Wout van Aert: “Merk nu wat ik de voorbije maanden heb gemist”

Door , dinsdag 22 januari 2019 om 18:24

© Cor Vos

Deze week is ongetwijfeld een van de plezantste van deze winter. Deels door die overwinning in Pontchâteau. Maar ook met dank aan mijn toekomstige ploegmaats, waar ik momenteel op stage mee ben. Eigenlijk merk ik nu pas dat ik de voorbije maanden dat groepsgevoel gemist heb. Het draagt er toe bij dat ik mij op tien dagen van het WK echt goed in mijn vel voel.


Het zag er het voorbije weekend in eerste instantie niet rooskleurig uit. Problemen in maag- en buikstreek deden me twijfelen over mijn fysieke paraatheid voor de Franse wereldbekermanche. Ik kon wel normaal eten, maar toch: als topsporter twijfel je bij het kleinste ongemak. Gelukkig had ik er tijdens de wedstrijd zelf absoluut geen last van en beschikte ik over al mijn krachten.

Zonder Tim Merlier
De overwinning smaakte zoet. Eindelijk nog eens een cross met inzet winnen, dat was al even geleden. Een atypische wedstrijd, vond ik het. Tactisch interessant. Daar leende zowel het parcours als de stand in de Wereldbeker zich toe. Als iemand aanviel, moest ik zelf aan de bak om de kloofjes te dichten. Logisch, want Toon had er geen baat bij. Eén keer was het kantje boordje, toen hij op het einde van de voorlaatste ronde zelf demarreerde. Ik moest over de limiet, maar knokte me terug in het wiel. Daar win ik de wedstrijd. De ontlading was groot. Meestal, als je wint na een sprintduel.

Dat gelukzalige gevoel kreeg zondagavond heel even een knauw, toen Tim Merlier me opbelde. Bondscoach Sven Vanthourenhout had hem op de hoogte gebracht dat hij geen deel uitmaakte van het zevental dat volgende donderdag naar het WK afreist. Hij zal er alleen bij zijn als ik de eindzege in de Wereldbeker alsnog aan Toon Aerts verspeel. Wat een vreemd gevoel. Als ik zondag in Hoogerheide vóór Toon eindig, fiets ik mijn beste maat uit de selectie…

Non-discussie
Diegene die echter denkt dat ik daardoor zondag de pedalen zal stilhouden, kent niets van koers. Een non-discussie! Op het WK na is de Wereldbeker het enige wat ik dit seizoen nog te winnen heb. Voor mij persoonlijk het meest prestigieuze regelmatigheidscriterium en ik heb er het hele seizoen in geïnvesteerd. Ik heb bijvoorbeeld de Superprestigemanche in Boom laten schieten om fris aan de start te staan in Bern. Oké, de investeringen heeft misschien niet altijd optimaal gerendeerd, maar ik sta vandaag wel aan de leiding en die wil ik zondag met hand en tand verdedigen. En ja, als ik de Wereldbeker win is dat ten koste van Merlier zijn selectie, maar niet ten koste van onze vriendschap. Tim is ook een topsporter en weet wel beter.

Overigens wat de Belgische selectie betreft: een pluim voor de bondscoach! Toon Aerts, Michael Vanthourenhout, Laurens Sweeck waren samen met mij zekerheden, werd vooraf geschreven. Persoonlijk rekende ik daar ook Quinten Hermans bij. Hij kende het voorbije seizoen af en toe wat materiaalpech, maar los daarvan haalde hij een goed niveau. Tot voor Pontchâteau stond hij ook vierde in de Wereldbeker. Geen toeval! De laatste twee jongens, Gianni Vermeersch en Jens Adams, staan ook niet ter discussie wat mij betreft. Ach, dit is gewoon de enige juiste selectie.

