Gesprek met Scorito (inzake Gamecenter)

1 2 ... 10 11 12 13
Starlynk

'@Risje89: Ja eens met wat je zegt. Mijn onderbuikgevoel is dat er 3 opties zijn richting de toekomst:

1. Het EK/internationale uitrol wordt een mislukking en dan is Scorito Finito.
2. Het EK/internationale uitrol wordt een succes en ze gaan verder op deze strategie (focus op meer casual gebruikers: simpele spellen, app-only etc. etc.)
3. Het EK/internationale uitrol wordt een succes en de winst gaan ze gebruiken om bijv. ook weer een mooie website te krijgen.

Optie 3 zou uiteraard mijn voorkeur hebben (en ook die van Martijn in een ideale wereld), maar op basis van wat ik nu weet lijkt me dat de minst realistische optie, eerlijk gezegd.

Pietje Precies

Mooi dat de video online staat! Dat maakt de discussie hier ook wat makkelijker. Daar nog op inhakend: voor een tech bedrijf is het vrij bijzonder dat de code uit 2014 stamt

Laatst gewijzigd
nasibal

'@Starlynk

De reden dat ik de website 'essentieel' noemde was deze opmerking van jou:

zoals ik het begreep was de website idd 10 jaar oude code die veel druk op de database genereert. Ze waren bang dat dit er bij het EK (als er hopelijk een nog hogere gebruikerspiek dan ooit is) voor zou kunnen zorgen dat alles er uit klapt en ze willen natuurlijk niet dat dat de eerste indruk is van nieuwe, internationale gebruikers

Misschien had ik het beter moeten verwoorden. In de huidige opzet zal de website misschien niet 'essentieel' zijn, maar bij een internationale uitrol is het zoals je zelf al zegt wel essentieel dat als je een website hebt, dat deze ook werkt. Daar doelde ik op.

En die groep “nieuwe” gebruikers is juist hun hoofd doelgroep, ook richting de toekomst..

Dit is exact één van de dingen waar ik de kriebels van krijg. De 'oude' groep doet er niet toe. Althans, dat gevoel krijg ik elke keer als dit onderwerp aangehaald wordt. Maar het is juist die 'oude' groep die waarschijnlijk een heel groot deel van de 'nieuwe groep' aan het spelen heeft gekregen. Maargoed, bedrijfstechnisch is die nieuwe groep natuurlijk wel vele malen interessanter ja.

Laatst gewijzigd
Joster

Dank voor het delen van de brief en de link @Mr10B Momenteel even geen tijd (i.v.m. werk) om de video te kijken maar heb de brief al wel even gelezen.

Grootste vraagteken wat ik erbij heb is precies de reactie van @nasibal van vóór dat de brief geplaatst werd:

De plannen om internationaal uit te rollen zijn er al lang. Ze beseffen terecht dat een goed werkende stabiele website daarbij essentieel is. Vervolgens komen ze om 5 voor 12 tot de conclusie dat die website niet stabiel genoeg is (ik blijf me maar afvragen, als dat EK en de OS wel waren doorgegaan, was het dan dus allemaal in de soep gelopen? En hebben ze nu dus eigenlijk “mazzel”?) en besluiten hem dan maar gewoon weg te doen. Een betere, vooruitkijkende manier van doen was geweest om in een veel eerder stadium dezelfde conclusies te trekken en er daadwerkelijk wat mee te doen. Een beetje professional had ook toen al kunnen inschatten dat verouderde code voor problemen zou zorgen. Als zoveel geld kon besteden aan het uitbreiden van je personeelsbestand en het aantal spellen, dan had je dat ook kunnen stoppen in het op orde hebben van de essentiële basis. Dat ervoor gekozen (of nagelaten is) om dat niet te doen en ze daardoor nu in een lastige positie zitten (erkennen ze zelf, enige optie is om het weg te doen en dat is niet ideaal) is de bedrijfsvoering wel degelijk verwijtbaar.

