Even aanhakend op discussies in de liveticker van de Giro ben ik wel benieuwd wat de vaste forumleden hier van deze column vinden:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190601_04440217
“Primoz Roglic en Jumbo-Visma moeten vooral in eigen boezem kijken
Alles wat Primoz Roglic dit jaar aanraakte, veranderde in goud. Of het nu de UAE Tour, Tirreno-Adriatico of de Ronde van Romandië was, de Sloveense laatbloeier in het wielrennen sloeg toe. Waar, wanneer en hoe hij dat wou. Om bang van te worden. Het ging allemaal zo vlotjes dat vooral na Romandië iedereen bij Jumbo-Visma geloofde dat eindwinst in de Giro de logica zelve was. In de proloog van Bologna ging hij zo hard dat huidig leider Richard Carapaz over acht kilometer meer dan driekwart minuut verloor. Alsof Verona juist om de hoek lag. Alsof hij van een andere planeet was.
De Sloveen is ondertussen van zijn wolkje getuimeld. Het was een harde landing. Voor hem en de huishouding van Jumbo-Visma, die net zoveel beginnersfouten maakte als de kopman zelf. Ik moest glimlachen toen ik donderdag ploegleider Addy Engels bezig hoorde tegen de ondertussen afgeslankte Nederlandse media. Hij zag nog vuur in de ogen van zijn kopman. Natuurlijk. Roglic’s gezicht staat al sinds zondag op onweer. Toen zijn versnellingsapparaat niet meer werkte en hij een nieuwe fiets wou, stonden ploegleiders Jan Boven en Addy Engels ergens midden de bergen te plassen. Reservefiets op het dak van de auto. Er is achteraf een hartig woordje gepraat. ’s Avonds eisten de renners excuses van hun ploegleiders. Natuurlijk verliest Roglic door dit voorval deze Giro niet, maar de nodeloze achtervolging van het rallyduo Boven-Engels komt wel in het blunderboek. Het was net zo’n onbeholpen gedoe als met Wout van Aert in Parijs-Roubaix. Toen worstelde de kopman met mechanische problemen, maar de leiding besliste om niemand te laten afzakken.
Branie hebben ze genoeg bij Jumbo-Visma, dat in middelen en mankracht is gegroeid. Maar toch maken ze nog te veel onnodige fouten die typische rondeploegen als Movistar en Bahrain-Merida genadeloos afstraffen. Natuurlijk was het dikke pech dat Gesink net voor de Giro uitviel, maar als je de Corsa Rosa wil winnen, kies je toch voor je beste team. Inclusief Steven Kruijswijk. Als je weet dat de eerste echte bergrit pas op het einde van de tweede koersweek komt, dan vraag je Roglic in Romandië om wat reserve in te bouwen. Een grote ronde is meer dan een verzameling van eenentwintig afzonderlijke ritten. WorldTour-koersen van één week kan Roglic winnen – dat wisten we al – maar er komt zoveel meer bij kijken om een grote ronde te pakken. Je moet ook vrienden maken, zoals Nibali en Movistar deden. Dé grote kunst is om de onvermijdelijke zwakke dag niet cash te betalen. Zoals vorige zomer in de slottijdrit van de Tour. Of afgelopen zondag. Tijdrijden en dalen zijn de grootste kwaliteiten van Roglic. Nu nog een spoedcursus doseren. Het is aan de ex-schansspringer en zijn werkgever om de juiste lessen te trekken uit deze voor het grote publiek toch kleine Giro. Of draait de metronoom dit weekend nog de Giro naar zijn hand? Dat zou pas héél straf zijn.”
Ik kan niet anders dan het er 100% mee eens zijn. Als de Giro echt het hoofddoel van het seizoen is moet daar de allersterkste selectie worden opgesteld, ook al gaat dat ten koste van de Tour of Vuelta.
Zoiets dus: Roglic, Kruijswijk, Bennett, Gesink, de Plus, van Emden, Martin, Leezer.
Daarnaast hebben zowel Roglic zelf(Carapaz veel tijd cadeau geven) als de ploegleiding(plasgate) grote tactische fouten gemaakt. Met een selectie zoals ik daarboven noem had je die tactische flaters misschien nog recht kunnen zetten, maar dat wordt nu een stuk lastiger, zo niet onmogelijk.