Team Jumbo-Visma 2021

|
25 berichten aan het bekijken - 7,526 tot 7,550 (van in totaal 11,407)
  • #704145

    Zolang het geld de baas is, zal de scheefgroei net als in het voetbal almaar erger worden.

    #704153

    Toch wel een zorgelijke ontwikkeling dat Jumbo al jaren geen enkel toptalent weet te contracteren. De reden is grotendeels bekend (oneindig geld bij UAE en Ineos), maar zelfs minder rijke ploegen als DSM en Bora lukt het wel.
    Als je selecties van de 3 grote ploegen naast elkaar legt heeft Jumbo wel echt een flink gebrek aan jonge toptalenten. Kijk alleen al naar het volgende lijstje(ik beschouw renners van 23 of jonger als talent):

    UAE:
    – FFB
    – Ayuso
    – Bjerg
    – Hirschi
    – McNulty

    Ineos:
    – Plapp
    – Rodriguez
    – Pidcock
    – Hayter
    – Sosa

    Jumbo:
    – Kooij
    – Leemreize
    – Dekker
    – Van Dijke x2 (mogelijk)

    Al die renners van Ineos en UAE zijn potentiele wereldtoppers over een paar jaar, terwijl de renners van Jumbo toch wel van een hele andere categorie zijn. Alleen Kooij zou je mogelijk een toptalent kunnen noemen.

    #704154

    Sosa mag wel van het lijstje van Ineos. Verder deels eens met wat je zegt, maar je zegt zelf al dat er niet tegen op te boksen is wat die ploegen financieel kunnen. Ik ben wel benieuwd welke renners van Bora en DSM je dan in dat rijtje zou plaatsen?

    #704157

    Bij Bora voornamelijk Uijtedebroeks (daar had Jumbo ook interesse in).
    DSM trekt elk jaar een blik absolute toptalenten open, ik noem een Brenner, van Wilder, Leknessund, Dainese. Dat het er lang niet altijd uit komt bij die ploeg is dan weer een ander verhaal.

    #704161

    @savojor nu vergeet je voor het mooie Vingegaard en Foss

    #704165

    Die lijstjes zijn vaak grappig omdat juist bij TJV renners later tot groei komen, Foss, Kuss en Vingegaard zijn goede voorbeelden.
    Van al die renners die nu als toptalent worden binnengehaald door UAE en INEOS kun je je ook afvragen wat hun rol zal zijn over twee jaar. Bjerg vind ik een heel goed voorbeeld, het super talent bij het tijdrijden. Is nu nog steeds een goede renner maar wel een pure domestique. Waardoor hij zelfs in zijn specialiteit niet meer uitblinkt.

    Je kunt niet voorkomen dat de grootste talenten kiezen voor het meeste geld maar je moet juist stug blijven doorgaan met de renners daar net onder die meer groei marge hebben dan het grote publiek ziet. Je hoort iedereen over de top talenten van vandaag maar diezelfde mensen zijn redelijk stil als je ze later vraagt naar de ontwikkeling van een Sosa of Sivakov.

    #704167

    @Yeez Die twee zijn 24 en @savojor ziet 23 als bovengrens voor zijn definitie. Afgelopen jaar zei Zeeman nog het slimme dat talentontwikkeling héél weinig te voorspellen is (https://www.wielerflits.nl/nieuws/merijn-zeeman-over-jumbo-visma-wij-werken-nu-al-aan-de-ploeg-voor-2025/). Allemaal leuk en aardig dat er nu genoeg piepjonge toppers boven komen drijven, maar dat betekent niet dat dat het nieuwe normaal is. Talent kan ook pas op 27 of zelfs later echt ontbolsteren. Dat Vingegaard en Foss net 24 zijn en niet 22 of 19 betekent dat ze logischerwijs natuurlijk iets minder jaren voor hun hebben, maar het kan ook zomaar zijn (ik hoop het niet) dat FFB na 4 jaar prof zijn op zijn 24e uitgebrand afzwaait als profrenner en dat Foss al een grote ronde of twee op zak heeft op z’n 28e. Het kan allemaal, is totaal niet uit te tekenen.