Het Corona argument alsmede het ontbreken van de internationale uitrol van Scorito vorig jaar komt als duidelijk argument naar voren waardoor ze in zwaar weer zitten. Maar zoals @nasibal al aangeeft, dat is dan toch eigenlijk juist hun redding geweest?!

Starlynk

Ik vermoed dat ze anders vorig jaar in het voorjaar ergens de website er uit gegooid hadden, dus we hebben een jaar extra mogen "genieten" van de oude website dankzij Corona ;)

rkmmr

Ook grotendeels eens met @nasibal en @Joster.

In de huidige opzet zal de website misschien niet ‘essentieel’ zijn, maar bij een internationale uitrol is het zoals je zelf al zegt wel essentieel dat als je een website hebt, dat deze ook werkt.

Voor 'ons' is de website zeker essentieel, maar voor nieuwe (internationale) klanten hoeft dat inderdaad niet zo te zijn. Dan kun je beter geen website hebben, dan een slecht werkende, precies de conclusie die Scorito heeft getrokken. Misschien kunnen ze later dan nog een website introduceren als een 'nieuwe optie, met meer mogelijkheden en overzicht' :)

Dit is exact één van de dingen waar ik de kriebels van krijg. De ‘oude’ groep doet er niet toe. Althans, dat gevoel krijg ik elke keer als dit onderwerp aangehaald wordt. Maar het is juist die ‘oude’ groep die waarschijnlijk een heel groot deel van de ‘nieuwe groep’ aan het spelen heeft gekregen. Maargoed, bedrijfstechnisch is die nieuwe groep natuurlijk wel vele malen interessanter ja.

En dit is precies wat ik ook jammer vind (en Martijn misschien ook wel), maar blijkbaar worden 'we' achterhaald door de realiteit..

Laatst gewijzigd
Don Gielius

Ik weet niet zo heel goed wat ik hier mee moet. Enerzijds gun ik scorito nog steeds het succes en begrijp ik best de keuze dat een nieuwe website ontwikkelen voor een kleine groep oude dinosauriërs op dit moment niet interessant is. Anderzijds zie ik het binnenkort in de giro al zo gebeuren dat ik uit frustratie de app dicht smijt als ik 21 keer op volgende moet klikken om de de totaalscores te zien of als er weer een gebankte renner de etappe wint omdat scorito al jaren aan het principe van slechts 9 renners vasthoudt. Ik ga het als een opzegperiode van 1 jaar beschouwen, waarna ik voor mezelf wel zal uitmaken of het plezier nog voldoende opweegt tegen de frustraties.

Verder beaamt hij ook wat ik al dacht over het lidgeld. Voor ons maakt dat weinig uit zolang het redelijk blijft. Maar de meeste mensen spelen dit triviaal en vullen snel iets in om tegen vrienden te spelen. Een verhoging op een moment dat je service achteruit gaat en dat je in landen zonder naamsbekendheid wil uitrollen lijkt mij ook een no go.

Tot slot, ben ik de enige die het raar vindt dat je tegen je gebruikers min of meer zegt "je moet mee met de tijd, iedereen doet alles via de app" maar dan zelf wel enorme bedragen investeert in klanten winnen via volledig achterhaalde technieken als callcenters? Mogelijk schat ik de B2B markt totaal verkeerd in, maar ik stel mij daar vragen bij. Die financiële zorgen hebben ze in ieder geval zelf gecreëerd door het zo groot te willen maken. Hun bedrijf was perfect levensvatbaar.

La Primavera

De video bekijkend zie ik bij Martijn (ScoritoMartijn) wel voldoende toekomstvisie maar ontbreekt het dus erg aan de middelen. Op zichzelf geen schokkende observatie want dat zal in alle bedrijven zo zijn. Maar ik denk wel dat als je dusdanig weinig middelen hebt, je mogelijk toch een verkeerde weg in bent geslagen in een eerder stadium.

