Wout van Aert: “Overeenkomst met handdruk bezegeld op luchthaven”

Door , dinsdag 18 december 2018 om 15:43
Wout van Aert: “Overeenkomst met handdruk bezegeld op luchthaven”

©Team Jumbo-Visma

Als alles volgens plan verloopt, maak ik in de Omloop Het Nieuwsblad dus mijn debuut in het shirt van Team Jumbo-Visma. Natuurlijk ben ik opgelucht dat die contractperikelen van de baan zijn. Ondertussen maak ik in Spanje alvast kennis met mijn nieuwe ploegmaats. En oh ja… Mathieu van der Poel is ontstemd over mijn uitrijden op de rollen na de wedstrijd. Daar kom ik hieronder even op terug.


Zondag liet mijn manager Jef Van den Bosch mij weten dat de besprekingen met Team Jumbo-Visma in een stroomversnelling waren geraakt. Er lag zelfs al een ticket klaar om naar Spanje te vliegen om me bij de rest van de ploeg te voegen op hun trainingskamp in Sant Feliu de Guíxols, nabij Girona. Toch wilde ik dat eerst alles echt rond was. Daar kreeg ik zondagavond uiteindelijk bevestiging van. Ook de laatste plooien waren gladgestreken.

Opperbeste sfeer
Dat werd gisterenmorgen dus koffers pakken en snel naar Eindhoven afreizen. Aan de luchthaven had ik nog een korte ontmoeting met teammanager Richard Plugge. In een kantoortje tegenover de luchthaven werd onze overeenkomst met een handdruk bezegeld. Er werden snel nog wat foto’s genomen en een videobericht ingesproken, waarna ik op het vliegtuig stapte richting de Costa Brava. Sant Feliu de Guíxols is me trouwens niet onbekend. Mijn schoonouders hebben er in de buurt een appartement. En Platja d’Aro is een trekpleister voor Belgische toeristen.

Ik moet zeggen, de ontvangst was bijzonder hartelijk. Met dank aan ploegleider Merijn Zeeman die de taak op zich nam om me tijdens het avondeten voor te stellen aan de rest van het team. Merijn maakte er zowaar een kleine show van. Dat deze overeenkomst het einde van een zorgeloze periode betekende, grapte hij. In elk geval, het ijs was snel gebroken en de sfeer opperbest. Uiteindelijk heb ik ook zelf nog mijn nieuwe ploegmaats kort toegesproken. Hen duidelijk gemaakt dat ik er naar uitkijk om onderdeel van het team te worden. Het klinkt een beetje cliché, maar ik voelde me meteen opgenomen in de ploeg.

Vrijdag ploegpresentatie
Na een goede nachtrust ben ik vandaag voor het eerst met mijn nieuwe ploegmaats gaan trainen. Ik werd ingedeeld in een groepje met Robert Gesink, Primoz Roglic, Tom Leezer, Steven Kruijswijk, Bert-Jan Lindeman, Floris De Tier en Daan Olivier. Ideaal om die mannen alvast wat beter te leren kennen. Voor hen stond onderweg ook een lactaattest op het menu. Mijn inspanningen waren uiteraard aangepast aan mijn veldritprogramma van de komende weken.

Donderdagavond vliegen we met het hele team terug vanuit Barcelona terug naar Eindhoven. We overnachten in de buurt, vrijdag staat in Veghel de ploegpresentatie op de agenda. Goed dat het nieuws van mijn overeenkomst vandaag reeds is bekendgemaakt. Op die manier kan ik vrijdag toch iets rustiger naar de voorstelling. Daarna begint de voorbereiding op de wereldbekermanche in Namen van zondag.

Rust in mijn hoofd
Ik verwacht dat ik nu snel opnieuw rust vind in mijn hoofd. In combinatie met mijn stage in Calpe en deze quality-time hier in Sant Feliu de Guíxols hoop ik de komende dagen en weken die paar procentjes beter te worden. Er is immers nog veel te winnen dit seizoen.

Tot slot nog even een korte reactie over de opmerkingen die gekomen zijn over mijn cooling down na de wedstrijden. Ja, dat is nieuw en blijkbaar voor iedereen even wennen. Maar ik vind het bijzonder belangrijk om dit te kunnen doen. Een uur op de limiet rijden vergt veel van het lichaam en snelle recuperatie is belangrijk. Iedereen wil toch zo professioneel mogelijk werken? Wel, ik ook. Fatsoenlijk uitrijden na een uur topsport is essentieel.

