Gesprek met Scorito (inzake Gamecenter)

1 2 ... 6 ... 12 13
Starlynk

'@Reyn: wat ik tot nu toe heb gehoord, is dat mensen die om restitutie vragen vanwege het Gamecenter idd ook hun geld krijgen, dus wat dat betreft gaat Scorito er wel netjes mee om.

En ik ben persoonlijk niet zo'n fan van een "afkoelingsperiode", want dan krijg je dat mensen zoiets hebben van "laat maar, ik heb me er al bij neergelegd dat het kut is of dat ik mijn abonnement op ga zeggen etc.". Als ik Scorito was, dan zou ik z.s.m. mijn geagiteerde gebruikers in gesprek willen gaan, want uiteindelijk zijn die gebruikers wel waar ik mijn geld mee verdien (tenzij dat zakelijk veel beter loopt dan het lijkt) en zijn alle klachten op social media nou ook niet echt bevorderlijk voor de reputatie.. Mensen die voorheen heel enthousiast waren over Scorito (ikzelf ook) zijn nu heel negatief wat ook niet leidt tot positieve mond-op-mond reclame. Ik zou me daar zorgen over maken als bedrijf ;)

Maar goed, dan kom je terug op het punt wat al vaker genoemd is: wat is de insteek van het gesprek? Wil je als bedrijf leren van je gebruikers of wil je, puur als geste, tijd vrijmaken en wat uitleg geven. Indien het puur het 2e is, ja prima, dan kun je 2 weken wachten, of nog langer, of hopen dat het helemaal overwaait want dan hoef je uberhaupt geen tijd vrij te maken.

Ik denk dat dat bij mij ook het wrange onderbuikgevoel verklaart: Scorito zou blij moeten zijn dat ik (gratis) constructief met hen mee wil denken en al weet ik veel hoeveel tijd hierin heb gestoken. Dat doe ik echt niet alleen maar om te klagen, maar omdat ik super veel plezier aan Scorito heb gehad de afgelopen jaren en hen het beste gun. Maar als ze daar geen behoefte aan hebben en gewoon hun eigen koers willen varen, ongeacht wat (een subset) gebruikers er van vinden, dan is dat natuurlijk hun goede recht.

Risje89

Ik ben toch wel weer geschrokken van de reactie van Scorito. Als ik een mail met dergelijke toon naar een klant zou sturen, zou mijn baas daar, op z'n zachts gezegd, niet heel gelukkig mee zijn denk ik. Het begint toch ook wel behoorlijk irritant te worden dat ze in de slachtofferrol blijven kruipen (misschien voelen ze zich ook wel echt zo, omdat ze van hogerhand onder druk worden gezet). Ze slaan de plank communicatief in ieder geval behoorlijk mis op deze manier.

Anyway, ik ga nog eens aankijken of ik het op deze manier wil blijven spelen allemaal of dat er betere alternatieven op de markt zijn.

goodguygert

Wat ik vooral niet goed snap en heel erg jammer vindt omdat ik grot Scorito liefhebber bent: Waarom zijn ze zo enorm star. De oude website kan niet meer. Akkoord en kan iedereen begrijpen. De app werkt goed functioneel voor ze en is qua onderhoud gunstig. Lijkt me ook helemaal mooi en begrijpelijk. Maar hoeveel uren ontwikkelen kost het om wat ze nu tonen op het scherm om te zetten naar een wat overzichtelijkere interface. Dat moet toch gewoon realiseerbaar zijn op basis van wat ze nu met gamecenter hebben? Het hoeft er dan echt niet uit te zien als de vorige layout. Maar er is wel zoveel ruimte voor verbetering. Zien ze dat gewoon niet in of is het enorme koppigheid? Zo kende ik Scorito hiervoor echt niet. Ik was altijd dik tevreden en heb veel speelplezier te danken. Volg nu sporten die ik anders niet zou volgen (tennis en darten). En kijk bijvoorbeeld met veel meer plezier naar KKD.