Interessant vind ik toch wel aan de hand van de Scorito+ suggestie vanuit Erik dat daar wel een soort van teaser kwam dat ze met iets bezig zijn. Benieuwd wat dat gaat zijn.

Starlynk

'@Don Gielius: Ja, ik begrijp precies wat je bedoelt qua die tweestrijd. Martijn had me na de meeting ook nog een berichtje gestuurd (omdat ik dus mijn account opgezegd heb) en heb ook aan hem aangegeven dat ik ook echt op twee gedachten hink. Aan de ene kant draag ik Scorito zeker nog een warm hart toe en hoop ik dat hun project slaagt (en snap ik de beleidskeuzes ook wel), maar aan de andere kant sta ik als gebruiker gewoon heel anders in de wedstrijd... Dus ja, aan de ene kant wil ik er nog wel tijd en moeite instoppen en ook in toekomstige sessies mijn bijdrage leveren en joh, die 11 euro is ook echt geen issue, maar aan de andere kant schat ik de kans gewoon heel klein in dat ik over 1 jaar ofzo weer helemaal tevreden ben, dus is het die tijd en energie me dan waard?

Maar goed, ik ga eerst maar eens kijken wat er concreet gebeurt op gebied van communicatie en gebruikers betrekken de komende periode. En wie weet maken de "quick wins" het spelen via de app wat minder een struggle!

nasibal

Zojuist de video bekeken. Heldere en begrijpelijke uitleg van Martijn.

Ik kan me ook goed voorstellen dat als je om de twee jaar je plannen noodgedwongen om moet gooien dat een stabiele lange termijn ontwikkeling tot nu toe lastig was. Dat het ook je focus 'aantast' en je bijvoorbeeld jaren later 'opeens' met een verouderde code uit 2014 zit is daarmee nog niet goed te praten maar wel te verklaren. De samenvatting was eigenlijk perfect: Veel vraagtekens weggenomen, maar nog niet overal 'mee eens'.

Martijn heeft, als ik het zo hoor, voldoende momenten gehad om er realistisch voor te kiezen om de stekker er uit te trekken. Dat hij telkens besloten heeft om dat niet te doen en toch door te zetten heb ik diep respect voor. We kunnen klagen over de huidige keuzes, maar ondertussen is het wel zijn doorzettingsvermogen en visie geweest die er aan bijgedragen heeft dat we in ieder geval tot nu toe van Scorito hebben kunnen genieten. Het is wel duidelijk dat het EK een hit or miss wordt. Ik ben heel benieuwd eigenlijk nog wel waarop ze baseren dat een internationale uitrol zo'n enorm explosief succes wordt. Scorito is (zeker internationaal) niet het enige platform voor fantasy sports en wat bieden zij (of denken ze te gaan bieden) dat internationaal opeens heel veel mensen van hun platform gebruik gaan maken ten opzichte van de platformen waar ze nú al gebruik van maken. Zeker die casual groep. Of je moet er van uti gaan dat juist die markt in het buitenland nog niet bediend wordt natuurlijk. Al bij al hoop ik in ieder geval voor ze dat het inderdaad een succes wordt. Dat alles dáár vanaf hangt is wel naar voren gekomen.

Uiteindelijk denk ik dat het grootste probleem van Scorito momenteel transparantie is. Ik schrok er van dat Martijn tussen neus en lippen door aangaf dat hij in eerste instantie had besloten om niet te communiceren omdat daar 'toch wel negatieve reacties op zouden komen'. Dat lijkt me persoonlijk de slechtste reden om iets niet te communiceren. Daar deze video zo helder en verduidelijkend is leek het mij, net als jullie, een fantastisch idee om de link bijvoorbeeld gewoon via Twitter en de website te delen. Eerst dacht ik dat hier misschien afspraken over waren gemaakt en het daarom niet gedaan werd, maar ik schrok wederom van zijn reactie op dit voorstel vanuit jullie kant. Hij zal zelf toch ook wel inzien dat zeker het eerste half uur van dit gesprek, maar eigenlijk het hele gesprek, eigenlijk voor elke geinteresseerde speler super interessant is. Zijn 'dit heeft betrekking op WF'-argument vond ik dus ook wat lulkoek en samen met zijn wat wijfelende houding er uberhaupt over geeft het mij nog niet veel vertrouwen tot een verbeterde communicatie. Of in ieder geval: transparantie