    #704168

    Sivakov ontwikkelt zich wel goed, maar heeft vaak ook pech met valpartijen etc. Op belangrijke punten

    #704169

    “Die lijstjes zijn vaak grappig omdat juist bij TJV renners later tot groei komen, Foss, Kuss en Vingegaard zijn goede voorbeelden.
    Van al die renners die nu als toptalent worden binnengehaald door UAE en INEOS kun je je ook afvragen wat hun rol zal zijn over twee jaar. Bjerg vind ik een heel goed voorbeeld, het super talent bij het tijdrijden. Is nu nog steeds een goede renner maar wel een pure domestique. Waardoor hij zelfs in zijn specialiteit niet meer uitblinkt.”

    Bjerg nu afschrijven is wel heel voorbarig zeker als je daarvoor een aantal latere bloeiers van Jumbo noemt :p

    Dat er renners van het Dev team naar andere ploegen zouden gaan was wel redelijk te verwachten natuurlijk. Heeft ook te maken met kansen die renners geboden worden. Bij Jumbo gaat het iets meer conservatief eerste 1/2 jaar als knecht. Bij DSM staat iedereen op hetzelfde level

    #704171

    Die renners van DSM die je noemt, zijn toch niet van de orde zoals ze elk jaar bij Ineos en UAE worden aangetrokken. Dat die niet bij Jumbo rijden zou ik geen ‘schrijnende achterstand’ noemen.

    En verder is het ook wat de andere zeggen. Talent en generaties gaan voor ploegen die niet een oneindig budget hebben altijd met een conjunctuur. De kans dat je een nieuwe Roglic vindt is gewoon heel klein en dan zal je moeten accepteren dat tot je weer zo’n ‘mazzeltje’ hebt de resultaten wellicht wat minder zijn. Ondertussen kan je alleen maar proberen de talenten die je wel in huis kan houden zo goed mogelijk op te leiden en juist daar lijkt Jumbo gelukkig heel goed in.

    #704172

    Vinegaard en Foss ontwikkelen zich prima, maar waren ook in de jeugd nooit echte toptalenten. Natuurlijk is het ook gewoon mogelijk om als laatbloeier de top te bereiken. En inderdaad zal niet elk talent ook daadwerkelijk doorbreken, daarom is het ook zaak om er zo veel mogelijk in je ploeg te hebben om je kansen te spreiden.

    Wat zegt dit trouwens over een mogelijke contractverlenging van Bennett? Hij was de hele reden dat FFB überhaupt bij de opleidingsploeg reed.

    Ik verwacht ook niet echt dat FFB nou zo veel meer voor eigen kans mag gaan bij UAE dan bij Jumbo, maar goed. Ben het er al mee eens dat Jumbo te conservatief is en jonge renners iets te weinig eigen kansen krijgen

    #704174

    @savojor welke jonge renner is goed genoeg om eigen kansen te krijgen dan? Vingegaard kreeg ze dit seizoen al meermaals en ook foss. Als je goed genoeg bent krijg je die vanzelf hoor

    #704177

    @Rawolf
    Ik schrijf Bjerg niet af maar je kunt niet ontkennen dat hij een knecht is nu en dat zijn tijdrit capaciteiten daar ernstig onder te lijden hebben. Dit terwijl Foss waar de meeste “kenners” al zeker wisten dat die te oud was en daarom genegeerd werd door de rijkere ploegen zich prima doorontwikkeld juist in het tijdrijden.

    DSM is een heel ander verhaal, Spekenbrink heeft gekozen om zichzelf opnieuw uit te vinden en daarom veel toptalenten binnengehaald door ze een startplek in de grote World Tour koersen te garanderen in hun eerste jaar. Daardoor moet hij ook het enorm kleine aantal overwinningen voor lief nemen en de wetenschap dat na volgend jaar de beteren al weer vertrekken. Jonge renners moeten zich in mijn optiek ook kunnen optrekken aan ervaren renners met kwaliteit. Bij DSM vind ik die verhouding uit het lood staan.

