Team Jumbo-Visma 2020

|
25 berichten aan het bekijken - 8,051 tot 8,075 (van in totaal 10,032)
  • #603017

    Mezelf er op plaatsen zal niet gemakkelijk zijn, ik ben al druk met trekken.

    #603019

    Succes ermee dan, gaat je vast ooit lukken!

    #603140

    Anoniem

    Zonnevelds analyse ove Roglic en de Tour:
    https://www.ad.nl/tour-de-france/hoe-primoz-roglic-de-tour-kon-verliezen~a6436400/

    wat ik er vooral uit leer is dat Pogacar echt bizar hard heeft gereden in de tijdrit.

    #603166

    Premium, dus helaas voor mij

    #603190

    Anoniem

    ik heb ook geen premium maar kan het gewoon lezen, geen idee waarom… misschien omdat ik niet in Nederland woon?

    De kern voor mij was dit stukje (los van alle andere waarde analyses)

    Roglic produceert tijdens de tijdrit naar de Planche des Belles Filles 369 watt, goed voor 5,7 watt per kilo. Dat is beter dan tijdens de door hem gewonnen Vuelta-tijdrit van vorig jaar: toen duwde hij over 47 minuten 5,4 watt per kilo (geen onbelangrijk detail: hij reed er Pogacar destijds mee op 1 minuut 29).

    Op het vlakke deel, tot aan de voet van de Planche, doet Roglic wat er van hem verwacht wordt: hij rijdt hard en houdt nog iets over voor de klim. Daarop rijdt hij 6,05 watt per kilo. Dat had harder gekund. Deels komt het omdat Roglic breekt op anderhalve kilometer voor de top, als hij beseft dat de Tourzege als water door zijn vingers loopt. Het moment dat het gebeurt kun je terugzien in de gegevens: gedurende twee minuten rijdt hij ‘slechts’ 334 watt.

    Het is het eerste en enige moment dat Roglic een teken van zwakte vertoont in de Tour. Een ­seconde of twintig, dertig had hij misschien sneller gekund; een minuut harder niet. Hij rijdt niet de tijdrit van zijn leven, maar het is ook zéker geen slechte tijdrit. De waarden die Roglic achteraf had moeten rijden om Pogacar van de Tourzege te houden, heeft hij nog nooit gereden. Als je de data van Roglic (en Dumoulin, ingezien door deze krant) neemt en de inspanning van Pogacars tijdrit naar de Planche schat, dan kom je voor de jonge Sloveen tussen de 6,1 en 6,5 watt per kilo over bijna een uur – afhankelijk van zijn aerodynamische waardes. Het is dé prestatie van de Tour. Misschien zelfs wel van het decennium.

    #603194

    Pogacar heeft dus een bizarre prestatie neergezet

    #603195

    Als ik het goed begrijp was Roglic dus gewoon in topvorm de hele tour, inlc tijdrit.

    #603208

    Tja, bizarre prestatie van Pogacar, al helemaal voor een jongen van 21 die net zijn eerste tour heeft gereden, praktisch zonder ondersteuning.

    Ik hoop dat het team de moraal een beetje weer kan opvatten, nadat Van Aert ook bij het WK net twee keer naast de winst greep.

    #603209

    Aan alles zag je dat Roglic die dag gewoon niet zo lekker op z’n fiets zat. In de eerste kilometers kon je al zien dat hij ging verliezen. Qua wattages valt het blijkbaar nog mee, maar als Van Aert sneller de klim oprijdt dan Roglic heeft die laatste gewoon niet een superdag.

    #603218

    Ik lees nog iets anders in het artikel (naast wat hierboven ook al staat: Roglic heeft alles goed gedaan en eigenlijk de Tour toch gewonnen):
    Hij heeft op de Pereysourde niet hard genoeg doorgereden (haalt daar zijn laagste vermogen op finale-cols van de eerste twee weken: 389 w = 6,0 w/kg). En dat laat precies zien wat je toen al kon weten: je moet de koers naar je hand zetten en proberen te winnen. Als je alleen probeert om niet te verliezen, wordt je kwetsbaar.

    Verwijtbaar? Niet echt, maar het had echt anders kunnen aflopen…

    #603237

    De beklimming van de Peyresourde blijft wat mij betreft wel een inschattingsfout. De focus lag daar achteraf vooral op die van Dumoulin, maar die van Roglic had veel meer invloed op de uitkomst van de Tour.

    #603340

    Het wordt trouwens in het artikel genoemd en ik schreef het al eens eerder in dit forum, maar wat betreft transparantie kunnen veel ploegen in het peloton wat leren van Jumbo-Visma & Sunweb.

    #603366

    @ AWestie; helemaal mee eens. De wijze waarop deze ploeg transparant naar buiten toe treedt valt te prijzen. Ook op deze manier een einde maken aan veel speculaties: Roglic was goed (niet super), dus in feite daarmee de credits voor een fantastische Pogacar.
    Met de kennis van nu, hopelijk in de toekomst een iets ander strijdplan ook, meer passend bij de renners.

    #603377

    Kanttekening is wel dat Pogacar zich waarschijnlijk beter had voorbereid op de tijdrit. Als ik dat zo allemaal hoor, Allen Peiper heeft de tijdrit een week verkent (hoe verken je 30 kilometer een hele week?) Pogacar zelf is er dan nog met 10 man begeleiding 2 dagen geweest.

    Onder andere Mikkel Bjerg was er ook bij in die verkenning maanden van tevoren en nog wat tijdritspecialisten binnen de ploeg. Peiper natuurlijk ook een genie op dat soort dingen. In die dagen hebben ze al een pacing plan gemaakt en elke meter van het parcours onder de loep genomen. Pogacar reed met een cassette die normaal de junioren gebruiken en de profs eigenlijk nooit om kleinere tussenstapjes te hebben tussen de versnellingen. Hij had geen power meter of fietscomputer op zijn fiets mee.

