Onderhoud aan de racefiets

|
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • #179462

    Ik begin de laatste tijd steeds meer onderhoud aan mijn racefiets zelf te doen in plaats van er mee naar de fietswinkel te gaan en begin hier ook steeds meer plezier in te krijgen. Ik wil de komende tijd mijn fiets ook geregeld ‘upgrades’ gaan geven en onderhoud zelf gaan doen. Ik ga komende week het een en ander aan basisgereedschap aanschaffen maar ik vroeg me af wat jullie aanraden aan te schaffen? Naarmate ik meer ga sleutelen zal ik uiteraard ook meer gereedschap nodig hebben maar ik ben vooral benieuwd wat jullie aanraden aan te schaffen voor regulier onderhoud en basisreparaties.

    Voorlopig zit ik zelf te denken aan:
    – Kettingpons
    – Kettingzweep
    – Casette afnemer
    – Ketting checker
    – Spaaksleutel
    – Inbussleutels
    – Schoonmaakbenodigdheden
    – Schroevendraaiers

    #179486

    Hoi Ties!
    Ik werk nu bij de Mantel in Arnhem-Zuid. En draai daar nieuwe fietsen in elkaar en leer erg veel!
    Wat jij/u hebt opgeschreven is al top!

    Voor inbussleutels:
    6, 5, 4 en 3 mm zijn het belangrijkste. Het beste kun je een imbussleutel set halen van IceToolz, die gebruiken wij ook en komen met een houder die je ook kunt ophangen.

    Schoonmaakbenodigdheden:
    Remmenreiniger en siliconenspray zijn heel handig en niet persee heel duur. Muc-off is natuurlijk ideaal maar wel wat duurder. Ik ben trouwens ook fan van WD40, wat je gewoon goedkoop bij de action kan kopen en wat voor mij heel goed werkt. Maar dat is persoonlijk.

    Wat heel belangrijk is: Vet (Grease), is voor onderhoud heel belangrijk, denk aan zadelpen, pedalen, maar ook voor kleine schroefjes in de fiets! Daar zou ik zeker een pot van aanschaffen.

    Ik ben nog niet een prof in het onderhouden van fietsen ofzo maar dit is wat ik een beetje heb meegenomen van mijn huidige werk bij de Mantel.

    Groetjes,
    Daan

    #179493
    #179495

    Ik raad aan om weer terug naar de fietsenmaker te gaan wanneer je een goeie hebt, ben er dan ook niet al te best in.

    #179526

    @ Ties
    Kijk ook eens op Global Cycling Network GCN.com
    Handige Tips van ‘Profi’ mechaniekers Betreft Shoonnaak , Onderhoud enzo.
    Ikzelf sleutel graag aan oude racefietsen ( vandaar mijn nickname). Ik rij nog vaak op een 30 jaar oude Giant, Met schakelen op de schuine onderbuis.

    #179567

    -Ik zweer bij onderhoudsproducten van Morgan Blue. Gebruik trouwens nooit een kettingreiniger (zo’n doorzichtig doosje waar je ketting doorheen moet). Ondingen zijn het! Gewoon een kwast gebruiken en insmeren met Morgan Blue kettingreiniger.
    -Overigens is nog aan te bevelen een momentsleutel aan te schaffen. Onmisbaar voor als je met carbon materiaal werkt.
    -Een speciale kabelkniptang
    -En tenslotte, een fietsstandaard. Werkt zo veel makkelijker.

    Ik onderhoud mijn fietsen altijd volledig zelf. Sterker nog, ik bouw ze zelf.

    #179583

    Thanks Daan voor je tips. Gebruik zelf al een tijdje muc-off. Nog speciale aanraders voor het reinigen van m’n fiets? Ik gebruik op dit moment gewoon allesreiniger met water en een ontvettingsmiddel voor de groepset. Ben stiekem wel een beetje jaloers op je baan hoor. Wie weet een goeie voor mijn tussenjaar als ik komend jaar m’n examen haal! ;)

    Ja, maak ik zeker gretig gebruik van Retro! Briljante video’s altijd.

    Momentsleutel zat ik ook al over na te denken Spartacus maar rijd op een Time Helix Equipe Pro uit 1999, een van de eerste fietsen met carbon voorvork en liggende achtervork maar vind het voorlopig dus een beetje overdreven er voorlopig een aan te schaffen. Kabelkniptang lijkt me een goeie, twijfelde ik zelf over maar denk dat ik die toch aan ga schaffen. Ik hang mijn fiets zelf altijd op aan een afdakje in m’n tuin of in m’n garage en doe het voorlopig daarmee maar als dat niet bevalt ga ik overstappen op een fietsstandaard. Thanks voor de tips!

