Scorito – Giro d’Italia 2022

|
25 berichten aan het bekijken - 651 tot 675 (van in totaal 5,212)
  • #796715

    Haha ik tik niemand op de vingers hoor.

    Overigens zijn de genoemde punten uit mijn vorige post ook exact de reden dat ik VDP direct er in klik (welliswaar met tegenzin) als er ook maar een kansje is dat hij voor het groen gaat. Dan wordt het namelijk opeens wél een renner die onder die punten valt. Ook als de Etna etappe er niet ingezeten had en VDP de trui minimaal tot etappe 7 en misschien wel tot de Blockhaus had kunnen houden was het verhaal al lichtelijk anders geworden.

    Het zou ook wel een leuk experiment zijn een keertje: Geen renners van boven de 2,5 miljoen meenemen en kijken wat je misloopt aan etappe(!)punten, exclusief kopmanpunten. En dat dan wegzetten tegen het budget wat je nog over hebt.

    #796717

    Wat denken jullie van ettape 5 met een categorie 2 berg in het midden daarna 80 km vlak, een Sprint of een Vlucht

    #796718

    Mja Magnus Cort een zekerheid noemen voor de sprints was misschien een beetje te kort door de bocht.

    Laat ons zeggen dat ik een aantal ‘zwaardere’ sprints zie en dat hij daar wel kan scoren.
    Dit lijkt mij misschien een motivatie om mee te doen voor de puntentrui.
    Zeker ook omdat hij op het echte vlakke gerust ook zijn mannetje kan staan in de spurt.

    Daarnaast is hij geen slechte tijdrijder en zit een roze trui in het begin er misschien ook wel in.

    #796719

    KV

    Vaak is het toch gewoon zo dat als je op eind naar het ideale team kijkt, je gewoon nog bakken geld zou overgekomen zijn.

    Vind die 8*3 milj voor AK mannen wel overkill en in de zin ervoor spreek je van 6 ?

    Van een Landa sprak je van mogelijks 9 etappes dat je hem in de punten ziet. Als ik parcours bekijk zie ik maar een 4-tal echte AK dagen (9, 16, 17, 20). Dan kan je je misschien wel afvragen of je echt teveel dure AK pure klimmers moet meenemen

    Ok, ook in de niet-AK bergetappes rijden ze normaal wel in de punten, maar vaak vallen die punten toch wat laag uit.

    #796722

    Jongens vraag heb even goed naar het parcours gekeken en kom tot de volgende conclusie

    SPRINT: ETAPPE 3,5,8,11,18
    VLUCHT: ETAPPE 4,7,12,13,14
    TIJDRIT: ETAPPE 2,21
    KLASSEMENT: 4,9,15,16,17,19,20
    PUNCHERS: 1,10

    wat denken jullie?

    #796724

    @lakie, Cort lijkt me echt niet voor de trui te gaan, tenzij hij net zo als in de Vuelta zoveel wint dat hij hem daarom bijna niet kan missen. Maar zelfs toen liet hij vaak tussensprints en sprints lopen om zijn dagen uit te zoeken.

    Een juichrenner voor mij maar niet als sprinter. Als hij in de vlucht zit is de kans dat hij wint misschien wel groter dan 50% omdat je hem moeilijk lost en hij daarnaast rap en een grote motor heeft.

    #796726

    @Symen, eens met je opmerking over het aantal tijdritten LOL… Denk dat je wel hoog zit met klassement etappes,

    #796728
    Quote:
    Vaak is het toch gewoon zo dat als je op eind naar het ideale team kijkt, je gewoon nog bakken geld zou overgekomen zijn.

    Exact! En daar is een reden voor. De impact/prijs verhouding van de meeste dure jongens is volledig scheef. Ze bieden wat meer voorspelbaarheid dan de goedkope jongens, maar echt vreemde eenden vindt je bijna nooit terug in het ideale team.

    Quote:
    Vind die 8*3 milj voor AK mannen wel overkill en in de zin ervoor spreek je van 6 ?

    Die 8 is inclusief die 2 sprinters die ik er voor noem

    Quote:
    Van een Landa sprak je van mogelijks 9 etappes dat je hem in de punten ziet. Als ik parcours bekijk zie ik maar een 4-tal echte AK dagen (9, 16, 17, 20). Dan kan je je misschien wel afvragen of je echt teveel dure AK pure klimmers moet meenemen

    Zeker, maar voor een 4tal VDP dagen waar je ook prima 9 andere renners kan opstellen zou je hem wel specifiek meenemen?

