Hoe moet de Tour zijn?

|
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • #276914

    Er is behoorlijk wat kritiek op het tourparcours, maar hoe moet het wel? Toevallig iemand die ooit een ander parcours gemaakt heeft en dus parcoursbouwer is gaan spelen? Of iemand met geniale ideeën? Ben benieuwd!

    #276924
    #276926

    nou of het geniaal is weet ik niet, maar wat minder platte ritten die dan ook wat minder lang zijn mag van mij best, en daar voor in de plaats wat meer heuvels en wellicht elk jaar een kasseienrit er in.
    dan zou ik best tevreden zijn, tenminste.

    #276937

    In het verleden waren er wel 6 vlakke saaie etappes in de eerste week. Geduld dus, het spektakel komt nog wel.

    #278199

    Destijds,en vooral voor de Tweede Wereldoorlog,losten de Fransen een lange platte rit
    In de Tour op door hem in twee te snijden;twee korte ritten dus…

    #278205

    2015 was inderdaad een heerlijk parcours. Misschien wel net iets te zwaar. Een heuvel- of sprintrit in plaats van een bergrit in week 2/3 was ook prima geweest. Maar vooral de eerste week was geweldig qua variatie: tijdrit, sprint met grote waaierkans, muuraankomst, kasseienrit, sprint, heuvelaankomst met kansje voor sterke sprinters, sprint, muuraankomst en tot slot ploegentijdrit.

    #278208

    Vroeger loste de organisatie het gebrek aan spektakel ook wel eens op, door van een gewone rit een tijdrit te maken. Desnoods over 200km. Ideetje?

    #278211

    Rit 1: Proloog
    Rit 2: Vlak
    Rit 3: Punchaankomst
    Rit 4: Vlak
    Rit 5: Bergachtig Parcours
    Rit 6: Heuvelachtig
    Rit 7: Vlak
    Rit 8: Bergachtig Parcours
    Rit 9: Bergachtig Parcours

    Rustdag

    Rit 10: Vlak
    Rit 11: Heuvelachtig (Aantal Cols tweede en derde categorie)
    Rit 12: Vlak
    Rit 13: Punchaankomst
    Rit 14: Bergachtig parcours
    Rit 15: Bergachtig Parcours

    Rustdag

    Rit 16: Vlak
    Rit 17: Bergachtig Parcours
    Rit 18: Bergachtig Parcours
    Rit 19: Vlak
    Rit 20: Bergachtig Parcours
    Rit 21: Tijdrit (Parijs uiteraard)

    Ik vind een tijdrit op de laatste dag van een ronde vaak enorm spannend. Ook in de Tour heeft dat ooit tot een sensationele ontknoping geleid. Dit is een beetje mijn ideale Tour de France. Uiteraard mag dag één ook een vlakke rit zijn en dan rit 4/5 of 7 een tijdrit. Ploegentijdrit ben ik niet zo’n fan van. Zeker niet doordat een sterke ploeg hebben al zo beslissend is in grote rondes.

    Uiteindelijk is het Parcours deze Tour niet super slecht maar gewoon net te mager. Hadden ze etappe 19 omgewisseld voor een echte Bergrit nog en van etappe 11 naar Pau een overgangsrit gemaakt met wat lekkere bergjes van 2de/3de categorie erin en het is gewoon een heel eind goed geweest.
    Juist die twee extra kansen voor sprinters zorgen volgens mij ook voor de kritiek, er is een beetje een overkill.

    #278225

    Ik vind dat er in ieder geval 3 aankomsten bergop moeten zijn en daarnaast een proloog, een ploegentijdrit, een langere tijdrit, paar heuvelritten. En paar snelle korte etappes.

    #278230

    Vast een kasseienrit en bepaalde bergen die je in een adem noemt met de tour. Ik vind zelf dat bijvoorbeeld een Alpe d’uez niet mag ontbreken in de tour.

    #278256

    @ Noud:

    Geen ploegentijdrit? Ik weet dat het niet het meest populaire onderdeel is bij de meeste volgers, maar zelf vind ik het schitterend om te zien en iets wat zeker niet zou ontbreken als ik de keuze had.

