Wout van Aert: “Mooie kerstperiode en kampioenschappen is enige wat me rest”

Door , dinsdag 27 november 2018 om 19:48

©Photopress.be

De komende weken vertoef ik in warmere oorden. Het was vandaag om en bij de twintig graden in Calpe, tijdens mijn eerste ‘werkdag’. Plezant trainen, zo. Met een dubbel doel in het achterhoofd: zoveel mogelijk frisheid bewaren richting het klassieke voorjaar, maar tegelijkertijd ook aan de conditie werken om beter te worden in de resterende weken van het veldritseizoen. Met de intentie die vorm aan te houden tot aan het WK in Bogense. 


Voor wie me zaterdag en/of zondag zag uitrijden op de rollen onmiddellijk na de wedstrijd en het maar een vreemd gezicht vond, wil ik dit toch nog even kort toelichten. Eerst en vooral: na de wedstrijd rijdt elke profveldrijder nog even de benen los op de rollen. Alleen, als je eerst een flashinterview, een podiumceremonie en nog eens een reeks interviews hebt, dan kan je pas een klein uur na de finish naar de camper. Ondertussen heb je je in de perstent wel snel opgefrist, maar je loopt wel een uur rond met de benen vol melkzuur. En eens op de Tacx aan de camper, rijd je je toch nog opnieuw in het zweet. Geef toe, de volgorde klinkt – en ís ook – niet ideaal.

Dus wilde ik dat het voorbije weekend toch een keer anders aanpakken. Door onmiddellijk na de finish los te rijden, werk je je lactaat veel efficiënter weg en herstel je gewoon veel sneller. Het leek mij het proberen waard en het is me goed meegevallen. Eenmaal alle verplichtingen achter de rug snel naar de camper, douchen en weg. Sneller thuis of op hotel en sneller massage. Heeft mij dat zondag geholpen? De benen voelden in elk geval goed aan, zowel tijdens de verkenning als tijdens de cross. Maar zoiets is uiteraard niet meetbaar.

Bakelants, Cras, Chainel
Gisteren vloog ik dus naar Spanje. Ook Quinten Hermans en de broers Merlier verblijven in hetzelfde hotel. Maar er sluiten op training nog wel meer renners aan. Vandaag waren dat bijvoorbeeld Jan Bakelants en Steff Cras. Morgen komt onze Franse collega Steve Chainel – die in Alicante verblijft – met ons groepje meetrainen. Zo wordt het de komende weken een komen en gaan van verschillende renners waar ik mee op pad ga. Super plezant, al zal ik er altijd op toezien dat ik niet van mijn schema afwijk. Indien nodig train ik nog een uurtje bij (niet vergeten dat die wegrenners nog in volle opbouw zijn). Als ik intervaltraining heb, doe ik die blokken op een klim en rijd ik nadien wat trager zodat de mannen weer kunnen bijbenen.

Mijn schema bestaat uit een combinatie van duurtrainingen, aangevuld met wat werken aan mijn explosiviteit. Dat laatste vooral in functie van de cross. De duurtrainingen – morgen staat bijvoorbeeld vijf uur op het menu – is deels in functie van het voorjaar, maar evenzeer om er in de cross mijn voordeel uit te halen. Die moeten er voor zorgen dat ik hierna de conditie kan aanhouden tot na het WK in Bogense.

Opnieuw teleurstellende eerste seizoenshelft
Voor het tweede jaar op rij worden de kampioenschappen in het veld bijzonder belangrijk. Uiteraard zou ik er zoals Mathieu van der Poel een hele winter willen staan, maar net als vorige winter is het ook nu verkeerd uitgedraaid. Het was wel degelijk het doel om dit seizoen van meet af aan goed te zijn, maar door omstandigheden is die eerste seizoenshelft nog maar eens de mist ingegaan. Ook voor mij een zeer grote teleurstelling. Wat me nu nog rest is – net als vorig jaar – nog een mooie kerstperiode en de kampioenschappen.

Al train ik nu nog niet echt met dat WK in het achterhoofd. Dat begint pas na het Belgisch kampioenschap. In januari is het programma minder druk en kan ik tussen het BK en de slotmanche van de Wereldbeker in Hoogerheide echt specifiek toewerken naar Bogense. Qua parcours bijvoorbeeld. But first things first. Hier beter uitkomen en een goede decembermaand afwerken.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Turtlehead 27 november 2018 om 22:04

Wout Van Aert die Wout van Aert citeert? De titel heeft een vreemde stijlvorm voor een column.

Verder altijd leuk om te lezen. Hopelijk perst ie er nog wat uit, zoals ie vorig jaar ook piekte op het WK. Maar ik hoop hem vooral in het voorjaar te zien knallen; de kasseikoersen kunnen wel wat grinta gebruiken!

rahimns 27 november 2018 om 22:58

Die kop heeft WF waarschijnlijk verzonnen….

Merlinappa 28 november 2018 om 07:38

Ja, ik heb ook niet altijd door dat het om de column gaat. De titel doet eerder een interview vermoeden.

Romāns Vainšteins 27 november 2018 om 22:13

Meer in het algemeen :

‘Van wie zou JIJ graag een column lezen ?’

