Wout van Aert: “Aerts was in Hoogerheide niet minder dan Van der Poel”

Door , dinsdag 29 januari 2019 om 17:15

©Cor Vos

Binnen acht dagen zit mijn veldritseizoen erop. Maar dat voelt vandaag nog niet zo aan, want zondag staat de allerbelangrijkste afspraak van het seizoen op het programma. Met de nodige rust na de stage in Spanje, kunnen er nog een paar procentjes bij. We zullen zien of dat volstaat om er in Bogense een spannend wereldkampioenschap van te maken.


Ik ben blij met hoe het gelopen is, zondag in Hoogerheide. Daarmee bedoel ik: de strijd om de eindzege in de Wereldbeker met Toon Aerts was eerlijk. Rechttoe, rechtaan. Niet te veel tactisch gedoe. De sterkste van ons twee heeft het gehaald. En dat was de Belgische kampioen. Het enige wat ik mezelf kan verwijten, is dat ik wat agressiviteit miste, maar dat is niet onlogisch, een week voor het WK.

Wereldbekerfocus van Toon
Mathieu van der Poel, de topfavoriet voor Bogense, viel na een sterke start even terug. Ik schrok toen ik het merkte. Wat moet die Toon Aerts sterk zijn, was mijn eerste reactie. Tot ik voelde dat het Mathieu zelf was die een minder moment kende. Even later vond hij zichzelf terug en ploeterde hij alsnog naar winst. Ik denk dat Van der Poel zondag optimaal heeft kunnen profiteren van het feit dat Toon Aerts zich vooral op de eindzege in de Wereldbeker focuste. Aerts moest niet onderdoen, maar verspeelde een pak krachten door mij zo snel mogelijk op afstand te willen fietsen.

Zelf was ik niet bij machte om mee te duelleren voor de dag- en eindzege, maar mijn achterstand was aanvaardbaar. Er zijn de voorbije winter wedstrijden geweest waarin ik veel meer tijd moest prijsgeven. Dat ik wel snel tevreden ben? Ik geef toe, ik had voor aanvang van het seizoen nooit verwacht in deze situatie te verzeilen, maar ik moet realistisch zijn. Natuurlijk geloof ik nog steeds in een vierde regenboogtrui. Mathieu en Toon staan op dit moment echter een treetje hoger.

Simulatie
Deze week staat – zoals bij de meeste concurrenten – vooral veel rust op het programma. Maandag heb ik de fiets zelfs niet aangeraakt. Ook vandaag bleef de intensiteit zeer beperkt. Alleen morgen las ik nog een veldtraining in. Daarin probeer ik zo specifiek mogelijk het parcours van Bogense na te bootsen. Focus op rechte stukken in combinatie met steile, schuine kantjes, dus.

Donderdag reis ik met de ploegmaats af naar onze uitvalsbasis in het Deense Odense, zo’n half uurtje van het WK-parcours. Ook die dag wordt het opletten geblazen. Elke energieverspilling probeer ik te vermijden. De laatste twee dagen wordt het parcours verkend of op snelheid getraind: de benen op spanning zetten, zoals we zeggen.

Agressiviteit
Zoals ik in het begin al schreef, miste ik in Hoogerheide agressiviteit. Dat betekent niet dat ik niet gefocust was op de eindzege van de Wereldbeker, maar ik stond tijdens mijn laatste passage in Spanje voor een moeilijke keuze. Hard trainen in functie van het WK of de nodige rust inbouwen richting Hoogerheide? Ik koos toch voor het eerste en trainde zeer intensief tot en met donderdag.

Met als gevolg dat ik in Hoogerheide wel goed hersteld was, maar toch die agressiviteit miste. Die agressiviteit heb je nodig om je explosief vermogen aan te kunnen spreken. Concreet: de inzet om na elke bocht weer aan te zetten, was niet zoals het hoort. Dat heeft vooral te maken met een gebrek aan rust of een andere mindset. Ook dat onderdeel moet tegen het WK op punt staan. Dan zou ik in principe in mijn best mogelijke vorm aan de start moeten staan. Benieuwd of we daarmee in staat zijn om mee te doen voor de titel.

Dit artikel delen:

27 Reacties

kielabokki 29 januari 2019 om 17:33

Hoop doet leven Wout, maar houd jezelf niet voor de gek.

williams 29 januari 2019 om 18:06

Dat heb je waarschijnlijk vorig jaar en het jaar ervoor ook geschreven…

kielabokki 29 januari 2019 om 18:18

Stond dit stukkie de afg. 2 jaar ook op WF dan?

Nogmaals, hoop doet leven. Maar iedereen kan zien dat VDP gewoon nog steeds de sterkste is. Maar dat kan elke zondag anders zijn.

west 29 januari 2019 om 17:41

Blijft raar dat Wout van Aert zijn column begint met; Wout van Aert dubbelepunt:

Serse Coppi 29 januari 2019 om 18:13

Tjeeses :p Dit is de titel van het artikel

Mwielerfan 30 januari 2019 om 08:35

En dat hij op het laatst we over zichzelf zegt

Hensie 29 januari 2019 om 18:21

Haha. Hou op joh.

EricV 29 januari 2019 om 18:38

Maar is van Aert nou slechter dan de afgelopen jaren of wordt hij gewoon niet beter en de rest wel?

bloemist 29 januari 2019 om 18:42

Wout heeft zeven jaar op rij het WK podium gehaald, en vier keer helemaal in het midden. Wie hem zondag klopt is Wereldkampioen, met andere woorden mijn verwachting is goud of zilver.