Ik ben wel blij om te horen dat hij het plan heeft om die oude feed-back/brainstorm sessies weer in het leven te roepen. Maar ook deze staan of vallen weer met je communicatie en transparantie.

Ik hink op twee gedachten. Enerzijds vind ik het zeer tof van Martijn dat hij deze tijd genomen heeft en zo verhelderend is geweest. Zijn twee brieven zijn ook super sportief. Maar andere factoren, mede de hierboven beschreven keuze om de video niet publiekelijker te delen, geven voor mij ook een nasmaak van een 'relationeel gesprekje om een kwestie af te doen'. Quick wins, input voor deze quickwins, brainstormsessies, hij nóemde het wel maar deed er niet echt enthousiast over. Ik kreeg daar een beetje een 'Ja mam, ik ga écht mn huiswerk doen zometeen, geen zorgen!'-gevoel bij.

Onderaan de streep wel degelijk een positief gevoel aan het gesprek overgehouden, omdat er veel vraagtekens weg zijn. Mijn tevredenheid en vertrouwen zijn daarentegen niet direct gestegen.

Mannen, nogmaals bedankt voor jullie inzet!

Kleine sidenote: Damn, als die mogelijkheid om tegen elkaar te spelen voor geld er wél doorheen was gekomen had ik toch een aardig zakcentje kunnen hebben nu. Nu moet ik het doen met een stapel wielershirtjes en ander accessoires :P

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

'@rkmmr, je opmerking: "Dan kun je beter geen website hebben, dan een slecht werkende, precies de conclusie die Scorito heeft getrokken" ben ik het niet mee eens.

Helaas kreeg ik niet écht een antwoord van Martijn op mijn vraag daarover. Persoonlijk dacht ik uit zijn (non-verbale) reactie op te maken dat ie eigenlijk spijt heeft van het project 'Gamecenter' en dat ie met terugwerkende kracht liever puur voor de app had gekozen. Mja, dat kan natuurlijk niet meer. Al zou het mij niet verbazen als dit Gamecenter in de toekomst verdwijnt.

Daarnaast heb ik nog nooit een (tech) bedrijf gehoord dat hun website eruit gooit vanwege schaalbaarheid / piekbelasting. Mja, een welles-nietes discussie daarover achtte ik zinloos.

@Nasibal, ja waarop zij dat internationale succes baseren vind ik ook een interessante vraag. Ik heb er aan gedacht hem die ook te stellen, maar besloten om het niet te doen. Ik vond het voor dit gesprek minder gepast.

En eens qua transparantie. Zowel op voorhand als nu, kiest Scorito er voor om het zo klein mogelijk te houden. Ik kon Mr10B zijn reactie daarop wel waarderen.

Haha, ja daarom wilde ik ook nog wel weten of dat tegen elkaar voor geld spelen definitief van de baan is.

Zadelpen

Ik heb net de gehele video gezien. En ben gewoon...in shock... Echt, kan het niet geloven...

83% is mobiel gebruiker.... 83%!!!!!! Je moet als flitser eens checken hoe vaak je onder de 83% bent gefinished....

The horror..... the horror.....

nasibal

'@PIetje

Daarnaast heb ik nog nooit een (tech) bedrijf gehoord dat hun website eruit gooit vanwege schaalbaarheid / piekbelasting. Mja, een welles-nietes discussie daarover achtte ik zinloos.

