Wout van Aert: “Offday zoals ik er nog maar zelden een heb gehad”

Door , dinsdag 20 november 2018 om 19:58

©Photopress.be

Ik had uitgekeken naar de wereldbekermanche in Tabor. Omdat ik die buitenlandse opdrachten altijd best leuk vind. Het is ook een aangenaam weekend geworden. Op dat ene uurtje na dan. Een offday zoals ik er nog maar een paar heb gehad in mijn profcarrière. Mijn relaas van een weekendje Tsjechië…


In een eerdere column had ik het al uitvoerig over die weekends met twee klassementscrossen. Tabor-Hamme was er ook zo een. Omdat ik in functie van volgend voorjaar af en toe een wedstrijd laat schieten, beperkte ik me ook hier tot de wereldbekermanche. Zo’n trip probeer ik altijd goed te plannen. Ik steek daar best wat tijd in. Ideaal voor mij is om twee dagen voor de wedstrijd al de verplaatsing te maken. Donderdag vloog ik vanuit Eindhoven naar Praag om van daaruit met de wagen naar Tabor te rijden. Diezelfde dag maakte ook mijn entourage met de camper de verplaatsing naar het Zuid-Boheemse stadje. Zo waren we donderdagavond allemaal ter plekke en kon ik op vrijdag mijn wedstrijdsimulatie doen zoals ik dat normaal ook in eigen land doe. En dat is toch weer eens in een andere omgeving. Daar kan ik echt van genieten.

Met vertrouwen van start
Tot zover liep alles prima. Ook met het vertrouwen zat het goed in de aanloop naar de wedstrijd. Ik voelde me goed in mijn vel en het harde werk dat ik de voorbije weken geleverd had om de bewuste balkenpassage in Tabor al fietsend te nemen, leek ook te renderen. Belangrijk, want in het verleden was dat een strook op het parcours waar Van der Poel meer dan eens het verschil kon maken. Ik herinner me een wedstrijd van een jaar of vijf terug – ik was toen eerstejaarsbelofte – waar Mathieu vooruit reed met mij en Gianni Vermeersch. Elke ronde speelde hij daar met ons door er een kloof te slaan van een vijftal seconden. Die konden we een paar keer dichten, maar zoiets kost een pak energie. Uiteindelijk reed ik daardoor toch achter de feiten aan en profiteerde Mathieu optimaal van dat voordeel. Dat ik daar zaterdag wel redelijk vlot over sprong, gaf extra voldoening. Mentaal niet onbelangrijk om te focussen op iets positief.

Dus ging ik vol vertrouwen van start, zaterdagnamiddag. De openingsronde ging ook goed. Ik beantwoordde vlot een eerste versnelling van Mathieu. Maar een rondje later kreeg ik al een kleine terugval. Toen Van der Poel een paar lengtes nam, kon ik het wiel van Michael Vanthourenhout niet houden. Wat later probeerde ik de kloof met Michael te overbruggen, maar ook dat lukte niet. Het moment dat dat besef er kwam, besliste ik om me in het groepje met Van der Haar, Soete en Aerts even afzijdig te houden en op adem te komen. Tot ik plots in de bochten fouten begon te maken. Het duurde drie bochten vooraleer ik besefte dat ik lek reed. Net aan die kant van het parcours waar je met een fietswissel veel terrein prijs gaf omdat je er compleet je snelheid verloor. Toen ik de post uitreed, zat ik in een groepje met onder meer Joris Nieuwenhuis in strijd voor plaats zeven. We raapten nog Daan Soete op en ik bleef jagen om toch nog terug naar Toon Aerts en Quinten Hermans te rijden, maar – ook al merkte ik dat ook Toon zijn beste dag niet had – ik kwam geen meter dichter. Als ploegmaats hadden zij uiteraard wel wat steun aan elkaar terwijl ik het werk alleen moest opknappen, maar ik was zelf ook niet goed genoeg. Dat merk je in Tabor vooral op die lange stukken vals plat. Ik had zaterdag gewoon onvoldoende power in de benen. Elke ronde had ik het daar weer moeilijk.