    #179584

    Misschien nog een leuke tip: ik gebruik al een poos kettingen van SRAM met sluitschakel, dan heb je geen kettingpons meer nodig. Ik heb werkelijk geen idee waarom niet meer mensen dat doen, ze zijn niet duurder en ik heb ze nog nooit los of kapot gehad. Ook ideaal tijdens onderhoud.

    Daarnaast zijn verschillende soorten vet wel interessant zoals Daan aangeeft. Ook een keertje je lagers eruit halen en daar nieuw vet in doen, dat scheelt je bijvoorbeeld weer wat weerstand. Wat ik zelf ook al nodig heb gehad en niet op je lijstje zie staan is een crankentrekker, of hoe dat ook heet, een klein gereedschapje om je cranks (waar je trappers aan zitten) los te krijgen.

    Ik ben zelf klein begonnen met onderhoud aan mijn fiets en heb er langzaam steeds meer gereedschapjes bij gekocht. Laatst ook mijn stadsfiets voorzien van nieuwe lagers, cassette, spatborden, cranks en ketting. Het is als leek allemaal wel te doen met de uitleg die op internet te vinden is, het kost alleen wat tijd.

    Het grote voordeel van zelf je fiets onderhouden vind ik dat je ook verstand krijgt van wat er aan een fiets zit en je veel sneller door hebt als er iets niet goed loopt.

    #179619

    @iLLan
    Ik vind een sluitschakel niet prettig werken in combinatie met de Dura Ace 11speed ketting. Geeft te veel onnauwkeurigheid met schakelen en soms ratelt daardoor de ketting.
    Vroeger toen ik 10sp reed gebruikte ik die wel, maar ik zie er eigenlijk de toegevoegde waarde niet meer van in. Haal de ketting toch nooit los, tenzij ik hem vervang.

    Wat betreft de cranktrekker: bij de modernere cranks heb je die niet meer nodig en is een inbussleutel voldoende en zo nodig een speciaal tooltje van Shimano bijvoorbeeld voor de afsluitdop.

    #179621

    @Spartacus, thanks voor je reactie! Weer wat dingen geleerd en ik heb inderdaad een oude fiets. ;)

    #179634

    @Spartacus:
    Dat herken ik dan weer niet. Ik heb een Ultegra 11 speed en rij altijd met KMC 11 speed kettingen, ook met sluitschakel. Gebruik je wel een 11 speed sluitschakel?
    Overigens zegt men bij KMC dat je de 11 speed sluitschakels niet opnieuw vast mag maken (wat dan het doel is is me een raadsel, want los zijn ze reteduur en dan kun je er beter een nieuwe opzetten) ik hergebruik ze altijd gewoon, nog nooit problemen mee gehad.

    Ik gebruik zelf ook vaak Muc Off, dat is wel goed spul. En WD40 is onmisbaar voor dingen waar je niet direct iets paraat voor hebt.

    #179809

    Oh nog eentje hoor, wat raden jullie aan standaard aan reserveonderdelen in huis te hebben?

    #179814

    @TiesW:
    Een ketting, remblokjes en een set buitenbanden iig. Evt een derailleurpad omdat daar de besteltijd lang voor is. De rest gaat niet zo vaak stuk. Een voorraad reserveonderdelen isniet echt meer nodig met alle ‘vandaag besteld morgen in huis webwinkels’. Alleen als je voordelig uit wilt zijn is het wel handig om sommige dingen die toch regelmatig vervangen moeten worden op voorraad te hebben.

    Een ketting in huis hebben is handig omdat mijn ervaring is dat ik dan het vervangen minder lang uitstel waardoor cassettes langer meegaan, remblokken zijn handig als je vlak voor een trainingsrit ontdekt dat je bijna groeven in je velgen aan het trekken bent en banden als je veel lek begint te rijden of een klapband krijgt. Hoewel je die in principe ook de dag erna in huis kunt hebben is is het wel handig om ze te hebben, ook voor als je een weekendje/weekje op vakantie gaat.

    #180092

    Ik heb je een PB gestuurd Daan!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Volg hier

Headlines