    De grootste reden voor mij om genoeg AK mannen mee te nemen zijn die gratis trui en eindpunten. Je wil toch wel 3 man in de top 5 straks, minimaal. Om dat te bewerkstelligen met enige zekerheid zul je er toch wel méér dan 3 mee moeten nemen.

    Quote:
    Ok, ook in de niet-AK bergetappes rijden ze normaal wel in de punten, maar vaak vallen die punten toch wat laag uit.

    . Precies, vandaar de 9. Als het hard gaat in de heuveletappes en het uitelkaar spat zie ik jongens als Landa door hun aanvallende manier van rijden wel vooraan eindigen, ook al past het parcours niet direct bij hun kwaliteiten. Al blijft het wel ‘9 met een stretch hoor, eerder dus 6 of 7)

    #796731

    Juist in de Giro blijken veel klassementsetappes toch gewoon naar vluchters te gaan. Dat is voor mij echt een reden om Landa bijvoorbeeld niet me te nemen. En om ook niet te investeren in klimmers van de (vooraf door mij beschouwde) tweede lijn, zoals Hindley, Ciccone, Buchmann, etc. Kans is groot dat ze in ‘hun’ etappes niet alleen achter de absolute topklimmers eindigen (Carapaz, Yates, Lopez), maar dat er ook nog een handvol vluchters voorzitten.

    Maar het dilemma met klimmende vluchters is dan weer: wie neem je mee? Het budget is dusdanig ruim dat je niet genoodzaakt bent om ook in de goedkopere renners te investeren.

    Bij het selecteren van vluchters probeer ik iemand te vinden die ook snel kan aankomen in een klein groepje, die zich klimmend kan onderscheiden, die in een ploeg rijdt waar ze voor de aanval kiezen en geen klassement verdedigen (zoals Intermarche) en die ook kans hebben om punten te halen als ze toch niet in de vlucht van de dag zitten (dat zou dan met name moeten gebeuren door teampunten voor truien).

    Maar als ik bovenstaande criteria aanhoud, dan is het aanbod wel erg beperkt. Covi heeft mijn interesse, omdat die via Almeida wellicht nog wat punten kan meepakken (al moet ik me daar ook niet teveel op verkijken, de 3 teampunten voor een jongerentrui maken in dagopstellingen het verschil ook niet).

    Rota voldoet ook aan veel criteria, maar die zie ik buiten eigen punten geen teampunten binnenhalen. Valter en Gall ook interessant, al is er een ook een grote kans dat ze gaan voor het rijden van een klassement. Dat gezegd hebben maakt ze eigenlijk erg geschikt: zitten ze niet in de vlucht, dan klampen ze wellicht aan voor hun 2e plek in het jongerenklassement en kunnen ze toch nog wat punten binnenslepen.
    Uiteindelijk wil ik 2 renners uit deze groep selecteren.

    En dan zit er nog een wat duurdere categorie boven. Meer kans op dagsucces omdat ze in principe beter klimmen, maar ook duurder en dus een wat grotere gok. Voor deze plek moet ik de keuze maken tussen Kämna (daar neig ik naar gezien duidelijke uitgesproken doelen), G. Martin (vind ik eigenlijk heel gunstig geprijst), Poels (teampunten via Landa/Bilbao?) En Mollema.

    #796734

    @nasibal ik snap je punt, ik betwijfel ook zeker of MvdP zijn 3 miljoen waard gaat zijn. Ik vind het vooral een probleem om renners te kiezen wie in de zelfde etappes hoog kunnen eindigen. En bij veel van die renners, is het gissen naar de vorm of de teambelangen etc.

    Of ik zie nog renners over het hoofd natuurlijk :)

    #796735

    Covi heeft eerder al aangegeven vrijheid te krijgen in de giro.

    #796738
    Quote:
    Kans is groot dat ze in ‘hun’ etappes niet alleen achter de absolute topklimmers eindigen (Carapaz, Yates, Lopez), maar dat er ook nog een handvol vluchters voorzitten.

    Lijkt mij echt een perfecte redenatie. Zolang je dus maar genoeg jongens overhoudt voor die uiteindelijke top 5. Overigens kleine disclaimer: Mijn posts zijn geen motivatie om Landa mee te nemen. Zijn naam kwam puur op omdat iemand beweerde dat Landa niet méér punten dan VDP zou halen, en is toen een beetje blijven hangen als voorbeeld.