dazzler2120

'@starlynk
Even compleet off-topic, maar als je ooit een boek gaat schrijven of een verhalenbundel o.i.d., deel deze ook hier even. Ik zou hem meteen kopen, zo mooi als je de dingen verwoord

Laatst gewijzigd
madeinstars

Dat je als bedrijf tegenover betalende klanten op deze manier het slachtoffer gaat lopen uithangen is wel van zo'n ongeziene triestigheid, dat je al bij voorbaat kan stellen dat zo'n gesprek sowieso niets gaat opleveren. Dat iemand die (getuige de mail) hoog in de boom zit zich zo laat kennen is simpelweg idioot.

Joster

Pfoe, wat een mail zeg. Zoals al door menigeen aangegeven had dit echt heel anders en inlevend gekund, maar niets van dat. Los van dat er vast motieven zijn waardoor ze dit doen denk ik dat deze beslissing (het is een voldongen feit kennelijk) en houding (standaard mails, niet reageren op mails, users daarmee juist in anonimiteit houden, afreageren, in slachtoffer rol kruipen) niet bepaald professioneel is.

Ik ben dan ook erg benieuwd wat voor impact dit gaat hebben op de userbase. Ik verwacht dat het wel eens behoorlijk los kan gaan zodra de teamselecties van de grotere spellen moeten worden samen gesteld. Als ze dan deze houding behouden dan is het snel afgelopen voor ze.

raymankapeens

Hoezo haal je steeds zijn naam weg @Mr10B. Het is toch wel duidelijk dat het gewoon Martijn van Dijk is? De oprichter van Scorito

Westland95

Ik vind de mail van Scorito ook ongelofelijk stevig en denk ook dat zij zelf onwijs teleurgesteld zijn in de uitrol van het Gamecenter. Rijst nog steeds de vraag wat ze dan verwacht hadden, maar daar hebben het al uitvoerig over gehad. Verder nogmaals dank om de oneervolle taak als tussenpersoon op je te nemen.

Laatst gewijzigd
Rawolf

https://www.velogames.com/

Goed (gratis) alternatief

De Coltrui

Met interesse, ergernis, boosheid, verbazing, en soms een lach (de roze kamer prachtige vergelijking) gelezen. Ik neem aan dat Scorito dit forum kent en meeleest, daar zijn ze immers op gewezen. Waarom niet even een account aangemaakt en ook hier op het forum meepraten? De toon is, ondanks de boosheid, altijd erg netjes. De reden ook waarom dit het enige forum is waarop ik mijn mening durf te geven zonder afgebrand te worden.

Heeft 8 maart nog zin? Nee, zeker niet op korte termijn, maar op langere termijn wel. Ik zal er niet bij zijn, mijn vrouw vindt alles rond sport stom, en snapt mijn lol is spelletjes als deze niet. Maar ik denk wel dat on speaking terms blijven beter is. Daarvoor vind ik de spelletjes weer net te leuk, en daarvoor heb ik wel een paar euro per jaar over. Vooral inderdaad het samenstellen van het team op de pc geeft mij altijd veel plezier (het resultaat ervan vaak wat minder). Maar ik schrok mij dit weekend ook dood dat mijn pc ineens in een mobieltje was verandert. En ik heb ook nog steeds ruzie met het navigeren. Misschien wennen, maar nee het is niet echt gebruikersvriendelijk.

Mr10B

Ik heb op persoonlijke titel het onderstaande gemaild:

Hoi XXX,
Ik snap je reactie en begrijp ook je frustratie en kritiek. De reactie die ik nu stuur is op persoonlijke titel en niet 'namens de community'. 

