Nieuwe fiets - keuzes, keuzes

dingetjep

Hoi,

Zit in de oriëntatiefase voor een nieuwe racefiets en sta voor wat keuzes. Zou graag jullie ervaringen horen wat betreft het verschil op de volgende onderdelen:

- Groep: Shimano 105 versus Ultegra
- Mechanisch schakelen versus Di2 systeem
- Velgremmen versus schijfremmen

Ter info: ik fiets nu ongeveer 8 jaar, tot op heden op een Bulls Harrier 2 met Shimano 105 afmontage. Niet heel veel kilometers per jaar (<1500), maar wel steeds vaker trips naar het buitenland en toertochten. In de winter op de rollen. Budget is rond € 2000. Klinkt wellicht als veel in verhouding tot het gebruik, maar dat is iets wat ik mezelf gun na 8 jaar op een budgetfiets :)

Alvast bedankt voor de reacties.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Vrees dat je met een budget van 2000 geen fiets gaat vinden met een elektronisch schakelsysteem.

lnnrt

Dit jaar heb ik een nieuwe fiets aangeschaft, en ben van ultegra naar 105 gegaan. En van velg naar schijfrem, kan je dus enige gebruikservaring geven. Elektronisch schakelen heb ik nog nooit tot mijn mogelijkheden gehad, lijkt me heel fijn, maar is ook erg prijzig.

Wat betreft Ultegra - 105. Ik merk weinig verschil, maar heb mijn fiets nog niet lang genoeg om de slijtage te vergelijken. Ik denk dat de 105 groep van tegenwoordig uitstekend is voor jouw doelen.

De schijfremmen zijn voor mij echt een hele vooruitgang, in de regen remt het gewoon beter, en ik vind het hydraulisch remmen veel fijner. Merk je vooral in afdalingen, dus voor jou een plus zou ik zeggen.

Rawolf

Schijfremmen is een must have.

Elektronisch schakelen, weer een extra onderdeel dat kapot of leeg kan. Voor lange tour tochten niet heel handig denk ik naast de prijs.

Ultegra gewoon pakken als het binnen je budget valt maar 105 is ook prima

Stoempen

Di2 is wel echt geweldig mocht je wedstrijden willen gaan rijden, maar met 1500km/jaar lijkt me dat niet echt je doel ;) Ik zou denk ik ook voor Ultegra + Schrijfremmen gaan, moet wel te vinden zijn voor 2000euro vgm.

trickstuff

Voor je fietsplezier is het juiste frame met een bij de rijder passende geometrie het belangrijkst. Dus laat je vooral inmeten bij een expert als je daar zelf geen kijk op hebt.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Mee eens... Ultegra of 105 is dan zeker ondergeschikt aan comfort. Schijfremmen is zeker aan te raden en verder zou ik voor de afmontage gezien de kilometers die je per jaar rijdt het niet duurder maken dan nodig is.

FrankV

105 net zo betrouwbare technologie als Ultegra. Enige verschil zitm in het gewicht van de onderdelen. 250g over de hele groepset. Dus ik zeg 105 én velgrem. Kun je alles zelf. Schijfremmen zijn ook weer zoiets om je vaker bij de fietsenmaker te doen langsgaan met een klein mankement. Tenzij je van plan bent afdalingen of veel koersen in de regen te rijden. Alleen daar komen schijfremmen van pas. Schijfremmen gaan je vooral veel extra ergernis en geld kosten om optimaal te laten werken.

Laatst gewijzigd
Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Samlambeej omdat hij inderdaad aangaf vooral veel in het buitenland te rijden noemde ik ook de schijfremmen.. anders zou je in NL inderdaad prima afkunnen met een velgrem

Rawolf

schijfremmen merk je in nederland ook wel hoor, remt zoveel beter.

Lamme Frans

105 vs. Ultegra: Verschil merk je nauwelijks.
Mechanisch vs. Di2: Di2 zit veelal in het high-end segment. In het middensegment (2000) zul je dit niet snel vinden
Velg vs Schijf: Ik heb nu velgremmen, maar met een nieuwe fiets zou ik zeker voor schijfremmen gaan.

Als je wat bespaart op de groepset kun je misschien een betere wielset kopen

dingetjep

Bedankt voor de vele goede reacties! Hier kan ik wat mee.

1 ding nog over 105/Ultegra. Mijn grootste irritatie bij mijn huidige 105 is het schakelen van het voorblad. Dat gaat totaal niet soepel/snel. Is dat iets wat in nieuwere versies beter is? Of heeft dat te maken met triple crankstel? Op de nieuwe kies ik voor compact.

@Lamme Frans: wielen heb ik me nog helemaal niet in verdiept. Tips? Waar zit de winst bij betere exemplaren?

FrankV

'@dingetjep

Problemen met schakelen (ervan uitgaande dat je goed kuist en smeert) zijn te wijten aan slechte afstelling door de mecanicien. Wat overigens wel millimeterwerk is maar toch.

Aan de 105-onderdelen ligt het niet, want die kun je één voor één simpelweg vervangen.
Goeie keuze voor een 50/34 btw! Souplesse is the way to go!

Qua wielen staat DT Swiss op eenzame hoogte, of je neemt bijvoorbeeld het NLse merk FFWD met DT Swiss naven in verwerkt. Onder de €500,00 zal overal CAMPAGNOLO ZONDA C17 aangeraden worden én terecht. Van Fulcrum heb ik minder positieve dingen gehoord en Vision zou ik al helemaal wegblijven. Alle Shimano aluminium wielen uiteraard ook heel betrouwbaar.