Snel overleg
De podiumceremonie begint in principe tien minuten nadat de laatste renner over de finish is. Dat is kantje boordje, maar het is niet zo dat ik iemand langer laat wachten dan nodig. Toch een beetje jammer dat Mathieu me er niet zelf over aangesproken heeft in plaats van zijn ongenoegen te uiten via de media. Ik wil in elk geval snel in overleg – met collega’s, organisatoren, tv en UCI – om hier een oplossing voor te vinden en dit effectief te verbeteren. Zodat ik professioneel mijn job kan doen zonder anderen te benadelen.

Dit artikel delen:

46 Reacties

Jawbone 18 december 2018 om 16:17

Ik vind het bijzonder dat uitrijden direct na de cross nog geen vast iets is. Kijk eens naar een etappe in de Tour, de meeste klassementsrenners stappen daar ook direct op de fiets op het herstel te bevorderen. Je hoeft geen PhD te hebben om te begrijpen waarom uitfietsen het herstel bevorderd.

Van der Poel is de man van het lekker rondjes fietsen en spelen, Van Aert traint op een meer serieuze (wetenschappenlijke) manier. Hierdoor zullen Wout en Mathieu altijd anders van elkaar blijven.

limburgia 18 december 2018 om 19:45

Tijdens de TdF is het een heel ander weer als tijdens de veldritten in de winter , dit kun je niet met elkaar vergelijken.
En die 10 minuten na de laatste renner is een interpretatie van een Belgische commissaris van de UCI.

bidon colle 18 december 2018 om 22:28

@Jawbone: Enkel cooling down na een Tour etappe?

Bart Wyns 19 december 2018 om 09:49

En tijdens een TT zit er iemand 6 uur op een hotseat…ook HEEEL bevorderlijk voor het herstel, dat ze daar maar eerst eens werk van maken bij de UCI ipv WvA airtime te geven op de rollen…puur psychologische oorlogsvoering als je het mij vraagt :)

Jeff 18 december 2018 om 16:27

Eindelijk zit Van Aert in een professioneel World Tour-team, het zal hem deugd doen.

En Mathieu heeft Van Aert er dus niet eerst rechtstreeks en persoonlijk over aangesproken, maar loopt meteen naar de media? Wie doet er hier nou aan mentale oorlogsvoering?

josemanuelfuente 18 december 2018 om 16:38

De media zal wel naar Mathieu gelopen zijn ….

kielabokki 18 december 2018 om 16:39

Welke mentale oorlogsvoering? Het is meer schoppen tegen overduidelijke soevereiniteit. En dat is van de fiets af gesproken. Man, dat er nog zand te vinden is in Vlaanderen met al die clean sweeps.

tendam 18 december 2018 om 17:03

Een clean sweep is niet mogelijk in je eentje.

kielabokki 18 december 2018 om 17:09

Heb je dat ook weer rechtgezet.

Taliesin 18 december 2018 om 17:37

Haha daar is Jeff weer, Van Aert fanboy van het eerste uur.
Dus nu zeg jij dat het Vd Poel zijn schuld is dat hij niet zijn ergernis tegen van Aert heeft uitgesproken. Dat moet hij toch zelf weten? Een journalist heeft hem ernaar gevraagd en hij geeft aan dat hij het ergerlijk vind, dat mag toch? Het is toch duidelijk dat als van Aert de podium ceremonie vertraagd en anderen in de kou staan te rillen dat dat zwaar irritant kan zijn?

Alsof van Aert zou kappen met uitrijden als vd Poel zou zeggen dat hij het irritant vind, natuurlijk niet, heeft helemaal geen zin om dat onderling te bespreken. De organisatie is net verantwoordelijk om dit soort zaken af te handelen, daar zijn ze voor, moet niet aan de renners zijn, zoals Sven Nys gisteren terecht zei op twitter.

boenk 18 december 2018 om 20:40

correctie, Taliesin, een journalist heeft hem ernaar gevraagd, en daar heeft hij gezegd dat hij één van de renners was die er REEDS zijn ongenoegen over had geuit. Tegenover wie of waar, weten we denk ik niet.

Lijkt me allemaal eigenlijk een storm in een glas water. Ik begrijp wel dat sommigen het irritant zouden vinden om op “meneer” te moeten wachten. Anderzijds: wat is het probleem als de ceremonie pas 10 minuten nadat de laatste renner binnen is, doorgaat? Van Aert is doorgaans 3 à 4 minuten voor de laatste renner binnen, dus dan heeft hij evenveel tijd om zich van zijn rollen naar het podium te begeven. What’s the big deal? Wordt er echt een zaak van gemaakt als hij 10 seconden te laat komt ofzo?

west 18 december 2018 om 16:31

Betekent een handdruk net zoveel als een ondertekend contract? :P :P :P

Polleke 19 december 2018 om 13:49

We weten onderhand hoe WVA met contracten omgaat, getekend of niet…

platteprijs 18 december 2018 om 16:48

Ik neem aan dat Wout zelf wel Mathieu van der Poel gebeld heeft, voordat hij via deze column in de media reageerde …

Romāns Vainšteins 18 december 2018 om 16:55

Ik heb als prangende columnvraag of dat kleine blondje plukje naturel is of dat het er elke maand opnieuw door een loeidure kapper ingenesteld wordt.