    Quote:
    Maar het dilemma met klimmende vluchters is dan weer: wie neem je mee? Het budget is dusdanig ruim dat je niet genoodzaakt bent om ook in de goedkopere renners te investeren

    Vluchters is volumebusiness. Je hebt van die types die één etappe in een grote ronde uitkiezen, dan ook direct oogsten maar voor de rest onzichtbaar zijn. Denk aan Wellens bijvoorbeeld, of iets verder terug Cummings. Mooi man, 1 miljoen en een plekje weggegooid voor 50 punten, waar je alle punten voor het verkeerd opstellen eigenlijk nog van af moet trekken.

    Je hebt echter ook usual suspects die er gewoon 6 keer bij gaan zitten en dan sterk genoeg zijn om te winnen. Daar zou ik in eerste instantie naar kijken, en dan pas naar al die andere (goede) factoren die je noemt. Het ‘snel aankomen in een klein groepje’ zou ik loslaten deze Giro. Veel van de potentiele vluchtetappes eindigen in een klim dit jaar. De heuveletappes zijn selectief genoeg dat je vooral wil dat je vluchter in het voorste groepje zit. Of hij dan 1e of 5e wordt maakt niet eens zo heel veel uit.

    Naast dat een redelijk aantal potentiele vluchtetappes bergop eindigen beginnen er ook een aantal op lastig terrein. Ik combinatie met voorgaande opmerking over volumebusiness zou ik dus kiezen voor klimmende jongens met bewezen inhoud. Types als Fortunato en Cepeda vallen voor mij dus af, maar ook jongens als Covi. Ik kan zo al 2 etappes opnoemen die in een vlucht kunnen(!) eindigen, maar waar Covi die vlucht al niet eens gaat halen.

    Quote:
    En dan zit er nog een wat duurdere categorie boven. Meer kans op dagsucces omdat ze in principe beter klimmen, maar ook duurder en dus een wat grotere gok

    Hier zou ik dus met name naar kijken. Daar één of twee jongens uit kiezen en verder bij het kiezen van het AK renners met een schuin oog kijken naar AK-renner-turned-vluchters. Het geld wat je hier mogelijk voor nodig hebt kan je mooi weghalen bij VDP ;)

    #796741

    Ik zit nog met een paar breinbrekers. Heb sowieso veel te veel renners van 500k en 750k die ik graag wil. Ook vooral omdat ik het leuk vind om te gokken op jongere talenten. En daar ga ik nogal eens de mist in, kijkend naar het spel.

    Ik heb op dit moment 6 sprinters die over het algemeen zullen deelnemen. 8 klassementsrenners / klimmers die ik
    over het algemeen in bergritten vooraan verwacht. 6 heuvelrenners / puncheurs / aanvallers. Ik weet het er zijn weinig punchaankomsten, maar toch zitten hier veel leuke talenten bij. Die kunnen tegenvallen maar ook erg kunnen meevallen. Zie Pidcock zowat iedere wedstrijd, Vuelta verstoppertje spelen, de ene klassieker mee vooraan rijden om de volgende weer te verstoppen. Vuelta heeft hij me flink geld gekost, maar nu voor 1.5 miljoen kan ik hem weer niet laten liggen. Ook kijkend naar eventuele teampunten. Dat is iets waar ik verder altijd de mist in ga, ik neem vrijwel nooit ploegmakkers van favorieten op in mijn team maar vind het leuker om te gaan voor renners met een verrassingselement. Vind teampunten, zo’n saaie manier van spelen. :)

    Zou graag Dumoulin opnemen vanwege de hoop en het chauvinisme, maar zie daar echt niets meer gebeuren. Al hoop ik het enorm. Oomen is een goedkope gok, zeker nu ze hem naar voren schuiven als schaduwkopman. Maar staat al een paar jaar stil en wat is de kans dat hij nu eindelijk een volgende stap gaat maken. Uit de luwte van de eeuwige 16e positie in de daguitslag. Wat voor de punten niet enorm veel oplevert, hoewel hij wel goedkoop is.

    Heb Valter, Sobrero, Fortunato en Jorgenson al uit de selectie moeten trappen. Om ruimte vrij te maken voor het besteden van mijn budget. Nu zit ik nog met wat kleine vraagstukjes.

