Maak Tour de France aantrekkelijker

|
18 berichten aan het bekijken - 76 tot 93 (van in totaal 93)
  • #485447

    Totaal niet met je eens, SprintMaster.
    De etappe naar la Planche des belles Filles was al een aardige bergrit en met de etappes die Alaphilippe en de Gendt wonnen konden er al wel (kleine) verschillen gemaakt worden. In de waaieretappe zag je al helemaal grote gaten, dus jou stelling dat in de eerste week geen grote verschillen gemaakt worden, ben ik totaal met je oneens.
    Verder wordt er gezocht naar de beste ronderenner en als ronderenner moet je all-round zijn en daar hoort het wringen in de laatste kilometers gewoon bij. Het verleggen van die 3 kilometer grens lijkt mij daarom zonde.
    Je laatste voorstel om etappes met maar 2 renners te gaan rijden, is al helemaal krom. In jouw voorbeeld zakt Valverde bijvoorbeeld 4 plaatsen, terwijl hem de kans wordt ontnomen om op een eerlijke manier zijn plek te verdedigen, enkel omdat hij een sterkere ploeg heeft dan zijn directe concurrenten. Daarnaast worden de laatste pakweg 60 renners vaak toch al op de eerste beklimming gelost, dus in de praktijk heb je al ongeveer jouw idee, maar dan eerlijker.

    Verder vind ik dit juist een van de leukere Tours in jaren. Vooral de bonificatieseconden op de klimmetjes was ik eerst vrij sceptisch over, maar met een renner als Alaphilippe die daar echt voor gaat, pakt het wel mooi uit.

    #485490

    Een voorbeeld van zo’n etappe die de boel op de kop had kunnen gooien was in 2015. Froome kraakte toen heel erg op Alpe d’Huez. Quintana kwam maar iets meer dan 1 minuut te kort om nog de Tour te winnen. Froome had het geluk dat hij toen Porte en Poels nog bij zich had. Als alleen de beste 2 man per ploeg hadden mogen rijden, had Froome met Thomas moeten rijden. Thomas kwam die etappe op 6 minuten binnen.

    #485513

    Met je eens Matthieu. En zoals Thijs Zonneveld t vanochtend verwoordde: in deze tour is meer spektakel geweest dan in laatste 8 jaar bij elkaar. En zo is het gechargeerd

    #485517

    Zorgelijker is de nieuwe trend dat kopgroepen maximaal 3,5 minuut krijgen. Als dat standaard wordt krijgen we straks allemaal wandel etappes op t vlakke

    #485581

    Op zich vind ik dit een veel betere Tour dan andere jaren. Ik had er inderdaad in het weekend nog graag een bergetappe bij gezien. Ook de rit naar Belles Filles had voor mij de grindstrook niet gemogen zelfs. Dat zorgde juist voor een erg gesloten koers. Hoe zwaarder de rit, hoe langer men wacht vaak. En dus ook hoe kleiner de verschillen.

    #485796

    @TomPot: dit helpt ook niet.

    #587287

    Dit draadje maar weer eens omhoog halen. Is het erg dat er geen vlucht was vandaag?

    #587306

    Dat er gisteren geen vlucht was vond ik niet erg, wel dat Cosnefroy de punten cadeau kreeg op de twee cols van vierde categorie in tegenstelling tot Peter Sagan die ze niet de punten bij de tussensprint voor de groene trui gunnen.

    #587345

    Ik vind er voorlopig geen reet aan.
    Eerste etappe was spektakel, maar op een wijze die je niet wilt.
    Tweede etappe leende zich voor een prachtige vlucht met goede klimmers, er was een gele trui te verdienen voor zeker een week.
    Onbegrijpelijk dat de Nieves, Kreuzigers etc. hier totaal geen animo voor hadden en er alleen tweederangs klimmers in de ontsnapping zaten.
    Etappe 4 was een voorbeeld van wat we alle bergetappes gaan zien. Zo hard mogelijk in een gelijk tempo omhoog zodat ontsnappen onmogelijk is en dan er een sprintje uit persen.
    Gisteren een dieptepunt waar zelfs de kleine ploegjes niet eens in de ontsnapping wilde.
    Man, wat had ik me verheugd op de Tour en man, wat wordt het weer een saaie kut koers.
    Geen verwijt aan TJV hoor. Ik snap het, zij gaan voor het geel en ik vind het knap wat ze doen en ontwikkeld hebben, maar voor de kijkers is het entertainment 0,0 zoals dat eerder bij Sky ook altijd was.
    Effectief maar saai.

    #587603

    De Pyreneeën mist dit jaar zowel een finish bergop als een lange klim (Tourmalet, Aubisque of Plateau de Beille). Dat men het zwaartepunt daarmee nadrukkelijk op de laatste week legt verlamt de koers ook zoals Clement terecht opmerkt. De koers blijft langer gesloten, favorieten op een kluitje en iedereen is vooral bezig met geen tijd verliezen. Iets wat ook in 2017 gebeurde.

    #587726

    Eens met Ab Normaal

    Ook ik vind het tot dusver erg teleurstellend. Vandaag dan gelukkig eindelijk wel een strijd om in de kopgroep te geraken, maar helaas bleek Lutsenko op het einde veel te goed voor een mooie strijd om de zege.

    Teleurstellend dat er daarachter helemaal niets gebeurt. Enkel een defensief tempo van Ineos. Erg spijtig hoeveel ploegen er puur voor 7e plekken in sprintetappes en/of 7e plekken in het eindklassement koersen.

    Om dan over een dag of 10 te constateren dat er nog niks gewonnen is, de kopman tegenvalt (terwijl die eigenlijk amper tegenvalt, maar de verwachting simpelweg niet realistisch was) en de kansen op zijn.