Ik volg je maar, dat is een beetje dezelfde vraag als waarom de NS zoveel moeite heeft met sneeuw terwijl het in het buitenland (waar veel sneeuwt) er geen problemen zijn. Of de discussie waarom we wel/niet ziekenhuisbedden moeten wegbezuinigen die het grootste gedeelte van het jaar leeg zijn maar we soms wel heel hard nodig hebben.

Er zit een heel verschil tussen investeren in iets wat je constant nodig hebt, of in iets wat je maar heel af en toe nodig hebt maar dan direct wel heel hard. In dat laatste geval gooi je dus het grootste gedeelte van de tijd geld weg om voorbereid te zijn op die paar momenten. Je kan er voor kiezen om dat niet te doen. Of in dit geval dus wél met de app, maar niet met de website.

@Zadelpen

Nooit eigenlijk, en nu snap ik ook waarom ;)

Alle dolletjes daargelaten. Ik ben nog steeds benieuwd hoe dit tot stand komt. Als ik in een week 1 keer inlog op de website om mijn team samen te stellen en 4 keer in de app om mijn kopmannen te wijzigen. Val ik dan ook onder die 80%?

Starlynk

Als je goed luistert zegt ie ook niet dat 83% van de gebruikers alleen de app gebruikt, maar dan 83% van de pageviews van de app afkomstig was. Het percentage gebruikers dat wel eens de website gebruikt is dus ook niet 17%, maar lag hoger dan dat. Het precieze percentage had hij niet paraat.

Ik had op zich wel de neiging om daar op door te vragen, want cijfertjes zijn zeg maar best mijn ding ;) maar goed, dat ging toch niks veranderen.. Keuze voor de app was duidelijk al gemaakt en voor zijn gevoel onderbouwd o.b.v. de data.

Het is gewoon niet anders, jongens. Vond het wel echt interessant om dit nog mee te maken en er aan bij te dragen dat dit gesprek gevoerd en gedeeld werd, maar voor mij houdt het hier nu wel op. Mocht het EK een daverend succes worden en ze toch besluiten om een desktop-waardige variant te ontwikkelen, dan meld ik me mogelijk wel weer, maar voor nu ga ik proberen me niet meer druk te maken over Scorito en mijn tijd en energie in andere dingen te stoppen :)

nasibal

Als je goed luistert zegt ie ook niet dat 83% van de gebruikers alleen de app gebruikt, maar dan 83% van de pageviews van de app afkomstig was. Het percentage gebruikers dat wel eens de website gebruikt is dus ook niet 17%, maar lag hoger dan dat. Het precieze percentage had hij niet paraat.

Dat hoorde ik inderdaad en was ook directe aanleiding voor mijn vraagteken. Hij presenteert het alsof hij dus ook maar maximaal 17% 'raakt' met deze verandering. In theorie zou het puur op deze cijfers natuurlijk ook gewoon 100% kunnen zijn, maar dat iedereen maar maximaal 17% van hun pageviews via de website doen.

Eens met wat je zegt. De situatie is heel duidelijk. Full pull op schaalvergroting met de middelen die ze nog hebben. Alle fondsen op rood, billen samenknijpen en de dood of de gladiolen.

jsprunk

Interessant inkijkje in de gedachten en historie van Martijn.
Ik was niet heel erg onder de indruk van de inbreng van onze forumleden; een helder betoog van de prio's vanuit de mensen hier, of een samenvatting van de zinvolle opmerkingen uit dit topic ontbrak wel. Overigens niet als hard verwijt, want het lijkt me ook niet gemakkelijk om met een dergelijk asymmetrische kennis en zonder formele inspraak een gelijkwaardig gesprek te voeren.