    Ik heb voor 1 miljoen Kämna, die weer terug in vorm lijkt te komen. Maar wat gaan zijn kansen zijn? Aangezien hij maar liefst 3 kopmannen bij zich heeft. Ik zou Kämna kunnen inruilen voor Jorgenson (die ik ook de vrijheid zie krijgen voor ontsnappingen met Valverde en een middelmatige Sosa als kopmannen). Hierdoor heb ik 1 miljoen over om te besteden aan een eventuele upgrade. Dit zou dan bijvoorbeeld zijn:

    Kämna – Jorgenson
    Pidcock – Ciccone of Dumoulin (Of Foss maar zonder wissel sprinter)
    Cavendish – Ewan

    Of bijvoorbeeld:

    Kämna – Jorgenson
    Consonni – Démare

    Of:

    Kämna – Jorgenson
    Cavendish – Ewan
    Consonni – Gaviria

    Ik vind het allemaal lastig. Weer zo’n slecht sprintersveld, maakt het er niet makkelijker op. Aangezien zeer middelmatige sprinters al veel kosten. Maar wel zekerheid kunnen bieden op 6x punten. Ewan zal afstappen neem ik aan, maar wat doet Cavendish? Rijdt die hem uit? En wat doet hij zonder Morkov?

    Het vraagt weer vele uren peinzen in mijn geval.

    #796744

    Ben nu aan het twijfelen tussen Fortunato en Covi, denk dat ik Covi neem. Voor de rest heb ik nog een miljoen over, maar niemand waarbij ik een echte verbetering zie. ik zou Fiorelli naar een Cimolai, Bol of Consonni kunnen upgraden, maar wil van hun eigenlijk niemand hebben (heb Girmay al). Nu elke dag het forum doorlezen en er donderdag pas weer aanzitten (gaat niet gebeuren maargoed)

    #796745

    Hay

    @ Symen: Etappe 6 ontbreekt? en die is nogal vlak

    #796751

    Ik zie veel mensen Gall zeggen. Rijdt leuk maar is (nog) geen bewezen ronderenner. En de enige reden een 500K renner te kiezen is zodat je een dure klassementsman kan meenemen. (Of denkt dat hij met enige zekerheid de Storer wordt). Dan moet je dus niet maar Gall zelf kijken maar de alternatieve combi. Dus stel je neemt Gall om Landa te kunnen nemen, dan kan je ook Kamna-MAL of Martin-Bardet nemen. Het ligt dus niet aan Gall alleen om deze keuze te maken.

    Ben ik de enige trouwens voor wie Kamna en Martin no-brainers lijken om te kiezen? Bewezen aanvallers, top klassementskansen. Punten potentieel in niet vlucht etappes die eindigen in klim

    #796755

    Martin ben ik het niet mee eens. Valt de laatste jaren wat meer aan en rijdt voor bergtrui, daarom zou ik hem overwegen. Maar buiten dat om is het een typische 10e-18e plek renner. Die niet heel veel etappepunten oplevert. Maar misschien ligt dat er ook aan dat ik niet hou van zulk soort renners als ze talent af zijn. Dan ga ik over op een eventuele nieuwe Martin. Heb ook besloten Kämna te gaan houden ook al hebben ze aardig wat ijzers in het vuur bij BORA. Verwacht dat hij wel voor zijn kans mag gaan. Twijfel daardoor alleen weer om Kelderman eventueel te vervangen voor Foss of Dumoulin, heb nu nog geen Jumbo-Visma renner en met Foss voor de tijdritten en jongerenklassement meer mogelijkheden.

    #796758
    Quote:
    En de enige reden een 500K renner te kiezen is zodat je een dure klassementsman kan meenemen

    Even los van Gall, zit hier wel wat meer nuance aan:

    Statistisch gezien zul je in een situatie waar je 20 renners mag selecteren, 9 renners per dag op mag stellen en 80% van de etappes grofweg in of type A óf B te verdelen zijn, je 20e renner maar heel weinig opstellen. Niet voor niets was het in de tijd dat je nog minimaal 16 en maximaal 20 renners moest selecteren niet heel gebruikelijk om de volle 20 plekjes te vullen. Je kan dus maar het beste zo min mogelijk budget in dat plekje stoppen. Wat je met het bespaarde budget doet is vervolgens niet in steen gegoten. Dat kan je in elke upgrade stoppen die je wil, niet persé een dure AK topper.

    Per definitie zijn mijn plekjes 19 en 20 500k renners. Bij hoge uitzondering 750k. Soms lukt het om dit tegelijk de niche renners te laten zijn die je nodig hebt (ITT opvulling, aanvaller of teampunten bijvoorbeeld). Zo niet dan kan ik altijd nog plekje 16 en 17 aan niche renners geven. De overige 15 plekken zijn ruim voldoende voor de basis van je team (uitgaande van 6 a 7 sprinters).