Ik ben onverhoopt in een positie terecht gekomen waarin ik de schakel was tussen Scorito en een deel van haar spelers verenigd in het wielerflitsforum. Dit is geen positie waar ik om gevraagd heb, noch naar opzoek was. Nav jullie wijziging had ik het idee dat er met de wijziging door jullie aan een aantal zaken voorbij werd gegaan. Waarbij de belangrijkste is dat voor een deel van de spelers het puzzelplezier via de desktop het grootste deel van het plezier aan Scorito is. Dit heb ik 'getest' met een ludieke poll. Uit deze poll bleek dat het overgrote deel van de stemmers (+- 300 atm) het spel op dezelfde manier als ik beleefde. Ik heb daarom de uitslagen van de poll met jullie gedeeld. ik kreeg daarop van jou een uitnodiging om in gesprek te gaan. Omdat ik persoonlijk van mening ben dat als je iets vindt je daar ook het gesprek over niet uit de weg moet gaan ben ik dit aangegaan. 

In mijn ogen is het daarna mis gegaan. Uit een (misplaatst?) gevoel van verantwoordelijkheid heb ik getracht om de feedback vanuit de wielerflits community te bundelen om mee te nemen in dit gesprek. Hierdoor heb ik argumenten aangehaald die lang niet altijd mijn eigen zijn. Ik was en ben er voorstander van als jij/jullie in directer contact met de spelers de discussie aangaan. Wat er echter gebeurde is dat ik enerzijds als halve vaksbondsvoorman zonder mandaat een deel van de spelers vertegenwoordigde naar jou toe. En anderzijds ik als onbetaalde stroman jouw intenties heb proberen te duiden naar de spelers. 

Een discussie-sessie lijkt mij op persoonlijke titel nog altijd een goed idee én ik ben zelf nieuwsgierig naar jullie gedachtegang en beleidsoverwegingen. Ik kreeg echter vanuit de community een 'stortvloed' aan reacties op het omzetten van de rest van de spellen. Velen achtten dit als 'bewijs' van jullie starre houding en gaven aan dat een gesprek wat hen betreft zinloos was. Er leeft twijfel over jou/jullie intenties. Dit is het sentiment wat ik namens deze groep spelers in mijn vorige e-mail trachtte over te brengen. 

Hoewel ik van mening ben dat je in ons gesprek van vorige week best had kunnen aangeven dat het omzetten van de rest van Scorito zou gaan gebeuren in de periode tussen ons gesprek en het 'openbare gesprek' (Ik had dit dan direct in mijn communicatie naar de rest van het wielerflitsforum kunnen meenemen, en ik zie niet in waarom dit nadelig voor jullie zou zijn), zie ik ook dat jij probeert om de dialoog open te houden.

Als procesverbeteraar by day (en Scorito-klager by night ;) ) stel ik daarom voor om mij als tussenpersoon te schrappen. Mocht jij / mochten jullie nog steeds het de discussie aan willen gaan ben ik daar voorstander van. Ik stel echter voor dat jij/jullie dit dan zelf naar de community uitdragen al dan niet via jullie officiële communicatiekanalen of door een bericht te plaatsen op het openbare wielerflits forum. Het betreffende topic vinden jullie hier: https://www.wielerflits.nl/wielerforum/topic/gesprek-met-scorito-inzake-gamecenter/page/6.

Met vriendelijke groet,

Mr10B

'@Ab Normaal
Ik ben niet naïef genoeg om te denken dat Scorito geen wijzigingen meer zou doorvoeren. Wel vind ik het frappant dat je de wijziging dan niet eerder aankondigt en het gesprek met 'de community' (bewust?) hier overheen tilt.

@Starlynk
Ik heb hetzelfde onderbuik gevoel. Ik/wij trachten door op een constructieve manier de discussie aan te gaan Scorito (gratis) te 'helpen'. Je zou namelijk denken dat een beter product of een beter verdienmodel een win is voor Scorito. Al zou de meeste feedback zaken zijn waar je niks mee doet, het minste is dat je duidelijkheid krijgt waarom er bepaalde spelers opzeggen. Maar (net als bij elk ander commercieel bedrijf) hoef je niet te luisteren naar je klanten, dat is je goed recht als BV. Of dat verstandig is, is een tweede.