Wout van Aert gaat vol voor de eindzege in de wereldbeker – foto: Photopress.be

Ver weg van de WK-stress
Maar ik wilde het in dit verhaal dus ook hebben over Alicante en Jumbo-Visma. Ideaal, die dagen hier met de toekomstige ploegmaats. Plezant om vast te stellen dat iedereen hier zondagnamiddag na training de wedstrijd gevolgd heeft. Dat ze meeleefden. Maar wat me het meeste pleziert, is dat ik er hier niet alleen voor sta. Ik werkte het voorbije seizoen zowat helemaal in mijn eentje af en ik merk nu pas hoe erg ik dat groepsgevoel heb gemist. Bovendien is dit een gemotiveerde groep: geen klagers, geen luieriken. Nog een extraatje: ze houden mij nog even weg van de WK-stress die in deze periode al eens opduikt. Het is geen nadeel om hier wat afstand te nemen van de cross…

Het is toch een beetje uitstel van executie. Dit weekend verandert de focus. Voor de gelegenheid verzamelen alle Belgische WK-geselecteerden zaterdag al in Hoogerheide. Een ministage zoals vorig jaar in Valkenburg – gecombineerd met een parcoursverkenning – zat er deze keer niet in. Maar dat we zaterdag al even de tijd nemen om bij te praten richting WK vind ik een goed idee. Een jaar lang zijn we concurrenten. Dan is het goed om een week vóór Bogense al wat overleg te hebben.

Laatste keer in regenboogtrui. Of misschien ook niet
Voor mij is de mindset voor het WK ook niet helemaal dezelfde als een jaar geleden. In Valkenburg was ik de enige, uitgesproken kopman. Nu deel ik dat statuut met Toon Aerts. Terecht! Maar dat betekent niet dat ik geen geloof in eigen kunnen heb. Die mentale kracht moét je hebben. Als je niet honderd procent gelooft in jouw kansen, kan je gewoon nooit wereldkampioen worden. Onmogelijk! Toegegeven, voorlopig heb ik die mindset iéts minder dan een jaar geleden. Na mijn mindere winter blijf ik vandaag realistisch en voorzichtig. Maar we zijn nog tien dagen van D-day verwijderd. Dat gevoel kan – en zal – nog wel evolueren. Na de laatste zware trainingsarbeid bijvoorbeeld. Of na de parcoursverkenning. Die focus en dat zelfvertrouwen komen nog wel. En details kunnen dat extra aanzwengelen.

Maar eerst Hoogerheide zondag. De laatste keer in de regenboogtrui. Ik herinner me vorig jaar nog. Als je voor de laatste keer dat nummer op dat shirt speldt, denk je daar wel aan. Dan wordt het een kwestie van er vooral van te genieten. Van die laatste keer. Of misschien ook niet. Wie zal het zeggen?

Dit artikel delen:

45 Reacties

chiller87 22 januari 2019 om 19:41

HLN.be heeft deze column voor grote delen gekopieerd. Mag dit zomaar? Als bron geven ze wel wielerflits.

De inhoud vond ik deze keer iets minder. Wat meer details van de stage zou leuk zijn. Verder vind ik de selectie niet terecht. Pauwels is momenteel sterker dan Hermans en Vermeersch.
Door zijn gesloten karakter denk ik dat Pauwels niet veel vrienden heeft in het peloton..

Matje VdP 22 januari 2019 om 20:33

Dus als hij had aangegeven dat Pauwels in de selectie had moeten zitten had je de column beter gevonden?

El_Magico777 22 januari 2019 om 19:48

Leuke column weer Wout. Succes op het WK

Sagan=hulk 22 januari 2019 om 20:42

Hij zal in Hoogerheide toch met de trui van de Wereldbeker rijden? Dus de kans is groot dat hij zonder het te beseffen al z’n laatste wedstrijd in de regenboog trui heeft gereden.

Mwielerfan 22 januari 2019 om 23:36

Wk trui gaat boven klassement.

Merlinappa 23 januari 2019 om 06:24

Weet je dat zeker? EK en NK/BK trui iig niet.

EddyB1958 23 januari 2019 om 09:49

Hij moet de leiderstrui dragen volgens het reglement artikel 5.03.023. Wel is het zo dat bij de dames naast Vos ook del Carmen Alvarado als beste U23 een leiderstrui draagt.
https://drive.google.com/file/d/1_A6CuROvSFZvX8WCGTmTewdFb727JtWG/view?usp=drivesdk

bloemist 22 januari 2019 om 21:05

De laatste keer in de regenboogtrui of misschien ook niet. Wout is geen gewone en heeft Mathieu in het verleden al vier keer geklopt voor zo een trui. Op die ene dag in Bogense kan dat zijn invloed hebben op het resultaat.

