Moeilijk hoor, om nu al een voorspelling te doen qua Tour- ploeg. Waar moet je rekening mee houden?
a) grootste doel = Geel (= vraag: wat heeft Roglic nodig)
b) serieus doel = Groen (= vraag: wat kun je gezien ‘a’ meegeven aan van Aert)
c) schaduwkopman meenemen (+ die rol toebedelen, want dan in eerste week/weken niet inzetten als knecht en wél beschermen)
d) welke tactiek om de Tour te winnen: dus waar kun je verschil maken en welke renners zet je in (vlakke, kasseien, bergen)
e) t.o.v. welke concurrentie moet je dat verschil maken: Pogacar (dus overtal in bergen of truc op de kasseien), de Ineos- trein (dus niet de mindere zijn als ploeg in het hooggebergte)
Zo benaderend, zou ik voor Geel een ploeg willen met een kwalitatief overtal in het hooggebergte (dus niet een treintje op de limiet, maar 2 á 3 renners die overschot hebben (en hoog in het klassement kúnnen staan). Dus Roglic, Vingegaard en Kruijswijk of Dumoulin. Daarnaast 2 renners die tot die situatie kunnen leiden (schifting voeren): Dennis sowieso en Gesink of Kuss. Dan zit je op 5 renners. Van Aert kan ook een schifting voeren, maar dat is wellicht niet direct verenigbaar met Groen.
Voor het vlakke moet je ook iets kunnen proberen (naast de kasseien). Dumoulin is daarom een meerwaarde t.o.v. Kruijswijk, Gesink t.o.v. Kuss. (Mocht Benoot beter bergop zijn dan Gesink, is die een alternatief). Teunissen daarvoor sowieso meenemen, temeer hij ook de beste man is om Van Aert in Groen te ondersteunen.
Dus al genoteerd:
(1) Roglic, (2) Vingegaard, (3) Dumoulin, (4) Dennis, (5) Van Aert, (6) Teunissen, (7) Gesink en (8) Affini.
Dan moet daar nog een werker bij, die zowel voor Van Aert (in de basis), als voor Roglic (voor ‘snode plannetjes’ op het vlakke / over de kasseien) een meerwaarde kan zijn. Ik vind van Hooydonck geschikt, maar kan Laporte nog moeilijk inschatten. Wie van hen kan lang op kop sleuren met flinke PK’s?
Alternatief is Affini welllicht, die heeft als TGV voor TJV wel een meerwaarde. Die komt het dichtst bij de Tony- rol om met macht de TJV- trein op kop van een op hol geslagen peloton te houden (en daarvoor niet direct Dennis in te zetten). Combi Teunissen – Affini vind ik zelf ook een beter duo om voor Van Aert in te zetten voor de sprints, die vullen elkaar in kwaliteit aan (en dan Gesink in de aanloop in te zetten).