Beste wielerliefhebbers,
Er wordt steeds gesproken en geklaagd over het feit dat De Tour de France zo saai is door de lange vlakke etappes en dat de sprints zo levensgevaarlijk zijn.
Ik ben sinds 1987 naar de TdF gaan kijken, op mijn 17de. In het begin zat ik ieder jaar naar uit te kijken en zat ik uren aan de buis gekluisterd. Waarom? de spanning! Tijdritten, aankomst bergop, vluchters terugpakken in de laatste km. Demarrages.
Nu ben ik wat ouder en heb geen enkel jaar sinds 1987 de tour overgeslagen, ik kijk nu idd alleen de laatste kilometers en mijn hart bonkt nog steeds in mijn keel bij een sprint.
Ik zat te denken aan veranderingen in de tour om de tour nu, ook voor de jonge kijkers en in de toekomst leuker en spannender te maken. Daarom wil ik graag enkele ideeën opperen in de hoop dat het een bijdrage kan leveren en een start kan betekenen voor veranderingen in de tour waar toch veel wielerliefhebbers naar verlangen.
1) Sprinters en algemeen klassementsrenners hebben andere belangen. Spaar de sprinters en algemeen klassements renners en maak de etappe uitdagender door:
In een lange etappe van 210 km de parcours op te splitsen in 2 takken vlak voor ingang van een stad of dorp.
De sprinters met 3 helpers stuur je naar tak 1 die leidt over een vlakke parcours door de stad om een tussensprint aan te gaan.
De Algemeen klassementsrenners met knechten stuur je via tak 2 over een berg/heuvel waar zij onderling het gevecht aangaan en evt bonificatieseconden kunnen verdienen of een voorsprong in de rit kunnen pakken.
Groep 1 en 2 kunnen na passeren van de stad of nadat ze de berg over zijn, weer bijelkaar komen door de 2 takken samen te laten komen. Dit zou je bij het passeren van meerdere steden/dorpen kunnen doen.
Indien sprinters en algemeen klassementsrenners samen in een peloton aankomen rijden bij de finish dan kun je de volgende regel instellen indien er een massasprint aan zit te komen.
Regel: vanaf de laatste 2 kilometers mogen algemeen klassementsrenners niet mee in de massasprint, zij moeten op een kleine afstand volgen.
De sprinters krijgen ruimte door maximaal 3 helpers die hun sprinter naar de finish mogen brengen/lanceren. Gevolg: geen drukte, gedrang en irritatie en de kans op een lelijke valpartij is minimaal en te overzien.
Indien vluchters kans maken om de dagwinst te pakken dan kunnen zij ongestoord zoals altijd voor hun kans koersen.
Organisatorisch is het een kleine moeite aangezien een stad toch grotendeels wordt afgezet, en bovendien hoef je maar een deel van de stad af te zetten.
De kijkers/bewoners en fans kunnen kiezen of ze naar de sprint kijken of op de berg willen staan. Betekent dat het verkeer wordt verspreid.
Voor ploegleiders en begeleiders geldt: 1 ploegleider kiest voor tak 1 en 1 assistent voor tak 2 bijv, afhankelijk van de belangen die op het spel staan.
Ik hoop dat mijn idee een oplossing kan zijn.
Tomprocycling
Ik vind het idee van Thijs Zonneveld net in de avond etappe erg goed: worldtour punten bij tussensprints en bergsprints.