Eindklassement blijft een doel
Uiteindelijk klopte Kevin Pauwels me nog in de laatste rechte lijn, waardoor ik pas als zevende eindigde. Zonder die leegloper had ik wellicht kunnen meedoen voor plaatsen drie, vier en vijf. Maar op dit parcours blijft het moeilijk om na pech terrein goed te maken als je niet over je beste benen beschikt. Zonde, natuurlijk. Na de WB-manches in de VS had ik gehoopt om de achterstand op Toon Aerts kleiner te maken, maar nu zet ik een stap terug. Ik ben wel het beste van mezelf blijven geven, omdat die Wereldbeker een doel op zich is. Niet evident als je niet gewoon bent om tussen plaatsen vijf en tien te rijden. Dan voel je al eens de verleiding om het te laten lopen. Maar ik wilde dat eindklassement zeker niet opgeven, dus ben ik blijven knokken.

Uiteraard was de ontgoocheling groot. Toch heb ik snel de knop proberen om te draaien. Na de wedstrijd zijn we met de wagen nog een tweetal uur doorgereden naar het pension van Zdenek Stybar. ’s Avonds zijn we in het centrum van Stribro nog iets lekker gaan eten met het hele gezelschap, zondagvoormiddag ben ik 115 kilometer gaan fietsen in de buurt. Ik schrok er overigens van de schoonheid van de natuur in de streek. Zondagnamiddag na de lunch vertrokken we met de wagen terug naar België.

Stage in Calpe
Nog één weekend – met de dubbel Wachtebeke-Koksijde – vooraleer ik op stage vertrek naar Calpe. Het zal met een dubbel gevoel zijn. Enerzijds omdat ik er absoluut nog niet alles heb kunnen uithalen en ik naar competitie verlang, anderzijds omdat ik op dit moment niet anders kan dan investeren in training om beter te worden. Ik laat dan wel af en toe een wedstrijd vallen, toch kan je op één week tijd die dingen niet rechtzetten. Een stage van achttien dagen zonder onderbreking leent zich daar beter toe.

Gisteren las ik ook het interview in de Belgische kranten met mijn coach Marc Lamberts. Dat de muizenissen in mijn hoofd er dieper inhakken dan ik zelf zou willen, lijkt me de essentie van het verhaal. Wellicht kan Marc – vanaf de zijlijn – daar beter over oordelen dan ik dat zelf kan. Ik heb allesbehalve het gevoel dat ik zonder energie aan de start sta. Ik begin aan elke wedstrijd met de juiste instelling. Anderzijds is zoiets ook niet echt meetbaar. Marc zal het wel bij het rechte eind hebben, denk ik. Dat ik conditioneel wat ter plaatse blijf trappelen en dat de progressie die ik de voorbije weken hoopte te maken er niet komt, daar moet ik niet flauw over doen. En dat ik minder weerbaar ben, dat voel ik zelf ook. Ik kan alleen maar hopen dat het tij snel keert. Is het niet volgend weekend, dan na mijn stage in Calpe.

Dit artikel delen:

40 Reacties

Maxim Horssels 20 november 2018 om 20:05

Op veler verzoek de column ook weer op wielerflits.nl. Graag on-topic reageren!

Samlambeej 20 november 2018 om 20:35

@Maxim Horssels
Hoe kan dat? Ik heb gelezen dat het altijd de bedoeling was dat de column van Wout Van Aert alleen op de .be site zou komen.

ah-ja 20 november 2018 om 22:28

Sam, .be heeft amper lezer

Gdeleu 20 november 2018 om 23:12

@Sam:
Aangezien de redactie stelt dat ze het bestaande publiek, Nederlanders en Belgen, vooral wil aanmoedigen om hier te blijven en met de .be site een nieuwe publiek wil aanboren, was het doorlinken niet logisch (en daarnaast ook irritant)
En ik denk dat een groot deel van het bestaande .nl publiek de column van Wout graag wil lezen.

On topic: heel interessante column, leuk om lezen, en écht goed geschreven.

achtpuntzes 21 november 2018 om 12:14

Nou, fijn dat alles weer bij t oude is. Nou ja, ik mis nog een paar vaste posters die door dit inmiddels overgenomen verzoek vorige week een ban kregen.

Verder een goede en heel eerlijke column van Woutje.

Eigenlijk wel goed dat hij nu nog niet in topvorm is, dat hoeft van mij pas bij de voorjaarsklassiekers het geval te zijn. In Wout zijn veldritseizoen ben ik toch een stuk minder geinteresseerd.