    #278258

    Alpe dHuez mag van mij voorlopig wegblijven, erger me gruwelijk aan dat circus altijd

    #278281

    Ploegentijdrit erbij en klaar is Kees.
    Voor de rest raad ik iedereen aan om tijdens vlakke en lange etappes radio Tour aan te zetten en elkker in de zon gaan liggen, in de tuin gaan werken of andere klusjes te doen. Dat gezeur over te lange etappes, bah.

    #278288

    Het probleem van biljartvlakke etappes is niet dat ze te lang duren, maar dat je tegenwoordig de uitslag al weet; althans deze tour is voor 90% zeker dat Kittel wint. Een vlucht haalt het never. De sprintploegen zijn te machtig en vooral in deze écht vlakke etappes is er gewoon geen beginnen aan voor vluchters.

    Dát maakt het gewoon net iets minder leuk.

    #278293

    @Scotty
    + heel veel
    Dat is inderdaad het probleem en dat roep ik al jaren. Weg met die oortjes. Maar dat zal helaas wel nooit gebeuren. Iedereen weet dat de oortjes het probleem zijn, maar omdat dat nooit wordt teruggedraaid gaan ze iets anders de schuld geven.
    En misschien gaan ze het nog doen ook; ultrakorte etappes van 80 km. Wat een zenuwengedoe zal dat worden zeg. Lekker veel valpartijen ook. In ieder geval sensatie, hoera.

    #278324

    Ik heb verschillende Tours gebouwd, voorbeeldje:
    Etappe 1: Proloog Saint-Brieuc (met heuveltje)
    Etappe 2: Guingamp-Landerneau (vlak, in de finale 7 onverharde stroken uit Tro-Bro Léon)
    Etappe 3: Brest-Plumelec (aankomst heuvelop op Cadoudal)
    Etappe 4: Redon-Chantonnay (vlak, wel kans op waaiers)
    Etappe 5: Niort-Blaye (idem)
    Etappe 6: tijdrit Libourne-Saint-Émilion (glooiend)
    Na 50 tijdritkilometers, waaiers en onverharde stroken zullen de klimmers moeten aanvallen de rest van de Tour.
    Etappe 7: Belin-Béliet-Lac de Bious Artigues (Col de Marie-Blanque 1C, Lac de Bious Artigues 1C) Makkelijkste Pyreneeënrit
    Etappe 8: Nay-Superbagnères (Soulor 1C, Tourmalet HC, Anzican 2C, Azet 1C, Peyresourde 1C, Superbagnères HC) Nee, nog niet de koninginnenrit…
    Etappe 9: Esterri d’Àneu-Andorra la Vella (Cantó 1C,Gallina HC, La Comella 2C) Korte bergetappe, aankomst bergaf
    Rustdag in Andorra
    Etappe 10: Escaldes-Engordany – Saint-Pons-de-Thomières (Envalira 1C, Chioula 1C, dan in de finale onbekende 2/3C klimmen Serrières en Balagou) Lange overgangsetappe
    Etappe 11: Béziers-Châteaurenard (vlak, weer kans op waaiers)
    Etappe 12 Châteaurenard-Manosque (vlak, aankomst ergens tussen punch en vals plat)
    Etappe 13: Manosque-Col de Vence (Vuelta-achtig met makkelijkere klimmen onderweg: Lèques 3C, Saint-Barnabé 2C, Bleine 3C en aankomst op col van eerste categorie) Makkelijkste Alpenrit
    Etappe 14: Tende-Briançon (Tunnel de Tende 2C, dan 4!! HC klimmen met Fauniera, Sampeyre, Agnel, Izoard, aankomst heuvelop door de citadel zoals oa Dauphiné 2009. Laatste keer boven 2000 meter!)
    Etappe 15: Embrun-Orcières Merlette (korte bergrit met makkelijkere klimmen, alles behalve de Moissière is 2C. Eerst de onbekende Saint-Sauveur, dan de klimmen uit de tijdrit van 2013, dan de Moissière (1C), dan Serre-Eyraud en slotklim naar Orcières)
    Rustdag in Gap
    Etappe 16: Gap-Pierrelatte (vlak)
    Etappe 17: Bourg-Saint-Andéol – Vernoux-en-Vivarais (middelgebergte met de Gorges de l’ardèche en daarna Escrinet 2C en Moulin-à-Vent 3C, dan in de finale de steile Col de la Mure (1C), dan afdaling en makkelijk klimmetje)
    Etappe 18: tijdrit Hauterives-Vienne (heuvelachtig)
    Etappe 19: Bourgoin-Jallieu – Bellegarde-sur-Valserine (Ordonnaz 2C, Grand Colombier en Biche via zelfde kanten als gisteren, maar omgekeerde volgorde, allebei HC, dan Richemond 3C en lange, niet te steile afdaling en een kort vlak stuk)
    Etappe 20: Annemasse-La Roche sur Foron (Ramaz 1C, Romme 1C, Colombière 1C, Glières HC, Fleuries 3C, dan makkelijke afdaling naar de meet)
    Etappe 21: parade en sprint op de Champs-Élysees