De 17% is inderdaad een magisch getal waarvan we de oorsprong alleen maar kunnen gissen. Als het daadwerkelijk pageviews zijn, zou het zelfs nog kunnen dat het aantal desktopsessies een stuk hoger ligt, aangezien je op de app vaker een nieuwe pagina moet openen om iets te bekijken. Dan lijkt het geen al te best besluit te zijn, maar de vogel was zoals verwacht duidelijk al gevlogen.

Ik hoop dat ze deze zomer een flinke klapper maken en dat we nog lang plezier kunnen hebben van de Scorito-spellen (en hun livetickers) en ik mijn 1500 euro met rente ooit nog eens terug zie :)

nasibal

Het feit dat ze uberhaupt de moeite namen om aanwezig te zijn was voor mij al voldoende reden om onder de indruk te zijn van onze forumleden. Daarbij denk ik dat ze er in eerste instantie vooral voor zichzelf en vanuit hun eigen interesse bij zaten en minder om onze verbale brij te vertegenwoordigen. Dan hadden we er zelf maar bij moeten zijn ;)

De toevoeging 'niet onder de indruk te zijn' lijkt me daarmee, ook zonder als hard verwijt bedoelt te zijn, niet echt op z'n plaats.

rkmmr

Het feit dat ze uberhaupt de moeite namen om aanwezig te zijn was voor mij al voldoende reden om onder de indruk te zijn van onze forumleden.

Helemaal mee eens!

@Pietje: Ik begrijp niet precies waar je het niet mee eens bent, je schrijft namelijk zelf later ook dat je je zou kunnen voorstellen dat het Gamecenter verdwijnt en alleen de app blijft bestaan. Ik begrijp dat Scorito nieuwe (buitenlandse) spelers een goede indruk wil geven en een (naar hun verwachting) haperende, niet goed werkende website geeft die indruk niet. Het Gamecenter overigens ook niet, dus dat zou ik dan ook maar weghalen. Voor mijzelf was de oude website trouwens prima en die hadden ze best in de lucht mogen houden.

En het percentage, tja, dat is denk ik op verschillende manier te interpreteren en dat doen wij duidelijk anders dan Scorito..

Limal

Interessant gesprek, dank aan iedereen die erbij betrokken was!

De financiële overwegingen en corona troubles kan ik goed begrijpen, over de technische kant ben ik niet veel wijzer geworden (ook wellicht omdat ik de technische baggage niet bezit).

Iets dat ik niet goed begrijp bij de uitleg van Martijn: het probleem met de website zou zijn dat deze vanwege de oude code de zwakste schakel zou zijn op de piekmomenten na de internationale uitrol. Hij geeft aan dat het niet noodzakelijk door toegenomen gebruik van de website zou zijn, maar vooral ook door hoog gebruik van de app. Hoe moet ik mij dit voorstellen? Zit er een database (/databases) achter die efficiënt kan samenwerken met de app maar minder goed met de website(+app)? Anders gesteld: wat kan technisch gezien de oorzaak zijn van de gevreesde 'bottleneck'/instabiliteit als gevolg van de verouderde website?

Een tweede vraag die ik heb: hij zegt dat op vlak van functionaliteit de vernieuwde app de website al voorbij was. Aan zij die beide gebruikten: hebben jullie daar iets van gemerkt? Welke functies waren er wel in de app en niet op de website?

Als laatste punt wil ik nog een crowdfunding voorstellen. Niet om geld te verzamelen voor Scorito, maar wel voor de Wielerflitser linksboven in beeld (Vincent?) want die arme beste man woont in een houten kist...

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

'@rkmmr, nou je schreef dat je beter geen website kan hebben dan een slecht werkende. Daar ben ik het mee eens. Zodoende begrijp ik niet waarom we nu een 'Gamecenter' als website hebben. Dit project heeft ook X tijd en geld gekost.

Zodoende vroeg ik gisteren ook aan Martijn waarom ze niet full app zijn gegaan. Daar kwam niet écht een antwoord op, maar volgens mij heeft Martijn er eigenlijk spijt van dat ze dat ook niet gedaan hebben op basis van zijn antwoord (na 34 minuten).