Snuf 007 22 januari 2019 om 22:01

Daar is de welbekende ziekte/kwaaltje/blessure weer zo vlak voor het WK…. Zal zomaar weer als de laatste 3 jaren kunnen zijn in Bogense dus

HSV 22 januari 2019 om 22:35

wat bedoel je?

Mwielerfan 22 januari 2019 om 23:37

Last van de buik ipv de traditionele knie

HSV 23 januari 2019 om 05:08

Hebben jullie info dat Mathieu ergens last van heeft ofzo? Bron?

EddyB1958 23 januari 2019 om 11:22

Ik denk niet dat Snuf 007 Mathieu van der Poel bedoelt.

Snuf 007 23 januari 2019 om 19:44

Bedoel inderdaad Van Aert en niet van der Poel…

HSV 24 januari 2019 om 00:27

Ik had de column wel gelezen maar het is toch juist een paar keer Mathieu geweest die niet topfit was op een wk? Als het weer gaat in DK zoals de afgelopen 3 jaar dan wint Wout. Ik zie liever Mathieu de ban breken eerlijk gezegd.

Snuf 007 25 januari 2019 om 11:41

Dat klopt inderdaad en hoop ook zeker dat Mathieu de ban gaat breken. Maar al een aantal jaar heeft van Aert vlak voor het WK iets met zijn gezondheid wat dan plots op de dag van het WK over is

Thijs E 22 januari 2019 om 22:36

Tsja, Toon Aerts zal ook WK willen worden. Dat wordt al een Belgische strijd om als eerste te gaan, handig voor Mathieu.

ah-ja 22 januari 2019 om 23:34

Z'n koppie staat op janke op de foto, en dat voor een winst in Pont chatau

miguelon 23 januari 2019 om 01:03

Ok, mooie bijdrage, dank, topper!! Misschien eerst nog eens château leren schrijven, genie!

FondriestTF3 23 januari 2019 om 08:26

15x een gaatje dichten. De laatste keer 5 sec op TA, melkzuur spuit eruit. Dan kop pakken, hoog tempo om aanval te voorkomen en op kop de laatste rechte lijn op. Aanzetten. 1600 watt, rammen op pedalen en rukken aan stuur. Maximaal. Daar is de streep. Waarom zou hij er toch vertiefd uitzien? Raadsel. Hebben wij op de bank nooit last van, toch ah-ja?

sooike 23 januari 2019 om 08:06

Iedere letter over Van der Poel vermijden, terwijl hij er de hele dag mee bezig is. Opnieuw een “column” met een hoog hypocrietgehalte !

FondriestTF3 23 januari 2019 om 08:28

Gaaf. Een column van een renner die elke week over Mathieu schrijft. Zin in!

Elvs 23 januari 2019 om 08:36

Ach Wout is natuurlijk onderdeel van Jumbo-Visma. Dan kan het nooit goed zijn wat hij schrijft…

sooike 23 januari 2019 om 08:10

Overigens zou het voor deze site ook wel aardig zijn als we eens iets kunnen lezen over de activiteiten van Van der Poel deze week. Of moet hij eerst voor Jumbo gaan rijden voordat hij aandacht krijgt ?

FondriestTF3 23 januari 2019 om 08:29

Mathieu schrijft waarschijnlijk elke week een column voor wielerflits. Die plaatsen ze niet. Retour afzender. Een schande.

Kelder is de Man 23 januari 2019 om 08:54

Het houdt niet op, niet vanzelf..

tendam 23 januari 2019 om 09:04

Ja, schrijf eens iets over Van der Poel jongens! Een artikel per dag is niet genoeg.

ddjong67 23 januari 2019 om 08:20

succes Wout!

wielrenner 23 januari 2019 om 09:34

Heb de column niet gelezen, ben als Nederlander niet geïnteresseerd in de story van een Belg op n.b een Nederlandse wielerflits?

