Wout van Aert: “Komst van Stybar en Boom geeft cross meer aanzien”

Door , dinsdag 4 december 2018 om 19:28

©Photopress.be

Het mooiste veldritnieuws van de voorbije week voor mij is de terugkeer – al is het tijdelijk – van Lars Boom en Zdeněk Štybar naar het veldrijden. Vooral Styby lijkt mij gemotiveerd om er iets van te maken. Ik heb het gevoel dat hij meer en meer gelooft dat het een goede opstap kan zijn naar het klassieke voorjaar.


Mijn column komt deze keer iets later online dan normaal. Dat heb je op een dag waarop je meer dan zes uur op de fiets hebt gezeten. Het is vandaag  een rustige maar lange duurtraining geworden. Het eerste deel in het gezelschap van collega-veldrijder Quinten Hermans en de wegrenners Serge Pauwels, Stijn De Bock en Dennis Coenen. Het laatste stuk met Quinten alleen. Het is hier overigens bangelijk weer. Zalig om in december in korte broek en korte mouwtjes te kunnen fietsen.

Na het douchen en een stevige maaltijd nam ik nog even de tijd om het wielernieuws van de dag te overlopen en ik ben toch weer een aantal keer mijn naam tegengekomen. Voor wie het ook uit mijn mond wil horen: nee, er is voorlopig nog geen witte rook naar het voorjaar van 2019 toe. En zo lang er geen overeenkomst is, kan en wil ik daar verder ook niets over kwijt.

Instagram
Plezanter nieuws de voorbije week was de aankondiging dat Lars Boom en Zdeněk Štybar opnieuw gaan crossen. Goed nieuws, vind ik dat. Hun terugkeer brengt hoe dan ook extra aandacht met zich mee en dat geeft onze sport sowieso meer aanzien. En het betekent ook dat die eerste liefde niet zomaar verdwijnt. Maar nog belangrijker: ik heb het gevoel dat ze steeds meer geloven dat een aantal veldritten betwisten een goede voorbereiding kan zijn in functie van hun klassieke voorjaar.

Wat Lars betreft, kan ik het voorlopig nog moeilijk inschatten. Maar in het geval van Zdeněk lijkt het me een doordachte keuze. Toen hij een paar jaar geleden opdook, was het volgens mij alleen omdat hij het graag deed. Ik heb het hem zelf nog niet gevraagd, maar die indruk geeft hij nu niet. Dat hij vandaag een filmpje op zijn Instagram-account postte van zijn zandtraining, betekent dat hij gemotiveerd is. Dat ploegleider Wilfried Peeters vertelde dat na Baal – zijn laatste van vier crossen – een evaluatie zou volgen om te zien of hij zijn programma nog zou uitbreiden, is een extra signaal dat hij de deur op een kier houdt. En ik denk dat Fitte daar eerlijk in is. Ik weet niet of er een WK in zit, maar als Styby voelt dat hij iets kan betekenen… Wie weet. Het kan een win-winsituatie voor alle partijen opleveren. Het zou mooi zijn.

Kristallen Fiets
Ik weet niet of ik zelf ooit in die situatie beland om alleen in de kerstperiode en de maand januari te crossen. Nu zegt mijn gevoel: nee, want dan moet ik te veel mooie wedstrijden laten schieten. Maar dat is ver vooruitlopen op de zaken. Voorlopig is dat in elk geval niet hoe ik er over denk. Laat het mij maar jaar per jaar bekijken.

Morgen wordt trouwens de Kristallen Fiets uitgereikt. Ik word in het rijtje met favorieten genoemd, en dat voelt goed aan. Tezelfdertijd ben ik realistisch genoeg om te beseffen dat het als veldrijder moeilijk wordt om de trofee in de wacht te slepen. Je bent van zoveel factoren afhankelijk. Ik ben wereldkampioen, maar dat vinden ze in België – ook al is het allesbehalve evident – normaal, want het is veldrijden. Dat ik de laatste maanden mijn beste niveau niet haal, beïnvloedt ongetwijfeld ook het stemgedrag. Ach, ik ga er mij niet zenuwachtig om maken en focussen op mijn prestaties op de fiets. Komt er ooit een bekroning bij, dan is dat een leuk extraatje.

Dit artikel delen:

29 Reacties

Wielervolger 4 december 2018 om 19:58

De laatste tijd begin ik toch last te krijgen van een overdosis Wout van Aert

kielabokki 4 december 2018 om 20:30

Ja het is én een column én de focus op veldrijden met Nico Dick én Jumbo die hem tekent. Wout slokt een aardig aandeel van de dagelijkse verslaggeving op op WF. Als dat hier al is, wat dan op de .BE.

HennieK 4 december 2018 om 20:54

Tijd om even wat afstand van Wielerflits te nemen? Weekje Calpe?
Of nee, dan kom je hem wellicht in levende lijve tegen ;-)

Nico Dick 4 december 2018 om 20:59

Ik denk dat verhouding veld/weg best meevalt. Zeker rekening houdend met de periode van het jaar. Ik zie vandaag 24 geposte berichten. Daarvan zijn er 3 over het veldrijden…

En die overdosis Van Aert heeft inderdaad alles te maken met het gedoe rond die contractbreuk. Toevallig valt dat vandaag samen met de wekelijkse column – altijd op dinsdag.

rahimns 4 december 2018 om 21:15

Het is ook natuurlijk gewoon zoeken naar wielernieuws in deze periode, als straks de renners weer komen met hun programma’s voor komend jaar en de ploegen zich gaan presenteren incl de nieuwe kleding het meer over andere zaken zal gaan. Ik vind deze column echt wel een aanwinst voor Wf en van mij mogen er nog wel meer renners of ploegleiders/managers benaderd worden voor zoiets.