EddyB1958 21 november 2018 om 13:19

Hij moet dringend wat losser worden,zich niet zo strikt houden aan die planning,de Van Aert van nu zal ook op de weg niet presteren zoals dit voorjaar.

ewoedski 20 november 2018 om 20:20

Bedankt Maxim!
Mooie openhartige column Wout. Hopen op spoedige progressie, zodat we weer mooie duels krijgen

ah-ja 20 november 2018 om 20:21

Die man mist snelheid, achter en vooral naast de brommer trainen lijkt me een must

Thijs E 20 november 2018 om 21:46

Hoi Roger

dikkechaap 21 november 2018 om 19:38

Hahaha, goeie tip Roger! Zo belangrijk dat al die geniale trainingsmethoden van Roger van vroeger bekend worden bij de huidige toppers! Met een brommer trainen, hoe kom je erop?!

Jeff 20 november 2018 om 20:49

Lees de columns van Wout altijd met veel plezier. Altijd open, eerlijk en met een eigen mening. Hopelijk snel terug in topvorm!

JaBo 20 november 2018 om 20:52

Jammer dat hij wel in gaat op de opmerkingen van zijn trainer Marc Lamberts maar geen reactie geeft op het statement van Roger de Vlaeminck.

jooprioolpijp 20 november 2018 om 21:05

Aan onzin moet je geen aandacht besteden, de reflecties over z’n huidige vorm zijn veel interessanter.
Over de column: blij dat hij weer toegankelijk is zonder onnozele domeinwisseling te moeten doorvoeren.

boenk 20 november 2018 om 21:12

Waarom zou hij daarop moeten ingaan? Wat heeft hij daarmee te winnen? Dat is niemand uit zijn entourage, hij heeft met die uitspraak geen zaken. Ik denk dat hij genoeg aan zijn hoofd heeft zonder zich te moeten bezighouden met zoiets.

Joachim 20 november 2018 om 21:00

"Ik ben wel het beste van mezelf blijven geven, omdat die Wereldbeker een doel op zich is. Niet evident als je niet gewoon bent om tussen plaatse vijf en tien te rijden. Dan voel je al eens de verleiding om het te laten lopen."

Dat Van Aert aan die verleiding kan weerstaan, is momenteel zowat het enige dat hij nog voor heeft op Van der Poel. Op alle andere vlakken in de cyclocross is Van der Poel de betere van Van Aert.

Jeff 20 november 2018 om 21:14

Qua erelijst heeft hij ook nog wat voor: WK 3-1, Wereldbeker 2-1 en DVV Trofee 3-1.

Joachim 20 november 2018 om 21:37

Ik zeg dan ook ‘momenteel’, er een erelijst bijhalen betekent normaal even teruggaan in het verleden. ;)

DeGroteMolen 21 november 2018 om 00:40

Face it Jeff, zoals Van Aert dat zelf van ellende ook doet, hij mag op het moment hooguit Matjes fiets poetsen. Meer kan hij niet klaarkrijgen. Is het het gedoe rond zijn contract? Is het de combi met de weg die Van Aert niet aankan, zoals zovelen? Of is Van der Poel inderdaad dat megatalent? De toekomst zal het leren. Ik hou het op het zeldzame talent van Van der Poel. Wordt nog straffer. Ook op de weg.

Jeff 21 november 2018 om 09:33

Steek je face it rustig terug op zak Grote Molen, ik schrijf nergens dat Van Aert momenteel beter doet dan MVDP, enkel dat hij wat meer respect verdient, o.a. door en voor zijn palmares. Ik hou het op je eerste 2 redenen waarom het nu wat minder gaat. En wat je hoge verwachtingen voor op de weg betreft, ik ben benieuwd, eerst zien, dan geloven.

Riekie Hardeman 21 november 2018 om 10:15

Jeff, je kan niet ontkennen dat Mathieu vorig seizoen ook opermachtig was. Dat hij het WK verloor op een off-day is een gelukje geweest voor Wout.

Dus Wout mag van gelukspreken dat hij zijn off-day niet op het WK had.

Jeff 21 november 2018 om 10:40

Riekie, ik ontken ook niet dat MVDP vorig jaar oppermachtig was, waar lees je dat? Maar ook vorig jaar zagen we zelden de beste Van Aert. Hij kwam 'over zijn toeren' uit een te zwaar beladen zomer-wegcampagne (een fout die hij dit jaar vermijdde) en had een andere planning dan MVDP naar zijn eerste volwaardige wegcampagne toe.