    Omdat ze sowieso 500k gaan kosten, hoe dan ook, kijk ik simpelweg gewoon in die categorie wat ik de beste 2 opties zijn.

    #796762

    R

    #796764

    @nasibal interessante gedachtes. Ik heb pas 1 beker en ben telkens aan het kijken hoe ik de kans op meer bekers vergroot (net als iedereen want dat is het doel natuurlijk) Had nu juist voorgenomen een grotere (zo groot mogelijke) middenmoot te maken. Doordat er de afgelopen rondes zoveel toppers uitvielen leek mij dat de grootste kans om genoeg mensen in AK te hebben aan het einde. Vorig jaar verloor ik in Tour en Giro bekertje door eindklassement punten.

    2 500K renners lijken me dan een groot risico als ze maar beperkt puntenpotentieel hebben, maar dat zie ik dus verkeerd?

    Deze giro is mss überhaupt een uitzondering doordat je makkelijk 6 750k mensen kan meenemen?

    #796766

    Porte geeft aan bij de laatste 10 personen te willen zitten in de bergen. Eigenlijk het scenario wat velen (ik ook) voor de afgelopen Tour voor hem uitgetekend hadden. Met teampunten en tijdrit maakt dat hem wel interessant.

    #796767

    @nasibal dit gaat geheel tegen je eerdere argument in. Waarom zou je 500k investeren in een rijder met een kleine kans om veel punten te pakken, om een overpriced topper te kunnen selecteren? Die 19e en 20e renner geeft juist een extra veiligheidsmarge bij uitvallers, of een grotere kans om een goede renner eruit te prikken.

    In de regel probeer ik voor het AK meer zekerheid in te bouwen en voor de verrassingen te mikken op aanvallers. Storer en Hirschi zijn daar de afgelopen jaren de beste voorbeelden van. Voor de bergtrui zal het met de nieuwe puntentelling heel erg lonen de juiste verrassing eruit te vissen.

    #796769

    KV

    Hij zegt juist niet om het verschil dan in 1 topper te investeren maar eventueel te spreiden over een paar upgrades

    #796772

    @Tommytom heb je misschien een bron/linkje naar de uitgesproken doelen van Kämna? Ik ging ervan uit dat hij met 3 kopmannen weinig vrijheid zou krijgen, maar als hij gewoon als rittenkaper mag rijden dan ga ik hem alsnog serieus overwegen. (PB sturen lukt niet dus dan maar even zo…;)

    #796774

    @Thombeg

    Quote:
    2 500K renners lijken me dan een groot risico als ze maar beperkt puntenpotentieel hebben, maar dat zie ik dus verkeerd?

    Kort door de bocht gezegd maakt het puntenpotentieel van een renner die je vrijwel nooit gebruikt niet zo heel veel uit natuurlijk ;)

    In al die jaren heb ik hier meer dan vaak genoeg renners gehad die slechts een punt of 50 pakten, door 24 teampunten eind AK te pakken (toen knechten in topteams ook gewoon nog 500k konden zijn) en 3 keer op te stellen in een etappe waar ik sowieso geen 9 puntenpakkers had (ITT bijvoorbeeld of overgangsetappes terwijl hun kopman in de leiderstrui reed). Dat lijkt, en is, in het totaalplaatje niet heel veel maar ze zitten niemand in de weg én je hebt geen euro meer besteed dan minimaal nodig. Het zijn dus volledig ‘zuivere’ punten.

    Uiteindelijk zul je altijd maximaal 11 renners per etappe op de bank hebben zitten. Dat zijn die etappe loze miljoenen. Waar je kan wil je dat zoveel mogelijk verkleinen, je wil zoveel mogelijk van je miljoenen ook daadwerkelijk rond hebben fietsen. Dat kan op meerdere manieren. Slechts 500k aan renner 19 en 20 besteden, ook al stel je ze nooit op en haal je er geen punten mee, is daar één van. Geen 9 sprinters meenemen en de laatste 2 sprintplekjes vullen met de truipunten van dure AK renners die anders op de bank zouden zitten is een andere bekende manier. Uiteindelijk zit er wel een grens. 11 500k’ers meenemen zal veelal geen optie zijn ;)

25 berichten aan het bekijken - 651 tot 675 (van in totaal 5,212)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

Headlines