EddyB1958 23 januari 2019 om 10:06

Voor de tigste keer, vader Henk is opgegroeid in Rijsbergen Noord Brabant en na zijn huwelijk Belg geworden. En hij rijdt voor een Nederlands team. Trouwens de column is een paar keer alleen op Wielerflits.be verschenen en toen waren het dezelfde personen die er op reageerden als hier. Daarom wordt de column op .be en op .nl geplaatst. En op .be staat de reacties-teller op 0 zoals steeds na het terugkeren van de column op .nl

Romāns Vainšteins 23 januari 2019 om 10:21

‘vader Henk is opgegroeid in Rijsbergen Noord Brabant en na zijn huwelijk Belg geworden’

Landverraaier ! Aanhouden bij de grens ! Met blubber bekogelen !

EddyB1958 23 januari 2019 om 10:47

Vader Henk zal wel een brave zijn, maar ik verwijs graag naar zijn Nederlandse roots, als weer eens een chauvinistische Nederlander of Nederlandse begint over dat de column niet op .nl thuis hoort.

Marakus 23 januari 2019 om 10:50

Dan lees je toch niet… Ik snap dit soort reacties echt niet.

Als er bij een benzinepomp de gevuldekoeken in de aanbieding zijn en je lust deze niet. Vind je het dan ook nodig om dat te vertellen aan zowel de medewerker als de andere klanten/bezoekers?

Samlambeej 23 januari 2019 om 17:23

@Marakus haha

delgado 23 januari 2019 om 10:03

Ik vind het vaak leuk om lezen, ook nu weer. Doe zo verder Wout.

Een echte column schrijven is natuurlijk onmogelijk voor een actief renner. Die kan nooit vrijuit spreken. Dit is prima. Gewoon eens een inzicht krijgen wat er speelt bij zo'n toprenner, hoe hij wedstrijden heeft beleefd of hoe hij er naartoe leeft.

In combinatie met Strava heb je zo een degelijk beeld van wat Wout doet. Dit vergroot alleen maar de beleving van de sport. Van bijvoorbeeld Mathieu (of wie dan ook), heb je er totaal geen idee van, en dat is best jammer.

Snuf 007 23 januari 2019 om 20:19

Je kan alle renners volgen op Social Media

Valtverder 23 januari 2019 om 10:10

Waarom staat er eigenlijk geen Jumbo-Visma op z’n shirt tijdens de crossen?

EddyB1958 23 januari 2019 om 10:23

Hij is dan wel mee voorgesteld op de ploegvoorstelling en hij gaat mee op trainingskamp, maar zijn contract gaat pas in op 1maart, vandaar geen Jumbo Visma op trui.

HoofdIsVrij 23 januari 2019 om 13:55

Rijdt Van Aert nog een veldrit na het WK? Zo ja, dan ben ik wel benieuwd naar zijn shirt als hij niet wereldkampioen wordt. Iemand daar een idee van?

EddyB1958 23 januari 2019 om 15:56

Ja, Brico Maldegem 6/2/2019. Trui zullen we dan wel zien.

sooike 23 januari 2019 om 23:28

@EddyB
Ik weet niet of je mij tot die chauvinistische Nederlanders rekent, maar de Belgische Wielerflits heb ik nog nooit bezocht. Ik heb overigens geen enkel bezwaar tegen de teksten van Van Aert op deze site, maar neem wel stelling tegen de poeha, waarmee zijn “column” steeds wordt aangekondigd. Het is geen column, al was het alleen maar omdat hij prikkelend taalgebruik mist, geen eigen mening heeft in heikele kwesties en in alle talen zwijgt over de hegemonie van ene Van der Poel, terwijl diens overmacht Van Aert, topsporter als hij is, toch intense pijn moet doen. Steeds tweede of derde, dat doet zeer toch ? Geef daarover eens teksten Wout, in plaats van dat dagboek-geleuter!

bloemist 24 januari 2019 om 07:07

Mathieu is een zegen voor de sport en ook voor Wout. Vier keer wereldkampioen ( één bij de beloften ) met zo een fenomeen als tegenstander is enig. Zonder Mathieu werd er in Nederland amper over Wout gesproken.

vlek 25 januari 2019 om 10:51
Quote:
Kjeld Nuis wordt sinds 2012 ondersteund met onder meer innovatieve trainingstechnieken waarbij de schaatser met een video-analyse zijn slag en afzet kan optimaliseren.
tendam 25 januari 2019 om 11:15

Red Bull sponsort Nuis inderdaad al jaren.