Er zijn overigens zat scenario's te bedenken waarin een niche groep van je klanten inderdaad irrelevant voor je bedrijfsvoering zijn. Dat wij een niche groep zijn lijkt me duidelijk. Of we irrelevant zijn, zou kunnen. Ik denk echter de actieve spelers (zoals wij) een katalysator voor je product (kunnen) zijn. Voorheen waren wij gratis brand ambassadors. Er zijn meerdere ontevreden spelers waar ik meegesproken heb die vrienden en collega's aan Scorito hebben gebracht (al dan niet door het oprichten van subpoules)

@goodguygert
Helemaal met je eens. Ik zou ook een veelvoud van het huidige abonnementsbedrag over hebben om het spel te blijven spelen in de oude interface. Ik snap dat het niet voor iedereen geldt, maar €5,- per maand is imo helemaal niks mis mee. Ik zou denk ik zelfs het huidige jaarbedrag per maand willen betalen als er wat extra features bij zouden zitten. (denk aan tweede team met half budget oid)

@Wielerliefhebbervandeweek
Omdat ik het niet aan mij vindt om iemands persoonsgegevens openbaar te maken.

Laatst gewijzigd
De Coltrui

Mooi verwoord weer Mr10B. Zoals ik net al schreef, dit zullen ze toch al enkele weken meelezen? Maar voorstel is prima zo. Ben benieuwd naar de reactie.

Maia

"hoor en wederhoor"
hopelijk komt alles goed, en geraken alle partijen tevreden, goede communicatie en verbeteringen zijn belangrijk

zonet onderstaande gelezen, verduidelijkt wel wat, maar zal bij de meerderheid wel al bekend zijn
https://www.collincrowdfund.nl/scorito-com/

Starlynk

'@dazzler2120: Dank voor het compliment! :D Ik heb ooit wel de ambitie gehad om een boek te schrijven en ben er ook aan begonnen, maar toen ik vader werd is dat op de plank beland. Misschien nu maar weer eens oppakken nu ik tijd over heb omdat ik met Scorito gestopt ben ;)

@Mr10B: Top bericht wat mij betreft! En dank voor alles wat je gedaan hebt! Bal ligt nu terecht bij Scorito. Als ze echt behoefte hebben aan feedback, dan weten ze ons te vinden, en zo niet, tsja, dan ook goed :)

Risje89

'@Starlynk waarom niet, komt er nog wat goeds uit deze ellende :)

@Mr10B Prima bericht en heel begrijpelijk allemaal, thanks nogmaals!

Volgens mij wil Scorito voor de Europese uitrol gewoon naar app-only/gamecenter (kosten?). Dat er vanwege die keuze een deel van het (niche-)publiek in Nederland afhaakt, zien ze als de onvermijdelijke collateral damage die met deze 'verwachte grote groei' gepaard gaat. Als dat de visie is van Martijn als ondernemer, kan ik daar best nog een eind in meegaan. Echter de manier waarop (geen beta->geen feedback) en het gebrek aan (fatsoenlijke en open) communicatie zijn natuurlijk om te janken.

Mr10B

Ik heb een in mijn ogen hele nette/toffe reactie van Scorito ontvangen:

---
Beste Erik,

Duidelijk en geen probleem verder.

Juist om geen tussenschakel te hebben, wilde ik een open sessie waar iedereen aan zou kunnen deelnemen. Om op die manier een directe lijn te creëren. Helaas is het in de tussentijd al spaak gelopen, nadat wij onze uitrol gewoon hebben doorgezet.