En de WK-winst van Van Aert vorig jaar toeschrijven aan geluk en een off-day van Mathieu, sorry, dat is heel onterecht. Los van het feit dat MVDP toen effectief een off-day had. Van Aert was top op dat WK, fysiek én mentaal, dus hij heeft die overwinning dubbel en dik verdiend. Het was een zwaar parcours, stoempen en beuken, klimmen, lopen en technisch naar beneden. In mijn ogen het échte veldrijden en Van Aert was oersterk.

Anketieletje 21 november 2018 om 12:16

Jeff, Jeff, Jeff toch… Eigenlijk ontken je het zeldzame talent van MvdP (zoals de Grote Molen dat zegt). Al twee seizoenen lang komt er niemand in de buurt van dit talent, ook Van Aert niet. Iedereen acteert duidelijk op het tweede plan of (veel) minder. Dan moeten met jouw redenering ál die andere crossers toch – zeg het maar zo – ‘klungels’ zijn….. Dat kan toch niet waar zijn Jeff! Er zijn veel uitstekende crossers, Belgische en Nederlandse, maar er is er eentje bij met het talent zoals de Grote Molen dat schrijft!

Jeff 21 november 2018 om 13:35

Mr. Chrono toch, lees m'n posts eens goed en leg me geen woorden in de mond aub, daar hou ik niet van. Van alles wat jij schrijft heb ik niks beweerd. Jammer dat ook jij niet het respect voor Van Aert kan opbrengen dat hij verdient. De toekomst zal het uitwijzen.

EddyB1958 21 november 2018 om 14:53

Waar heeft van der Poel het laten lopen dit crossseizoen? Op de Koppenberg kon hij opgeven,wat betekende dat hij in het klassement op vijf minuten zou komen. Maar hij heeft het niet gedaan,want iedere seconde onder de vijf minuten was winst op dat moment en die achterstand is al behoorlijk weggewerkt. En Van Aert kwam toch ook duidelijk te kort tegen Aerts op de Koppenberg of niet?

boenk 21 november 2018 om 22:39

Weinig respectvol tov Van Aert, dit kransje reacties. Van Aert mag van geluk spreken dat Mathieu zijn off-day had op het WK? Van de laatste 5 WK's die ze tegen elkaar gereden hebben, heeft Wout er 4 gewonnen. Dat zal vast toeval zijn? En voordat er iemand begint over de "banden" saga in 2017, herinner u dat Wout in 2015 de sterkste in de race was, maar daar slechts zilver kon halen, door mechanische pech. Daar hoor ik nooit nog iemand iets over zeggen, maar de plaat van 2017 (waar Wout moeilijk "bollende" banden koos met minder kans lek te rijden) die is inmiddels wel grijs gedraaid.

Laat ons ook nog even wachten om Van Aert uit te maken voor pietlulletje en Mathieu tot de nieuwe keizer van het wegwielrennen te kronen.

Dat Mathieu er de twee laatste seizoenen bovenuit steekt (wat niemand kan ontkennen), heeft vooral te maken met de terugval van Wout. Want twee jaar geleden reden ze samen de gezamenlijke tegenstand op 2 minuten, nu is Wout er vooraan weggevallen en doet Mathieu het alleen, zonder tegenstand. Vorig jaar was het duidelijk dat Wout vooral naar het voorjaar aan't toewerken was, wat ook de reden was dat hij op't WK 3 klassen te sterk was voor Mathieu. Vorig seizoen was hij ook enorm slecht bij't begin van het seizoen (in de VS was hij nergens). Het meest alarmerende is dat hij weinig progressie boekt, dit seizoen, lijkt me. Misschien moet hij gewoon eerlijk zijn met zichzelf en gewoon de overstap maken, want hier heeft niemand nog iets aan. Hij niet, en de toeschouwers niet.

Jeff 22 november 2018 om 09:10

Volledig mee eens boenk!

kampie 20 november 2018 om 21:30

Dank Maxim.
Leuk stukje weer! Ook de toppers zijn soms maar gewone mensen. Wat n luxe daarentegen dat hij ff een stage in calpe van bijna drie weken kan permitteren.