---------------

@jsprunk, je moet niet vergeten dat wij daar volgens mij allemaal slechts als '12-eu-p/j-klantje' zaten. Ik had niet de illusie dat ik met een gestrekt been meer zou bereiken, dan met beschaafde kritische noten.

Als ik daar had gezeten als investeerder van dit luchtkasteel was ik veel kritischer geweest of had ik continu het Scorito-beleid proberen te verdedigen.

---------------

@Limal, hahaha, dat lijkt mij een mooi plan! Maar ik woon in een grotendeels houten huis inderdaad (finnhouse-achtig), waar ik op een aantal plekken op moet letten dat ik mijn kop niet stoot. Maar met mij hoef je financieel verre van medelijden te hebben, dan eerder met het feit dat ik een ontzettende coronacoupe heb ;)

Laatst gewijzigd
michelb6

Dank een ieder die bij het gesprek aanwezig was. Ik kijk het graag morgen terug.

Voor nu een paar hersenspinsels op basis van de brief en wat ik hier gelezen heb, waarbij het merendeel al door @nasibal aangedragen is:
- Mijn vorige werkgever had hetzelfde probleem als Scorito. De website was belangrijk, zorgt voor traffic en omzet, maar was al te lang niet goed onderhouden. Als je het dan in 1x moet herstellen ben je inderdaad veel tijd en geld kwijt. Idealiter houd je er rekening mee in je budget en zorg je dat er geld apart gezet wordt of doe je een jaarlijkse update. Mits je het belangrijk genoeg vindt, en Scorito vond de website dus niet belangrijk genoeg.
- Die 17% wordt weggedaan als weinig gebruikers. Echter, dat is dus alsnog 120.000 betalende mensen die je potentieel tegen het been schopt. Maar dan nog is het dus schijnbaar niet belangrijk genoeg om te onderhouden.
- Wat zijn de gevolgen van het Gamecenter voor de internationale ambities? Ik mag hopen voor ze dat er geen nieuwe leden via de site binnen gaan komen, want dit ziet er als visitekaartje natuurlijk niet uit. Laat staan dat je voor de internationale clubcompetities gratis concurrenten hebt die een betere opzet hebben staan, vraag ik me echt af waarom het EK-spel dan zo bijzonder gaat worden dat ze daar in het buitenland warm voor gaan lopen.
- Uiteindelijk klinkt het dat ze door de crowdfunding en internationale ambities iets teveel hooi op de vork hebben genomen en zich zo in de schulden hebben gestoken dat er nu bepaalde keuzes gemaakt moeten worden, en corona helpt hier ook niet in mee. Maargoed, ik weet ook niet in hoeverre de oude NL/BE only opzet houdbaar was geweest.
- Gebrek aan communicatie is al genoeg over gezegd en heb ik nog steeds moeite mee. Top dat Martijn met een aantal het gesprek is aangegaan, maar neemt niet mijn frustratie weg over de vele standaard antwoorden die je krijgt als je (goedbedoeld) mailt. Hopelijk wordt dit vanaf nu beter.

Maargoed, het is makkelijk kritisch te zijn achter mijn laptop zonder verdere inhoudelijke kennis en ik was er niet bij. Als ik het zo lees maak ik me echter nog steeds veel zorgen over de toekomst. Ik hoop echter van harte van niet, want ik heb er nog steeds veel plezier van (ook met Gamecenter).

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

'@Harderijder, ik begrijp het rekensommetje wat je maakt, maar hij is helaas voor Scorito niet juist. Je hebt het aantal (unieke) spelers in de Scorito geschiedenis gelijkgesteld aan 100%. Echter is maar een beperkt deel daarvan nog een actieve/betalende speler.

Ik schat dat ze maximaal 100.000 actieve spelers hebben. Neemt niet weg dat 17% daarvan alsnog een forse hoeveelheid is.