Het was inderdaad helemaal niet nadelig geweest, om je vorige week te melden dat wij ook de andere spellen zouden omzetten. De verdere uitrol van het Gamecenter was voor mij helemaal geen geheim, ik was in de veronderstelling dat de gekozen koers wat dat betreft duidelijk was. Daarom heb ik er ook niet aan gedacht, om dit nog expliciet te vermelden. Ons gesprek had voor mij ook helemaal niet als doel om zaken van mij over te brengen, maar te luisteren naar wat er leeft, om vervolgens in een breder spectrum mijn reactie te geven.

Ik vind het jammer dat er wordt getwijfeld aan mijn intenties. Ik zou niet eens kunnen bedenken, wat die intenties dan zouden kunnen zijn, anders dan wat ik vooralsnog heb gecommuniceerd. Wat dat betreft ben ik juist een open boek. Het brengen van de boodschap had gewoon veel beter gemoeten, dat heb ik onderschat. En in algemene zin, valt daar voor ons (mij) nog genoeg te verbeteren. Het besluit zelf omtrent het Gamecenter, daar sta ik nog steeds achter. Wat niet wil zeggen, dat ik het sentiment niet begrijp en dat alle deuren dus gesloten zijn.

De dialoog is wat mij betreft, nog steeds de meest constructieve weg. Op welke wijze, weet ik nog niet. Ik ga daarover nadenken.

Bedankt voor je inspanning in ieder geval.

Groeten,
---

Punchen of verzuipen

Hahaha wauw, die reactie van Scorito. Daarom moet je dus nóóit meteen op verzenden drukken wanneer je in een boze bui een e-mail tikt. Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat er flink wat spanning op staat en dat dat waarschijnlijk wel íéts te maken heeft met het feit dat het Gamecenter niet zo'n unaniem belachelijk groot succes (vrij naar Ivo Niehe) is als ze gehoopt en gedacht hadden.

Starlynk

'@Risje89: Ja, helemaal mee eens. Het lijkt erop dat ze hun doelgroep hebben aangepast van de "fanatieke puzzelaar" naar de meer "casual speler". En dat staat ze helemaal vrij natuurlijk; waarschijnlijk is daar inderdaad meer geld te verdienen! De prijs verhogen is voor de "fanatieke puzzelaar" misschien geen bezwaar, maar daardoor zouden mogelijk een hoop "casual spelers" afhaken, dus dat ze deze strategie kiezen vind ik op zich best begrijpelijk (alhoewel voor mij persoonlijk als "fanatiek puzzelaar" uiteraard spijtig ;)). Voor de doelgroep "casual speler" is een website geen must-have, dus als ze dan moeten kiezen tussen full focus op de app, of nog een beetje halfslachtig er ook een website bij doen, dan snap ik de keuze helemaal hoor. Ja, technologisch zijn er ook andere mogelijkheden met een responsive website die ook op de smartphone perfect werkt, maar dat station zijn we al lang gepasseerd doordat Scorito een paar jaar geleden volledig op de app heeft ingezet (en dus ook mensen in dienst hebben die goed zijn in het ontwikkelen van apps en niet van responsive websites).

Ze hadden het inderdaad gewoon een stuk beter moeten communiceren (gewoon eind vorig jaar bijv. er een mail uitknallen met de visie voor 2021 om als app-only verder te gaan). Nu komt het voor iedereen als een verrassing. Voor de "casual speler" is het waarschijnlijk geen issue, want die speelde al via de app, maar de "fanatieke puzzelaar" krijgt dit nu zonder enige aankondiging op zijn bordje en dan krijg je allemaal ongewenste bij-effecten (negatieve reclame, "gezeur" bij de helpdesk etc.) die prima voorkomen hadden kunnen worden met goede communicatie.

