJ heeft de sprintaantrekkers ook gebruikt om Stybar terug te halen en die hadden geen benen meer om nog een lead-out te doen en dat heeft Dylan graag gedaan voor Danny van Poppel.
Die had 't de zege toch echt nodig. Volgende keer Van Poppel ook mee nemen naar de l'Eurometropole en de volgende afspraak Parijs - Tours.

tendam

'@veld
Jouw kortetermijndenken is heel gevaarlijk. Nederland heeft behoefte aan een opleidingsploeg van Rabo-statuur. Toen die er nog was, was er altijd gezeik over (typisch Hollands) maar kijk eens welke oud-Rabo Conti-renners er nu de dienst uitmaken bij de profs... dat is niet normaal meer. Zo'n voedingsbodem blijft nodig.

kelderfan

'@KimJungPoels
Danny van Poppel is juist de man om dit soort races in zijn voordeel te beslissen. Hij kan 't opnemen met jongens als Naesen, Lampaert en Stuyven.
Hopelijk neemt TLJ volgend jaar de Tour de Wallonië in hun programma op. Want juist in dat soort koersen kan hij zich prima voorbereiden op bijvoorbeeld zwaardere koersen als TdP en Vuelta.
En dat zeg ik, omdat ik denk, dat hij met Laurens De Plus, Floris De Tier en Wout Van Aert een goed blok vormt voor dat werk.

Rawolf

wie waren vandaag de mannen voor team lotto jumbo? was een sterke ploeg. Heb sowieso wynants, van emden, van poppel en groenewegen gezien

Poeksel

Verder Roosen, Jansen en Boom (die volgens mij ook nuttig werk heeft verricht).

Veertiende keer podium voor Van Poppel trouwens dit seizoen als ik goed geteld heb, dat is toch best goed, al waren het vooral tweede en derde plaatsen.

Laatst gewijzigd
kelderfan

Ook een leuk weetje. Jan Maas was de sterke lead-out van Cees Bol, die toch nog een 10e. plek mocht opeisen.
Taco van der Hoorn vocht zich mooi naar een 4e. plek en keurig in het groepje Lampaert.

kelderfan

Wat 't opleidingsploegje betreft. Een herstart van RDT zou 't mooiste zijn; maar een eigen opleidingsteam is toch 't beste. Als je goede afspraken maakt, dan zie je ook bij LottoBE, dat de talenten voor jouw team gaan.
De derde mogelijkheid om bijvoorbeeld met SEG te gaan samenwerken is ook niet verkeerd, omdat er naast Nederlandse talenten ook Buitenlandse talenten uit meerdere Eurropeesche landen kunnen worden gehaald.

Laatst gewijzigd
Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Wat is het verschil tussen een herstart van RDT of een eigen opleidingsploeg starten ?? Ik blijf het zonde van het geld vinden, er zijn op dit moment al genoeg andere ploegen die in dat gat gesprongen zijn. Met oa SEG en Roompot als tussenstation heb je genoeg mogelijkheden om renners goed op te leiden, kijk maar eens wat er al uit beide ploegen is doorgestroomd aan talent.

SS3000NL

Roompot een tussenstation blijven noemen is belachelijk. Nu het sportief en qua uitnodigen slecht gaat vluchten ze in de oudjes. Voor 2019 hebben ze tot nu toe 1 (!) renner onder de 25 jaar. Dan hou je voor opleiding alleen SEG over. Dus een project in de trant van RDT zou zeer welkom zijn.

ghostwriter

'@rahimns
Roompot is een ploeg waar de meeste talenten juist komen stil te staan in hun ontwikkeling. Tot nu toe hebben alleen Groenewegen, Vd Hoorn en Tolhoek zich goed ontwikkeld bij die ploeg. Daarbij hebben ze nauwelijks nog ruimte voor Nederlands talent. SEG Racing is een plaats voor alleen mannen van SEG en veel Nederlands talent zal daar dus geen kans krijgen. Ik denk dat we over een jaar of tien met onze handen in het haar zitten over de teloorgang van het Nederlandse wielrenner als het gat wat het RDT heeft achtergelaten niet wordt opgevuld.

1 2 ... 445 ... 481 482

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.