@BC
Die tactieken zijn best interessant.
Helpers doen meer dan mensen helpen met een lekke band of gevallen renners oprapen.
Als je een kopman op GC zet blijft de helper bij hem. Stel dat het een vlakke etappe is, jouw kopman heeft 4 vlak, jouw helper 12.
Als het peloton dan aanzet en er zijn veel helpers van anderen die het tempo bepalen met vlak 10, dan zal jouw helper met vlak 12 het peloton laten gaan als jouw kopman het tempo niet kan volgen. Jouw kopman haakt dan aan bij de helper die probeert de schade zoveel mogelijk te beperken.
Maar er zijn meer tactieken. Stel dat een race op het lijf geschreven is van een renner, maar het eerste aanvalspunt is net de slechtste skill van die renner.
Dan kun je een andere renner die op dat terrein wel een goede skill heeft ook laten aanvallen. Als je meerdere renners op hetzelfde punt laat aanvallen (mits ze in dezelfde groep rijden natuurlijk), kijkt ie naar het gemiddelde van je renners. Dat zou dus kunnen betekenen dat je kopman voor die race, daardoor net een boost krijgt en wel kan aanhaken bij de eerste groep.
Andersom kan het ook. Als je gaat voor de winst met een renner en tegelijkertijd val je aan met een klassementsman op 75%, wordt de renner die gaat voor de winst, een beetje tegengehouden door je AK man.
Zo kun je spelen met tactieken.