Wout145 29 januari 2019 om 18:44

Natuurlijk volstrekte onzin om te zeggen dat Aerts niet minder was dan VDP. Hij heeft juist dat 1e half uur kunnen profiteren van de niet “Frisse” VDP. Als je in een halve ronde 20 seconden dichtrijdt en vervolgens 15 wegrijdt ben je niet de gelijke. Punt

Thijs E 29 januari 2019 om 18:57

Een flauwe poging om de vorm van Matje te bagatelliseren en ondertussen traditioneel Vlaams jezelf in de underdogrol te schuiven t.o.v. Aerts.

Mathieu had ook een zware stage in functie van het WK achter de rug en had aan een halve koers genoeg om zijn achterstand ongedaan te maken en een mooie voorsprong op te bouwen. Nu is het aan Mathieu om zondag, zoals de rest van het seizoen, iedereen aan gort te rijden.

thorsen 29 januari 2019 om 20:16

Ik snap het wel.. Van Aert zag de laatste rondes alleen maar sterretjes en miste dus dat Van der Poel wegreed bij Aerts.

westmalle1965 29 januari 2019 om 20:27

Drukke zomer , transfer ‘problemen’ enz. , lijkt me logischer dat vooral Mathieu ,en ook
Toon zich hebben ‘door’ ontwikkeld en Wout minder . Vorig seizoen had dit zich al ingezet.
De zomer van Mathieu is zelfs nog zwaarder geweest dan die van Wout .
Maar nog met dit gegeven geef ik hem nog steeds een goede kans , omdat Wout
mentaal erg sterk is .

Wheely 29 januari 2019 om 20:53

Aerts kopman?

Dit wegseizoen moet het gaan gebeuren voor Wout, als hij daar presteert zijn we deze veldritten snel vergeten. Tenzij hij weer WK wordt natuurlijk, waar iedereen rekening mee houdt.

EddyB1958 30 januari 2019 om 10:04

Ik verwacht een minder wegseizoen en hij wordt geen wereldkampioen.

sooike 29 januari 2019 om 21:34

Van der Poel had helemaal geen mindere momenten in zijn Hoogerheide, maar getuige deze “column” van Van Aert heeft hij met succes zand in de ogen van de concurrentie gestrooid…. Beetje meer waardering voor Van der Poel zou voor Van Aert niet misstaan, maar daarvoor zijn de druiven waarschijnlijk te zuur voor hem. Al die tweede en derde plaatsen voor iemand van zijn kaliber…dat moet vreselijk pijn doen !

delgado 29 januari 2019 om 22:16

Daar staat VDP natuurlijk bekend om. Krachten sparen, afwachten, en concurrentie zand in de ogen te strooien. Niet dus.

Tuurlijk had hij een minder moment. Wat een kolder, haha.

LucasR 29 januari 2019 om 22:38

Ja, maar na half koers was ‘ie toch weer sterker dan wie dan ook. Hij was inderdaad wat minder dan “normaal”, maar Aerts staat niet ineens naast ‘m – en dat hebben we gewoon allemaal kunnen zien. :-D

Craig Vanderswag 29 januari 2019 om 23:12

Jezus, Delgado en Sooike, wat zijn jullie weer verblind door jullie idolatrie… Als Matje halfkoers geen minder moment had, waarom werd hij dan plots gelost door Toon én Wout?
Niemand betwist hier dat Mathieu de allersterkste is hé, maar als jullie het hiermee al moeilijk hebben, terwijl zelfs een blinde kon zien dat hij even een lastig moment had, wat gaat dat dan geven wanneer er echt eens kritiek komt op Mathieu?

sooike 30 januari 2019 om 07:54

@Craig
Idolatrie….dat woord kende ik nog niet. Verder geen enkele behoefte om op je onzinnige tekst te reageren.

delgado 30 januari 2019 om 10:38

@Craig

Lees mijn post nog eens terug. Ik zeg net wel dat hij een minder moment had.

McPriem 30 januari 2019 om 07:19

Hahaha, is het al 1 april in België?

Er was er maar 1 de beste zondag en dat was diegene die net van stage kwam.
MvdP stond na zijn kleine inzinking weer op eenzame hoogte

Corrie Heeren 30 januari 2019 om 08:48

Er is maar 1 wereldkampioen en dat heeft hij bewezen.
POELEKE IS DE BESTE

Quintenri 30 januari 2019 om 10:09

Momenteel is er maar 1 wereldkampioen en dat is nog steeds Van Aert, of je het nu wilt of niet.

Peerke buitenblad 30 januari 2019 om 10:21

We gaan het zien, ik denk dat zonder stukken Matje WK gaat winnen. Z n kop staat de goeie kant op nu.

Jean Dumas 30 januari 2019 om 15:02

Wout is mediapartner van Wielerflits, dus wordt vaak om zijn mening gevraagd.

Taliesin 31 januari 2019 om 12:21

Begint nu toch wel echt excuses te regenen bij Van Aert. hele seizoen door zijn er nieuwe redenen te bedenken waarom er gefaald wordt. Op een gegeven moment is het excuses boek dicht.

Komt nog bij dat zijn analyse van de koers in Hoogerheide prutswerk eerste klas is. MvP reed op een ronde tijd een gat van 20 seconden achterstand op Aerts dicht en reed hem daarna los. Het was duidelijk niet de beste MvP koers en dan nog was het verschil behoorlijk. Om dan aan te houden dat ze gelijkwaardig waren is toch volledig in strijd zijn met de realiteit.