Bjorn Leukemans lijkt mij bijvoorbeeld iemand waar goede verhalen te halen zijn.

Maillot à Pois 27 november 2018 om 23:20

Wat doet Bjorn Leukemans nu eigenlijk?
Is hij nog in die mate betrokken bij het wielrennen dat dat nog interessante, actuele verhalen kan opleveren voor een terugkerende column?
Het relaas van zijn verhouding met Nick Nuyens is onderhand wel verteld…

Ik vind de columns van Van Aert aangenaam leesvoer. Bakelants, Terpstra en Dumoulin lijken me ook interessante columnisten. Of een ‘keek op de week’ door Bram Tankink.

Romāns Vainšteins 27 november 2018 om 23:40

Juist een ex-renner die niet bepaald op zijn mondje is gevallen en geen enkele connectie meer heeft met welke belanghebbende partij dan ook binnen het wielrennen kan met mooie beschouwingen aankomen.

Zolang je nog ergens door iemand betaalt wordt in het wereldje krijg je het achterste van diegene zijn tong niet te zien.

Maillot à Pois 28 november 2018 om 00:14

Dan krijg je ’n ander soort column, daar heb je wel gelijk in. Beiden kunnen op een andere manier interessant zijn.
Maar op één of andere manier zit ik niet op de visie van Leukemans te wachten. ’t kan een vooroordeel zijn ;-)

Merlinappa 28 november 2018 om 07:39

Moet je de podcasts van Zonneveld en Dekker luisteren, die zijn beide ook niet op hun mondje gevallen en durven veel te zeggen. Ik kan er iig van genieten, al vermoed ik dat veel mensen hier de twee bij voorbaat al afschrijven.

Romāns Vainšteins 28 november 2018 om 09:35

Thomas Dekker is een interessant en onbevooroordeeld figuur wanneer het op koersbeschouwing aankomt ja. Dat hele Dandyboy-gedoe houdt hij daar mooi buiten altijd. Zonneveld nogal een windvaan die constant zijn eigen bejag in het oog moet houden en graag naar de mond van het grootst mogelijke publiek toelult.

Zal ze eens opzetten.

Samlambeej 28 november 2018 om 14:45

hahaha dat laatste.. en inderdaad, zolang ze nog de kleinste kleinigheid ontvangen van een of andere ploeg zullen ze nooit vrij spreken. Dan hopen ze altijd nog op een andere aanbieding.

assen 28 november 2018 om 08:33

Wout zal wel betaald worden ja. Waarschijnlijk ook meer Vlamingen naar Wielerflits.be te trekken. Als die Vlamingen de site bezoeken, dan reageren ze vooralsnog niet door comments te plaatsen, of ze doen het op de .nl site.

De columns van Wout vind ik goed te pruimen, dus wat mij betreft een aanwinst.

Wat Wout zelf betreft, zoals hij reed in Koksijde denk ik dat het lek geheel boven is.

FDJ 28 november 2018 om 18:29

@assen probleem is dat dit voor mij geen column is, maar in de categorie lief dagboek uitkomt.

Ik had liever een aansprekende Nederlandse naam gezien die ook geestelijk onafhankelijk zijn stukken op papier durft te zetten met af en toe een scherp randje eraan.

Dat scherpe kantje mist compleet aan deze verhalen.

Wheely 28 november 2018 om 08:49

Dat kijkje in de keuken van Wout wat betreft training en strategie is best leuk maar stel je voor dat ie WK wordt dan krijgen we een mooi verhaal.

thorsen 28 november 2018 om 12:02

Ik krijg in ieder geval steeds meer respect voor de persoon Wout van Aert nu je hem toch wat beter leert kennen. Je merkt echt dat hij zich wil spiegelen aan het niveau Mathieu, maar dat hij ook weet dat hij nu gewoon tekort komt en daar geen doekjes omheen wendt. Maar tegelijkertijd geeft hij de moed nooit op en weet hij ook dat vorm maar een moment opname is en dat dit op elk moment zou kunnen omslaan.

Gewoon realistisch, maar tegelijkertijd ook nog steeds ambitieus. Nu de Belgische fans nog…die wel heel snel op hun teentjes getrapt zijn (en zich veel te makkelijk uit de tent laten lokken door wat flauwe, en vaak niet al te serieuze, comments van ons ‘Ollanders’)

Romāns Vainšteins 28 november 2018 om 12:20

Waar vind ik het knopje waarmee de nationaliteit per flitser verschijnt ?

bloemist 28 november 2018 om 12:41

Ik ben Belg en fan van Wout, en vind de commentaren op Wielerflits steeds niveau hebben. Wie hier al eens buiten de lijnen kleurt wordt van alle kanten op zijn plaats gezet. En Romans bedankt voor de erelijst van Roger op de weg mee te geven een paar dagen eerder. Roger haalde 9 keer het podium in Roubaix en zeven keer in San Remo. Het beste aan Wout van een veel te ongeduldige supporter naar ploeg en weg programma. Geniet alvast van de zon in Calpe, misschien is de koers toch maar de belangrijkste bij zaak in het leven.