Waar het investeren in sport voor Jumbo begon als een hobby van de voormalige topman, is het uitgegroeid tot iets veel groters, zegt Ad Maatjens, hoofdredacteur van vakblad en platform Sponsorreport. âSportsponsoring is niet langer meer een speeltje van Frits van Eerdâ, zegt hij. âHet is een integraal onderdeel geworden van de marketingstrategie. Ze hebben gezien hoe effectief het kon zijn met de Tour de France en Max Verstappen.â ( … ) Hoe groot Jumbo (9,9 miljard euro omzet in 2021) precies in sponsoring is, blijkt uit de laatste editie van de âsponsormonitorâ van onderzoeksbureau Respons. In 2020 gaf de supermarktketen dertien miljoen euro uit aan sponsoring. Alleen Rabobank en Adidas besteedden meer aan sponsoring in Nederland.
Tegenwoordig gaat het volgens bronnen om een bedrag van zestien miljoen euro dat de supermarktketen investeert; het overgrote deel daarvan gaat naar de sport.
Schaats- en wielerploeg Jumbo-Visma krijgt tien miljoen euro â de grootste hap uit het budget. Andere grote deals zijn die met Verstappen (3 miljoen euro), de grand prix van Zandvoort (1,5 miljoen euro) en met voetbalclub PSV (1 miljoen euro). Begin dit jaar verlengde Jumbo de samenwerking met de Eindhovense voetbalclub met drie jaar. ( … ) De vraag is wat er gaat gebeuren met Jumboâs sponsordeals nu het bedrijf door het strafrechtelijk onderzoek naar Van Eerd in onzeker vaarwater is terechtgekomen. Maatjens van Sponsorreport verwacht niet dat de stekker snel uit veel van de sportsponsoring gaat. âNu het een onderdeel van de marketingstrategie is geworden, zullen ze daarmee doorgaan. Jumbo is groter dan Frits van Eerd.â
Uit NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/11/15/sport-hoort-bij-jumbo-ook-nu-de-topman-verdachte-is-a4148310#/krant/2022/11/16/#310