Je vraag over impact Gamecenter op de internationale ambities heb ik aan Martijn gesteld, maar hij verwacht dat het amper tot geen impact heeft. Hij redeneert volgens mij dat je de website vooral/enkel mist als je eraan gewend bent geraakt (zoals wij) en dat voor nieuwe spelers geldt: "wat je niet kent, mis je niet". Persoonlijk kan ik mij dat moeizaam voorstellen, maar goed...

nasibal

'@Pietje

Hij redeneert volgens mij dat je de website vooral/enkel mist als je eraan gewend bent geraakt (zoals wij) en dat voor nieuwe spelers geldt: “wat je niet kent, mis je niet”. Persoonlijk kan ik mij dat moeizaam voorstellen, maar goed…

Stel dat je Scorito niet kende. Een maatje komt opeens bij je met de boodschap: "Hé, doe je met het EK mee met een pooltje? Enige wat je moet doen is even deze app downloaden en een account maken!"

Ik denk dat Martijn er van uit gaat dat het grootste gedeelte van de 'nieuwe aanwas' op die manier in aanraking komt met Scorito. De app zelf zit prima in elkaar, dus dat zal in die gevallen denk ik een eerste prima eerste ervaring zijn. Als je vervolgens al reden hebt om naar de website te gaan (wat hij dus denkt dat voor velen niet het geval zal zijn) dan kan je hooguit denken: "Wat een crap, dit heeft ook geen meerwaarde". Je lacht (of huilt) er eens om, vervolgens ga je weer van de website af en bezoek je hem nooit meer. Je blijft de app gebruiken en leeft nog lang en gelukkig.

Dat is natuurlijk wel degelijk een heel ander scenario en bijbehorende ervaring dan jaren met veel plezier de website gebruiken en dat nu moeten missen. Wat dat betreft heeft Martijn in theorie natuurlijk wel een punt. Maar dat punt werkt alleen als er ook daadwerkelijk voldoende mensen op deze manier met Scorito in aanraking gaan komen.

Ik ben dus bang dat hij het bovengenoemde scenario misschien te belangrijk maakt en teveel in een vacuüm ziet. Gaat het scenario wat hij schetst ook daadwerkelijk gebeuren? Zo ja, dan heeft hij natuurlijk groot gelijk. Maar vooralsnog zie ik niet wat een 'goed uitgevoerde app op je telefoon' in het laatje brengt t.o.v. de huidige concurrentie binnen andere landen. Een goed uitgevoerde website had juist die meerwaarde kúnnen zijn. Dan was het verhaal niet alleen 'download de app!', maar ook "kijk ook op de website, supertof'! Binnen Nederland zal die meerwaarde niet zo relevant zijn, daar is Scorito al een gevestigde naam. Maar ergens anders?

Pietje Precies

Eens, en als het EK gewoon weer simpel uitslagen voorspellen is, is de app ook helemaal prima.

Maar het idee is vermoedelijk om via bedrijven een ontzettende internationale EK-massa binnen te halen en dat X % daarvan vervolgens blijft 'hangen' en ook de andere (budget-)spellen gaat spelen. De kans dat men blijft hangen is vermoed ik kleiner zonder website. Mja, dat is slechts mijn hypothese en zelfs al is de kans kleiner, dan is ie wellicht slechts beperkt kleiner waardoor Scorito per saldo wellicht alsnog gunstiger af is zonder website.

Als dat echter je redenatie is, had ik nooit dat Gamecenter ontwikkeld. Dan was ik 'gewoon' volledig naar de app geswitched.

nasibal

Dat laatste sowieso mee eens. Ik denk alleen dat er om die bedrijven te bereiken sowieso een website in de lucht moet blijven. Als je die website hebt, kan je er net zo goed een koppeling naar je app in maken natuurlijk.

1 2 ... 10 11 12 13

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.