EddyB1958 5 december 2018 om 08:42

@kielabokki,wat het zou zijn op .be ?Surf eens en dan zie je 0,0 reacties…

Wolt 6 december 2018 om 21:18

Heeft absoluut een weerwaarde deze column. Alleen het feit al dat hij de enige actieve renners is die een bijdrage levert naast journalisten…

Paul81 4 december 2018 om 20:06

Bangelijk weer.. Klinkt als iets angstig haha

Romāns Vainšteins 4 december 2018 om 21:29

Die columns zijn gewoon een leuke en onderscheidende aanvulling, het leukst nog wanneer ze nog wat anderen ervoor weten te strikken. En 'de Fitte' is een waanzinnig coole bijnaam, in schril contrast met het fantasieloze Styby. Maar komt die naam vandaan joh ? Even speuren dan maar.

EDIT > Wie ? Niet te vinden man. Wout ?

Tim Schreuder 5 december 2018 om 00:21

Fitte lijkt me betrekking te hebben op peeters. Zonder dit zeker te weten.

Secondant 5 december 2018 om 00:55

Fitte is inderdaad de bijnaam van Wilfried Peeters, ook meermaals gebruikt op Sporza.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wilfried_Peeters

Romāns Vainšteins 5 december 2018 om 07:06

Dat weet ik.

Ik wil weten waar die bijnaam vandaan komt, hoe is hij er aan gekomen ?

Spartacus 5 december 2018 om 08:44

In ieder geval niet omdat hij er fit uitziet lijkt me ;)

Arry1337 5 december 2018 om 09:33

@Spartacus of juist wel.. Zo gaat dat vaak met bijnamen

Maillot à Pois 5 december 2018 om 10:51

Volgens mij is het gewoon een verbastering van het (tweede deel van) zijn voornaam

Wheely 5 december 2018 om 14:37

Hou maar op RV, hij was gewoon een knecht in goede conditie. Vroeger dan he. Verder niks bijzonders aan, sorry.

Ga je nu maar afvragen of Eddy Merckx ooit mensenvlees heeft gegeten.

Wolt 6 december 2018 om 21:15

Gewoon een bijnaam net als Van der Poel “Poeltje” wordt genoemd, is that simple.

dprins128 4 december 2018 om 21:40

Als Jumbo slim is dan laat je Wout ergens anders moeilijk doen.

bloemist 5 december 2018 om 10:07

Waar heeft Wout al moeilijk gedaan ????

HoofdIsVrij 5 december 2018 om 11:27

Interessant dat Van Aert aangeeft dat hij zijn beste niveau dit seizoen niet haalt. Dat wil zeggen dat hij zichzelf nog wel dichter naar Mathieu ziet toeschuiven. Ik ben benieuwd of een top Van Aert ook een top Mathieu kan verslaan, of dat het afhankelijk is van een slechte dag (Koppenberg, WK), pech (WKs) of een valpartij (recent).

Romāns Vainšteins 5 december 2018 om 11:40

Of een heerlijke truc van het type groene banden !

Jeff 5 december 2018 om 12:31

Lekkere kletskoek die jij verkoopt, HoofdIsVrij.

jkjustin 5 december 2018 om 21:18

@Jeff
Mag ik vragen welk deel van de opmerking kletskoek is?

bloemist 5 december 2018 om 12:11

Tabor pech voor Wout, Bieles pech voor Mathieu. Wel een verschil in Tabor halveerde Wout zijn achterstand na dubbele pech. Mathieu zag zijn achterstand verdubbelen na zijn laatste fietswissel.Het kost veel kracht 2 minuten op een lekke band en de snelle laatste drie ronden van Wout deden de rest. In Zolder kende Mathieu niet meer pech dan Wout. Hoogerheide 2014 en Valkenburg 2018 zullen wat mindere dagen geweest zijn voor Mathieu maar wel met hetzelfde podium.

Jeff 5 december 2018 om 12:30

Van Aert won Biesles door zijn doorzettingsvermogen, materiaalkennis, mentale sterkte, kracht in z'n benen om een traktorband door het veld te duwen én een beheerste rijstijl. Niet door pech van MVDP.

wielrenner 5 december 2018 om 16:13

Het is hier op wielerflits Wout voor en Wout na. Ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij een beetje uit de neus begint te komen. Is Wielerflits nu een Belgisch feuilleton aan het worden?

chiller87 5 december 2018 om 19:42

Sporza refereert nu zelfs naar dit artikel op wielerflits.

Romāns Vainšteins 5 december 2018 om 20:05

Mooi, kunnen ze daar mooi meteen even een degelijk artikel plaatsen over hoe Wilfried Peeters aan zijn bijnaam 'de Fitte' is gekomen precies.

west 5 december 2018 om 22:31

“Maar nog belangrijker: ik heb het gevoel dat ze steeds meer geloven dat een aantal veldritten betwisten een goede voorbereiding kan zijn in functie van hun klassieke voorjaar”
Stybar en Boom zijn immers steeds lekker in vorm tijdens het voorjaar de laatste jaren…