Het irriteert mij namelijk een beetje maar ik wil het niet gebruiken wanneer hij er niks aan kan doen. Zo ben ik.

west 18 december 2018 om 17:02

https://youtu.be/pvp9ELDix5I

Spartacus 18 december 2018 om 18:26

Dat blonde plukje is van nature. Hij heeft daar wel eens over verteld in de televisieserie die over de veldrijders werd uitgezonden op de Belg.

Romāns Vainšteins 18 december 2018 om 18:34

Dan laat ik het blondje plukje rusten verder.

tendam 18 december 2018 om 18:39

@romans
Het valt me op dat jij het alleen maar hebt over uiterlijk, persoonlijkheid en naam van renners. Is RTL Boulevard niet meer jouw ding?

Romāns Vainšteins 18 december 2018 om 18:44

Geef me 3000 netto per maand, een studio en wat wielrenners&kenners aan tafel. Modereer ik de boel aan elkaar een stuk minder steriel dan het zwikje zwaaivingertjes die steeds van alles opvalt en zo.

peervaneynthoven 19 december 2018 om 00:25

RV of VR .Wat ben je toch een vervelend baasje als mensen het niet met je eens zijn of je aanspreken over zaken zoals een plukje haar waar je je aan ergert? Mijn hemel, waar gaat dit over? Je dicht jezelf moderator capaciteiten toe maar je moet eerst nog even werken aan het hoofdstuk betrekkelijke voornaamwoorden volgens mij.Leuk overigens die pro en contra van Aert “fans”. Voor tekening van zijn contract bij Visma- Jumbo( of is het toch Jumbo-Visma?) waren de contra’s pro en de pro’s contra. Het kan verkeren.

Bart Wyns 19 december 2018 om 09:56

Mijn zoontje heeft dit ook, volgens de gynaecoloog omdat ik sex had met mijn vrouw de dag voor de bevalling :)

wielrenner 18 december 2018 om 17:27

Quality time in Sant Feliu… Voelde me meteen opgenomen in de ploeg? Dat zal dit jaar nog moeten blijken. Wat een prietpraat weer haha. Erg naïeve jongen lijkt me.

boenk 18 december 2018 om 19:17

Zegt de lezer die niet kan inschatten dat elke rijder dit zegt, of het waar is of niet, uit beleefdheid en respect naar zijn nieuw team en sponsor. Man man man.

Olly 18 december 2018 om 17:28

Is Wout met zijn commentaar op het commentaar ook eerst naar MvdP gegaan of direct naar de media :-) ?

Titaantje 18 december 2018 om 17:29

Raar verhaal over dat uitrijden vanuit het kamp MvdP. Ik kijk geen veldrijden en het boeit me niet zo, maar het verrast me dat dat niet al jarenlang de standaard is. Groot gelijk dus voor WvA in deze.

Taliesin 18 december 2018 om 17:39

Misschien toch eens wedstijd en podium ceremonie kijken en dan enigszins geinformeerd een mening geven, is dat een idee? Of is dat allemaal extra ballast?

Titaantje 18 december 2018 om 17:49

Ik heb in dit geval die extra info inderdaad niet nodig, omdat het me niet meer dan normaal lijkt dat je na een uur zware inspanning de tijd neemt om uit te rijden. Als veldrijden ooit het niveau van darten wil ontstijgen, zou er toch aandacht voor dat soort zaken moeten zijn.

wielrenner 18 december 2018 om 18:11

@titaantje, darten?? Ga fietsen joh, trouwens darten is trouwens ook behoorlijk professioneel, ooit gedaan op wereldniveau titaantje?

tendam 18 december 2018 om 18:37

Ja, titaantje is het alias van Co Stompé.

leegloper 18 december 2018 om 19:05
Quote:
Toch een beetje jammer dat Mathieu me er niet zelf over aangesproken heeft in plaats van zijn ongenoegen te uiten via de media.

Misschien was Van Aert op dat moment op de rollers.

Wolt 18 december 2018 om 20:04

Verwacht dat dit wel een boost geeft in het koppie van Wout. Het is hem van harte gegund om bij een top team als jumbo aan de sla te gaan.

