Stelvio – Mortirolo – Gavia – Stelvio in 1 dag

|
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • #718374

    Goedendag, al een aantal jaar heb ik het in mn hoofd om de Stelvio op te fietsen vanuit Prato, vervolgens de Mortirolo vanuit Mazzo, vervolgens de Gavia vanuit Ponte di Legno en vervolgens de Stelvio vanuit Bormio.

    Iemand ervaringen met een dergelijke ronde en heeft er iemand tips met voorbereiden en voor de dag zelf? Ik weeg rond de 100kg en heb wel ervaring met ritten met 3 buitencategoriebergen op een dag, maar nooit met 7000 hm en 250km op 1 dag en zou deze rit echt heel graag met succes willen voltooien.

    #718380

    Lekker hotelletje boeken en het in 3 dagen doen, haha.

    Vooral heel veel eten en heel veel drinken. Ik neem verder aan dat je weet waar je aan begint en dat je van jezelf weet dat je de waardes kan trappen die nodig zijn om het vol te houden. Je zal daar toch wel zo’n 12 uur over doen, denk ik?

    Ik zou zorgen dat er altijd iemand in de buurt is in een auto die je kan voorzien van water en eten en eventueel een reservewiel of zelfs reservefiets. Je wil zo’n poging niet halverwege moeten afsluiten vanwege een kapotte fiets. Bovendien is de mentale steun van iemand die af en toe naast je kan komen rijden met een plakbidonnetje ook veel waard.

    #718453

    Mijn schatting zou zijn ~18 uur als je enigzins fit bent/regelmatig fietst, bereid voor in het donker te fietsen. Beetje afvallen voor deze poging kan ook geen kwaad.

    #718484

    Met 100 kg ben niet echt afgetraind en dan zou ik dit alleen onder begeleiding doen, anders is dit echt een gezondheidsrisico.

    Ik zou lekker meedoen de Gran Fondo Stelvio in september. Dat is een goed georganiseerde Tourtocht over grotendeels dezelfde route maar met alle faciliteiten als drinken, medische post en veel gezelligheid.

    #718517

    Die 100kg is vanwege m’n lengte van over de 2 meter, al kan er altijd iets van 3 kg af natuurlijk.
    Ik zit meer te denken in trainingsrichtingen. 8 uur in het zadel is voor mij prima te doen met een gemiddelde van 30/31. Is dit dan iets wat ik regelmatiger zou moeten doen, of zou je meer aan krachttraining moeten doen? Ik ben vooral bang voor kramp namelijk, als ik de beklimmingen boven m’n vermogen trap.

    Duur van 18 uur van de rit dat is denk ik iets handigs. Dan moet je wss iets van 5 uur opstappen s’morgens om enigszins op tijd terug te zijn.

    #718523

    Mooi plan!

    Vroeg vertrekken lijkt me een heel erg goed plan. Zou ook even kijken naar welke dag je dit wilt doen. Rond 21 juni is het mooi lang licht, maar misschien al te warm? Weet niet wat je zelf prettig vindt.

    Denk ook aan kleding. Langzaam met hoge inspanning bergop is echt anders dan met de benen stil afdalen. Jasje aan op de top dus.

    Over de fysiek zou ik me niet al teveel zorgen maken (gezien wat je nu kunt), wel blijven eten en drinken. Heb zelf eens een toch van 436km (daarvoor ter training nooit meer dan 210 gedaan) gemaakt door Nederland, vooral het eten ging me op een gegeven moment tegenstaan. Ik kan het aanbevelen om ook iets van chips oid te hebben voor de ravitaillering en niet alleen zoetigheid. Iemand die dit kan voorzien vanuit de volgwagen bij stops is ook wel prettig, dan hoef je niet op zoek te gaan naar etablissementen

    #718525

    Ok, dan even wat ervaringsadvies. Vroeger deed ik mee aan de AlpehuZes, Marmotte, toerversie LBL, etc. Allemaal best vergelijkbare inspanningen. Mijn ervaring is dat je vooral uren zitvlees moet hebben. 8 uur stoempen in de polder is echt wat andere dan dan 8 uur in de bergen. Dan is het vooral eten, drinken en doorgaan. Vooral het eten en drinken moet jezelf echt aanleren en ook de logistiek moet je goed regelen.

    Ik zou inderdaad rond 05.00-06.00 beginnen

    #718537

    Ook misschien een andere cassette monteren met een tandje lichter

    #718600

    Lengte zegt niet alles over gewicht natuurlijk, Kiran Badloe is 1.96 m en weegt 73 kg.

    #763473

    100 kg! Ik krijg al pijn in mijn knie-en bij de gedachte. Ik wist eerlijk niet dat het mogelijk was met zo’n gewicht zulke bergen te beklimmen. Zelf ben ik al aantal jaren aan het trainen om de Stelvio te beklimmen. Ben 65 kg en kan wel twee uur lang 3 W/kg trappen en AGR lus 3 kan ik ook zeer goed verteren, maar heb nog steeds mijn twijfels.