En m.i. hadden ze het hele Gamecenter fiasco beter achterwege kunnen laten. Geen idee hoeveel geld dat heeft gekost, maar ze hadden beter gewoon "Download hier de app!" op de site kunnen zetten. Voor de "casual speler" maakt het geen verschil, want die gebruikte toch al de app, maar voor de "fanatieke puzzelaar" is dat hele gamecenter een klap in het gezicht (en als ze dat zelf niet snappen/snapten, dan geeft dat wel aan dat ze te weinig marktonderzoek hebben gedaan). De enige mensen die mogelijk nog enigszins iets hebben aan het gamecenter, zijn de mensen die geen smartphone hebben en toch willen blijven spelen, maar of die nou gelukkig worden van een smartphone in hun browser vraag ik me ook af ;)

@Mr10B: Thanks voor het delen van de reactie! Hopelijk komt ie hem hier ook nog even geven anders ga ik er vanuit dat het nu dood zal bloeden, maar aan jou heeft het iig niet gelegen!

nasibal

Toffe reactie van Scorito, fijn om te lezen zo. Mag ook gezegd worden :)

Laatst gewijzigd
rkmmr

'@Mr10B: Thanks voor het opnemen van de rol als tussenpersoon, spijtig dat het zo geëindigd is. Uiteindelijk toch veel gebaseerd op aannames, van beide kanten, wat niet heeft geholpen in de uiteindelijke uitkomst. Daar had een gesprek in een eerder stadium misschien in kunnen helpen, nu weet ik het niet zo goed..

Lijkt er dus inderdaad op dat Scorito inschat dat 'wij' als puzzelaars ver in de minderheid zijn en inzet op de massa van 'casual spelers'. Tot mijn verbazing waren afgelopen week toch ook een aantal spelers uit mijn subpool, die ik had ingeschat als 'casual spelers' ontsteld over het verwijderen van de website (want laten we het inderdaad maar gewoon zo noemen). Ben dus benieuwd wat de gevolgen zijn voor Scorito, naast het feit dat ik zou inschatten (aanname, gevaarlijk) dat een groot deel van de fanatiekelingen ook de 'casual spelers' naar de pooltjes sleept. Zo is mijn vrouw zelfs wielrennen gaan waarderen door Scorito, dus daar ben ik ze dankbaar voor, maar ook zij een een wat fanatiekere speler geworden en nu dus teleurgesteld dat de website er niet meer is.

De meeting zou misschien nog steeds wel constructief kunnen zijn, als er een optie is dat er iets naast het gamecenter/de app komt. Binnen de app kun je (denk ik) niet het overzicht creëren dat er was op de website. Al zou het misschien ook niet verkeerd zijn om daarover wat feedback te kunnen geven.

Mr10B

Update
Martijn heeft mij gevraagd om deze brief hier te delen. Hij wil er namelijk zelf liever geen gewoonte van maken om via WF(forum) te communiceren. Voor mij was dit een kleine moeite.

https://drive.google.com/file/d/1TygLadX2CyX1denr-iijxLrglfDpxW5s/view?usp=sharing

Om vragen voor te zijn. Nee ik weet niet of de brief nog via andere platformen gedeeld gaat worden.

Gladiool

Netjes.

kevinraar

Ik was op de oude site ingelogd net ne Facebook account cwilde via me mail overzetten ik hrb geen mail gekregen Numan ik niet meer op me account hrb ik maar een nieuwe aangemaakt kan niet meer meedoen met de spellen die nu bezig zijn

michelb6

Wil ik net een reactie typen dat Scorito al tijden slecht is in communicatie zie ik de update. Nette reactie en hoop dat er zich genoeg mensen aanmelden. Ik sla over, want ben ook niet heel actief hier dus voel me niet geroepen om namens de 'community' te spreken. Ik ben vaak zeer kritisch op Scorito en de communicatie en keuzes die ze maken, maar Martijn is helemaal niet verplicht om voor een paar fanatieke spelers op het forum zo het dialoog aan te gaan. Dus al is het wat laat en had het door betere communicatie voorkomen kunnen worden alsnog top dat hij het wel doet.

1 2 ... 6 ... 12 13

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.