    —-

    Vraag me trouwens ook af of de sprintersploegen zich op de langere termijn niet in de voet schieten. Door zo extreem op het wiel te springen, weg te blokkeren, etc. Op de korte termijn verhoogt dit vanzelfsprekend hun winkans.

    Maar zonder de mooie strijd tussen kopgroep en peloton (die dan vaak toch nog gunstig uitviel voor peloton), worden het zeer saaie etappes. Met vermoedelijk beduidend mindere kijkcijfers tot gevolg. Met zodoende mogelijk als gevolg dat parcoursbouwers steeds minder sprintetappes in het parcours stoppen / steeds meer hoogtemeters in de finale stoppen.

    Mja, het is een ontzettend korte-termijn-wereldje, dus wellicht denk ik te ver door

    #587751

    Eens Pietje.
    Dat is bij het voetbal al zo. Door van het knock out toernooi poule wedstrijden te maken zie je vaak dat de eerste 4 wedstrijden voorzichtig gespeeld worden.
    Het kijkplezier is al jaren minimaal vanwege de enorme belangen (lees: het grote geld) en dat gaat in het wielrennen ook gebeuren.

    Niet voor niks dat parcoursbouwers met grindstroken, snelle afdalingen en smalle geitenpaden komen.

    Ik kijk al jaren met steeds minder plezier naar de Tour.

    #587819

    Die drie weken worden in de huidige wereld een te lange periode. Met minder doping zijn er minder pijlen af te schieten. Zo wordt het steeds wachten, wachten. Net zoals die hele lange etappes. Het parcours tekenen wordt steeds belangrijker zoals vandaag bleek. Waarom niet bovenaan de Lusette geëindigd. Een tijdrit in het begin veroorzaakt tenminste verschillen, die er nu niet zijn. Maakt dat renners ook sneller uit de schulp komen. Je hebt maar twee weken.

    #587881

    Anoniem

    Het huidige format kan inderdaad modernisering ondergaan.

    Allereerst is het idee om het zwaarste stuk aan het einde te leggen uitermate blokkerend.

    Leg op het einde ritten neer van de volgende categorien: P-R (vlak en klinkers), AGR (korte heuveltjes met veel draaien, lastig te controleren), Tijdrit of etappes met veel kans op waaiers.
    Als de tour tussen rit 16 en 20 min. drie van dat soort etappes doet en maximaal een zware bergetappe kan je in de laatste week, als niet klimgeit, nog heel veel stunten en moeten klimmers wel voorsprong nemen in de dagen daarvoor.
    Verder denkend vanuit dat idee kan je dan dus het blok 11-14 je bergritten blok doen. en ook in deel 2-6 en blok bergritten.
    Hoofdzaak ze houden op met alles en iedereen in spaar modus te jagen voor die laatste 2-3 etappes.

    Maak daarnaast het klassement voor de puntentrui en de bergtrui veel meer waard qua UCI punten en evt geld. Ik bedoel: 25k voor de groene/bollen of 22k voor twee etappes of 23k voor een top 6 plek in het algemeen klassement. Nog even los van het feit dat je met plek 6 400 punten scoort en met twee ritzeges 240 UCI punten
    Dan zijn de bollen en groene trui met hun 120 punten maar karig.

    Oftewel op alle fronten loont het zich meer om voor etappes of een subtop klassement te gaan. Verschuif dat belang eens wat meer (100k voor de winnaar van bollen/ groen en 300 UCI punten oid) Dan krijg je veel meer strijd. Vervolgens worden overgangs etappes met bergen in het midden en een uitloop van 20km ook leuker want er zal meer om de bergpunten geknokt worden.

    (bronnen: https://inrng.com/2020/01/uci-points-and-rankings-explainer/ en https://www.deondernemer.nl/personeel/salaris/prijzengeld-tour-de-france-zoveel-krijgen-renners-betaald~2468838

    Edit: en idd openen met een tijdrit scheelt ook veel.

    #588655

    Wel een vlucht vandaag, maar saai blijft het.

    #588683

    Ik ben het grotendeels eens met bovenstaande suggesties. De financiële prikkels zullen moeten veranderen.

    Wat mij betreft is een ITT of TTT in de eerste 3 dagen ook een must, niet per se op dag 1. Verder inderdaad een minder zwaar einde en wat vaker nadenken hoe je een etappe moet eindigen.

    En dat hoeft heus niet altijd bergop te zijn, maar er moet wel meer koers mogelijk zijn. Etappe 3 naar Sisteron bijvoorbeeld had een interessante etappe kunnen zijn als je de finish een kilometer of 30-50 eerder legt.

    Etappe 6 hoeft niet per se op de Col de la Lusette te eindigen, maar leg de finish dan op zijn minst een kilometer of 4 eerder op de Mont Aigoual.

    Wellicht hadden we dan exact dezelfde koers gekregen als die we nu hebben gekregen, maar dan had je de renners op zijn minst een betere kans gegeven op het maken van koers.

    #589450

    Twee korte bergetappes met finish bergop op 1 dag zou misschien ook wel interessant kunnen zijn.

    #589493

    Je eigen verwachtingen bijstellen zou misschien ook kunnen helpen. Want wanneer zijn jullie wel tevreden ? Moeten ze eerst van een 120-meterschans af ? Of met de fiets op de nek 2 km zwemmen ? Dit ís wielrennen. Als het gebodene je niet aanstaat heb je de verkeerde sport gekozen. American wrestling een idee ?

18 berichten aan het bekijken - 76 tot 93 (van in totaal 93)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.