Laatst gewijzigd
Wielerfan1987

Nu bij Mantel, de cube Agree Ultegra DI2 (eleltronisch schakelen)

Zeer comfortabel model mits je uiteraard de juiste maat en afstelling te pakken heeft.

Mantel heeft zowel winkels als een webshop

https://www.mantel.com/cube-agree-c62-sl?r=L3JhY2VmaWV0c2VuJmFjdGlvbltdPTEjc3RhcnQ2

Romāns Vainšteins

Ik rij graag op nare weggetjes en ben fan van schijf

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@wielerfan1987 dat is een hele mooie aanbieding inderdaad... mooie fiets ook gewoon

Lamme Frans

Ik ken Cube niet zo goed, maar als je naar de specs kijkt krijg je relatief veel voor het bedrag dat je betaalt.
Ik rijd zelf Canyon en heb daar goede ervaringen mee. Ik zou deze fiets ook meenemen in je overwegingen: https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes/race-bikes/ultimate/ultimate-cf-sl-disc-7.0/2156.html?dwvar_2156_pv_rahmengroesse=2XL&dwvar_2156_pv_rahmenfarbe=BU%2FWH

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Ik heb een paar jaar op Cube gereden... prima fietsen en zeker voor die prijzen.

dingetjep

Mooie fietsen idd.

Altijd gedacht dat Cube in hetzelfde budgetsegment zat als Bulls, maar nu ik er wat meer induik zie ik dat ze toch wel een klasse hoger zitten.

Canyon heb ik op 1 staan qua frames op dit moment, omdat ik overal hoor/lees dat die een heel goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Duitse degelijkheid, maar dat kan je dan blijkbaar ook over Cube zeggen.

Vrijdag ga ik langs de fietsenzaak, volgende stap in het proces :)

Hoe weet je eigenlijk welke fiets qua geometrie het beste bij je past zonder dat je er eerst een tijd op kan rijden?

Imbatido

Ik zou eerst inderdaad kijken naar wat voor type fietser je bent. Ben je op zoek naar een racemonster, zit je graag wat dieper qua positie en kan je dat goed aan, of ben je meer op zoek naar een comfortabelere positie, iets rechterop, en dus een 'endurance' fiets. Elk merk heeft er wel zijn namen voor, bij Giant is de TCR het racemodel, en Defy meer het comfortmodel. Voor het racemodel moet je wel een beetje flexibel zijn in je rug, nek, schouders etc. om die positie goed aan te kunnen omdat je net wat verder voorover komt te zitten.

Ik rij zelf een jaar of acht op een Giant TCR Advanced (racemodel), maar merkte gedurende de tijd dat ik de positie toch niet zo fijn vond. Het stuur en dan met name de positie bovenop de remgrepen was eigenlijk net wat te ver weg voor mij. Ik reed nooit echt lekker met mijn handen helemaal op de remgrepen, maar net iets ervoor. Maar ik ben dan ook niet zo flexibel in mijn onderrug. Ik heb nu een kortere stuurpen en de remgrepen veel hoger op het stuur gezet, en probeer wat aan flexibiliteit te werken om beter op de fiets te zitten. Maar als ik een nieuwe fiets zou kopen zou ik voor een endurance model gaan.

Zorg dus dat je de juiste maat neemt bij je lengte, waarbij je jezelf ook niet overschat, en een geometrie die bij je past.

Laatst gewijzigd
Retro Lex

GCN heeft een paar leuke filmpjes :
https://www.youtube.com/watch?v=hB2FokCkYvc

https://www.youtube.com/watch?v=oKnfqoapMao

https://www.youtube.com/watch?v=Kr8sJ4yJyts

Nieuwe of betere maar gebruikt.
https://www.youtube.com/watch?v=7qEGcGzei6o

Ik rij zelf op een Stalen Jan Jansen uit de early nineties

dingetjep

Hoi iedereen,

Bijna 2 maanden verder en afgelopen zaterdag eindelijk keuze gemaakt:

https://www.12gobiking.nl/scott-addict-10-disc-2020

De grijze uitvoering. Heb flink van de prijs af kunnen dingen en uiteindelijk zelfs minder betaald dan waarvoor de 2019 modellen nu als actie de deur uitgaan. De oude hadden ze echter niet meer in mijn maat en toen ik daarop zei dat ik dan naar de concurrent ging, was er ineens heel veel mogelijk :)

Allereerst na een uitgebreide bikefit (Retül) bij een Endurance model uitgekomen. Dat maakte het al wat overzichtelijker.

Belangrijk was ook de tip over wielen (dank hiervoor!). Denk dat veel kopers hier de mist ingaan en het is duidelijk een onderdeel waar vaak op wordt bezuinigd, bv. door een merk als Cube. Veel fietsen in de prijscategorie rond € 2000 vielen daarom af. Scott en Canyon leveren wel degelijke wielen in deze prijsrange.

Uiteindelijk toch Ultegra afmontage, terwijl ik voor 105 keek. Probleem was alleen dat ik de 105 versie niet mooi vond qua kleur. En ja, het oog wil ook wat... de homo economicus bleek eens te meer een mythe ;)

Laatst gewijzigd

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.