    #763495

    Sterkte gewenst van een klimmer hier met ervaring op al deze passen. De ronde Bormio – Mortirolo – Gavia – Bormio wordt lokaal zelfs al afgeraden, want erg zwaar. En dan doe je er nog twee keer de Stelvio bij…

    #763577

    Misschien is deze uitdaging iets voor de liefhebbers: https://www.stelvioforlife.nl/

    #764443

    Gemse.eu is een toertocht met exact deze route, echt een aanrader! Eerste meevaller: de route die je noemt is lang geen 250km.

    Ik heb zelf in 2020 de gemse toertocht gereden, echter niet de langste variant (stelvio/mortirolo/gavia/stelvio) maar de ietwat afgekorte versie, zonder de gavia. Nog steeds erg zwaar (finish bovenop de stelvio, 5.500hm en 155km) overigens.

    Mijn ervaring is met name dat, indien je enigzins getraind bent en ook weet te doseren, de mortirolo eigenlijk de enige échte uitdaging is gezien het gruwelijke stijgingspercentage. Lijkt me voor jou ook van toepassing aangezien je de lengte / duur wel in de benen hebt, en de zwaartekracht je grootste tegenstander gaat zijn. Ik heb op de Mortirolo 1,5u 230watt gemiddeld moeten trappen (76kg) om nog enigzins waardig boven te komen. Kunst is om voldoende getraind te zijn dat je jezelf daar niet volledig opblaast.

    Succes!!

    #764939

    Helaas was het niet gelukt afgelopen jaar. De Stelvio ging heerlijk. In een kleine 2 uur was ik boven waar het zo’n 7 graden was. Vervolgens genieten van de afdaling naar Bormio, waar ik even wat eten heb gehaald in de supermarkt. De afdaling naar Mazzo ging vervolgens ook als een trein, logisch omdat dat dalend is. Enige waar ik me zorgen over maakte was de temperatuur. Tijdens de afdaling had ik het al een beetje warm, maar toen ik aan de Mortirolo begon, kreeg ik het echt heet. Het werd tegen de 30 graden, en ik kon m’n langemouwenvest niet afgeven. De Mortirolo werd één grote lijdensweg, met 4x afstappen. Ik kreeg m’n warmte gewoon niet meer kwijt. Uiteindelijk kwam ik wel boven, maar omdat ik zoveel vocht had verloren, schoot ongeveer op 400meter van de top de kramp in m’n kuit. Dat heb ik niet meer weg kunnen krijgen. Op de top van de Mortirolo had ik wel een bidon of twee met water gedronken, en toen afgedaald en daarna via de valsplatte weg ben ik naar Ponte di Legno gereden.
    In Ponte di Legno kon ik m’n langemouwenshirt afgeven, maar uiteraard voelde ik de kramp nog in de kuiten. De Gavia heb ik geprobeerd goed te doseren. Zeker op de steilere passages was het pijn lijden, maar gelukkig schoot de kramp niet meer voluit in m’n kuit. Op de top wist ik echter wel dat de Stelvio het niet meer ging worden. Uiteindelijk dus de Stelvio, Mortirolo en Gavia in 182km plus 4800 hoogtemeters gedaan. 8 en een half uur gefietst en anderhalf uur rust gepakt.
    Klimtijden: Stelvio 1uur 58, Mortirolo 1uur 27 en de Gavia 1 uur47.

    Ik ben er van overtuigd dat het me ooit zal lukken. Voor anderen die het willen proberen: het is belangrijk dat er iemand met je mee gaat en kleding kan aanreiken. Je kunt temperatuurverschillen van zo’n dertig graden hebben, dus met één setje kleren kom je er niet. Over eten en drinken hoef je je overigens geen zorgen te maken: langs de route zijn er genoeg plaatsen waar je wat kunt kopen (muv tijdens de siësta, tussen 1 en 4).

    #821226

    Ik ben zeker geen goede of snelle fietser, maar heb wel vaker dit soort tochten gedaan (oa ouderwetse Marmotte a 6200 hm, Maratona Dolomiti en ouderwetse Ronde van Lombardije – geheel om Como meer), en ik geloof ook zeker dat je dit kan doen als je 8 uur lang tempo kan fietsen a 31 km/u.

    Ik denk eerlijk gezegd dat je niet rustig genoeg gefietst en/of te lage kadans klimt als ik je samenvatting van vorig jaar lees. Je kunt je beter niet bezig houden met je klimtijden bij dit type ritten: bovendien vind ik dat je nog kort in het zadel hebt gezeten voor iemand die het niet gehaald heeft. Zorg (zoals al eerder gezegd) dat je kort voor zonsopgang al op de fiets zit en neem vervolgens je tijd en je pauzes. Richt op 12,5 a 13 uur in het zadel en 3 uur pauze. Maak een tijdschema dat daarbij aansluit en ik ben er 100% van overtuigd dat je het dan uit gaat fietsen (kwestie van licht verzet op je fiets hebben en goed blijven eten en drinken, ook als je geen dorst of honger hebt).

    Succes!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

Headlines