Team Jumbo-Visma 2021

|
25 berichten aan het bekijken - 7,251 tot 7,275 (van in totaal 10,603)
  • #699152

    Kruijswijk met het niveau van twee jaar geleden (derde in de Tour de France) is een stuk waardevoller dan een knecht/mentor. Niets ten nadele van iemand als Gesink, maar de waarde daarvan is natuurlijk wel minder dan die van een renner die in een grote ronde mee kan doen voor het podium.

    @Yeez; ja, wie niet, ook voor Kruijswijk zal dat een vraag zijn. Het punt is echter dat als hij zich er zelf al bij neer gaat leggen dat dat er niet meer in zit, dat het er dan sowieso niet meer in zit. Dus moet hij nu niet bezig zijn met een een moment waarvan hij zelf ook weet: ´Dat zal mij ook een keer gebeuren.´

    #699165

    Ik denk dat je je oprecht af kan vragen hoe waardevol Kruijswijk in de rol van kopman is voor Jumbo, zelfs al haalt hij het niveau van 2 jaar geleden, wat mij onwaarschijnlijk lijkt. Het huidige Jumbo is dat niveau een beetje ontgroeid, naar mijn mening. Je gaat alleszins geen jongens als Kuss, Vingegaard of Foss opofferen om Kruijswijk aan een 5e plek te helpen, waarmee je tegelijk alle kans op ritzeges hypothekeerd.

    #699168

    Kruijswijk is met dat niveau in de Giro gewoon een dikke podiumkandidaat. Daarnaast hoef je de kansen op ritzeges daarvoor ook niet volledig te parkeren. Battaglin had naast Krijswijk altijd ruimte en Bouwman kwam heel dicht bij een ritoverwinning vanuit een kopgroep. Ik zou niet weten waarom dat met betere renner nu anders zou zijn.

    #699188

    Waarom zouden Kruijswijk en Groenewegen niet samen de Giro kunnen rijden, madeinstars?

    #699191

    Goh ja, in potentie zou het kunnen. Maar in werkelijkheid acht ik de kans dat hij ooit nog podium rijdt in een grote ronde niet veel hoger dan 30%. Is die kans dan de moeite waard? Nogmaals: vanuit Steven’s perspectief snap ik het heel goed. Hij gaat voor wat persoonlijk voor hem het maximaal haalbare is en dat maakt hem ook zo’n sterke renner ondanks dat hij misschien niet bulkt van het talent. Ik probeer echter te redeneren vanuit de ploeg en dan vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is als Kruijswijk de komende twee jaar puur individualistisch zijn ding doet terwijl de kans op prestaties in de vorm van podiumplaatsen, laat staan overwinningen, best gering is.

    Juist Kruijswijk zou in een rol als mentor met zijn arbeidsethos veel toegevoegde waarde hebben, maar hij lijkt daar, spijtig genoeg, niet echt de persoonlijkheid voor te hebben. Ik denk dat de kans bestaat dat als die mentaliteitsomslag niet plaast vindt, de laatste jaren van Kruijswijk bij Jumbo wel eens een deceptie zouden kunnen worden en dat zou jammer zijn.


    @Poeksel
    ja, nee dat zou inderdaad kunnen. Maar dan noem je wel precies de twee namen waarvan het toekomstige voldoen aan de prestaties die gepaard zouden moeten gaan met het salaris in mijn ogen het meest onzeker zijn.

    #699192

    Steven heeft gewoon te maken met de veranderde verhoudingen binnen de ploeg. Hij was het boegbeeld maar Primoz en Wout hebben hem naar de achtergrond gedrongen. De situatie rond Tom heeft hem weer ietsje hoger in de pikorde geplaatst maar de realiteit blijft dat hij de komende jaren een andere rol zal krijgen. Meestal worden klassementsrenners die anderen hun plek zien overnemen rittenkapers maar juist dat is zo moeilijk voor Steven.
    De mentor rol is iets wat bij de persoon moet passen en niet lukraak van boven op je moet worden geplakt.

    Ik ben vooral benieuwd of hij de vorm kan hervinden van twee jaar terug want nu was het met uitzondering van Parijs-Nice en de tijdritten wel erg mager. Hij moet in de Tour toch echt in staat zijn om langer bij de favorieten te kunnen blijven dan in de eerdere rittenkoersen dit jaar.

    #699194

    Kruijswijk is niet puur individualistisch zijn ding aan het doen, dat is een valse permisse. Daarnaast zit het uitspelen van hem als kopman voor het podium in de Giro andere doelen ook niet in de weg (zie inderdaad ook het opstellen van Groenewegen in de Tour van 2019).

    Voor het overige: wanneer Jumbo zich te goed zou gaan voelen voor een top vijf in een grote ronde, dan ben ik hier straks weg, want dat gaat een sloot aan onuitstaanbaar ´glorische´ volgers opleveren.