Thijs E 20 november 2018 om 21:48

Ik waardeer de openheid, zeker voor een topsporter bijzonder. Bijna iedereen wil ook WvA terug op zijn topniveau, terug strijd om de winst in de cross.

michiel 20 november 2018 om 22:52

Inderdaad gewoon leuk om te lezen, ik vind het ook een sympathieke vent. Groot gelijk dat hij niet reageert op die uitlatingen van R de V.
Je kan van hem zeggen wat je wil, er zit een sterke kop op.

sooike 20 november 2018 om 23:06

Goed verhaal, al zal hij toch wat eerlijker moeten zijn over de hegemonie van Mathieu. Moeilijk om toe te geven misschien, maar de feiten liegen niet. Ook Aerts, Sweeck, Van der Haar, Nieuwenhuis en zelfs Van Kessel gaan hem nog serieus te lijf dit seizoen. Tussen de regels door meet Wout zich een status aan, die hij niet meer kan waarmaken, vrees ik. Ik hoop van wel, want dat zou de koers alleen maar nog aantrekkelijker maken.

Gdeleu 20 november 2018 om 23:17

Dat lees ik er niet in.
Hij zegt dat hij zonder leegloper had kunnen strijden voor plaatsen 3, 4 en 5.
Lijkt me een correct zelfinschatting.

S-Works87 21 november 2018 om 07:31

Kan het niet zijn dat WVA gewoon op zijn topvorm zit maar dat MVDP dit jaar weer een stukje sterker geworden is waar Wout ‘is blijven hangen’? Totaal geen schande gezien zijn gespierdere / zwaardere lichaamsbouw en iets mindere techniek dan zijn grote concurrent. Ik zie hem Mathieu iig niet meer kloppen in het veld.

boenk 21 november 2018 om 22:49

Nee, Wout zijn lichaamsbouw speelt hem nu parten in negatieve zin. In het veld is hij ook gewoon minder sterk dan 2 à 3 jaar geleden. Hij zit dus helemaal niet in “topvorm” (waarmee je bedoelt dat hij aan zijn plafond zit), hij zit een stuk onder het niveau dat hij toen haalde. Dat zie je ook aan de rest van het peloton. Wout wordt er nu gewoon afgereden door Aerts (tot daar aan toe), Van Der Haar (mja), en kan zelfs met veel moeite nog voor Pauwels en Meeusen eindigen. Of wil je zeggen dat heel het peloton (inclusief pensioengerechtigden) een sprong hebben gemaakt en Wout als enige is blijven “hangen”?

Of zou het kunnen dat Wout zijn seizoen indeelt (sinds vorig jaar) in functie van de weg?

bloemist 21 november 2018 om 08:23

Ik onthou de eerste wedstrijd van het veldrit seizoen in Geraardsbergen. De manier waarop Wout toen de muur op knalde en iedereen op grote achterstand reed. Door pech verloor hij die wedstrijd dan jammer genoeg nog, maar dan volgde de breuk met de ploeg. En de frisheid waar mee Wout die dag rond reed hebben we nog amper gezien. In februari reed Wout nog alles en iedereen op een hoopje dit kan binnen hetzelfde jaar nooit weg zijn.

S-Works87 21 november 2018 om 08:35

Eens wat Geraardsbergen betreft .. daar flitste hij echt. Hoog beentempo en gewoon overal 2 a 3 KM harder als de rest van het veld. Vraag me oprecht af of MVDP hem daar had kunnen kloppen.

Jeff 21 november 2018 om 09:25

Idd, bloemist, heb deze week ook nog aan die wedstrijd in Geraardsbergen terug gedacht. Van Aert was daar meer dan een maatje te groot voor de rest. Daarna is de miserie begonnen. Denk dus niet dat hij nu op zijn topvorm zit of is blijven hangen. Ben er van overtuigd dat hij MVDP nog aan kan, op de bochtenrijke vliegmeetings na dan misschien.

S-Works87 21 november 2018 om 10:38

Wout moet al behoorlijk beter worden wil hij op het wiel kunnen blijven zitten van MVDP. Dan moet daar vervolgens nog een stap bij om hem eventueel uit het wiel te kunnen kletsen op een powerklim. Ik geloof niet dat die marge er nog in zit eerlijk gezegd.

delgado 21 november 2018 om 10:53

Topstukje, Wout.

Zoiets verwacht ik persoonlijk om te lezen. Een inzicht in hoe je week/weekend/cross verlopen is.

EddyB1958 21 november 2018 om 14:24

Of topic en @ redactie,zijn jullie gestopt met de renners zonder contract voor volgend jaar? Bij jullie Nederlanders dacht ik bv aan Floris Gerts, bij ons Belgen aan Frederik Backaert.

wielrenner 21 november 2018 om 15:26

Ik vind het niet meer dan een “lief dagboek”. Fijn voor de lezers, ik ga het niet meer lezen.