    #704180

    Ik weet niet of die verhouding uit het lood is bij DSM, want dat ligt maar aan je verwachtingen. Maar het lijkt me duidelijk dat dat voor een ploeg als Jumbo die gewoon op alle terreinen serieus wil meedoen voor overwinningen in ieder geval geen relevante strategie is.

    #704182

    @Yeez
    Vingegaard en Foss zie ik met hun 24 jaar eigenlijk al niet meer als jonge renners, maar die krijgen inderdaad nog wel genoeg eigen kansen. Ik doel meer op die categorie daaronder, dus Kooij en Leemreize(en in mindere mate Dekker). Sowieso vind ik dat de ploeg te weinig renners in die categorie heeft en wel wat mag gaan verjongen.

    #704186
    Quote:
    Wat zegt dit trouwens over een mogelijke contractverlenging van Bennett?

    NIets. Hoewel jij het gerust een zorgelijk teken mag vinden.

    #704191

    Je bent wel heerlijk naïef als je denkt dat het vetrekken van FFB werkelijk geen enkele invloed heeft op een mogelijk contractverlenging van Bennett. Het zal niet de doorslaggevende factor zijn, maar natuurlijk speelt het wel mee als je weet wat de achtergrond is tussen die twee.

    Verder maakt het me persoonlijk eigenlijk vrij weinig uit of Bennett nou wel of niet blijft, dus je mag wel weer even ophouden met mij woorden in mond te leggen.

    #704194

    Bennett zal inderdaad niet graag in een ploeg rijden zonder FFB als ploeggenoot, dus dat wordt nog spannend.. Je bent wel heerlijk dramatisch wanneer als je denkt dat het vertrek van FFB werkelijk invloed heeft op de contractverlenging van Bennett.

    #704195

    Volgens mij zijn Dekker, Kooij en Leemreize ook gecontracteerd omdat het ook een kans aan Nederlandse renners wil geven. Daar wordt hier ook vaak om geroepen.

    #704200

    Nu roglic normal gesproken geen klassement gaat rijden zal vingegaard dat gaan doen of voor etappes ?

    #704201

    Dat ffb invloed heeft op het wel of niet blijven van bennett vind ik ook maar een rare gedachtekronkel. Tolhoek gaat toch ook weg terwijl oomen en hofstede blijven? Het is werk. Ik denk overigens dat bennett ook niet blijft, maar dat staat los van ffb

    @goldone dan had Vingegaard niet moet wachten gisteren als hij dat wilde doen

    #704202

    Ik zou met Vingegaard, Kuss en Van Aert lekker voor etappes gaan. Daar heb je nu een mooie ploeg voor. Een eventuele 11e plek in het klassement lijkt me een stuk minder interessant en bovendien moet je dan alsnog heel de tijd met Vingegaard in het gedrang gaan zitten.

    #704204

    Wout zit met morgen in zijn hoofd en dat is logisch, gisteren heeft hij zichzelf een betere uitgangspositie voor Geel gegeven en zijn sprong van groep 2 naar 1 was echt super. Mocht dat lukken dan krijgt Wuyts wat hij het liefste wil voor zijn pensioen, Roglic die voor Wout werkt.

    #704207

    Kooij is ook wel echt een toptalent hoor, zeker aangezien sprinters normaal wat meer tijd nodig hebben.

    Ik hoop wel dat TJV nog 1-2 klimmers aantrekt, want ik vind de spoeling achter de topklimmers vrij dun. Zeker bij een eventueel vertrek van Bennett en Harper en het vertrek van Tolhoek.

    En het nadeel is dat buiten FBB er ook geen klimmers rondrijden bij het opleidingsteam die klaar zijn voor de overstap.

    #704212

    @Murcia terecht dat Wout met morgen in zijn hoofd zit, maar als hij in de laatste kilometers goed gepositioneerd zit, zou hij gewoon mee moeten sprinten. Volgens mij is hij op deze aankomst (laatste 200 meter lopen lichtjes op) één van de snelste die nog over zijn en ik zou toch een heel stuk liever 13/17 seconden goed moeten maken op Ala dan 23.

25 berichten aan het bekijken - 7,526 tot 7,550 (van in totaal 11,407)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Headlines