    #699201

    Dat lijkt me geen valse premisse. Ja, het is een aanname, maar niet zomaar uit de lucht gegrepen. Ik heb al een aantal keer aangegeven dat ik jouw standpunt wel zie en dat ik het ook van Kruijswijk persoonlijk heel goed begrijp. Kan jij aangeven of je mijn standpunt/toekomstbeeld ook voor je kan zien? Of denk je dat er geen kans is dat de laatste jaren voor Kruijswijk een teleurstelling gaan worden als de vorm niet drastisch verbetert ten opzichte van 2020 en 2021 tot nu toe en hij niet een rol als Gesink op zich zou willen nemen?

    #699208

    Kruijswijk is nu ook niet puur individualistisch met zijn ding bezig; hij rijdt bijvoorbeeld Parijs-Nice volledig in dienst van Roglic en gaat ook de Tour in om met Roglic de ronde te winnen. Daarnaast was hij bijvoorbeeld ook vorig jaar mee met het idee om Bouwman de ruimte te geven om in de Giro voor eigen kansen te rijden. Dat hij aan de ontbijttafel verder niets zou delen met de jongere renner lijkt me ook onwaarschijnlijk. Dat hij nu een ronde niet ´per se als mentor´ zal starten, wil niet zeggen dat je kunt stellen dat hij puur individualistisch zijn ding doet.

    Ik ben er verder vrij zeker van dat dat moment van ´dat gaat mij ook een keer gebeuren´ de komende jaren gaat komen en dat die overgang (zoals bij iedereen, ook bij Gesink bijvoorbeeld) met wat horten en stoten zal gaan. Dat heeft echter weinig invloed op de vraag of een Kruijswijk die top vijf rijdt in een grote ronde wel genoeg toegevoegde waarde heeft.

    #699214

    Dus het antwoord is: ‘nee, dat risico zie ik niet.’ Prima. Dan zijn we het niet met elkaar eens.

    #699222

    Natuurlijk is dat risico op teleurstellende jaren er wel. Ik zie echter niet waarom dat risico invloed zou moeten hebben op de keuzes die ze nu maken, of op de toegevoegde waarde van een top vijf, of op de ruimte die er wel degelijk is om daarnaast ruimte te geven aan andere renners, of aan de werkelijkheid waarin hij wel degelijk in dienst van ploegdoelen koerst.

    #699229

    Oké, maar ik heb toch ook nergens gesteld dat het invloed moet hebben, of heeft op de keuzes die nu gemaakt worden? De toegevoegde waarde van een top 5 (zo die mogelijkheid er al is) is een andere discussie en wil ik op zich met je in meegaan dat dat in de Giro of Vuelta prima zou kunnen zijn, als Kruijswijk daar dan niet een kopmanschap van een Kuss, Vignegaard of Foss in de weg zou zitten. Qua mogelijkheden op overwinningen had ik het niet zo zeer over andere renners in de ploeg, maar over Kruijswijk zelf. Die upside ontbreekt praktisch volledig (bijvoorbeeld ook wanneer hij er in een eerste week doorheen zou zakken in het klassement). En wat betreft je laatste punt wordt deze tour denk ik een prachtige graadmeter wat de toegeovoegde waarde is van Kruijswijk als meesterknecht.

    #699239

    Mooi, dan zijn we het dus met elkaar eens. Rijden voor een top vijf is iets waar Jumbo zijn neus niet hoeft op te halen. Je stelde volgens mij eerder dat het rijden voor een top vijf van Kruijswijk tegelijk alle kans op ritzeges zou hypothekeren, maar dat hoeft inderdaad niet zo te zijn.

    #699243

    Klopt. Dat was wellicht wat kort door de bocht. Mijn punt was daar meer: ga je dan Kuss, Vingegaard of Foss voor hem opofferen? Wie neem je als knechten mee voor Kruijswijk, als de meeste klimmers inmiddels misschien wel beter zijn? Maar goed, dat punt staat of valt met het vertrouwen dat je hebt dat hij nog op het niveau van 2019 komt.

    #699246

    Wanneer je geen klimmers mee zou nemen die misschien wel beter zijn, dan gaat dat moment van ´dat gaat mij ook ooit gebeuren´ ook niet optreden.

    #699249

    Klopt uiteraard, maar gaat Kruijswijk sterk genoeg zijn om het dan zelf te rooien? Anyway, dan blijven we terugkomen op de vraag of Kruijswijk überhaupt nog goed genoeg gaat zijn voor een goed klassement en dat is deels koffiedik kijken en deels een verschil van mening.

    Even heel wat anders: ik ben niet extreem onder de indruk van het team van UAE voor de tour.

    Even een excercitie voor de lol:
    Pogacar vs Roglic = in evenwicht
    Majka vs Kruijswijk = in evenwicht
    Costa vs Kuss = voordeel Jumbo
    McNulty vs Vingegaard = voordeel Jumbo
    Hirschi vs Van Aert = voordeel Jumbo
    Formolo vs Gesink = voordeel UAE
    Bjerg vs Martin = voordeel Jumbo
    Laengen vs Teunissen = in evenwicht

    Tel ik toch alvast een 4-1 voordeel voor Jumbo. (Ja ik heb dan ff een geelzwarte bril op)

    #699260

    Kruijswijk hoeft het toch niet zelf te doen? Ik zie renners als Foss en Bouwman volgend jaar weer in de Giro starten. Wellicht ook Vingegaard erbij. Ik zie geen redenen om het risico op dat moment uit de weg te gaan.