    Expres weinig sprints om voor dit jaar te compenseren (normaal gezien zou etappe 2 of 3 een sprint zijn en had ik daarnaast een bergetappe weggelaten, hoewel misschien voor een heuveletappe). Wie in de derde week tijd wil pakken zal van ver moeten aanvallen, want de zware klimmen zijn niet de laatsten, maar het is wel zwaar genoeg dat het AK spannend kan blijven. Tegelijkertijd veel kansen om daarvoor tijd te pakken.

    Mocht er belangstelling zijn voor een gedetailleerd parcours, dan wil ik die ook wel afleveren :)

    #278332

    2015 was imo geweldig qua variatie, alleen zwaar backloaded qua bergetappes. 4 bergetappes in de derde week tegen 4 makkelijkere (Cauterets telt amper) in de 2e week en 0 in de 1e week. Goed voor de spanning op het eind, niet goed voor het koersgedrag daarvoor. Daarnaast is Alpe d’Huez minder geschikt als laatste bergetappe omdat op eerdere cols minder actie zal zijn, tenzij het zo spannend is als 2011. Laatste bergetappe hoort aanvallen aan te moedigen door de zwaarste col niet de laatste te laten zijn. Finestre+Sestrière is het perfecte voorbeeld.

    #278362

    Ik zou 6 sprintetappes doen, 4 heuvel/punchetappes (mag ook middengebergte zijn). Elk jaar een mytische col (Galibier/alp d’huez/Ventoux) is ook wel leuk maar niet perse nodig aangezien die mytische cols er al vaak inzitten nu. Ik vind dat ze dit jaar rit 19 nog wel een bergrittje konden maken. Dan was het op zich een goed parcours geweest, maar nu is het vooral allemaal net niet. Tel daar de 9! sprintetappes bij op en dan is het een matig parcours.

    #278365

    Als een van de sprintetappes kasseien of waaiers bevatte, was het al heel mooi geweest. (Hoewel je nooit een garantie hebt dat een potentiële waaieretappe ook echt een waaieretappe wordt natuurlijk).

    #278404

    Ik ben persoonlijk fan van een klimtijdrit (zeker boven een ploegentijdrit) aangezien het dan aankomt op individuele klimklasse. Bij voorkeur is die rit dan een km of 15-18 en al vrij vroeg gepositioneerd als etappe 8-10, zoiets.

    Dan zie ik graag een volgende opbouw:

    1. Proloog 5 km (veel kanshebbers)
    2. Sprint
    3. Glooiend met 2x4e en 1x3e cat.
    4. Punch muurtje 2 km à 7%
    5. Vlakke rit, liefst met grote waaierkans of kasseien
    6. Sprint
    7. Overgangsrit met 2x3e en 1x2e cat.
    8. Bergrit met 2x 1e en HC aankomst bergop
    9. Klimtijdrit HC 18 km
    Rustdag
    10. Sprint
    11. Lastige finale met 2x 4e cat. in de laatste 20 km 2x3km à 5-6%, vlakke aankomst
    12. Middengebergte met 2x4e, 2x3e en 1x2e cat.
    13. Bergrit met 4 of 5 cols van 2e tot HC en aankomst bergop
    14. Bergrit met vlakke aanloop en dan 2 cols 1e en HC en aankomst in het dal
    15. Bergrit van 100 kilometer met 1x1e en 2xHC met aankomst bergop
    Rustdag
    16. Rit met in het begin 2x3e, daarna vlak en met valsplat aankomst à 2%
    17. Sprint
    18. Bergrit met 2x1e en 1HC, afdaling aankomst
    19. Bergrit met 4 grote cols en aankomst bergop
    20. Tijdrit van 40 kilometer
    21. Sprint

    #278786

    In 1987 hadden ze een tijdrit georganiseerd van zo’n 54km met eerst 34 km vlak en dan de Mont Ventoux. Dit was echt spektakel met als winnaar
    een Fransman, Jean-Francois Bernard.