    In de rustdag heeft Pogacar ook nog tijd doorgebracht op de tijdritfiets om alles te finetunen.

    Kortom, al voor de Tour heeft UAE de tijdrit aangeduid als een sleutel tot eindwinst. Nu zal Roglic natuurlijk ook verkend hebben maar je hebt verkennen en dan heb je ook nog tot in de details verkennen wat Pogacar dus heeft gedaan.

    #603387

    @rawolf
    Volgens mij is Jumbo voor de Tour ook al op La Planche wezen verkennen. Met Roglic, Dumoulin en Kruijswijk erbij. Dus ik gun je het Allan Peiper-fandom, maar vermoedelijk heeft Jumbo er evenveel aan gedaan. En die verkenning is natuurlijk niet waardoor Pogacar daar anderhalve minuut sneller rijdt, dat scheelt misschien een paar seconden hier of daar maar het belangrijkste waren z’n benen op de dag zelf.


    @turtlehead

    Als je toch bezig bent met als/dan: die 40 seconden die Roglic dan meer over had, waren ook niet genoeg geweest…

    #603394

    Ja, legendarische overwinningen leveren achteraf altijd legendarische verhalen op. De winnaar heeft tenslotte gelijk, dus moet er gezocht worden naar alles waarin hij gelijk had.

    Uiteindelijk is het echter vooral een verhaal van het trappen van ongekend hoge waardes en zijn verkenningen van een week (hoeveel meer informatie geeft dat dan er één of twee dagen alle relevante info verzamelen?), tien man begeleiding tijdens een verkenning (heeft dat meer toegevoegde waarde, dan een verkenning met twee ex-wereldkampioenen?) of een goed pacing plan (zal er iemand zonder zijn gestart?), vooral bijzaken die hooguit worden opgeblazen om achteraf iemand eens goed in het zonnetje te zetten. Niet dat Peiper dat niet verdiend, maar het roept bij mij wel veel flashbacks op van de ophemeling van De Jongh in de tijd dat hij met Contador werkte en slaat wat mij betreft wat door.

    Een pacing plan waar maanden aan is gewerkt en dan starten zonder vermogensmeter blijf ik overigens een opmerkelijk verhaal vinden.

    #603540

    @S.Morgenstern
    De Vlaamse kern heeft ’t weer prima gedaan; die zijn klaar voor de klassiekers lijkt mij of zie ik dat weer verkeerd.

    @Rawolf

    Die Sunweb jongentjes doen ’t toch weer; die hebben kennelijk spruitjes gegeten.

    #603554

    Waarom moet opeens alles een bevestiging opleveren dat ze klaar zijn voor de klassiekers? Beetje een vreemde houding. Teunissen rijdt vandaag een prima tijdrit, Jansen is niet gestart om rust te pakken richting de klassiekers en de rest had niets om voor te rijden. De eerste lijkt me positief, het tweede is wellicht een kleine tegenvaller en het laatste geeft geen informatie over hun vorm.

    #603555

    Jansen is vandaag niet gestart vanwege wat last van dr valpartij van gisteren. Geen risico pakken met het oog op de klassiekers.

    #603561

    Sorry hoor, natuurlijk doen Van der Hoorn en Lindeman niet mee, omdat zij toch vertrekken.
    Van Pascal Eenkhoorn en Timo Roosen verwacht je toch iets meer. De Binck Banck is toch een opwarmer voor wat komen gaat. Zij laten hier toch niet zien, dat zij klaar zijn voor de Vlaamse klassiekers.

    #603566

    Eenkhoorn en Roosen zaten in de eerste rit achter de valpartij, dus hadden vandaag niets om voor te rijden. Zonder tijdrijders aan de start en met enkel Teunissen die nog voor een klassement rijdt, waren er weinig goede redenen om meer te verwachten vandaag. Of je moet ´laten zien dat ze klaar zijn voor de klassiekers´ een dagelijks doel op zichzelf vinden.

    #603572

    Dat hun klassement naar de vaantjes is, dat is niet mijn punt. Deze korte tijdrit lijkt mij toch wel iets voor Pascal Eenkhoorn. In de T/A waar ook Affini en Nathan Van Hooydonck hebben geacteerd, kwam Pascal toch beter voor de dag.
    Dat het voor jou geen dagelijkse doel is voor de klassiekers is aan jou toch; maar ik zie geen sterk optreden van de Vlaamse kern in deze korte tijdrit. Dus ik denk dat er nog werk aan de winkel is.

    #603574

    Eenkhoorn had vandaag goede redenen om zich te richten op morgen. Bevestigen wat hij in Tirreno op de laatste dag liet zien lijkt me minder relevant. Maar wees gerust teleurgesteld en bevreesd dat hij de vorm niet meer heeft.

    #603576

    Er zijn alleen sprints en een tijdrit geweest. In hemelsnaam hoe moeten de klassieke renner dan laten zien dat ze er klaar voor zijn? Door vol risico een tijdrit te rijden met een kans op een valpartij? Gisteren risico’s te nemen in de laatste kilometer terwijl je van te voren weet dat je geen kans maakt op de overwinning in de rit dan wel een goed klassement. Morgen is de eerste dag dat de klassieke renners zich kunnen tonen.

    #603634

    @kelderfan

    Ik vermoed dat alle mannen buiten Mike gespaard hebben voor de slotetappe omdat er voor hen inderdaad geen reden was om voluit te gaan vandaag.

25 berichten aan het bekijken - 8,051 tot 8,075 (van in totaal 10,032)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Headlines