    #699266

    Ik vind het dan ook totaal niet te vergelijken wat je doet? Hoezo ga je Costa met Kuss vergelijken? Costa gaat sowieso geen laatste man zijn. Ik vind het sowieso al absurd om teams te vergelijken want elke renner is anders.

    #699277

    Neem het niet zo serieus, ik zeg er zelfs nog bij dat het voor de lol is én dat ik een geelzwarte bril op heb.

    Maar goed, speciaal voor jou een versie waarbij Kuss laatste man is ipv Kruijswijk:

    Pogacar vs Roglic = in evenwicht
    Majka vs Kuss= in evenwicht
    Costa vs Kruijswijk= voordeel Jumbo
    McNulty vs Vingegaard = voordeel Jumbo
    Hirschi vs Van Aert = voordeel Jumbo
    Formolo vs Gesink = voordeel UAE
    Bjerg vs Martin = voordeel Jumbo
    Laengen vs Teunissen = in evenwicht

    Bij de beste 20 renners bergop zie ik realistisch gezien naast Pogacar alleen Majka en heel misschien McNulty overleven. Bij Jumbo zie ik naast Roglic ook Kuss, Kruijswijk en misschien Vingegaard en Van Aert overleven. Bij Ineos zitten ze er dan nog met Thomas, Carapaz, Porte en waarschijnlijk Geoghegan Hart. In mijn ogen is UAE de minste van die 3 ploegen bergop.

    Disclaimer: alles staat of valt met vorm en het hebben van een beetje mazzel (of beter het vermijden van pech). En met de mannen van Matxin weet je sowieso nooit wie er ineens in bloedvorm is.

    #699285

    Dat klopt, al denk ik wel de Costa van in Zwitserland dat die er best lang kan bijzitten. Ook Formolo zou het kunnen gaan voor een klassement of iemand helpen is een totaal ander gegeven. Trouwens denk ik dat Bjerg en Martin vrij gelijk zijn. Al heeft Martin die ervaring.

    #699295

    De kracht van de ploeg is allemaal leuk en aardig maar alleen een factor als de kopman ook goed is. We zullen als de kopmannen de onvermijdelijke valpartijen kunnen ontlopen in de eerste etappes vooral in etappe 5 ITT het (eerste) verschil kunnen zien tussen de kopmannen van de drie blokken. Het leek mij dat met name bij TJV de strategie was om zoveel mogelijk mensen daar kort te hebben staan en met iemand als Wout het geel te kunnen pakken. Dit zou Roglic in de luwte kunnen houden en de anderen dwingen om met meer scenario’s rekening te houden. Ben benieuwd of Wout maar ook een Jonas kunnen aanpikken bij hun eerdere niveau dit jaar.

    #699315

    Nog 4 daagjes gaat snel

    #699354

    Zeeman onlangs op Wielerflits over Kruijswijk: “Het laatste jaar heeft Steven veel tegenslag gehad door valpartijen, corona en de ziektes op de verkeerde momenten.” En: “Daarna (na Parijs – Nice) is Steven een beetje ziek geworden. Vervolgens is het nog niet gelukt om het goede gevoel te krijgen en van voren mee te doen.”

    Gezien alle tegenslag, met ook nog het uitvallen door een knieblessure in de Vuelta van 2019, geef ik Kruijswijk wat meer de tijd. Misschien lukt het nog niet om van voren te rijden in de Tour, maar wel in de Vuelta. Het is natuurlijk ontzettend belangrijk en wenselijk dat het wel al in de Tour lukt, de ploeg zal hem nodig hebben. Maar misschien heeft hij na alles nog wat langer de tijd nodig.

    #699381

    Het zal er deze Tour voor TJV en UAE niet alleen om gaan hoe ze zich bergop houden, maar ook hoe ze zich gaan weren tegen het aanvallende rijden van Ineos. En dan geen aanvallen op de laatste of voorlaatste klim, maar van verder. Vorig jaar na de gewonnen Giro was Brailsford heel positief over het aanvallende rijden van zijn ploeg en gaf toen aan dat ze dat vaker zouden gaan doen. En bij de bekendmaking van de Tourploeg heeft hij dat bevestigd en aangeven dat ze ook in deze Tour gebruik zullen gaan maken van de aanvallende kansen. Tegenover Roglic en Pogacar moeten ze wel. En met Thomas, Carapaz, Porte en Hart hebben ze vier renners die ze eventueel uit kunnen spelen.

    #699385

    @T80JZ, ik zie ook wel een situatie voor me waarbij Roglic en Pogacar naar elkaar blijven kijken terwijl, pakweg, Carapaz wegrijdt.

25 berichten aan het bekijken - 7,251 tot 7,275 (van in totaal 10,603)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Laatste nieuws