    #278793

    Een traditie is dat de bergetappes zich vaak concentreren aan het eind, ik vraag me af of dat handig is voor de spanning. Wanneer je die meer naar het begin verplaatst, bijvoorbeeld in het tweede weekend 3 zware bergetappes en dan een rustdag, daarna 1 of 2 vlakke ritten maar bovenal 2 etappes door het middengebergte (denk aan een beklimming of 5 in de Jura) krijg je misschien juist wel een opener koers. Als ik na dat zware weekend 12e zou staan zou ik in die middengebergte ritten vol op de aanval gaan spelen, ik denk dat dat de spanning ten goede komt. Je kunt dan aan het eind nog een bergrit doen, maar die hoeft geen aankomst bergop te hebben (de rit van zondag zou dan bijvoorbeeld een aardige zijn).

    In principe wil je een goede mix waarbij iedere renner uit de voeten kan, afwisseling in de ritten (niet 7 sprints in week 1 en 7 bergritten in week 3) en wil je bereiken dat er open gekoerst wordt tot de laatste snok.
    Zaken die voor spanning zorgen: bergen, wind, kasseien en heuvels. Andere variabele is nog de lengte, ik ben benieuwd hoe de etappe naar Foix gaat uitwerken, als dat een succes wordt gaan we daar komende jaren denk ik meer van zien.
    De huidige eerste week had van alle spanningverzorgende elementen eigenlijk niks. Vanaf morgen wordt het denk ik aanzienlijk leuker.

    #278797

    Ik ben de mening toegedaan dat de Tour vooral veelzijdig en onvoorspelbaar moet zijn waarbij renners van diverse statuur (serieus) kans maken in één of meerdere etappes.
    Vooral het aantal ellenlange biljartlakenvlakke etappes zonder enige vorm van obstakels zal flink naar beneden moeten.

    1 proloog (max 10 km)
    1 tijdrit (ca 50 km)
    1 klimtijdrit (20 tot 30 km)
    1 ploegentijdrit (ca 70 km)
    1 kasseienetappe
    5 vlakke etappes waarvan 1 of 2 etappes met serieuze kans op waaiers
    2 punch etappes
    3 etappes door het midden gebergte
    6 Bergetappes met minimaal 3 aankomsten bergop en 1 na een afdaling

    Waarom zouden ze niet bijvoorbeeld wat delen van de enkele voorjaarsklassiekers in het parcours verwerken?

    #278803

    @shyguy ik deel je mening tot diversiteit (zie mijn reactie hierboven) maar 60 km ‘normale’ tijdrit én een lange klimtijdrit én een monsterlijke ploegentijdrit van maar liefst 70 km vind ik wel heel veel van het goede. Ik vin dook dat het parcours van dit jaar wel erg veel inspiratie en met name heuvels mist. De rit in de regio van vandaag bijvoorbeeld had makkelijk wat spannender gemaakt kunnen worden.

    #278816

    @ hartstikkebedankt volgens mij is iedereen het er wel over eens dat de huidige opzet een drama is.
    Ik vond het lastig kiezen tussen een klim- of ploegentijdrit, daar per jaar wat in variëren, dus 3 uit het rijtje: proloog, tijdrit, klimtijdrit, ploegentijdrit is ook prima evenals kortere varianten.
    Het overschot aan zaaddodende vlakke etappes is het grootste probleem dit jaar.
    De diversiteit die de meeste hier voorstellen maakt de tour ook een stuk aantrekkelijker voor zowel publiek als renners waardoor het ook voor eendagsrenners (bijv. Terpstra) aantrekkelijker wordt om aan de Tour mee te doen. En meer kans om de Skybots te ontmantelen :-)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Laatste nieuws