Mij lijkt 3 a 4 sprinters inderdaad ook te weinig. Maar het ligt er ook aan wie je als sprinter ziet. Ik zie trentin bijvoorbeeld wel als een sprinter voor mijn sprintteam. Stel ik neem 3 sprinters. Wat doe ik met die andere 17 plekken. Ik ben het absoluut eens dat het bij de vuelta belangrijk is dat je veel top 10 klassementsrenners moet selecteren en dat je meer dan 9 plekken moet inruimen omdat klassementsrenners kunnen uitvallen en tegenvallen.
Stel ik kies 11 renners waarvan ik verwacht dat die een goed klassement gaan rijden. Dan heb ik 2 reserve renners voor mijn dagopstelling. Ik selecteer daarnaast 3 sprinters. Dat betekend dat ik 6 renners moet selecteren voor de juiste vlucht of eventueel een tijdrit.
Voor de ploegentijdrit hoef je niet perse de toptijdrijders te selecteren. Eerder renners van de top 3 teams. Dan heb je 1 tijdrit aan het eind van de ronde over die meen ik vrij lang is (41 km). Voor mij een reden om niet te kijken naar tijdrijders voor 1 tijdrit.
6 vluchters selecteren vind ik teveel. De kans dat je ze in een verkeerde etappe opstelt is gewoon groot. Zeker in de vuelta. Die naar mijn mening qua vluchtgroepen onvoorspelbaar is. Bovendien kunnen tegenvallende klassementsrenners vaak heel goed als vluchter ingezet worden.
Daarom is mijn minimum 5 a 6 sprinters (en daar zitten ook mannen bij die een heuvel op kunnen sprinten). Voor de overige plekken ruim ik denk ik 11 a 12 plekken in voor renners waarvan ik denk dat ze een goed klassement gaan rijden. Dan hou ik 2 a 3 plekken over voor renners die het goed kunnen doen in een vlucht, dakhorse etc.