EddyB1958 19 december 2018 om 19:14

Welke sla? Kropsla, veldsla, ijsbergsla, eikenblad sla, of nog andere?

Tisyaboy 18 december 2018 om 20:11

Welke koersen zou hij gaan rijden?

Thijs E 18 december 2018 om 20:13

Voor iemand die een verplaatsing naar Tabor aan de verre kant vindt is dit ook een pittig weekje.

Bart Wyns 20 december 2018 om 14:51

Ja, maar die moest hij zelf betalen als individueel topsporter, deze wordt betaald door het nieuwe team :)

Pantani77 18 december 2018 om 21:15

Nou wout leuk dat je Mathieu verwijt dat hij iets via de media speelt volgens jou (want wie zegt niet dat hij er naar gevraagd is) en je zelf nu via een column reageert. Of heeft u Mathieu hier zelf wel op aangesproken. Houdt u aub bij het fietsen

r525 18 december 2018 om 21:54

Toch een beetje jammer dat Mathieu me er niet zelf over aangesproken heeft in plaats van zijn ongenoegen te uiten via de media.
hahahahahahaha
zegt iemand die net maandenlang al zijn gal via de media heeft uitgespuwd om voor een andere ploeg te kunnen gaan fietsen.

Sandervs76 18 december 2018 om 23:51

De podiumceremonie begint in principe 10 minuten nadat de laatste renner over de finish is. NEE dat doet de podiumceremonie in de praktijk, maar niet in principe. In principe begint de ceremonie direct nadat de laatste renner over de finish is, volgens de UCI reglementen. Ook voor de regenboogtrui. Wout. Mathieu heeft het volste recht om dit aan te kaarten. En of dat via de media gebeurt of niet doet niet ter zake. Je eigenste moddersmijtfestijn met Sniper is voor een aanzienlijk deel via de media gespeeld. Dat WvA charme-offensief. Maar nu je aan de ontvangende kant van de kritiek staat is dat ineens not done? Wat een giller.

ddjong67 19 december 2018 om 07:39

@peer, @tendam @* … thanks! tsja, we zijn tegenwoordig snel van ‘de maat nemen’ … Of WvA wel of geen teamspeler is, of hij wel of niet in het team past, of hij wel of niet koersen gaat winnen … vlgs mij hebben de mensen die om hem heen staan daar een betere kijk op dan wij met zn allen ;) .. Laat em lekker zichzelf zijn … en wat je in media leest is ook vaak uit zn verband getrokken, vaak is daarop afgaan ook riskant … gwn laten doen en je kunt denk ook van de koers genieten zonder iedereen de maat te nemen … #havefun

Joachim Agostinho 19 december 2018 om 09:17

v. Aert die iemand verwijt e.e.a. via de media te spelen, de huilebalk heeft de afgelopen tijd niet anders gedaan!

Mwielerfan 19 december 2018 om 09:31

Flauw weer van wva zeg. Vreemd ook dat hij foutief het regelement quote. Benieuwd of zijn interpretatie van het zogenaamde incident zo weinig diepgang heeft.
Vrij absurd ook dat hij per 1 Jan is vrij gegeven om voor een andere ploeg te rijden door UCI. En dan nu alvast begint.

maklukzat 19 december 2018 om 11:10

Laag bij de grond, die reactie naar Van der Poel. Mathieu is geen type dat problemen maakt. Het zal best dat uitrijden volgens de regels mag, maar als het irritatie opwekt bij alles en iedereen zou dat toch te denken moeten geven.

Gebruikersnaam 19 december 2018 om 15:24

Aha, ik zag een petieterige hoeveelheid kritiek aan het adres van de onfeilbare golden boy en verwachtte meteen dat dit zou worden opgeblazen en dat een meerderheid van de reacties lichtgeraakt gemekker daarover zouden zijn.

Toch jammer dat je nooit wordt teleurgesteld als je voorspelbare negativiteit verwacht.

Reet Zweet 19 december 2018 om 17:05

Wat een zielige reacties hier. Wat Wout Van Aert ook zegt of doet, 90% van de lezers hier zal het toch altijd interpreteren als “arrogant”, “zielig” of een “naïef ventje”. Maar als MvDP reageert hij hij altijd groot gelijk en als Anna Van Der Breggen een keertje niet komt opdagen op een sportgala is ze “een heldin met een eigen mening”.

Bart Wyns 20 december 2018 om 14:54

We moeten de pagina’s van wielerflits toch met iets vullen, zonder commentaren zouden we toch helemaal niet naar deze websites komen, vandaar dat ik nog steeds naar de NL website kom, wegens geen tot nul commentaar op de BEL site :)